Dé website over Max Stirner in het Nederlands

Voor als je een website hebt gevonden met informatie die je graag wil delen hier.
Plaats reactie
JohanVE
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2019, 14:57
Contacteer:

Dé website over Max Stirner in het Nederlands

Bericht door JohanVE » 19 nov 2019, 15:16

Afbeelding
Dé website over Max Stirner in het Nederlands - www.max-stirner.org

Begin 2012 bracht ik, met de bereidwillige hulp van velen, een nieuwe nederlandse vertaling van De enige en zijn eigendom ter wereld; het onnavolgbare meesterwerk dat Max Stirner in 1844 voltooide. De enige is in veel opzichten een bijzonder boek; het heeft veel stof doen opwaaien, maar is dan toch telkens weer onder een stevige stoflaag begraven geworden; het is zonder twijfel een filosofisch boek, maar dan wel één dat voorgoed een punt wilde plaatsen achter de filosofie; een vlammend pleidooi voor het egoïsme en tegelijk een vlijmscherpe kritiek van het liberale 'burger-individu'; een verpletterende aanval op de staat, in welke vorm dan ook, maar geen nieuwe blauwdruk en geen ideologie; de doodsteek voor 'de' samenleving, maar een warm pleidooi voor de vereniging...

Dit boek onttrekt zich aan elke betiteling en wie het leest, blijft niet ongeschonden achter. Het kruipt in je leven binnen, bevraagt je doen en laten, roept je op tot een overeenkomst met jezelf. Pas vanuit die verhouding tot onszelf, kan er een samenleven ontstaan dat levend en divers is en niet langer vastgenageld moet worden met principes, wetten, gestichten en gevangenissen.Het boek wordt toegankelijk ingeleid en filosofisch en historisch gekaderd. In annex bevindt zich een tekst van Massimo Passamani, die dieper ingaat op de vele bezwaren en kritieken die tegen het werk zijn ingebracht en tegelijk de mogelijke sociale implicaties van De enige belicht.

Sinds het verschijnen van de vertaling heb ik de belangrijkste informatie over Max Stirner en De enige en zijn eigendom gebundeld op een website die aan leven en werk van Stirner gewijd is. Je vindt er onder andere een gloednieuwe vertaling van 'De Recensenen' (de repliek van Stirner op zijn critici) en verschillende toegankelijke artikels over Stirner en zijn verhouding tot andere denkers en denkbeelden.

Johan Van Eeckhout

stirnervertaling@gmail.com
www.max-stirner.org

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 3
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 19 nov 2019, 16:21

Zéér geïnteresseerd !
'k Ga stante pede naar de site...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 3
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 19 nov 2019, 16:41

Ik heb ooit de uitgave van Thomas Eden en Widukind De Ridder (2008) opgeduikeld.
Volgens de Jong-Hegeliaan Arnold Ruge had Stirner het eerste leesbare boek in de Duitse filosofie geschreven,
toch vind ik het, ook vanwege het wat archaïsch taalgebruik (als deel van zijn Hegel-parodie), niet zo gemakkelijk te lezen.
Ik ben benieuwd wat deze vertaling zal brengen...

JohanVE
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2019, 14:57
Contacteer:

Bericht door JohanVE » 19 nov 2019, 18:14

Beste Eddie,

Dank voor je reacties. Ik denk dat de website met name interessant is omwille van de artikels óver Stirner. Daaraan ontbreekt het in het nederlandstalige gebied heel erg. Hopelijk kan ik op deze manier anderen prikkelen om Stirner ter harte te nemen.

Johan

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 1
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 nov 2019, 18:30

Bedankt Johan. Vind het zeer interessant!
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 nov 2019, 19:39

Mij deprimeert het als elk handelen en denken egoïsme als basis heeft.

Gelukkig kunnen lange termijn belangen niet onderscheiden worden van egoloosheid.

JohanVE
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2019, 14:57
Contacteer:

Bericht door JohanVE » 19 nov 2019, 19:59

Beste Leon,

De vraag is natuurlijk waarom dat bewustzijn ons deprimeert. Alsof het betekent dat we 'enkelingen' zijn, afgezonderd en afgescheiden van andere mensen en de wereld die ons omgeeft. Stirners punt is, denk ik, dat we enkel enig (en dus niet alleen) zijn, met en doorheen onze 'eigendom' (dat is: onze verhouding tot anderen, onze omgeving etc.). Het egoïsme dat Stirner voorstaat is geen enggeestige zelfingenomenheid; het is de bijna banale vaststelling dat we voor onszelf het enig mogelijke middelpunt van onze wereld zijn.
Misschien heeft de deprimerende associatie die ons bij die vaststelling overvalt wel meer te maken met alle reducties die 'de enige' doorheen de (denk-) geschiedenis te verduren gekregen heeft?

Ik wens je (blijmoedig) leesplezier toe

Dank voor je reactie.
Johan

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 3
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 19 nov 2019, 20:08

Ik denk dat Kant zowat de enige is die geen goed gevoel gunt aan wie iets denkt te betekenen voor een ander...

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 1
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 19 nov 2019, 21:59

Hoe staat Stirner ten opzichte van: Het Experiment?
En zo ja, hoe gelden dan de uitkomsten ervan in zijn opvatting?

(Sorry, maar dat kwam ik zo gauw in de samenvatting niet tegen.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten