Bas Haring

Plaats reactie

Bas Haring is een

Peiling eindigde op 08 sep 2007, 12:22

publiciteitsgeile filosoof die geen zin heeft om te werken
0
Geen stemmen
vlotte jongen die wel eens van filosofie heeft gehoord
1
25%
filosoof die op een eenvoudige manier zeer opmerkelijke waarnemingen of gedachten naar voren brengt
3
75%
drol
0
Geen stemmen
superstar
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bas Haring

Bericht door yopi » 03 sep 2007, 12:22

Kom ik nogal es tegen in discussies
Laatst Eddy met zijn aktie
Maar ook bijvoorbeeld als gewone-taal-filosoof en toch goed
Ik vindt dat externe filosofen ook toegelaten moeten worden op het forum

Wie? Eddy?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 sep 2007, 12:51

ook deze poll vind ik vrij nutteloos

als je wil weten wat mensen van bas vinden, vraag dan wat ze van bas vinden

waarom vind je het nodig om ons een beperkte antwoord mogelijkheid te geven

is dit omdat je persee wil horen wat je wil horen

of wil je een persoonlijk antwoord van iedereen

ik stoor me hier aan (en dit heeft niet meer waarde omdat ik admin ben hier, laat je dus daar niet door beïnvloeden ;)), komt een beetje neer op: als je niet mn vriend bent, dan ben je mn vijand!

hokjes denken, pas er voor op, kijk er mee uit
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 sep 2007, 13:28

Nou, Je hebt gelijk.
Ik dacht ook wel aan een pm aan Eddy bijvoorbeeld, maar omdat ik hem vaker tegen komt (Bas bedoel ik..) en het tenminste iemand is die nog leeft en ik graag meer externen in de galerij van bestaande filisofie wilde hebben en het forum wil animeren enne... 8-[
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 03 sep 2007, 22:48

Ik zou eerst wel eens van Yopi willen horen wat hij van Bas Haring vindt...

En ik ben het helemaal eens met Jeroen.... die polls over "wie is de beste" of "wat vind je van..." vind ik allemaal zo nutteloos.

Ten eerste kan ik echt niet een oordeel vellen over wie nu de beste filosoof ooit is, omdat ik door ideeen van allerlei filosofen (en zelfs van niet filosofen) geprikkeld ben.
Dat vind ik net zo zinloos als toen die verkiezingen van de grootste Nederlander ooit....

En wat Bas Haring betreft... Ik vind het gewoon mooi hoe hij op een simpele manier en met allerdaagse voorbeelden zichzelf enkele vragen stelt en dat uitlegt in zijn 'programma', waardoor hij erg toegankelijk is. En ik vind hem bijvoorbeeld totaal niet media-geil ofzoiets...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 sep 2007, 22:58

met polls beperk je iemands keuzes, dit kan soms handig zijn, maar soms is 't juist handiger om mensen de ruimte te bieden

thats all ;)
Eddy schreef:En ik vind hem bijvoorbeeld totaal niet media-geil ofzoiets...
nou, een klein beetje dan :-$ :-D
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 sep 2007, 00:21

Zal ik hier dan maar een Poll over posten?
Ik heb me tot nu toe nog ingehouden............... :whistle:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 sep 2007, 20:41

Kenne we 't toch wel over 'm hebbe?
Moet ik nou perse de eerste zijn?

Ik denk dat ie een 'low profile' hanteert om anderen niet af te schrikken.
Ik denk dat ie serieus is.
Hij heeft een nieuw boekje geschreven over hoe een succesvol leven eigenlijk een onsuccesvol leven is. (Dat haal ik uit de radiointeviews)
Hij vindt zichzelf een afwijking van waar mensen eigenlijk naar horen te streven: een eenvoudig gelukkig leven..

Ook een beetje: filosofie voor de lol (eigenlijk een beetje platgemaakte boodschap vind ik..)
Nu iemand anders..please? :|
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 2
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 04 sep 2007, 21:36

Ik ken hem niet echt, maar hij komt op me over als iemand die de dingen net niet goed doordacht heeft. Wel spreekt hij vaak (in mijn ogen) ongeveer de juiste richting uit. Daar komt bij dat als je echt serieus bent je een medium als tv denk ik min of meer wel schuwt. Want hoe kan op die wijze waarheid bestaan?

Maar zoals ik al zei: "Ik ken hem niet echt". Dat was ook de reden dat ik Eddy pmde en op zijn (Bas') website terecht kwam.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 05 sep 2007, 03:46

Ik zal niet de woorden in de mond nemen dat hij een 'goede' filosoof is (wat dat ook mag zijn). En veel van de dingen die hij vertelt, die wist ik ook al lang...

Maar ok, daar gaat het me allemaal niet om. Ik kijk dan echter ook niet alleen vanuit mezelf m.b.t. mijn mening over Bas H. Ik vind het namelijk juist mooi dat hij via een groter medium (in dit geval tv) de doorsnee mens (die nog nooit over de diepere dingen van het leven heeft nagedacht) een beetje prikkelt om daar wel eens over na te gaan denken. Vooral omdat hij voorbeelden en vragen stelt a.d.h. alledaagse situaties, die daardoor voor vele mensen erg beeldend zijn... Voor de geoefende filosoof komt het dan ook misschien een beetje kinderlijk over, maar voor veel mensen zal het de eerste keer zijn dat zo over zulks iets horen... En wat is beter om die mensen te bereiken via de tv.

En ik ben het niet helemaal eens met je Arjen, over wat betreft de waarheid van zijn verhaal. Ten eerste weet niemand de 'waarheid' wat betreft filosofie en die zal er ook nooit komen...(we blijven namelijk maar door 'filosoferen'). Daarnaast vind ik het juist goed om te zien dat zoiemand als Bas H. eens een poging waagt om bepaalde filosofische vragen eens onder een groter publiek te brengen, want filosofie wordt nog steeds gezien als een iets ontoegankelijks, en dat is toch jammer. Wat hij vertelt is ook slechts een subjectieve visie... en daar kan je het eens of oneens mee zijn.... Dit heeft dan verder weinig te maken met 'waarheid'. Het heeft vooral te maken met of je er mensen me prikkelt om een na te gaan denken.

En waarom zouden 'filosofen' zich moeten opsluiten in donkere zolderkamertjes, om daar over het leven en al zijn facetten na te gaan zitten denken, om het vervolgens in moeilijk verstaanbare taal op te gaan zitten schrijven in een boek dat ergens in een boekenkast verdwijnt? Ik moedig juist aan dat filosofie eens door het grotere publiek beoefend wordt, want dat wordt het misschien nog wat met deze wereld :-D

Ik probeer dat zelf namelijk ook wel eens, om eens een filosofische discussie met iemand te beginnen, over het een of het ander, met iemand van wie ik weet dat ie daar nog nooit zo over na heeft gedacht.... vaak wordt ik dan raar aangekeken en denken ze "wat bazelt die gast" en soms weet ik ze echt te interesseren.... De laatste gevallen zijn dan alle tegenvallers van de eerste catergorie waard!

En @ Yopi "filosofie voor de lol"... Why not?!
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 sep 2007, 14:20

Inderdaad..Why not
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 2
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 05 sep 2007, 21:54

@ Eddy:

Je hebt gelijk als je zegt dat niemand weet wat nu eigenlijk "waar" is. Wel kan ik dingen op een juiste manier onderbouwen. Daar komt bij dat we door middel van het stellen van vragen dingen kunnen ontleden. Me dunkt dat als vragen ongesteld blijven we dan kunnen zegge dat een onderwerp niet volledig ontleed is. Hierdoor lijkt het me verstandig om eventuele conclusies in ieder geval niet als eindoplossing te nemen.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 sep 2007, 00:40

Het mooie aan Bas Haring vind ik, dat hij je ergens brengt qua denken maar daarna een trap na geeft en zegt: EN NOU ZOEK JIJ HET MAAR UIT

wat dat betreft kan ik me dus ook goed vinden in de eerdere woorden van Arjen, waarbij hij zegt dat hij 'er net niet komt'. Bewust of onbewust dwingt hij je - mits geraakt door zijn boodschap - tot denken.

Op welke manier dan ook, alles wat ons richting het nadenken brengt krijgt voor mij het voordeel van de twijfel. Juist omdat alles (nog) zo onduidelijk is!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 06 sep 2007, 01:06

Precies, wat Radja zegt.

Natuurlijk kun je ten eerste oneindig doorlullen over een filosofische vraag en daarvoor is dan natuurlijk een medium als tv weer NIET geschikt (omdat je aan tijdslimiet zit).

Maar wat ook mooi was aan één van zijn eerdere series (STOF), is dat hij verschillende mensen aan het woord liet over een bepaalde vraag (b.v. met een beroep ofzo gerelateerd aan de vraag ofzoiets).
Aan het einde van het programma stelt hij dan heel direct aan elk van die personen die vraag, en het mooie is dan hoe die mensen reageren (allemaal anders natuurlijk, vanuit hun eigen gezichtspunt).
Daardoor blijft het einde altijd open, geeft hij meteen de dat er een verschillende kijk per individu is, en creeert hij het 'net niet' einde en .... dat mag je dan natuurlijk verder zelf invullen, net zoals het hoort met 'filosofie' n.m.i. ;)
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 sep 2007, 15:53

Ik vindt zijn vorm in ieder geval goed. Buiten media ken ik hem niet..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 sep 2007, 14:56

Morgenochtend, zondagochtend van 1130 tot 1200 in het programma boeken op N1 is Bas te gast over dat boekje waar ik het over had..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 sep 2007, 10:38

heb em ff online gekeken

http://player.omroep.nl/?aflID=5454360& ... vopjepc.nl

ik vind hem wel grappig trouwens
Laatst gewijzigd door Jeroen op 10 sep 2007, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 sep 2007, 12:11

juist ja, ben het helemaal met hem eens, dat gejaag, dat gejakker, doe eens ff rustig man

"de economie is dit jaar met 0,7% gegroeid"

ja flikker toch op man, waar hebben we het over, en waarom moet die economie zo nodig groeien, hebben we het niet al ontzettend goed, meer betekent in dit geval alleen maar minder, een groeiende economie lijdt tot een groeiende wereldbevolking, wat leidt tot meer monden die gevoed moeten worden, wat dus leidt tot honger en oorlog, en dus leidt tot minder tevredenheid ipv meer

laten we met zn allen eens proberen tevreden te zijn, tevereden met wat we hebben, met wat we kunnen, met wie we zijn, met van wie we houden

en laten we dus eens ophouden met dat streven, met die koopziekte en met die drang naar succes

danku

8-)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 sep 2007, 22:21

Joepie! :p

Ik moet nog kijken, heb het opgenomen.

:klapperdeklap:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 11 sep 2007, 05:08

Nou, ik heb 'm gekeken...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf al zo'n beetje tot dit 'inzicht' ben gekomen (al jaren geleden eigenlijk), niks nieuws onder de zon lijkt me. En ik ging er eigenlijk ook een beetje vanuit dat iedereen dit wel doorhad.
Blijkbaar niet? Het is toch allemaal zo overduidelijk hoe het 'systeem' werkt of niet?

Natuurlijk zitten we in een systeem, natuurlijk is onze cultuur er een van dat we 'succes' moeten hebben om gewaardeerd te worden door anderen, natuurlijk meten we ons zelf ten opzichte van anderen, en natuurlijk worden mensen die voor onze standaard niet streven naar succes of geen succes hebben een beetje uitgekotst en raar aangekeken door de massa. Het wordt niet anders van je verwacht dan dat je naar een 'succesvol leven' streeft. Maar dat weet toch iedereen? Of het ik het hier mis.
Natuurlijk ben ik het er helemaal niet mee eens, en natuurlijk ben ik zelf ook een beetje hypocriet om dat ik er (ondanks dat ik het liever niet zou willen en ook tracht hieraan te ontkomen) gewoon aan mee doe en gewoon meedraai in het rad. Je moet namelijk wel... je wordt meegesleurd in de stroom...

Waar hebben we het over?
Een succesvol leven in het algemeen: je gaat studeren, in vijf jaar studeer je af zonder enige tijd te hebben verspilt met 'onzinnige' dingen, alles staat in teken van je 'toekomst' (of in ieder geval, je hoopt natuurlijk op een goeie baan, waarmee je lekker veel geld verdient). Je onvangt je bul, waarop staat 'Cum Laude'. Je begint bij een multinational, je ontvangt een aardig starters loon, je stroomt langzaam door naar de top door je van je beste kant te laten zien. Je leeft voor je werk en voor je carriere (bah, wat een smerig woord). Je hebt een dikke auto voor de deur staan (lease auto natuurlijk), je stikt van het geld, je het een mooie villa met een aardig stukje tuin. Vrouwtje erbij, hond, kindjes (het liefst een jongetje & een meisje), één keer per jaar op ski-vakantie, één keer per jaar naar een ver land op vakantie of met de caravan naar frankrijk. Af en toe een etentje bij Floris-Jan en Melissa (of andere 'vrinden'), die dezelfde weg als jij opgaan. Dit gaat dan zo'n jaartje of 30 door... Dan lekker met pensioen en op je oude dag lekker in de tuin een schilderij in elkaar flanzen en een dure franse wij drinken (want je bent natuurlijk een kenner van goede wijnen, zoals het een succes vol iemand betaamt)....

WTF, iets wat ik dus noooooooit zou willen... Carriere... Waarom? Succes ... waarom? Leef lekker je leven, doe je ding, en laat je niet meesleuren door al die onzin...
Goed dat Bas Haring dat weer even aanhaalt, maar ok, voor mij is dit dus niets nieuws. Voor jullie?

Kan hier nog wel een heel verhaal over schrijven, en misschien ben ik ook wel iemand die zich graag WIL afzetten tegen de algemene opvattingen wat dit betreft. Het is eerlijk gezegd wel een beetje een frustratie voor mij dit, ook omdat ik nu een beetje op het moment zit dat ik MOET gaan toegeven aan die hele onzin van een baan, geld verdienen e.d., gewoon omdat het moet binnen ons systeem... Probeer het dan ook zo lang mogelijk uit te stellen, maar het kom nu op het punt dat ik niet anders meer kan...

Hoe ervaren jullie dit precies?

Ik vond die aflevering van 'Boeken' trouwens nog een beetje slapjes.... wel leuk om Gummbah even voorbij te zien komen
Oh en ook leuk dat de 'vrije wil' nog even voorbij kwam (precies zoals ik het ook zie, dat we een vrije wil ervaren, maar dat dat in werkelijkheid wel mee valt, maar ok, daar hebben we het ook al uitgebreid over gehad).
Oh, en aan het einde hoorde ik nog dat de volgende aflevering over de culturele verschillen gaat tussen India en westerse samenleving... Interessant aangezien ik zelf die ervaring heb mogen meemaken. Ga ik zeker ook even kijken...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 sep 2007, 20:58

Prettige uitstraling toch..die Haring.
Wat me bijgebleven is na kijken:

Wat goed is voor een groep, of voortplanting, is nog niet per se goed voor het individu:
* Die kreeftsoort met een kleine en een grote schaar. Vrouwtjes vallen op een grote schaar, zodat ie in evolutie steeds groter wordt. Ten nadele van die arme mannetjes.
* Dat bijzondere mensen goed kunnen zijn voor de samenleving, maar dat we niet perse ook zo moeten zijn.
* Dat mensen, die prima kunnen leven door naast de normale aktiviteiten patience te spelen, dit niet aan anderen kunnen uitleggen.

Een echt denkertje
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 sep 2007, 02:33

ik heb behoorlijk dezelfde kijk op dingen als hij

ik leg ze iets anders uit, met andere voorbeelden

een prettige toevoeging aan mijn eigen ideeën 8-)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 sep 2007, 15:55

Wat ik ook nog wel leuk vond dat hij zoiets zei als:
..al zouden ze precies kunnen bewijzen hoe ik beslissingen neem door middel van bijvoorbeeld hersenonderzoek, dan nog blijft mijn vrijheid overeind, omdat het eenvoudig de vraag naar vrijheid niet beantwoordt.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 11
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 sep 2007, 15:57

Toevoeging op vorige bericht:

Enne..gaat er nog iemand dan toch maar stemmen op deze mooie poll?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten