Hegel in twitter-formaat

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Hegel in twitter-formaat

Bericht door yopi » 27 mar 2015, 16:24

Zijn 'Fenomenologie van de Geest'
Vet dik boek over zijn systeem.
Voorwoord: Zeg: 60 bladzijden.
Conclusie: Een voorwoord is filosofisch verschrikkelijk onjuist omdat zijn boek op zichzelf alleen in zijn ontwikkeling het geheel omschrijft.
Begin en eind zijn futile, dus je moet het wel lezen of afhaken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 mar 2015, 16:31

(Tweede tweet)

Inleiding:

Pakweg 20 bladzijden.

Je kan het verstand beschouwen als een instrument of een medium; en omdat je je bewust bent van dat dat bij jou hoort, zoe je misschien willen onderzoeken wat dat instrument of medium is om het zo te kunnen aftrekken van de ervaring die je onderzoekt. Zinloos vanwege het vooroordeel dat daar aan ten grondslag ligt: Dat er aan de ene kant het absolute ligt waar je naar op zoek bent en aan de andere kant je eigen subjectiviteit.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 mar 2015, 16:36

(derde tweet)

Bekijk nou eens wat er gebeurt!
Je hebt het onderwerp wat je beschouwt. (Whatever)

Die aanwezigheid van dat onderwerp is klaar en helder. En daarna besef je dat jij het bent die die dat onderwerp beschouwt.
Dus in je bewustzijn twee dingen aanwezig: Jij, en het 'ding'.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 mar 2015, 16:42

(vierde tweet)

Twee dingen zijn dus klaar en helder.
Blijkbaar is er iets wat jou gedwongen heeft om vanuit een naïeve toestand over te gaan naar reflectie. Een discrepantie.
Het streven van het verstand is dus om dat verschil weer op te heffen en zo terug te kunnen keren naar die naïeve toestand.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 mar 2015, 16:46

(vijfde tweet)

De Ultimo is: Blijf in dat proces.
Ondanks dat dat betekent dat je niet de sprong kan maken naar de Ultimo Waarheid. Maar dat je wel kan begrijpen dat je aan dat proces moet vasthouden. Meer is er niet.

Dat geeft rust. Maar niet de rust die de onrust ontkent.
De ontkenning is de drijvende kracht van de kennis.

Of zo iets.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 15:34

yopi schreef:Zijn 'Fenomenologie van de Geest'
Vet dik boek over zijn systeem.
Voorwoord: Zeg: 60 bladzijden.
Conclusie: Een voorwoord is filosofisch verschrikkelijk onjuist omdat zijn boek op zichzelf alleen in zijn ontwikkeling het geheel omschrijft.
Begin en eind zijn futile, dus je moet het wel lezen of afhaken.
Commentaar:

Wat niet in een twitter-formaat past is geen bijdrage aan de discussie.
Hegel is een ouderwetse lul die inderdaad alleen zijn tijd begreep en dus nu overleeft is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 15:40

yopi schreef:(Tweede tweet)

Inleiding:

Pakweg 20 bladzijden.

Je kan het verstand beschouwen als een instrument of een medium; en omdat je je bewust bent van dat dat bij jou hoort, zoe je misschien willen onderzoeken wat dat instrument of medium is om het zo te kunnen aftrekken van de ervaring die je onderzoekt. Zinloos vanwege het vooroordeel dat daar aan ten grondslag ligt: Dat er aan de ene kant het absolute ligt waar je naar op zoek bent en aan de andere kant je eigen subjectiviteit.
Alleen een actieve of activistische opstelling op twitter kan bijdragen aan verandering in de wereld. Zo'n dik boek en zo'n claim vertragen alleen de vooruitgang. Hegel zou es een keer de lenigheid moeten beseffen van twitteraars. Er mag geen tijd verloren gaan aan zogenaamde diepzinnigheid!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 15:42

yopi schreef:(derde tweet)

Bekijk nou eens wat er gebeurt!
Je hebt het onderwerp wat je beschouwt. (Whatever)

Die aanwezigheid van dat onderwerp is klaar en helder. En daarna besef je dat jij het bent die die dat onderwerp beschouwt.
Dus in je bewustzijn twee dingen aanwezig: Jij, en het 'ding'.
Jij en de tweet zal je bedoelen. De tweet actualiseert de gebeurtenis die nu belangrijk is. Dan blijf je pas echt in de 'flow'.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 15:45

yopi schreef:(vierde tweet)

Twee dingen zijn dus klaar en helder.
Blijkbaar is er iets wat jou gedwongen heeft om vanuit een naïeve toestand over te gaan naar reflectie. Een discrepantie.
Het streven van het verstand is dus om dat verschil weer op te heffen en zo terug te kunnen keren naar die naïeve toestand.
Errug conservatief. Dacht ie nou echt dat wij zo naief zijn?
Daarom moet de filosofie op de universiteit onmiddellijk afgeschaft worden.
Zo'n dik boek lezen levert bepaald geen bijdrage aan de economie.
Tóch!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 15:46

yopi schreef:(vijfde tweet)

De Ultimo is: Blijf in dat proces.
Ondanks dat dat betekent dat je niet de sprong kan maken naar de Ultimo Waarheid. Maar dat je wel kan begrijpen dat je aan dat proces moet vasthouden. Meer is er niet.

Dat geeft rust. Maar niet de rust die de onrust ontkent.
De ontkenning is de drijvende kracht van de kennis.

Of zo iets.
Nou .. Dat zei ik toch. Daar heb ik echt niet zo'n dik boek voor nodig!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 15:59

Nou ja .. Hegel ploegt voort in zijn boek; en ik met zijn boek ..

Na alle nauwkeurige waarnemingen die het bewustzijn ondergaat komt hij (nog steeds relatief in dat dikke boek) tot het behandelen van de 'Zekerheid van het zelf'.

Commentaar van de twitteraar: God god god .. meneer Hegel. Dat is mijn startpunt. Zou ik nou daarvoor je boek moeten lezen?

Als modern mens sta ik al lang aan de top van de evolutie. En heb ik het écht niet nodig om die hele omslachtige geschiedenis te lezen van de 'fenomenen van de geest'.

Om het in zijn termen te omschrijven:
De in-zich gereflecteerde tweet, gecombineerd met de begeerte die het twitteren kenmerkt zal absoluut de absolute geest tot zichzelf brengen, waarin er geen Heren en Knechten meer bestaan.
De negatie van de wereld in de twitter-sfeer geeft deze absolute geest pas de mogelijkheid om zijn ware aard te verwerkelijken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 mar 2015, 16:20

Commentaar van yopi:

Ligt die Hegel toch nog lekker in zijn graf.
In de tegenstelling van zijn oorspronkelijke hooggestemde is er inmiddels al weer een negatie er van gerealiseerd. Het kan Hegel namelijk niet genoeg zijn om in de voortgang van de geschiedenis negaties mee te maken die de laatste fase dichterbij brengen. De voltooiing er van nadert!

Wel jammer voor die kindertjes die nu nog geboren worden.
Ze zijn te laat en ze hebben te weinig in te brengen in die laatste fase.

Misschien kunnen ze nog een bom-gordeltje kopen bij de speelgoedwinkel en zo hun bijdrage leveren, vermits de wetgeving aangepast wordt om iets echts te kopen. Écht verkoopt nu eenmaal beter.

En de laatste dialectische omslag is natuurlijk dat het virtuele weer ingeruild wordt voor het échte.

En dan zijn we in één klap ook weer af van die zorgkosten en ander flauw gezeur.

Heb je intussen geld over, schrijf je dan in voor de Mars-expeditie.
Hoewel de zelf-gekozen dood me een stuk makkelijker - en niet te vergeten - een stuk goedkoper lijkt.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 28 mar 2015, 20:31

Is er iets absoluut? Absoluut niets!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 13
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 mar 2015, 17:19

Nou dacht ik toch dat ik als een eenzame romanschrijver of dichter mijn eigen personen moest verzinnen om mezelf iets uit te leggen (vrij geciteerd naar Eva van dit forum).
Steekt iemand zijn neus hier in.

Met een absolute bewering.
Dan moet ik dus uit de spiegel wegkijken, enigszins verstoord.

Is het Holleeder of heb ik wel eens iets anders van hem gehoord?
Mijn spellingchecker heeft in ieder geval van de eerste gehoord en heeft mij gecorrigeerd. (Je bent pas beroemd als je in de spelling-checker opgenomen wordt).

Hier in huis nu waait de wind.

Deze twee aanleidingen, of interrupties, voeren me terug naar Hegel.
De eerste - Neus dus - doen me denken aan de concipiering van het begrip geest bij Hegel. Die komt pas als je beseft dat jouw begeleidende subject niet iets algemeens is, maar zich onderscheidt van andere subjecten. En omdat Hegel filosofie tot wetenschap wil maken om een beetje in de groep te blijven van de in zijn tijd leidende geesten, moet er zo'n algemeen begrip als 'geest' geformuleerd worden.

Het tweede - de wind en de regen - doet me denken aan een eerder hoofdstuk in dat dikke boek: De zekerheid van de zintuigelijke waarneming. Wat hier een aanleiding betekent om dialectisch afstand te nemen van deze interruptie. Een negatie er van die het mogelijk maakt om voldoende afstand te nemen en aan een 'Aufhebung' te denken die een synthese mogelijk maakt.

Nou! Het niets is de negatie die het mogelijk maakt om het absolute te bewaren in een klik in de hersenen, die euforische stofjes vrij maken en zo het leven voortzetten.

Wel jammer dat Schopenhauer en Kierkegaard op de loer liggen om de boel te verpesten.

Maar daar is vast ook wel een synthese mogelijk ...

(Of moet ik switchen?)

Dat moet ik dan weer repositeren met Hegel, dat het geen bal uitmaakt of je nu autoriteiten volgt of zelf denkt. Het blijft een verdomde mening.
En als alles een mening is moeten we misschien maar democratisch gaan stemmen over wat de waarheid is.

Verkiezingen zijn absoluut.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 29 mar 2015, 17:32

De waarheid waarover niet gestemd hoeft te worden is dat iedereen (voor zijn /haar mening) redenen zal hebben.

Tenzij er toch iemand is die meningen als onoorzakelijk kan voorstellen.
Als er altijd redenen zijn, hoeft ons niets te verbazen. Hoewel je je misschien juist wel wil blijven verbazen om je goed te voelen.

Het is nog wat anders of er dan slechts maar 1 weg is, 1 geschiedenis, ik denk dat hoe zekerder we deze denken te kennen, hoe onzekerder ze wordt, of hoe meer ze zich onttrekt aan intuitie. Niet zozeer zijnsvergetelheid als wel zijnsverberging, er met open ogen intuinen, of dus eigenlijk blind blijven.

Je kan hoogstens er om heen draaien, doordringen naar de kern is geweld.

neus

Bericht door neus » 29 mar 2015, 17:32

De waarheid waarover niet gestemd hoeft te worden is dat iedereen (voor zijn /haar mening) redenen zal hebben.

Tenzij er toch iemand is die meningen als onoorzakelijk kan voorstellen.
Als er altijd redenen zijn, hoeft ons niets te verbazen. Hoewel je je misschien juist wel wil blijven verbazen om je goed te voelen.

Het is nog wat anders of er dan slechts maar 1 weg is, 1 geschiedenis, ik denk dat hoe zekerder we deze denken te kennen, hoe onzekerder ze wordt, of hoe meer ze zich onttrekt aan intuitie. Niet zozeer zijnsvergetelheid als wel zijnsverberging, er met open ogen intuinen, of dus eigenlijk blind blijven.

Je kan hoogstens er om heen draaien, doordringen naar de kern is geweld.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 09 apr 2015, 01:02

Heerlijk, ik ben gek op mooie logica.

Ik probeer het ook wel eens om me buiten de waarheid te begeven maar het voelt ongemakkelijk, meestal blijf ik thuis. Ik zou me een wandelend huis kunnen aanschaffen, een tent of een caravan, dat ik toch thuis kan blijven en me buiten de waarheid begeven.

Een beetje een nadeel van mijn eigen waarheid in een thuissituatie is dat ze niet makkelijk anderen toelaat. Ik heb mijn waarheid ooit verhuurd aan een familielid. Hij zag er wel wat in, ik zeg: Boudewijn, je mag hem hebben, alleen ooit wil ik haar wel weer terug want ik ben er behoorlijk aan gehecht.
Daar kwam bonje van dat kon je op je klompen aanvoelen. Die hele Boudewijn heb ik nooit meer teruggezien.

Op waarheid berust ook vaak een taboe, men wil er niet over spreken, zijn waarheid voor zichzelf behouden. Dat is echt iets van primitieve volken, in een moderne beschaving delen we de waarheden, we wisselen ideeen uit, leren van elkaars waarheden, neme wat nuttig lijkt en laten eigen delen vallen om tot een stevigere structuur te komen om me verder te bouwen.

Zo vraag ik me af of een waarheid altijd redelijk moet zijn?
Mij lijkt van niet. Er zijn wel waarheden waar ik wat meewarig om moet glimlachen maar de rede is er altijd even aan te pas geweest, ook al heeft ze er maar even naast gelegen.

We moeten er wel voor waken dat we elkaars waarheden angstvallig in de gaten gaan houden. Dat we steeds op zoek zijn naar pseudo waarheden om elkaar erop te kunnen betrappen.

Ik vraag me af of zelfbevrediging een waarheid is? Nou? En belastingontduiking? Fistfucking? Racisme?
Je kunt zoveel bedenken waarvan het niet helemaal duidelijk is of ze onder een waarheid vallen. Aan de ene kant kan je nee zeggen en aan de andere kant kun je zeggen dat ze er allemaal onder vallen. Wie het weet mag het zeggen.

Dan heb je nog zaken als onredelijk, is onredelijk een waarheid? En charmant is dat een waarheid? lieveheersbeestjes? een minaret?

Je zou voor je zelf een soort ladder kunnen maken van waarheden met bovenaan 'een waarheid' als een koe en onderop 'een kleine waarheid' .
Tijdrovende zaak maar wel de moeite waard.

Ab Ovo

Bericht door Ab Ovo » 09 apr 2015, 11:44

Ik begin wel wat overeenkomsten te ontdekken, ik ben zelf ook gek op mooie logica.

Strawson is mijn absolute favoriet, ken je die Blin. Ik dacht, hij zou misschien meteen kunnen dienen als onderwerp voor ons tweegesprek waar ik je graag voor wil uitnodigen.

Maar als je liever Lemmon hebt, vind ik het ook best. Lemmon staat bij mij absoluut op de tweede plaats. Zijn hoofdwerk heb ik wel een paar keer gelezen, wat voor mij uitzonderlijk is.

Hij tekent de logica als het ware voor je uit. Ik heb er nu eenmaal altijd graag beeld bij. En waar is het beeld beter dan bij Lemmon. Bij Strawson zou je denken, tja, zou kunnen. Met Strawson deel ik weer meer de logische gedachte.

De telefoon, ik ga je even hangen, Blin..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten