Hoe volgzaam zijn we?

Voor als je een website hebt gevonden met informatie die je graag wil delen hier.
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Hoe volgzaam zijn we?

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 apr 2009, 22:46

Stel, u zit met een nog negen andere mensen bij elkaar voor een herkenningstest. U ziet deze twee plaatjes, en van u wordt verwacht dat u aanwijst welke lijnen overeenkomen. Het is duidelijk dat lijn C overeenkomt met de lijn op het linkerkaartje, maar al uw groepsgenoten wijzen lijn B aan als de juiste overeenkomst. Hoe groot is de kans dat u ook het lijn B aanwijst?
Afbeelding
  1. 0 procent - ik wijs gewoon de goede lijn aan.
  2. 30 procent - ik ga twijfelen, maar besluit waarschijnlijk voor lijn C te gaan.
  3. 75 procent - ik moet iets over het hoofd zien als alle anderen voor lijn B kiezen.
Een vraag uit de Grote Psychologie van de Koude Grond Quiz van de Volkskrant (vraag 8). Het antwoord is onder daar ook te vinden.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 22 apr 2009, 01:08

Dat experiment komt me bekend voor. Veel mensen zullen na enige tijd gaan twijfelen (ik betwijfel of ze meteen bij het 1e geval al gaan twijfelen).

Zelf zou ik bij die 0% horen die niet twijfelt, vooral omdat ik behoorlijk eigenwijs ben. Pas na een aantal plaatjes zou ook ik (net als de 30%) gaan twijfelen; misschien is het wel de bedoeling om juist het foute antwoord te geven, omdat men wil kijken of ik dat ook kan. Of ik ook echt met de groep mee zou gaan, kan ik nu niet zeggen, hangt van de omstandigheden af.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 apr 2009, 07:56

Ik hoop (denk) ook dat ik bij die 0 % zit, maar wat maakt mij (of jou) dan anders dan de meerderheid? Ik ben bang dat ik helemaal niet zoveel scheel van mijn soortgenoten.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 22 apr 2009, 12:05

Optie A kies ik natuurlijk.
En daarmee komt mijn keuze niet voor in de antwoordenlijst van a,b en c.
Dan ben ik EN sociaal EN asociaal EN eigenwijs EN aangepast.

Optie A is dermate fout in de werkelijkheid als in de groepsconventie, dat iedereen in de groep zich hier niet door laat misleiden (dat is dus asociaal en aangepast van me) en anderzijds toch mogelijk tot de zelfondervraging komt waarom iemand zo graag voor een fout antwoord kiest (Dat is mijn eigenwijze en sociale)...nou zoiets dan.

Optie A is dermatie fout dat het zelfs niet in het antwoordenlijstje wordt opgenomen.
En dat doet me denken aan al die fucking ja/nee vragen en multiple choice vragen die vrijwel nooit het goede antwoord bevatten en alleen de sociale-conventionele gemiddeldes.

(En dat alleen maar omdat de testjes anders niet door domme assholes is te interpreteren.
MEt andere woorden: Omdat de testers dom zijn, interpreteren ze maar vast op voorhand wat ik als - domme klant van ze - zal moeten interpreteren, zodat ze niet worden geconfronteerd worden met hun eigen domheid.)


Typisch zelfingenomen volkskrantkwisje....ofwel om zelfkritische wezentjes weer lekker een goed gevoel te geven dat ze prima zelfkritisch kunnen zijn en daarmee weer fijn verder kunnen slapen en dromen. Zichzelf omwentelend in de zelfkritiek zonder die te behoeven aan te passen.

Anderzijds is het natuurlijk altijd goed om gespiegeld te worden.

Ik vraag me toch echt af waarom die spiegeltjes in de krant en in testvorm worden gebracht. Is de mening over jou van je vrienden en vijanden thuis, op je werk en opstraat niet goed genoeg?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 apr 2009, 12:44

ziznl schreef:Typisch zelfingenomen volkskrantkwisje.
Het ging mij met name om het overeenstemmingsexperiment van Solomon Ash Afbeelding.

En ziznl; wat is optie A? Het is fout, schrijf je, maar naast dit oordeel beschrijf je niet wat het is.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 22 apr 2009, 19:02

Ik had me nog een situatie bedacht waarbij ik misschien wel zou gaan twijfelen meteen al bij het 1e experiment:

Wanneer de andere ondervraagde 1 voor 1 hun 'foute' antwoord geven en ik als laatste aan de beurt ben, en als er dan ook nog behoorlijk wat tijd tussen ieder antwoord zit, zodat ik de tijd krijg om er nog eens lekker over door te malen, dan zou ik tegen de tijd dat ik aan de beurt was misschien wel bij die 70% horen :?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 22 apr 2009, 22:24

okke schreef: Het ging mij met name om het overeenstemmingsexperiment van Solomon Ash
Die prima in de volkskrantquiz past!
Gewoon op een ontspannen manier toch confronterend en leerzaam. Fijne en prettige modus voor ontwikkeling van zinvolle zelfkennis.:anon:
En ziznl; wat is optie A? Het is fout, schrijf je, maar naast dit oordeel beschrijf je niet wat het is.
Optie A is het kortste Lijntje (lontje misschien wel). De optie die niet in het antwoord wordt vermeld. Alsof hetgeen optie mag zijn.
Afbeelding
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 apr 2009, 11:22

Jeroen schreef:Ik had me nog een situatie bedacht waarbij ik misschien wel zou gaan twijfelen meteen al bij het 1e experiment:

Wanneer de andere ondervraagde 1 voor 1 hun 'foute' antwoord geven en ik als laatste aan de beurt ben, en als er dan ook nog behoorlijk wat tijd tussen ieder antwoord zit, zodat ik de tijd krijg om er nog eens lekker over door te malen, dan zou ik tegen de tijd dat ik aan de beurt was misschien wel bij die 70% horen :?
Volgens mij is het experiment ook op die manier uitgevoerd; dat de testpersoon later aan de beurt is dan 'medeplichtigen'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten