De Nieuwe Stoa - Praktisch stoïcisme

Voor als je een website hebt gevonden met informatie die je graag wil delen hier.
Plaats reactie
Mark
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019, 19:41
Contacteer:

De Nieuwe Stoa - Praktisch stoïcisme

Bericht door Mark » 27 jan 2019, 20:05

Beste medefilosofen,

Ik lees al een tijdje mee, maar ik breek nu mijn zwijgen ( LOL ) omdat ik graag even een interessante link met jullie zou willen delen: https://denieuwestoa.nl

De website heeft een aantal goede artikelen over het stoïcisme en toepassing van de filosofie in de praktijk. Hopelijk vinden jullie hem ook interessant!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jan 2019, 20:47

Hallo Mark, welkom en bedankt voor de link, ik ga gelijk even kijken.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jan 2019, 21:01

mooi stuk over Epictetus. ik kan ook zijn overgebleven verzameld werk aanbevelen.

Denk verder wel dat de filosofie van Epicurus door Epictetus te weinig respect krijgt, maar het is sowieso geen filosofie van respect van Epictetus

Mark
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019, 19:41
Contacteer:

Bericht door Mark » 28 jan 2019, 07:44

Hoi Leon, inderdaad Epictetus is wat dat betreft vrij 'agressief' en niet heel respectvol tegenover andere meningen. Toevallig lees ik momenteel de verzamelde werken van Epictetus (vertaald door Gerard Boter). Dat is zeker een aanrader!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 08:38

Mark schreef:
28 jan 2019, 07:44
Hoi Leon, inderdaad Epictetus is wat dat betreft vrij 'agressief' en niet heel respectvol tegenover andere meningen. Toevallig lees ik momenteel de verzamelde werken van Epictetus (vertaald door Gerard Boter). Dat is zeker een aanrader!
Hoi Mark,

ik koester dat boek als een van de belangrijkste boeken die ik gelezen heb.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 12:36

Mark schreef:
27 jan 2019, 20:05
Beste medefilosofen,

Ik lees al een tijdje mee, maar ik breek nu mijn zwijgen ( LOL ) omdat ik graag even een interessante link met jullie zou willen delen: https://denieuwestoa.nl

De website heeft een aantal goede artikelen over het stoïcisme en toepassing van de filosofie in de praktijk. Hopelijk vinden jullie hem ook interessant!
Is de site van jou? Goed initiatief in ieder geval!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 12:41

(Sommige stoïcijnen, zoals Epictetus, onderscheiden de gebieden van invloed niet in twee, maar in drie. 1) Zaken waar je totaal geen invloed op hebt, 2) Zaken waar je beperkt invloed op hebt – zoals het spelen van een sport, je kunt immers zelf bepalen hoe goed je je best gaat doen. 3) Zaken waar je totaal geen invloed op hebt.)
Hij is leuk!

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 28 jan 2019, 18:17

Na een eerste (en oppervlakkige) kennismaking met 'de nieuwe stoa' heb ik wel de indruk dat die inderdaad niet zo 'stoïcijns' is als ik altijd heb geleerd, doch gemengd is met een (gezonde) dosis epicurisme. Bij mijn onderzoek verricht voor 'Van muizen...' heb ook ik gevonden dat die twee dichter bij elkaar liggen dan de oude moralisten mij voorhielden. Toch blijf ik van mening dat de kracht van de geest over het lichaam (om even het dualistisch jargon te gebruiken), zijn grenzen heeft. Zoals ik reeds eerder schreef in verband met 'de vrijheid' bij Sartre: 'Als het genoeg zeer doet, beken ik alles.'
Ergens, ik geloof in een proloog tot het 'Zakboekje' las ik dat Epictetus, toen zijn been werd gebroken, geen klacht uitte maar integendeel ironisch reageerde. En dàt ergert mij dan weer...
Net zoals het onmatig wijngebruik bij Socrates, die maar niet dronken werd, dat met bewonderde frases wordt beschreven. Hij had waarschijnlijk een uitstekende lever maar als de dollekervel er geen eind had aan gemaakt had het waarschijnlijk de wijndruif gedaan...
Alle gekheid op een stokje, Mark, je hebt een interessant onderwerp aangebracht. ik hoop op veel reacties!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 20:03

@Hermelien

Volgens mij heb je jezelf een behoorlijk authentieke persoon gemaakt.

Daarvoor hoef je geen kennis van syllogismen en zo te hebben, zegt ook Epictetus

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 20:05

Leon schreef:
28 jan 2019, 20:03
@Hermelien

Volgens mij heb je jezelf een behoorlijk authentieke persoon gemaakt.

Daarvoor hoef je geen kennis van syllogismen en zo te hebben, zegt ook Epictetus
Heh,is nu jouw reactie weg?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 28 jan 2019, 20:07

Leon schreef:
28 jan 2019, 20:05
Heh,is nu jouw reactie weg?
@Hermelien
Zeg ik ook! Jammer, ik vond het een mooie, alleen ben je te bescheiden...!
Laatst gewijzigd door Eddie Coppens op 28 jan 2019, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 20:07

Eddie Coppens schreef:
28 jan 2019, 18:17
Na een eerste (en oppervlakkige) kennismaking met 'de nieuwe stoa' heb ik wel de indruk dat die inderdaad niet zo 'stoïcijns' is als ik altijd heb geleerd, doch gemengd is met een (gezonde) dosis epicurisme. Bij mijn onderzoek verricht voor 'Van muizen...' heb ook ik gevonden dat die twee dichter bij elkaar liggen dan de oude moralisten mij voorhielden. Toch blijf ik van mening dat de kracht van de geest over het lichaam (om even het dualistisch jargon te gebruiken), zijn grenzen heeft. Zoals ik reeds eerder schreef in verband met 'de vrijheid' bij Sartre: 'Als het genoeg zeer doet, beken ik alles.'
Ergens, ik geloof in een proloog tot het 'Zakboekje' las ik dat Epictetus, toen zijn been werd gebroken, geen klacht uitte maar integendeel ironisch reageerde. En dàt ergert mij dan weer...
Net zoals het onmatig wijngebruik bij Socrates, die maar niet dronken werd, dat met bewonderde frases wordt beschreven. Hij had waarschijnlijk een uitstekende lever maar als de dollekervel er geen eind had aan gemaakt had het waarschijnlijk de wijndruif gedaan...
Alle gekheid op een stokje, Mark, je hebt een interessant onderwerp aangebracht. ik hoop op veel reacties!
Waarom ergerde je je aan Epistetus’ onverschrokkenheid? is dat een authenticiteit die geen navolging kan krijgen?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 28 jan 2019, 20:09

Leon schreef:
28 jan 2019, 20:07
onverschrokkenheid
Omdat ik denk, wanneer je been gebroken wordt, dat je dan schreeuwt, en niet (alleen) van angst!

Mark
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019, 19:41
Contacteer:

Bericht door Mark » 28 jan 2019, 20:18

Leon schreef:
28 jan 2019, 12:36
Mark schreef:
27 jan 2019, 20:05
Beste medefilosofen,

Ik lees al een tijdje mee, maar ik breek nu mijn zwijgen ( LOL ) omdat ik graag even een interessante link met jullie zou willen delen: https://denieuwestoa.nl

De website heeft een aantal goede artikelen over het stoïcisme en toepassing van de filosofie in de praktijk. Hopelijk vinden jullie hem ook interessant!
Is de site van jou? Goed initiatief in ieder geval!
Nee de website is niet van mij, maar ik ken de oprichter, en ik vond het zeker de moeite waard om de link hier te delen.

Mark
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019, 19:41
Contacteer:

Bericht door Mark » 28 jan 2019, 20:18

Eddie Coppens schreef:
28 jan 2019, 18:17
Na een eerste (en oppervlakkige) kennismaking met 'de nieuwe stoa' heb ik wel de indruk dat die inderdaad niet zo 'stoïcijns' is als ik altijd heb geleerd, doch gemengd is met een (gezonde) dosis epicurisme. Bij mijn onderzoek verricht voor 'Van muizen...' heb ook ik gevonden dat die twee dichter bij elkaar liggen dan de oude moralisten mij voorhielden. Toch blijf ik van mening dat de kracht van de geest over het lichaam (om even het dualistisch jargon te gebruiken), zijn grenzen heeft. Zoals ik reeds eerder schreef in verband met 'de vrijheid' bij Sartre: 'Als het genoeg zeer doet, beken ik alles.'
Ergens, ik geloof in een proloog tot het 'Zakboekje' las ik dat Epictetus, toen zijn been werd gebroken, geen klacht uitte maar integendeel ironisch reageerde. En dàt ergert mij dan weer...
Net zoals het onmatig wijngebruik bij Socrates, die maar niet dronken werd, dat met bewonderde frases wordt beschreven. Hij had waarschijnlijk een uitstekende lever maar als de dollekervel er geen eind had aan gemaakt had het waarschijnlijk de wijndruif gedaan...
Alle gekheid op een stokje, Mark, je hebt een interessant onderwerp aangebracht. ik hoop op veel reacties!
Hoi Eddie, bedankt voor de interessante kijk hierop. Ik moet zeggen dat ik niet genoeg over het epicurisme weet om hier een sterke mening over te geven. Maar volgens mij liggen het stoïcisme en het epicurisme redelijk dicht bij elkaar, toch?

Ik dacht dat het grote verschil tussen de twee stromingen was dat het stoïcisme erg bezig is met deugden en het zijn van een goed mens in elke omstandigheid, en het epicurisme meer met voorkomen van pijn en maximaliseren van genot (niet op een hedonistische manier). Maar nogmaals, ik kan me hier in vergissen!

Het grappige is wel dat Epictetus (die ik nu toevallig lees) erg negatief is over Epicurus, terwijl Seneca (de andere beroemdne stoïcijn) hem regelmatig aanhaalt en citeert...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 28 jan 2019, 20:33

Mark schreef:
28 jan 2019, 20:18
stoïcisme erg bezig is met deugden en het zijn van een goed mens in elke omstandigheid, en het epicurisme meer met voorkomen van pijn en maximaliseren van genot
Ik denk dat het daar inderdaad op neerkomt. Het (oude) stoïcisme lijkt strenger, minder empathisch, maar voor alle zekerheid moet ik er wat boeken bijhalen.
Mark schreef:
28 jan 2019, 20:18
Epictetus (die ik nu toevallig lees) erg negatief is over Epicurus
Tja, filosofen hé, 'luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden...'

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 20:40

Eddie Coppens schreef:
28 jan 2019, 20:09
Leon schreef:
28 jan 2019, 20:07
onverschrokkenheid
Omdat ik denk, wanneer je been gebroken wordt, dat je dan schreeuwt, en niet (alleen) van angst!
Je bedoelt dat het een sterk verhaal is? Ik denk dat mogelijk weinig verontwaardiging was achteraf en dat dit feit een legende vormde.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 28 jan 2019, 20:51

Leon schreef:
28 jan 2019, 20:40
weinig verontwaardiging was achteraf
Dat hij er daarna geen ophef meer over maakte? Best mogelijk, maar het feit dat zijn (legendarisch) gedrag tijdens de marteling aangehaald wordt als een kwaliteit van het stoïcisme zegt toch iets over het ideaal daarvan?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2019, 21:10

Eddie Coppens schreef:
28 jan 2019, 20:51
Leon schreef:
28 jan 2019, 20:40
weinig verontwaardiging was achteraf
Dat hij er daarna geen ophef meer over maakte? Best mogelijk, maar het feit dat zijn (legendarisch) gedrag tijdens de marteling aangehaald wordt als een kwaliteit van het stoïcisme zegt toch iets over het ideaal daarvan?
Nergens zo goed oefenen in stoicisme als onder marteling...ja dat bevreest mij ook het als absoluut ideaal aan te nemen, het is bijna uitnodigend voor dat “crapuul”

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 08:40

Hermelien schreef:
28 jan 2019, 21:19
Leon schreef:
28 jan 2019, 20:03
@Hermelien

Volgens mij heb je jezelf een behoorlijk authentieke persoon gemaakt.

Daarvoor hoef je geen kennis van syllogismen en zo te hebben, zegt ook Epictetus
Dankjewel voor je opbouwend berichtje. Ik zal het herplaatsen. Ik stuf mijzelf nog steeds uit. :oops: Sorry daarvoor. Net ontdekt waarom en wat ertegen te proberen te doen. Of nee, beter gezeg: wat ermee te doen.
Wil je delen wat je ermee wilt doen? (jezelf als ding beschouwen?)

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 29 jan 2019, 11:41

Leon schreef:
29 jan 2019, 08:40
jezelf als ding beschouwen?
Ik ben er nog altijd niet uit wat je hier precies mee wil zeggen en mee wil bereiken.
Geen 'persoon', niet autonoom, wel gedetermineerd?
Let wel, het zijn plausibele vooronderstellingen, maar is dit wat je bedoeld?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 7
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 29 jan 2019, 12:02

Hermelien schreef:
28 jan 2019, 21:25
Het citaat:
Er is ook een soortgelijke tekst die wordt toegeschreven aan Fransiscus van Assisi en het moto is van de AA-gemeenschap:

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen.
Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”


Ik heb dat altijd een fantastische tekst gevonden en toepasbaar in vele omstandigheden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 12:07

Eddie Coppens schreef:
29 jan 2019, 11:41
Leon schreef:
29 jan 2019, 08:40
jezelf als ding beschouwen?
Ik ben er nog altijd niet uit wat je hier precies mee wil zeggen en mee wil bereiken.
Geen 'persoon', niet autonoom, wel gedetermineerd?
Let wel, het zijn plausibele vooronderstellingen, maar is dit wat je bedoeld?
In een poging "wijsheid" te definiëren als engagement aan redelijke mensen.
Redelijke mensen, zo is mijn veronderstelling, houden zich verre, uit plichtsbesef, van de mens als ding.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 17:16

Hermelien schreef:
29 jan 2019, 17:06
Leon schreef:
29 jan 2019, 08:40
Hermelien schreef:
28 jan 2019, 21:19


Dankjewel voor je opbouwend berichtje. Ik zal het herplaatsen. Ik stuf mijzelf nog steeds uit. :oops: Sorry daarvoor. Net ontdekt waarom en wat ertegen te proberen te doen. Of nee, beter gezeg: wat ermee te doen.
Wil je delen wat je ermee wilt doen? (jezelf als ding beschouwen?)
Ach, het is gewoon iets heel diep innerlijks in mijn persoonlijkheidsstructuur, dat even rechtgezet moest worden. Daarover uitweiden lijkt me wat al te egocentrisch. Het draait alleen om iets in mezelf, dat even gerepareerd moest worden. Het is wel een heel belangrijk tandwieltje in het uurwerk.

Ik heb er al iets mee gedaan, en ik hoop dat de knop nu definitief om is. Met grote dank aan Memeticae trouwens, want hij heeft het me voorgedaan. :)

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met "jezelf als ding beschouwen". Ik denk dat je bedoelt wat ik bedoel als ik zeg "wentelwieken": van een afstandje naar jezelf kijken. Dat was in dit geval niet de issue, ik moest juist gewoon afgedaald blijven in mijn hart, en mezelf dat juist toestaan en niet mezelf TE veel aanpassen (en daarom maar uitstuffen) aan anderen.

Vroeger heb ik een tijdje gewerkt met kinderen met autisme. Van mensen met autisme wordt gezegd dat ze mensen zien als objecten, als een ding. Al spoedig kwam ik er echter achter dat dit niet klopte. Kinderen met autisme gaan (nee, lijken te gaan zien) mensen pas zien als objecten, als ze overprikkeld zijn en dus alle imput niet meer kunnen verwerken. Maar in werkelijkheid bleken ze juist veel meer inzicht in mensen te hebben dan gemiddeld en ook medeleven, rekening houden met anderen. In de vele gesprekken die ik met hen een op een heb gevoerd, kwam dat heel vaak boven tafel en stond ik versteld van de diepe empathie die wel degelijk aanwezig bleek te zijn. Maar door de overprikkeling konden ze toch enorm over andermans grenzen gaan. Dan waren ze zo overprikkeld dat de empathie veranderde in koelbloedigheid en apathie. Later, toen ik zelf in een crisis kwam, voelde ik me vaak net iemand met autisme. Ik vertoonde ook naar eigen beoordeling kenmerken ervan, wat Memeticae een mislukte narcist zou noemen, maar dan een mislukte autist. Iemand met autisme is in mijn optiek nog hooggevoeliger dan iemand met hooggevoeligheid (hsp).

Overigens bedoel ik niet dat jij iemand met autisme bent. Ik bedoel alleen uit te leggen dat ik de zin "jezelf als een ding zien" als uitdrukking herken uit de tijd dat ik met mensen met autisme werkte. Ik heb trouwens heel erg veel van hen geleerd. Ze waren meestal gewoon hoog intelligent. Intelligenter dan ikzelf. Ik kon goed met ze opschieten en met hen werken, omdat ik een hsp ben. Daardoor kon ik hen helpen om de aansluiting van de omgeving op hen en andersom te verbeteren met meer wederzijds begrip.
Heel duidelijk verhaal, dank.

Autonoom
Autarkisch
Authentiek

Ja ik ben aut-ist

Autocratisch
Automaat
Autoritair

Nee ik ben geen aut-ist

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 18:32

kijk mijn veren!

dank je voor jouw fijne benadering

zit een beetje in systeembouwmodus met het lezen van Kant

heb er een jaar voor ingepland, Kant...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 19:11

Hermelien schreef:
29 jan 2019, 18:53
Leon schreef:
29 jan 2019, 18:32
kijk mijn veren!

dank je voor jouw fijne benadering

zit een beetje in systeembouwmodus met het lezen van Kant

heb er een jaar voor ingepland, Kant...
Knap zeg. Ik kan het allemaal niet meer opnemen, maar ik lees wel graag jouw stukken en zo pik ik dan toch belangrijke inzichten op, die jij dan kernachtig hebt samengevat :cool: \:D/ Je doorziet de kern gewoon supersnel en goed.
Ja ik doorzie het steeds snel, ben ik dankbaar voor, nu nog goede dingen doen ermee...

Wat was ook alweer wijs? Oh ja, engagement aan redelijke mensen...ben jij redelijk Hermelien?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 19:18

Hermelien schreef:
29 jan 2019, 19:13
Leon schreef:
29 jan 2019, 19:11
Hermelien schreef:
29 jan 2019, 18:53


Knap zeg. Ik kan het allemaal niet meer opnemen, maar ik lees wel graag jouw stukken en zo pik ik dan toch belangrijke inzichten op, die jij dan kernachtig hebt samengevat :cool: \:D/ Je doorziet de kern gewoon supersnel en goed.
Ja ik doorzie het steeds snel, ben ik dankbaar voor, nu nog goede dingen doen ermee...

Wat was ook alweer wijs? Oh ja, engagement aan redelijke mensen...ben jij redelijk Hermelien?
Definieer redelijk? Als je wilt? Misschien staat dat al ergens, sorry daarvoor, maar ik kan door de veelheid en mijn persoonlijke gesteldheid op dit moment het niet vinden.
Bij Kant is het streven naar autonomie redelijk, omdat je daarmee gericht bent op de morele plicht.

Ik heb dat streven wel, maar denk eigenlijk dat “redelijk onredelijk” beter is, als je dienaar bent aan God en God je die mensendingen laat doen die je moet doen en die feitelijk niet goed zijn, niet redelijk, volgens Kant dan...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 20:12

Ook in de filosofie kunnen Godsbeelden besproken worden.

Epictetus hanteert nog het beeld van de Griekse goden (meervoud)

Bij Kant heb je God als absoluut autonoom.

Dat is dan niet Christus...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jan 2019, 21:17

Hermelien schreef:
29 jan 2019, 20:47
Leon schreef:
29 jan 2019, 20:12
Ook in de filosofie kunnen Godsbeelden besproken worden.

Epictetus hanteert nog het beeld van de Griekse goden (meervoud)

Bij Kant heb je God als absoluut autonoom.

Dat is dan niet Christus...
Bedankt voor de informatie. In mijn geloof en naar mijn ervaring is God de Vader autonoom. Hij legt mensen aan de voeten van de Zoon Christus. En dat doet Hij door de Heilig(end)e Geest. Genade om niet. Op Zijn Tijd. Zo heb ik dat in elk geval wel ervaren. Ik weet niet in hoeverre Kant's autonome God overeenkomt met de Vader uit het christendom. Heb jij een idee daarvan?
Ik ben nog maar op bladzijde 32 van zijn religieboek, en dat gaat nu meer over de morele wet als persoonsvormend, waarbij je animaliteit->menselijkheid->persoonlijkheid zou hebben.

in ieder geval maakt Kant een onderscheid tussen theologen met zielezorg, theologen voor bijbelwetenschap en filosofische theologen.

En de filosofische theologen hebben dan de taak om voor de andere theologen hun visie te gronden op basis van bijvoorbeeld streven naar autonomie voor de morele wet. Wel inderdaad met dat Godsbeeld van die autonome God.

Dat zou vooral die oude wetgevende God moeten zijn.

Bij Christus gaat het minder om plicht en meer om engagement, waarmee authenticiteit van belang wordt.

Christus is dan de absoluut authentieke God.

Die speelt bij Kant geen enkele rol, dat komt pas bij Sartre filosofisch uit de verf.

Het derde grote Godsbeeld zou dat van absoluut autarkische God kunnen zijn, maar dat is geen personage maar een gemeenschap

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jan 2019, 17:05

Hermelien schreef:
30 jan 2019, 12:36
@Leon , Zeer hartelijk dank voor de heldere samenvatting. Dit vind ik heel interessant. Als ik weer in de bieb ben, zal ik tich eens kijken of er iets van Kant bij staat. Bedankt, ik begrijp wat je schrijft.
De “fundering voor metafysica van de zeden” is denk ik het beste te doen. Refereert wel aan de “kritiek van de zuivere rede” maar dat is een nogal technisch boek om mee te beginnen.

In het oude testament wordt de verlosser aangekondigd als Immanuel, haha.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 31 jan 2019, 20:28

Over stoicisme, een bezwaar uit een andere hoek:

Van wanhoop kan je leren. Om van een al te rigoreus streven naar vrijheid af te zien. Stoici oefenen om de wanhoop niet te voelen, en leren dus nooit meer wat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten