Dromen

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Dromen

Bericht door yopi » 13 apr 2015, 17:41

Het tijdeloze van dromen spreekt mij wel aan.

Maar vanuit mijn waakbewustzijn 'weet' ik dat dromen in al mijn leeftijdsfasen behoorlijk verschillend zijn geweest.

Ligt dat nou aan mijn waakbewustzijn met een scherp bewustzijn van tijd?
En zijn de dromen op een bepaalde manier altijd een voortgaand droombewustzijn dat je ongeveer de hele levende schepping kan toedichten?

Dus ik vind het wel belangrijk om onderscheid te maken, omdat ik nu eenmaal dit vanuit mijn waakbewustzijn schrijf.

Maar eerstens heb ik de neiging om dat tijdeloze te benadrukken.
Omdat dat iets gemeenschappelijks heeft. Dus filosofisch.

Tijdeloos is het.

Echt tijdeloos lijkt me de (diepe) slaap.
Dus het dromen is een soort bewustzijn tussen die slaap en het waken.
Een vermenging van tijdeloosheid en hier en nu.

Misschien een bemiddelaar.

Ik ben bang dat de Indiaan, die tegenwoordig 'Driehonden' heet na zijn ontmoetingen met de goden van de waarneming, zijn basis zoekt in dromen vanuit het Berg-Standpunt.
De arrogantie van Hades, die voor de verdeling van de kosmos nog weet van Zeus op de Olympos, voordat hij door de macht van die godheid zijn duistere rijk ging besturen.

Een vertegenwoordiger van de Aarde, verboden gebied voor de goden, tenminste in de tijd van voor Kronos (de tijd); een gebied waar überhaupt mensen konden gedijen ... zou zeggen:
Die dromen zijn nog een rest, waarbij die goden nog iets te vertellen hebben. Je moet slapen. Ok! ...
Maar laat het nieuwe bewustzijn zich bewust zijn van zijn eigen merites.

Terug is infantiel.

..........

Ik beschouw de strijd van zoiets als IS of New-Born Christians als iets dat in de toekomst naar een tot een zwart gat-planeet verbannen wordt.
....

Een nieuwe aarde.

....

Geen bezwaar tegen nieuwe recepten voor een genoeglijke maaltijd.
De basis zit er vooral in dat je in leven gehouden wordt.
Dan is er misschien nog genoeg tijd om niet alleen van brood te leven.

Daar hoort bij: De mens leeft niet van geest alleen.
...

Een fucking mysterie.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 13 apr 2015, 18:44

Als je tijd ziet als beweging is het 2dimensionaal uit te leggen. De vlakke lijn als zijnde rimpelloos oppervlak, komt eigenlijk niet voor. De grote verstoring naar boven, de berg, is een uitdrukking van het waken als zijnde obstakels (bergen) materie ervaren. De grote verstoring naar beneden, de onderwereld, is een uitdrukking van dood. Dan ervaar je geslotenheid, dichtheid, gevangenschap, in-zijn in plaats van buiten-zijn. Het is de wereld van anti-materie zou je kunnen zeggen, en als je niet zo boven de lijn denkt, is mogelijk de berg een in-zijn en het dal het buiten-zijn en wisselen we slechts van kant van de lijn.

Het golvende oppervlak van de zee, waarbij de toppen en dalen elkaar afwisselen, is de wereld van energie. De energie is er dus in buiten-zijn , in binnen-zijn en in wisselingen.

Die wisselingen dat is de droomwereld. Het gaat bij dromen om wisselingen. Wij er varen snelle en langzame wisselingen, maar er is altijd sprake van wisseling.

Die wisseling is juist het tijdige, want tijd is voortdurende wisselingen. Het tijdloze zou de vlakke lijn zijn, zonder wisselingen. Er is geen kracht op de wereld die een vlakke lijn kan laten duren, in stand houden.

Wat mogelijk is is voorkeur hebben voor sneller of langzamer, qua wisselingen. Eindeloos voortkabbelen, of flink dynamisch. Het is twee dimensionaal altijd een horizontale beweging en nooit verticaal.

Leon

Bericht door Leon » 13 apr 2015, 19:27

Ik wil samenvallen met de lijn. Toppen en dalen zijn dwars op de lijn bekeken, ons bewustzijn zit dwars. Samenvallen met de lijn is het in de lijn mee bekijken, horizontaal, dan zijn top en dal slechts links en rechts, en blijft de eenheid onverstoorbaar.

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 apr 2015, 21:46

Yopi,
Ik ben bang dat de Indiaan, die tegenwoordig 'Driehonden' heet na zijn ontmoetingen met de goden van de waarneming, zijn basis zoekt in dromen vanuit het Berg-Standpunt.
Het zou me niets verbazen, hoewel indianen vaak echt nog wel een paar stapjes verder dromen dan dat. En dan onder het genot van konijnenembriootjes en apenokselhaar. Het is wel een beetje oppassen geblazen, geen kwaad woord natuurlijk , het is gewoon dat wat je niet kent . Zo ken ik wel een paar mensen met idianenbloed. Misschien een beetje raar praatje en ik twijfel ook of ik je het vertellen moet maar ik ken een indiaan, die overigens gewoon Hans heet, en de vroeg me eens of ik het geheim van de indiaan kende. Ik geen idee natuurlijk. Witte mensen, zei Hans, van die witjes zoals jij die begrijpen het meestal niet, die denken dat het om een handicap gaat.
Ik heb waarschijnlijk erg vragend gekeken want toen liet hij het me gewoon zien, ik schrok me een ongeluk maar wist me snel te herpakken en zei: makkelijk toch, plaatsbesparend in de boxershort.
Echt makkelijk zei Hans, alle indianen hebben er maar éen.

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 apr 2015, 21:48

de laatste makkelijk moet natuurlijk mannelijk zijn dat is nou net zijn clou.

Leon

Bericht door Leon » 13 apr 2015, 21:50

Ja die indianen halen de k en de n wel eens door elkaar.

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 apr 2015, 22:01

Ik had aan het begin van de avond ook zo'n terugblik momentje, ook een vorm van dromen. Tijdens dat dromerige verleden kon ik ook nog rustig wat analyseren en bedacht ik mij dat liefde, ja daar is ie weer, voor sommige het hoogste is en voor andere dan weer het meest bedrieglijke, of het meest kortstondige en vergankelijke, en dus waar.

Ik heb echt geen idee dat ik de laatste dagen zo over de liefde zit te lullen, normaal ben ik helemaal niet zo.

Het kan uiteindelijk misschien toch waar zijn, het lijkt me sterk, dat er 1 is die de ware is en de enige. Al herken je hem misschien helemaal niet aan het blijven maar aan het herkennen dat blijft nadat hij allang is verdwenen.

Sodeju, god, wat een mooie zin floepte daar uit.

Als de liefde dan zonodig het hoogste moet zijn dan denk ik dan maar als hindernis op een hoogspring par-cours (mmm) want altijd zo dat gebungel in de hoogte lijkt me niks.

Bij mij ligt de chocola altijd boven in de kast waar ik net niet bij kan en liefst vergeet ik hem even dan blijft er meer te verlangen. Soms neem ik gewoon lekker een flinke hap, na afloop een sigaretje en dan gaat ie weer terug op de kast waar ik niet bij kan (maar niet neus)

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 apr 2015, 22:02

Driehonden,

waarom zeggen jullie dan niet mannenlijn, ik vind indianen inconsequente droplullen.

Leon

Bericht door Leon » 13 apr 2015, 22:03

(kijkt omhoog en zwijgt)

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 apr 2015, 22:08


Leon

Bericht door Leon » 13 apr 2015, 22:21

Dank aan Grietje...

ben je nu ook al ondankbaar voor deze reactie?

Nu even gemeen doen en het loeder is weer compleet.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 apr 2015, 18:22

Gelukkig was die heks bijna blind, waardoor ze niet opgegeten werden.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten