pedagogen

Gesloten
Tino
Posts in topic: 4
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

pedagogen

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 17:40

Wat is dat toch dat pedagogen (zij die de pabo gevolgd hebben) altijd menen gelijk te hebben en daarom vaak ook het laatste woord willen hebben.

Ik trap daar niet in en kom zo nu en dan in en groter of kleiner conflict met dergelijke lui.
Soms laat ik het en dooft het vuurtje als vanzelf.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 17:46

Vertel eens wat meer over de context? Gaat het om lichamelijke opvoeding, jouw atletiekleerlingen?

Tino
Posts in topic: 4
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 19:14

Hij staat voor de groep en neemt de houding aan van een schoolmeester. Knap hoor want direct heeft hij de groep in zijn greep. Mij laat hij duidelijk weten dat hij het weet. Ik hoef hem niets uit te leggen, want hij weet het immers al. Ik zeg hem, dat een bescheidden houding meer op zijn plaats is en dat het vrijwel uitgesloten is dat hij even veel of meer weet dan een ervaren coach. Er ontstaat een discussie waar een spanningsveld zichtbaar is. Uiteindelijk zet ik hem op zijn plaats waardoor hij zich klein gemaakt voelt.

Met dat 'probleem' stap ik naar een oude knar. Welaan zegt hij (zijn vrouw is ook schooljuffrouw geweest), dat is pedagogen gedrag. Dat is hen aangeleerd zonder dat zij daar erg in hebben. Er wordt hen geleerd dat zij altijd gelijk hebben en daardoor het laatste woord mogen hebben. Thuis zegt hij altijd tegen zijn vrouw: "Ho je bent hier niet op de Pabo of staat niet voor de klas -Er kunnen anderen zijn met een andere mening".

Ik dacht daar over na en kwam tot de conclusie dat sommige mensen in mijn omgeving met bovengenoemd gedrag i.d.d. een pabo of soortelijke studie hebben gevolgd.

Nu lijkt het erop of ik mijn vraag al heb beantwoord ;-)
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 19:40

OK, maar autoritair gedrag is toch niet per se wat ze op de pabo leren. Misschien trekt de pabo wel mensen aan die graag autoritair doen?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 dec 2015, 17:05

Pabo studenten zijn toch van die mensen die niet kunnen lezen en schrijven, niks van wiskunde snappen, het als een laatste mogelijkheid beschouwen om aan de bak te komen?

Pedanterie is het sleutelwoord voor mensen die door deze sluis opklimmen.

Grof gezegd zijn het sado's, die ten koste van kinderen, zich handhaven.

Een onzeker bestaan, dat er voor zal zorgen dat ze paranoïde trekjes krijgen.

Ze worden daar in ieder geval niet gelukkig van.

De emancipatie via deze weg veroorzaakt een hoop ongeluk van mensen die voldoen aan het 'Peter principal'.

Niet zo harmonisch zeg maar.
...

En dan heb ik het ook nog niet over de slachtoffers die ze maken.

Tino
Posts in topic: 4
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 19 dec 2015, 19:43

yopi schreef:Pabo studenten zijn toch van die mensen die niet kunnen lezen en schrijven, niks van wiskunde snappen, het als een laatste mogelijkheid beschouwen om aan de bak te komen?

Pedanterie is het sleutelwoord voor mensen die door deze sluis opklimmen.

Grof gezegd zijn het sado's, die ten koste van kinderen, zich handhaven.

Een onzeker bestaan, dat er voor zal zorgen dat ze paranoïde trekjes krijgen.

Ze worden daar in ieder geval niet gelukkig van.

De emancipatie via deze weg veroorzaakt een hoop ongeluk van mensen die voldoen aan het 'Peter principal'.



Niet zo harmonisch zeg maar.
...

En dan heb ik het ook nog niet over de slachtoffers die ze maken.
Prachtige tekst! Je zou zo voor een stand-up comedian kunnen doorgaan - al houd ik daar net van.
Maar goed, ik lees cynisme en ironie en ook een soort van Catharsis - mijn geest is gereinigd na het lezen van deze tekst
:cool:

Toch staan of stonden zij aan de basis van ons kennen en weten toch?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 dec 2015, 17:40

De georganiseerde pedagogie is een groot goed.
Dat mensen met een opleiding invloed hebben op de maatschappij. En dat niet overlaten aan charitas en de kerk is een groot goed.

Kritiek mag ook nog.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 dec 2015, 22:40

"georganiseerde pedagogie"

Ik vind het een geniale opmerking.

Zou pedagogiek werkelijk zo werken?
Wat is ongeorganiseerde pedagogie dan? Autodidact?

Daar schuilen toch de meeste genialen, denk ik.
Zij, die zich continu maar afvragen of wat ergens staat wel zo is.

Maar daar valt geen brood mee te verdienen, op de een of andere rare manier.

Ik heb gemerkt, dat als je gaat varen, theoretische kennis geen ruk voorstelt. Het komt op ervaring neer.

Dat zag ik toen ik een spitsvaarder van bekant 100 jaar een touw van een bolder af zag slaan. "Ow, zó doe je dat! Wat slim!" en zag mijn theoretische wetenschap waargeworden worden, zonder het zelf tot uitvoer te kunnen brengen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 dec 2015, 22:41

Ik geloof dat je dat onder de noemer: respect, mag voegen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 dec 2015, 22:42

"We zijn elkaars leraar?"

Waarom niet?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 dec 2015, 23:33

Bovendien: "pedagogiek"

Het pedante blijkt al in het woord te zitten.

Misschien is een discussie op gelijke voet er een, die eerst aangekondigd moet worden?

Zodat de pedagoog (de kinderopvoeder) zijn mijn kan afleggen.
Ik kan me voorstellen dat dat vrij moeilijk is, als je geleerd heb alle zieltjes als dolend te zien.

Pink Floyd, schiet ineens te binnen: "We don't need no education"
"We don't need no thought control"
Ach, als iemand ze toch eens die dubbele negatie wist uit te leggen....

Dan was dit allemaal niet nodig.


Maar ja, een gezonde discussie, waarbij iedereen de woorden gebruikt die iedereen begrijpt, is nog ver weg.

Helaas?

Of is het misschien toch belangrijk het woordgebruik te veralgemenen, zonder angst te hebben over wat nu eigenlijk met dat woord werd bedoeld?

Daarom heb ik een hekel aan films en aan boeken, ze zijn niet interactief.
Dit medium heeft dan nog een leuke eigenaardigheid.

Dat de reaktie op iets dat gezegd werd, naadloos aansluit op iets dat gezegd wordt.

Kruispost, welk een verwerpelijk idee.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Tino
Posts in topic: 4
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 24 dec 2015, 11:27

Voor pedagogen mogen wij best enig respect hebben.
Zij zijn toch voor een groot deel onze opvoeders en de opvoeders van onze kinderen. Maar in opvoeders ligt ook een 'gevaar' verborgen. Is dat de opvoeder in de lijn van Jan Ligthart? In die lijn is mijn vader op school regelmatig op de vingers getikt met een lineaal -ter opvoeding. Of is dat Freitnet, die met de kinderen, de boekjes liet voor wat die waren en de maatschappij in trok ter lering. (Zelf heb ik een humanistische opleiding gevolgd om kinderen in het basisonderwijs en leerlingen in het voortgezet onderwijs 'op te voeden' in de lijn van het humanistische gedachtegoed).

Ach educatie hebben wij nodig natuurlijk, alleen op welke manier.
We don't need no education, sloeg natuurlijk op het Oostblok m.n. Oost - Duitsland, gezien de tiltel van het album The Wall. Maar i.d. gedachtecontrole, ligt toch meer bij het individu dan bij zgn. Opvoeders, het gezag of erger de staat.

Ja, wij zijn elkaars leraar. De Ander is De Ander een spiegel. Maar aan zelfreflectie mag het ook niet ontbreken vind ik. En daar heb je ervaring voor nodig en soms een boek.

Met het gebruik van het woord respect is het oppassen. Voor je het weet is het begrip gemeengoed, een modewoord zonder begrip -
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 dec 2015, 17:14

memeticae schreef:"georganiseerde pedagogie"

Ik vind het een geniale opmerking.

Zou pedagogiek werkelijk zo werken?
Wat is ongeorganiseerde pedagogie dan? Autodidact?

Daar schuilen toch de meeste genialen, denk ik.
Zij, die zich continu maar afvragen of wat ergens staat wel zo is.

Maar daar valt geen brood mee te verdienen, op de een of andere rare manier.

Ik heb gemerkt, dat als je gaat varen, theoretische kennis geen ruk voorstelt. Het komt op ervaring neer.

Dat zag ik toen ik een spitsvaarder van bekant 100 jaar een touw van een bolder af zag slaan. "Ow, zó doe je dat! Wat slim!" en zag mijn theoretische wetenschap waargeworden worden, zonder het zelf tot uitvoer te kunnen brengen.
Je moet denken aan de tijd dat enige aandacht voor achterblijvers overgeleverd was aan de kerk of enkele goed-doeners.

Om het even scherp te stellen moet je ook denken aan misbruik.
Wat nog steeds bestaat, maar minder.

Wat mensen wel es vergeten is hoe de situatie was voor dat alles.
Die worden echt niet herdacht.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten