Pagina 10 van 35

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 30 aug 2019, 22:55
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 30 aug 2019, 23:01
door arkhétupos
[urel=https://en.wikipedia.org/wiki/Prime_number_theorem]
[the] prime number theorem (PNT) describes the asymptotic distribution of the prime numbers among the positive integers.
[/urel]

Need I say more?

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:05
door arkhétupos
Mooi hè?

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:06
door arkhétupos
Dat dat kan ...

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:07
door arkhétupos
Een theorama over pi.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:08
door arkhétupos
Tau

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:08
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:36
door arkhétupos
Pi is nooit alleen

Tau is pi+ pi

Positieve pi

2 keer pi

Wat wil je nog meer?

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:38
door arkhétupos
Pi doorgronden?

Dan heb je een vergelijk nodig,

Hier is mijn pi.

Doe ermee wat je wilt.

Zie er een e of een 1 in, maar doe tenminste iets.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 31 aug 2019, 01:57
door arkhétupos
Tao is de weg, vrij vertaald.
Tao is alles

De foute weg
is tao

De goede weg
is tao

Niet tao zijn
is tao

Tao zijn
is niet tao

Tao is tao
Zijn is niet zijn.

Tao bewustzijn
Tao bewust zijn
memeticae schreef:Kijk een naar mijn avatar?
Hoezo?
Je naam zegt niks?

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 21:42
door arkhétupos
Sjit! Dat moet ik meemaken!
- "Daar gaat mijn spaargeld!"

Maar ik denk, dat als ik mijn ogen dichtdoe en goed luister, ik al die hardware niet nodig heb ...
Veilig is mijn spaargeld!
memeticae schreef:Dat had je toch niet.
En als je het al had is het niets meer waard.
Kun jij nou alsjeblieft eens een keertje je kop houden, en mijzelf tot een zinnig punt laten komen?
memeticae schreef:Neen. Want jij bent een archetype, met archetypische filosofieën. Archetypen veranderen niet, noch hun filosofieën.
Memen wel, die zijn aan evolutie onderhevig, zo ook: "memetica", de studie van memen.

De evolutie van memen is nog een hele filosofie an sich; welk 'mem' is het oermem immers?
(Dat moet wel in jouw archetypisch straatje passen.)

Zie 'geneticae' als David Lee Roth, die Eddie van Halen op een podium zet, en luister er met memeticaanse oren naar.


Waarom werd DLR dan uit de band gegooid?
memeticae schreef:Eddie kreeg persoonlijkheid.
En dat botste met de ego's
Ah.

@memeticae: Dank voor jouw uitleg.

(Ik begrijp er blijkbaar niks van.)

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:03
door arkhétupos
(Lees mijn vorige bericht nog even terug, het is onderwijl aangepast geworden geweest,)

Cat Stevens!
Mona Bona Jakon


Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:04
door arkhétupos
Commentaar schreef:dave Skerritt
2 jaar geleden
I thought I was one of the last people on the face of the planet who liked Cat Stevens. It's good to see your comments people!

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:07
door arkhétupos
Het publiek schreef:Eddie Eddie Eddie Eddie!

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:12
door arkhétupos
(Daarom zijn er parallellen nodig. Zodat ze niet als metafoor mis- of gebruikt kunnen worden.)

Eddie!
Wij gaan eens samen aan de bar zonder bier staan, die met zonder prethaken, en veel plezier hebben elkaar in de geest te kijken.
(Schenken ze wel whisk(e)y? Anders neem ik zelf wel een flesje om te delen mee.)

Een "Jeneveroorlog" wens ik niet, misschien is wat absint op zijn plaats?

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:16
door arkhétupos
memeticae schreef:(Eddie speelt een op een "frankenstrat", alleen hij weet dat instrument te beheersen.)
Pas op!
Een zinnige opmerking ...

Ik wil hem wel eens horen spelen zonder zijn "voorraadje" picks.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:21
door arkhétupos
En Björk maar op zijn naar nieuwe manieren om geluid mee te kunnen produceren.
Wie is hier de supernarcist?
En waarom werd hij het podium opgedragen?

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:27
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:35
door arkhétupos
Bärbel schreef:
16 sep 2019, 22:29

Blijft een mooi nummer. Ik kende het niet voordat jij het (eerder al) plaatste. :grijns:
HM

Alzheimer loert, waar Newton en Einstein niet gaan kunnnen.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:37
door Eddie Coppens
arkhétupos schreef:
16 sep 2019, 22:12
plezier hebben elkaar in de geest te kijken
Arché, zie jij kans om die formule van Russel op te duikelen want ik krijg de symbolen hier niet op het forum:
'Er bestaat minstens één x zodanig dat x koning van Frankrijk is, en dat voor alle y geldt dat als y koning van Frankrijk is, y identiek is met x, en dat x wijs is'.
Weet jij soms waarom die y nodig is?
Bärbel zal denken dat ik dronken of gek ben...

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:42
door arkhétupos
x exnof y

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:43
door arkhétupos
{x==y voor elke y=x en x<>y}

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:44
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:57
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 22:58
door arkhétupos
Alle helden bij elkaar, zonder overwinnaar.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:09
door arkhétupos
Blijf geloven!

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:10
door arkhétupos
De Messias komt weer!

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:11
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:12
door arkhétupos
Met zonder bericht!

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:18
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:21
door arkhétupos




Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:26
door arkhétupos


Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:27
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:30
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:37
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:40
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:41
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:42
door arkhétupos
Het is 1 grote kutzooi, welbeschouwd.

En dan nog meent men dat het op patriarchismer is gestoeld.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 16 sep 2019, 23:52
door arkhétupos

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 17 sep 2019, 00:21
door arkhétupos
Ach. wat zeur ik toch:

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 17 sep 2019, 00:24
door arkhétupos
Je weet al wat ze gaat zingen.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 18 sep 2019, 17:43
door Eddie Coppens
Mag ik hier een stukje plaatsen, het is eigenlijk bestemd voor een muziekschool.
Graag kom ik te weten wat jullie er van vinden.
Alvast bedankt!

Onbevangen luisteren

Voor veel muziekliefhebbers heeft 'nieuwe muziek' iets geheimzinnigs, iets onbegrijpelijks: ze verbazen zich erover dat mensen die hun vak als componist toch moeten hebben geleerd, stukken gaan schrijven die, zacht gezegd, zo weinig 'in het gehoor' liggen.
Het verschijnsel is niet nieuw: ook in de dagen van Bach of Mozart werd er tegen vernieuwing geprotesteerd, en dit is ook bij andere kunst-uitingen het geval.
Men kan het zich nu haast niet meer voorstellen maar ooit ging dit gepaard met heftige polemieken, ja, zelfs tot kleine veldslagen in en om cultuurpaleizen.

Op alle gebieden, in alle tijden, zijn er kunstenaars die nieuwe wegen zoeken, omdat voortgaan op de oude paden voor hen niet zinrijk meer is.
Dat in onze tijd elke ontwikkeling sneller gaat dan ooit tevoren, maakt het niet verwonderlijk dat de resultaten voor velen, die het verloop niet hebben gevolgd, verbijsterend zijn.

In een boekje uit de jaren zestig van vorige eeuw(!) 'Hedendaagse muziek in de westerse wereld' geeft de auteur de lezer de gelegenheid, een royale poging te doen om een merkwaardig gebeuren in eigen tijd te leren verstaan.

Volgende tekst is een uittreksel van de probleemstelling en een aanloop tot een beter begrijpen van de moderne en hedendaagse muziektaal.

Bevangen en onbevangen horen
Met de woorden bevangen en onbevangen worden twee verschillende houdingen ten aanzien van het rationele en het emotionele aangegeven. Onze betrekking tot de dingen die we, met ons verstand of met ons gevoel, trachten te begrijpen, kan direct zijn; in dat geval zijn we onbevangen.
Bevangen zijn we als er iets tussen ons en de dingen staat dat die onbeïnvloede status verzwakt of zelfs onmogelijk maakt.

In plaats van bevangen en onbevangen kan men de termen bevooroordeeld en onbevooroordeeld gebruiken. Men kan ten aanzien van iets bevooroordeeld zijn of niet, en men is bevooroordeeld waar te veel oorzaken verhinderen dat men het niet is.
De bevangenheid bij het muziekbeluisteren wordt ons al in onze eerste levensjaren meegegeven; door de muziek van onze omgeving groeien wij, onbewust, in de wereld van ons toonsysteem en in de uitdrukkingssfeer van het kinderliedje, het volkslied en de populaire muziek.

Zowel voor de eenvoudigste muziekconsument als voor de verfijnde melomaan schept de omgeving van de West-Europese muziek een bevangenheid voor alles wat niet tot het domein van ons toonsysteem behoort.
Wij spreken over muziek en bedoelen dan doorgaans onze westerse muziek en dan in het bijzonder die van de laatste tweehonderd jaar.
Men kent de namen van enige componisten wier grootheid in onze tijd onbetwist is; de symfonie geldt als de meest omvattende vorm, het strijkkwartet als het intiemste ensemble.
De soortnaam symfonie of sonate schept een vooringenomenheid. De historisch gegroeide vorm is door de Weense klassieken, door de Romantiek, door Beethoven vooral, tot maatstaf en voorbeeld geworden waaraan wij al het later volgende toetsen.

Onbevangen horen: een wens, een ideaal. Het houdt in dat we de meningen die ons dierbaar geworden zijn, zelfs oude en vastgewortelde oordelen, van tijd tot tijd 'afstoffen' en nog eens kritisch beschouwen. Het betekent dat wij onze eigen muzikale belevingen grondig herzien en deze steeds weer met de spontane indruk van het horen confronteren. Dat is noodzakelijk als we niet willen blijven stilstaan en zo onze blik door bevangenheid en vooringenomenheid nog zwaarder ommuren dan de natuur dat al heeft gedaan.

De mate waarop ieder individueel dit kan verwezenlijken hangt af van wat de auteur met een duur woord 'autogene dispositie' noemt (succes verzekerd bij een 'intellectuele' babbel).
Het woord 'dispositie' omschrijft een mentale houding bij, in dit geval, het beluisteren en beoordelen van muziek.
De factoren die deze houding bepalen zijn oorzakelijk:
het individu zelf
de omgeving
de ontwikkeling.
De factoren van het individu zelf kan men gelijkstellen met muzikaliteit: de individuele potentie tot opnemen, het 'oor voor muziek'.
De factoren van de omgeving bevatten: opvoeding, het zelf musiceren, concert- en theaterbezoek.
De factoren van de ontwikkeling zijn nog meer persoonlijk: de dispositie voor het horen van muziek kan door toedoen van studies op gebied van muziekgeschiedenis, kunstgeschiedenis enz. voor eenieder individueel bepaald zijn. Zo kan men bijvoorbeeld door zich speciaal bezig te houden met de muziek van vroegere tijdperken, een specifieke vaardigheid ontwikkelen voor het beluisteren en in zich opnemen.

De verdeling in drie factoren, die zojuist is toegepast, maakt een nauwkeuriger inzicht in die dispositie mogelijk.
De muzikaliteit komt het eerst, en moet aangeboren zijn, omdat zij het 'orgaan', het gereedschap is zonder hetwelk muziek geen weerklank kan vinden. Maar alle drie factoren hebben gemeenschappelijk de heel specifieke vorm waarin ze werkzaam zijn: die is autogeen – zelfstandig werkzaam en meestal niet bewust ervaren.
De autogene dispositie schept de vorm waarin het 'muziek horen' wordt beleefd, maar ook de reactie op het horen van muziek, zoals die in de emotie én in de beoordeling wordt ervaren. Haar mentaal patroon wordt dus bepaald door aangeboren en verworven eigenschappen.

Het muziekonderricht en muziekbeleid moet zijn aandacht vooral richten op de tweede groep van die eigenschappen: de factoren van de omgeving en die van de ontwikkeling. Het is in de eerste plaats aan hen om de autogene dispositie voor het muziekbeluisteren te scheppen, te vormen en te ontwikkelen. Het directe muzikale beleven is moeilijk van het 'gevormde' te scheiden, er moet dus in degene die naar muziek luistert, meer geschoold worden dan alleen het oor (het opname-orgaan), en ook meer dan het verdere opnemingsvermogen, de geestelijke vaardigheid die het gehoorde weet te bundelen tot het kunstwerk in zijn volle waarde.

Het grote geestelijk kader moet worden gevormd, de autogene dispositie die waarden kan bepalen en afwegen, die het gehoorde in de totaliteit van zijn kunstwaarde taxeert en in de
juiste stijl weet te plaatsen, om het dan nieuw, in alle volheid, individueel en correct te vatten en te verstaan.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 19 sep 2019, 19:37
door Verwijderde gebruiker
bedankt voor de beschouwing, ik vraag mij af of neutraliteit voor muziekluisteraars verlangd kan worden. Muziek is essentieel niet-neutraal en kan dus niet bijeenbrengen maar slechts scheiden.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 20 sep 2019, 21:34
door Eddie Coppens
Neutraal en onbevooroordeeld zijn synoniemen, maar niet in deze context.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 21 sep 2019, 17:38
door Verwijderde gebruiker
Eddie Coppens schreef:
20 sep 2019, 21:34
Neutraal en onbevooroordeeld zijn synoniemen, maar niet in deze context.
Alsnog de vraag of je onbevooroordeeldheid kunt verwachten voor niet-neutrale klanken.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 22 sep 2019, 22:42
door Eddie Coppens
Eddie Coppens schreef:
18 sep 2019, 17:43
Onbevangen horen: een wens, een ideaal. Het houdt in dat we de meningen die ons dierbaar geworden zijn, zelfs oude en vastgewortelde oordelen, van tijd tot tijd 'afstoffen' en nog eens kritisch beschouwen. Het betekent dat wij onze eigen muzikale belevingen grondig herzien en deze steeds weer met de spontane indruk van het horen confronteren. Dat is noodzakelijk als we niet willen blijven stilstaan en zo onze blik door bevangenheid en vooringenomenheid nog zwaarder ommuren dan de natuur dat al heeft gedaan.
Ik herhaal nog eens even een deel van de tekst.
Er wordt dus gezegd dat onbevooroordeeld luisteren een ideaal is.
Een eigenschap van idealen is dat ze onbereikbaar zijn.
Verder wordt de raad gegeven om de auditieve horizonnen af en toe eens te verleggen, uiteraard zonder de vroegere gezichtspunten te verloochenen: die hadden - en hebben - nog steeds hun waarde.
Het is de essentie van muziek dat ze de geesten samen kan brengen, wie zich gaat focussen op de scheidende elementen is mijns inziens essentieel niet goed bezig.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 23 sep 2019, 08:13
door Eddie Coppens
Mooie keuze!
Bärbel schreef:
22 sep 2019, 23:10
Ik heb het grijs gedraaid.
Als je helemààl wil wegsmelten (en je van vogelgezang houdt) kan je eens terugscrollen naar 10 dec. 2018 voor de 'Nightingale Serenade'.
Bärbel schreef:
22 sep 2019, 23:51
Ik vind het bijzonder fijn als kinderen een instrument (kunnen) bespelen. Muziek maken is (meestal toch) op harmonie gericht zijn en niet op spanning cq oorlog. Het is in ieder opzicht goed voor de ontwikkeling van het mensenkind.
Ik citeer het hier graag!

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 23 sep 2019, 11:12
door Verwijderde gebruiker
Eddie Coppens schreef:
22 sep 2019, 22:42
Eddie Coppens schreef:
18 sep 2019, 17:43
Onbevangen horen: een wens, een ideaal. Het houdt in dat we de meningen die ons dierbaar geworden zijn, zelfs oude en vastgewortelde oordelen, van tijd tot tijd 'afstoffen' en nog eens kritisch beschouwen. Het betekent dat wij onze eigen muzikale belevingen grondig herzien en deze steeds weer met de spontane indruk van het horen confronteren. Dat is noodzakelijk als we niet willen blijven stilstaan en zo onze blik door bevangenheid en vooringenomenheid nog zwaarder ommuren dan de natuur dat al heeft gedaan.
Ik herhaal nog eens even een deel van de tekst.
Er wordt dus gezegd dat onbevooroordeeld luisteren een ideaal is.
Een eigenschap van idealen is dat ze onbereikbaar zijn.
Verder wordt de raad gegeven om de auditieve horizonnen af en toe eens te verleggen, uiteraard zonder de vroegere gezichtspunten te verloochenen: die hadden - en hebben - nog steeds hun waarde.
Het is de essentie van muziek dat ze de geesten samen kan brengen, wie zich gaat focussen op de scheidende elementen is mijns inziens essentieel niet goed bezig.
Struisvogelpolitiek.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 23 sep 2019, 15:27
door Verwijderde gebruiker
Bärbel schreef:
23 sep 2019, 11:55
Leon schreef:
23 sep 2019, 11:12
Eddie Coppens schreef:
22 sep 2019, 22:42

Ik herhaal nog eens even een deel van de tekst.
Er wordt dus gezegd dat onbevooroordeeld luisteren een ideaal is.
Een eigenschap van idealen is dat ze onbereikbaar zijn.
Verder wordt de raad gegeven om de auditieve horizonnen af en toe eens te verleggen, uiteraard zonder de vroegere gezichtspunten te verloochenen: die hadden - en hebben - nog steeds hun waarde.
Het is de essentie van muziek dat ze de geesten samen kan brengen, wie zich gaat focussen op de scheidende elementen is mijns inziens essentieel niet goed bezig.
Struisvogelpolitiek.
Eerder een kwestie van persoonlijke keuze waar je meer waarde aan hecht en waaraan minder waarde.
Het is geen probleem. Ik denk ook niet aan oplossingen.

Re: Naar welke muziek luister je?

Geplaatst: 23 sep 2019, 20:41
door Eddie Coppens
Het strijkkwartet in F, opus 3 'Serenade' werd vroeger toegeschreven aan Joseph Haydn.
Het blijkt nu van Roman Hoffstetter te zijn.
Het 'andante cantabile', met pizzicato-begeleiding, werd zeer geliefd.
Hier uitgevoerd in een versie voor strijkorkest.