Uittreksel uit privebericht op Facebook.

Gesloten
Gebruikersavatar
Sauwelios
Posts in topic: 1
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2014, 02:47
Contacteer:

Uittreksel uit privebericht op Facebook.

Bericht door Sauwelios » 28 okt 2016, 06:31

Aangezien het al bijna twee maanden geleden is dat ik het onderstaande schreef, en ik sindsdien niets meer van degene aan wie ik het schreef vernomen heb, plaats ik dit stuk nu hier, met name voor referentiedoeleinden.

::

Op dit punt lijkt het me zinnig een kort overzicht te geven van mijn persoonlijke ontwikkeling. Van m'n 15e t/m m'n 18e--dus in de tijd dat jij en ik elkaar in real life kenden--omhelste ik, zoals het een puber betaamt, de rebellie. (Ik schrijf expres niet "adolescent", want hoewel ik toen wel al adolescent was, bleef ik dat in de jaren erna ook, terwijl ik geen puber bleef. Op z'n vroegst werd ik pas op m'n 24e volwassen, en misschien zelfs pas in de afgelopen twee jaar...) In die tijd was ik sterk aangetrokken tot de Romantiek, een politiek en romantisch idealisme--en zelfs tot Platonische ideeën als engelen die pure ratio waren: ik was in die tijd ook (stiekem) wel asketisch, met een sterke verachting voor het lichamelijke, deze wereld, etc. (maar niet zonder het tegendeel, weer zoals het een puber betaamt: ontluikende seksualiteit, idealisering van "het duivelse" (bv. William Blake), een weerzin tegen "theoretische" zaken en idealisering van "praktische", etc.). Dit alles (inclusief het deel tussen haakjes) kwam tot een zeker hoogtepunt en eindpunt in de zomervakantie direct na m'n examens, toen ik eindelijk toegang tot de geschriften van _Nietzsche_ kreeg.

Nietzsche is in feite tegen (hoewel niet zozeer in de zin van een antithese als wel van een synthese) alle Romantiek, elk idealisme, "pure" ratio, negatief asketisme, verachting van de fysieke wereld, maar ook tegen hedonisme, anarchisme, geestelijke grofheid, etc.etc. Maar hoewel ik vanaf die tijd steeds meer in de richting van gezondheid ben gegaan, ging dit slechts langzaam en niet zonder horten en stoten, ups en downs. De vijf jaar na m'n eindexamens heb ik vooral binnenshuis doorgebracht, en dit had goede en slechte kanten: het goede was dat ik uitgaan en junkfood had afgezworen, maar het slechte was dat ik geen doel in m'n leven had--ik had het gevoel dat ik zo'n beetje overal alles zou kunnen gaan doen wat een mens kan doen, maar dat niets echt ver boven de rest uitstak, dus deed ik maar "niets". In die tijd heb ik wel veel Nietzsche gelezen, maar dat was eigenlijk het meest constructieve dat ik deed. Ik blowde te veel en speelde veel games.

Die tijd kwam tot een vrij abrupt einde toen ik echt iets moest gaan doen en de energie daarvoor wist te genereren met wat ik "Shiva-dansen" noemde. Volgens _The Sopranos_ is depressie geïnternaliseerde woede, en dat dansen--hetgeen ik altijd in m'n eentje in m'n appartement deed--was een manier om m'n woede (denk hierbij ook aan Wodan) te uiten. Hierdoor was ik niet langer depressief en kon daardoor weer van alles regelen, zoals werk en een nieuw huis (op kamers, maar toch). Ik werd vanaf toen ook actief op internet, waar ik veel van m'n manie van me af kon schrijven. Ik raakte zelfs min of meer bevriend met een Engelse neonazi waar ik twee jaar eerder nog verhitte discussies mee voerde op een Nietzscheforum. Wel een vette gast trouwens. Ik heb al jaren geen contact meer met 'm, maar hij maakt nu muziek onder de naam Bill Boethius (atonale "guitar noise"). Sowieso een zeer gecultiveerde man, die altijd veel naar galerieën ging, veel van de hele Westerse canon wist, etc. Z'n waardering voor Hitler heb ik echter nooit gedeeld. Met de 88 bedoelde ik in m'n "State of the World Address" dan ook HH, "Heil Hitler": een numerologische betekenis misschien, maar volgens mij geen magische.

Over numerologie gesproken: in de jaren direct na m'n depressie, met name in 2004 (nu 12 jaar geleden en dus hetzelfde teken van de Chinese dierenriem als 2016), raakte ik verstrikt in wat ik nu als arbitraire verbanden beschouw, zoals naamnumerologie... Ik had me voorgenomen dit jaar niet weer op die manier verstrikt te raken, maar denk nu dat ik inmiddels oud en wijs genoeg ben om me op een ongedwongen manier van dat soort dingen te bedienen (zoals ik heb gedaan in wat je zo mooi m'n "mystiek georiënteerde berichten" noemt). Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat 888 door sommige Christenen als het "echte" Jezusgetal wordt gezien; dat vind ik dan wel weer interessant. Dat van die priemfactorontbinding wist ik ook niet. Met 888 bedoelde ik met name dat ik veel vetter ben dan Hitler; volgens Savitri Devi was Hitler wel een groot man "against Time", maar niet de laatste (die de Hindoes Kalki noemen). Dat sprak me altijd al aan, en ik heb me onlangs dus eindelijk officieel uitgeroepen tot Kalki (alsmede de Messias, de Saoshyant, etc.). Ik ben momenteel van plan een e-book te compileren (met vele appendices) dat in die mystiek georiënteerde berichten zal culmineren, en denk erover dit als openingscitaat te gebruiken:

"[My "State of the World Address" post and its sequels represent the actualization of the Nietzschean ideal,] the ideal of a spirit who plays naively--that is, not deliberately but from overflowing power and abundance--with all that was hitherto called holy, good, untouchable, divine; for whom those supreme things that the people naturally accept as their value standards, signify danger, decay, debasement, or at least recreation, blindness, and temporary self-oblivion; the ideal of a human, superhuman well-being and benevolence which will often appear _inhuman_--for example, when it confronts all earthly seriousness so far, all solemnity in gesture, word, tone, eye, morality, and task so far, as if it were their most incarnate and involuntary parody--and in spite of all of this, it is perhaps only with him that the _great seriousness_ really begins, that the real question mark is posed for the first time, that the destiny of the soul changes, the hand [of the clock] moves forward, the tragedy _begins_..." (Nietzsche, _The Gay Science_ [a.k.a. _Joyful Wisdom_], aphorism 382.)

Die berichten zouden overigens niet mogelijk zijn geweest zonder marihuana, hetgeen ik sinds kort weer gebruik--maar nu, in tegendeel tot tijdens m'n depressie (of "anticycloon"), op een verantwoorde manier (ik gebruik bv. een vaporizer). In de tien jaar onmiddellijk daarvóór heb ik eigenlijk helemaal geen drugs gebruikt, behalve de caffeïne in groene thee en wat er allemaal in chocola zit... Wel heb ik in maart vorig jaar voor het eerst in 12 jaar weer paddo's (truffels) gebruikt: eerst de lichtste die ze hadden, en twee weken later de één-na-lichtste. De lichtste kon ik net hebben, maar de tweede waren eigenlijk echt te sterk. Ik ben erg gevoelig voor dat soort dingen. Naar aanleiding van de eerste en tijdens de tweede schreef ik overigens respectievelijk deze berichten:

http://www.ilovephilosophy.com/viewtopi ... 1#p2532431

http://www.ilovephilosophy.com/viewtopi ... 1#p2533581

Het vaporizen van kleine hoeveelheden wiet brengt me een nacht lang in een soortgelijke, maar niet té heftige staat of ecstase. Maar ik dwaal af. 999 was een toespeling, in één van die mystiek georiënteerde berichten, op de numerologie van [zelf gecensureerd], een naam die ik nu eindelijk accepteer (vóór m'n verjaardag, 12 augustus, van dit jaar was m'n naam op Facebook [zelf gecensureerd]; ik gebruik die nog steeds op m'n werk, want dat is telefonisch werk en ik wil m'n naam niet steeds hoeven spellen). In die numerologische periode rond 2004 wilde ik van die identificatie af (Persona 9 + Soul Urge 9 = Integrated Self 18 = 1+8 = 9), want 9 is het getal van de universele liefde (αγαπη) en ik wilde toen niet de mensheid dienen maar vooral vrij zijn ([zelf gecensureerd] = 7 + 7 = 5): 7 is het getal van de filosofische eenzaamheid en 5 van de Mercuriale vrijheid en veelzijdigheid. Ik associeerde 7 met de jonge Krishna en 5 met Shiva.

Van Crowley waardeer ik vooral zijn _Little Essays toward Truth_ en "One Star in Sight": mijn opinie over hem is min of meer hetzelfde als zijn opinie over de Qabalah in het eerste Little Essay: "mostly either unintelligible or nonsense". Ook poëzie en lyrics heb ik de afgelopen 19 jaar alleen gewaardeerd voor zover ze inhoud hadden (de hoogste poëzie is mijns inziens bijvoorbeeld Homerus of Aeschylus en niet gerijmel of ander gekunstel om het gekunstel). En sinds twee-en-een-half jaar luister ik in principe alleen nog naar niet-tonale--met name modale--muziek, zoals je hier kunt lezen (alleen tussen 8 en 12 augustus dit jaar had ik even een nostalgische tonal-revival):

http://www.ilovephilosophy.com/viewtopi ... 3#p2536563

Voor een Griekse tragedie compleet met muziek zou ik onze hele moderne muziek (inclusief de zogenaamde "klassieke" muziek) opofferen. Maar als mijn radicaal-aristocratische revolutie een succes wordt zou dat uiteindelijk niet eens _nodig_ zijn.

Ja, aristocratisch radicalisme: dat is wat ik niet voldoende uit je bericht op kan maken, of je je bewust bent van dat "aspect" van mijn denken. Naar mijn idee is namelijk de hele Westerse, Christelijk-moderne wereldorde een soort tirannie van de "rebel". Ik daarentegen stuur aan op een rebellie van de "tiran". Het is bijvoorbeeld pas sinds kort dat ik mezelf als een Feminist identificeer, en dan wel als een Patriarchaal Feminist: ik omhels het Feminisme enkel voor zover het _niet_ egalitair is (hiertoe werd ik paradoxaal genoeg door deze video geïnspireerd; het was ook een indirectie inspiratie tot m'n "State of the World Address": https://www.youtube.com/watch?v=vp8tToFv-bA). Idealiter ben ik voor een hiërarchie waarin de geestelijkste mensen (waaronder zogenaamde "nerds") de hoogste rang hebben, daarna de temperamentvolle "jocks", en daarna degenen die noch in het eerste noch in het tweede uitblinken--met dáárna, helemaal onderaan, degenen met het "boze oog" voor deze hiërarchie. Maar de realiteit is niet ideaal, en dat is prima: ik heet al het geweld van door de eeuwen heen hartelijk welkom, van de pesterijen van "nerds" door "jocks" tot de traditioneel aan vrouwen opgelegde beperkingen, en erger. Ik zie het als mijn plicht en voorrecht als "most disposable male", nl. Nietzscheaans filosoof, om deze onwelkome boodschap, dit dysangelie, over te brengen. De vraag is dus of je je hierin kunt vinden.
  • "In de mens is schepsel en schepper verenigd: in de mens is stof, brokstuk, overvloed, leem, vuil, onzin, chaos; maar in de mens is ook schepper, beeldhouwer, hamerhardheid, toeschouwersgoddelijkheid en zevende dag:—begrijpen jullie deze tegenstelling? En dat jullie medelijden het 'schepsel in de mens' betreft, dat wat gevormd, gebroken, gesmeed, gescheurd, gebrand, gegloeid, gezuiverd moet worden,--dat wat noodzakelijk lijden moet en lijden zal? En ons medelijden--begrijpen jullie 't niet, wie ons omgekeerde medelijden betreft wanneer het zich tegen jullie medelijden weert als tegen de ergste van alle vertroetelingen en zwakheden?" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, aforisme 225.)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 sep 2017, 02:41

Sauwelios schreef:Aangezien het al bijna twee maanden geleden is dat ik het onderstaande schreef, en ik sindsdien niets meer van degene aan wie ik het schreef vernomen heb, plaats ik dit stuk nu hier, met name voor referentiedoeleinden.
Waarvan akte, lucht het op op dat ik nog reageer? (binnen een jaar)

(Je solliciteerde er wel naar.)

Is de storm inmiddels geluwd?
Kun je weer positief nadenken?
ben ik voor een hi�rarchie waarin de geestelijkste mensen (waaronder zogenaamde "nerds") de hoogste rang hebben,
Ah!
Vergis je niet, ik ben dan voor jou een Hypsistarier.
k zie het als mijn plicht en voorrecht als "most disposable male", nl. Nietzscheaans filosoof, om deze onwelkome boodschap, dit dysangelie, over te brengen. De vraag is dus of je je hierin kunt vinden.
En jij vraagt je af waarom je geen antwoord krijgt?

Meen je dat echt?
Of werkt jouw wereld inderdaad anders anders dan voor de meesten om ons heen?

Ik vraag maar ... er bestaat geen noodzaak om een vragensteller aan te vallen.

Hoe hard ook maar het bloed onder je nagels uitstroomt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten