Waarom alles deterministisch moet zijn.
Geplaatst: 23 aug 2014, 20:14
Er kan geen vrije wil zijn, want een wil kan zichzelf niet ter wereld willen; zelfs als je kunt doen wat je wilt, kun je nog niet willen wat je wilt.
Reageer vooral op Uw eigen ideeën, de rest is toch waanzin
https://www.filosofieforum.nl/
Nou, wat betekent dat dan? Absolute vrijheid sluit ik uit; wat is dan relatieve vrijheid? Wat ik schreef suggereert dat deze dan gelegen is in kunnen doen wat je wilt: hoe meer je kunt doen wat je wilt, hoe gradueel vrijer je wil is. Vergelijk (het laatste citaat uit) deze post:neus schreef:Sluit je daarbij ook uit dat gradueel de ene wil vrijer is dan de andere?
Misschien is het dan een verlichting om in te zien dat de rest van het heelal--Freuds Realitätsprinzip--hoogstwaarschijnlijk óók enkel uit willen gelijkend op de jouwe bestaat. Een soort kosmische empathie...neus schreef:Dan sluit je absolute vrijheid dus uit... en dan? Wat verandert dat aan de situatie dat je van graduele vrijheid meer of minder kunt krijgen?
Als je van determinisme uitgaat is het vooral zielig of zelfs tragisch dat mensen zoveel te willen hebben...Verlichting betekent dan "niet meer zoveel te willen hebben". Echt een lastenverlichting.
Als die empathie voor jou mogelijk is en voorbestemd, als je denkt binnen het determinisme, anders heb je aan die informatie helemaal niets, of is het zelfs schrijnend...Sauwelios schreef:Misschien is het dan een verlichting om in te zien dat de rest van het heelal--Freuds Realitätsprinzip--hoogstwaarschijnlijk óók enkel uit willen gelijkend op de jouwe bestaat. Een soort kosmische empathie...neus schreef:Dan sluit je absolute vrijheid dus uit... en dan? Wat verandert dat aan de situatie dat je van graduele vrijheid meer of minder kunt krijgen?
Als je van determinisme uitgaat is het vooral zielig of zelfs tragisch dat mensen zoveel te willen hebben...Verlichting betekent dan "niet meer zoveel te willen hebben". Echt een lastenverlichting.
Dat kun je niet los zien. Informatie is een factor die jouw weg bepaalt.neus schreef:Als die empathie voor jou mogelijk is en voorbestemd, als je denkt binnen het determinisme, anders heb je aan die informatie helemaal niets, of is het zelfs schrijnend...Sauwelios schreef:Misschien is het dan een verlichting om in te zien dat de rest van het heelal--Freuds Realitätsprinzip--hoogstwaarschijnlijk óók enkel uit willen gelijkend op de jouwe bestaat. Een soort kosmische empathie...neus schreef:Dan sluit je absolute vrijheid dus uit... en dan? Wat verandert dat aan de situatie dat je van graduele vrijheid meer of minder kunt krijgen?
Als je van determinisme uitgaat is het vooral zielig of zelfs tragisch dat mensen zoveel te willen hebben...Verlichting betekent dan "niet meer zoveel te willen hebben". Echt een lastenverlichting.
Ik vind James Taylor verschrikkelijk lijzig, dus dit bevestigt m'n mening over hem nog maar eens. Dank!Leonardo schreef:"Poor rigid unbeliever" - James Taylor
:D ;)
Je hoeft toch mogelijkheden niet af te wijzen omdat je gelooft in determinisme. Dat is vooral mijn punt. Het geloof wordt voor het afwijzen van mogelijkheden gebruikt.Sauwelios schreef:Dat kun je niet los zien. Informatie is een factor die jouw weg bepaalt.neus schreef:
Als die empathie voor jou mogelijk is en voorbestemd, als je denkt binnen het determinisme, anders heb je aan die informatie helemaal niets, of is het zelfs schrijnend...
Je richt je nu ineens tot "mensen". Jouw definitie voor vrije wil is anders dan die van mij. Je ziet een eindeloze regressie door oorzakelijkheid in vrijheid, wat volgens mij nergens op slaat. Als er gewoon gelijke kansen zijn, echte gelijke kansen, heb je een vrije keuze. Het zal bijvoorbeeld de wereld niet uitmaken of je een gebeurtenis beoordeelt in jouw hoofd als goed of slecht, of de balans uitslaat naar de ene kant of de andere, toch kan deze vrije keuze vergaande gevolgen hebben. Ik denk dat gelijke kansen, zeker op het vlak van oordeel veel voor kan komen, ook niet altijd maar toch. De bewijslast ligt bij de determinist om aan te tonen dat gelijke kansen volkomen onmogelijk zijn. Volgens mij zijn evenwichtssituaties juist veelvuldig aanwezig en is vrije keuze misschien niet altijd een kwestie van de balans naar de ene kant laten doorslaan of naar de andere. Zelfs als de balans gedetermineerd doorslaat naar de ene kant, dan kan het een kwestie zijn van vroeger of later dat bepaalt dat er enige mate van vrijheid is. Men is dan als het ware vrij in remmingskracht.Luister, mensen, vrije wil betekent het volgende. Het houdt in dat, voor zover het alleen van jouw wil afhangt wat je doet--bijvoorbeeld A of B--, je dan even goed A of B kan kiezen. Met andere woorden, dat je er zelf voor kunt kiezen of je A of B wilt; een oneindige regressie dus, want je moet dan de wil tot A ter wereld kunnen willen, en daarvoor nog de wil tot het ter wereld willen van de wil tot A ter wereld kunnen willen, etc. etc. Zulke vrije wil is logischerwijs dus gewoon onmogelijk. Of je verder, als je nou eenmaal de wil tot A hebt, ook in staat bent om A te doen, is een ander soort vrijheid: zoiets als de "vrijheid" van een steen om van een heuvel af te rollen in plaats van in stilstand gehouden te worden door een lager liggende steen.
Als ik alle negatieven weghaal staat er:Sauwelios schreef:Er kan geen vrije wil zijn, want een wil kan zichzelf niet ter wereld willen; zelfs als je kunt doen wat je wilt, kun je nog niet willen wat je wilt.
Dat ziet er al veel positiever uit.memeticae schreef:Er kan een vrije wil zijn, want een vrije wil kan zichzelf ter wereld willen. Juist als je kunt doen wat je wilt, kun je verder willen wat je wilt.
Er zijn twee soorten mogelijkheden: elkaar wederzijds uitsluitende toekomstige werkelijkheden waarvan elk bereikt kan worden, en elkaar wederzijds uitsluitende toekomstige werkelijkheden waarvan elk voor zover jij weet bereikt kan worden. Eerstgenoemde sluit ik uit, laatstgenoemde geenszins; als er een alwetend wezen zou zijn zou dat zien hoe alles vastligt, maar wij zijn geen alwetende wezens. Is dit wat je bedoelt?neus schreef:Je hoeft toch mogelijkheden niet af te wijzen omdat je gelooft in determinisme. Dat is vooral mijn punt. Het geloof wordt voor het afwijzen van mogelijkheden gebruikt.Sauwelios schreef:Dat kun je niet los zien. Informatie is een factor die jouw weg bepaalt.neus schreef:Als die empathie voor jou mogelijk is en voorbestemd, als je denkt binnen het determinisme, anders heb je aan die informatie helemaal niets, of is het zelfs schrijnend...
Kun je een (hypothetisch) voorbeeld geven van zo'n gelijke kans? In mijn research voor mijn OP (oorspronkelijke post) las ik het volgende:Je richt je nu ineens tot "mensen". Jouw definitie voor vrije wil is anders dan die van mij. Je ziet een eindeloze regressie door oorzakelijkheid in vrijheid, wat volgens mij nergens op slaat. Als er gewoon gelijke kansen zijn, echte gelijke kansen, heb je een vrije keuze.Luister, mensen, vrije wil betekent het volgende. Het houdt in dat, voor zover het alleen van jouw wil afhangt wat je doet--bijvoorbeeld A of B--, je dan even goed A of B kan kiezen. Met andere woorden, dat je er zelf voor kunt kiezen of je A of B wilt; een oneindige regressie dus, want je moet dan de wil tot A ter wereld kunnen willen, en daarvoor nog de wil tot het ter wereld willen van de wil tot A ter wereld kunnen willen, etc. etc. Zulke vrije wil is logischerwijs dus gewoon onmogelijk. Of je verder, als je nou eenmaal de wil tot A hebt, ook in staat bent om A te doen, is een ander soort vrijheid: zoiets als de "vrijheid" van een steen om van een heuvel af te rollen in plaats van in stilstand gehouden te worden door een lager liggende steen.
Het is geen vrije keuze: je kunt er niet voor kiezen om je zus of zo te voelen. Overigens is wat er in je hoofd gebeurt sowieso al een fysieke gebeurtenis (memen zijn in de eerste plaats electromagnetische patronen) en heeft dus al invloed op de hele rest van het Al, nog afgezien van de eventuele handelingen die je naar aanleiding van je beoordeling zult verrichten.Het zal bijvoorbeeld de wereld niet uitmaken of je een gebeurtenis beoordeelt in jouw hoofd als goed of slecht, of de balans uitslaat naar de ene kant of de andere, toch kan deze vrije keuze vergaande gevolgen hebben.
Is ook zulke remmingskracht niet altijd wilskracht?Ik denk dat gelijke kansen, zeker op het vlak van oordeel veel voor kan komen, ook niet altijd maar toch. De bewijslast ligt bij de determinist om aan te tonen dat gelijke kansen volkomen onmogelijk zijn. Volgens mij zijn evenwichtssituaties juist veelvuldig aanwezig en is vrije keuze misschien niet altijd een kwestie van de balans naar de ene kant laten doorslaan of naar de andere. Zelfs als de balans gedetermineerd doorslaat naar de ene kant, dan kan het een kwestie zijn van vroeger of later dat bepaalt dat er enige mate van vrijheid is. Men is dan als het ware vrij in remmingskracht.
Nee hoor, dit staat er dan niet, want het toevoegen van het woord "vrije" is geen weghalen van een negatief.memeticae schreef:Als ik alle negatieven weghaal staat er:Sauwelios schreef:Er kan geen vrije wil zijn, want een wil kan zichzelf niet ter wereld willen; zelfs als je kunt doen wat je wilt, kun je nog niet willen wat je wilt.
memeticae schreef:Er kan een vrije wil zijn, want een vrije wil kan zichzelf ter wereld willen. Juist als je kunt doen wat je wilt, kun je verder willen wat je wilt.
(Altijd) blijven voortbestaan is het omgekeerde van (altijd) al hebben bestaan, niet van zichzelf doen ontstaan. Ziehier de werkelijke omkering in dat opzicht:Mag ik het eens omkeren?
(Ik doe het gewoon, want dat is wat ik wil)
"Er kan geen vrije wil zijn, want de wil kan niet blijven voortbestaan; zelfs als je kunt doen wat je wilt, kun je nog niet willen onsterfelijk te zijn."
Het gaat er om dat evenwichtssituaties (gelijke gewichten aan weerszijden van een balans) de oorzakelijkheid gedeeltelijk neutraliseren. De overweging, die jij heel snel naast je neerlegt, is dat er situaties zijn, hoe tijdelijk ook, waarin oorzakelijkheid geremd wordt waardoor nieuwe wegen mogelijk worden. Ik neem aan dat je in ieder geval in kunt zien dat de wegen tussen direct gevolg en indirect gevolg verschillend zijn en in sommige gevallen zelfs volkomen anders. Een remming is het verschil tussen een autoongeluk en geen autongeluk als je begrijpt wat ik bedoel.Sauwelios schreef:Kun je een (hypothetisch) voorbeeld geven van zo'n gelijke kans?neus schreef: Je richt je nu ineens tot "mensen". Jouw definitie voor vrije wil is anders dan die van mij. Je ziet een eindeloze regressie door oorzakelijkheid in vrijheid, wat volgens mij nergens op slaat. Als er gewoon gelijke kansen zijn, echte gelijke kansen, heb je een vrije keuze.
Ik denk dus dat het toepassen van remming een wilsact is die wel vrij is, men kan de spanning op laten lopen, zonder dat bepaald is bij welke spanning exact de act plaatsvindt.Sauwelios schreef:Het is geen vrije keuze: je kunt er niet voor kiezen om je zus of zo te voelen. Overigens is wat er in je hoofd gebeurt sowieso al een fysieke gebeurtenis (memen zijn in de eerste plaats electromagnetische patronen) en heeft dus al invloed op de hele rest van het Al, nog afgezien van de eventuele handelingen die je naar aanleiding van je beoordeling zult verrichten.Het zal bijvoorbeeld de wereld niet uitmaken of je een gebeurtenis beoordeelt in jouw hoofd als goed of slecht, of de balans uitslaat naar de ene kant of de andere, toch kan deze vrije keuze vergaande gevolgen hebben.
Jij ziet overal oorzakelijkheid, dat is moeilijk te doorbreken. Er is oorzaak en gevolg maar niet op een niveau van exacte bepaling wat er gebeurt. Het maakt de natuur niet uit wanneer een resultaat tot stand komt (als maximale entropie) maar alleen dat het plaatsvindt, en dat geeft heel veel vrijheid. Je kunt vertragen en versnellen, dat is waar vrijheid op neer komt, met dus in mijn ogen soms radicaal andere gebeurtenissen (ongeluk of niet). Er is dus geen regelaar die gebeurtenissen exacte timing geeft, dat wordt niet afgedwongen.Sauwelios schreef:Is ook zulke remmingskracht niet altijd wilskracht?Ik denk dat gelijke kansen, zeker op het vlak van oordeel veel voor kan komen, ook niet altijd maar toch. De bewijslast ligt bij de determinist om aan te tonen dat gelijke kansen volkomen onmogelijk zijn. Volgens mij zijn evenwichtssituaties juist veelvuldig aanwezig en is vrije keuze misschien niet altijd een kwestie van de balans naar de ene kant laten doorslaan of naar de andere. Zelfs als de balans gedetermineerd doorslaat naar de ene kant, dan kan het een kwestie zijn van vroeger of later dat bepaalt dat er enige mate van vrijheid is. Men is dan als het ware vrij in remmingskracht.
Oorzakelijkheid geremd? Door wat? Oorzakeloosheid?neus schreef:Het gaat er om dat evenwichtssituaties (gelijke gewichten aan weerszijden van een balans) de oorzakelijkheid gedeeltelijk neutraliseren. De overweging, die jij heel snel naast je neerlegt, is dat er situaties zijn, hoe tijdelijk ook, waarin oorzakelijkheid geremd wordt waardoor nieuwe wegen mogelijk worden.Sauwelios schreef:Kun je een (hypothetisch) voorbeeld geven van zo'n gelijke kans?neus schreef: Je richt je nu ineens tot "mensen". Jouw definitie voor vrije wil is anders dan die van mij. Je ziet een eindeloze regressie door oorzakelijkheid in vrijheid, wat volgens mij nergens op slaat. Als er gewoon gelijke kansen zijn, echte gelijke kansen, heb je een vrije keuze.
Tja, ik denk dat dat een kwestie is van te vroeg ophouden met denken, zoals gelovigen typisch doen.Ik neem aan dat je in ieder geval in kunt zien dat de wegen tussen direct gevolg en indirect gevolg verschillend zijn en in sommige gevallen zelfs volkomen anders. Een remming is het verschil tussen een autoongeluk en geen autongeluk als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk dus dat het toepassen van remming een wilsact is die wel vrij is, men kan de spanning op laten lopen, zonder dat bepaald is bij welke spanning exact de act plaatsvindt.Sauwelios schreef:Het is geen vrije keuze: je kunt er niet voor kiezen om je zus of zo te voelen. Overigens is wat er in je hoofd gebeurt sowieso al een fysieke gebeurtenis (memen zijn in de eerste plaats electromagnetische patronen) en heeft dus al invloed op de hele rest van het Al, nog afgezien van de eventuele handelingen die je naar aanleiding van je beoordeling zult verrichten.Het zal bijvoorbeeld de wereld niet uitmaken of je een gebeurtenis beoordeelt in jouw hoofd als goed of slecht, of de balans uitslaat naar de ene kant of de andere, toch kan deze vrije keuze vergaande gevolgen hebben.
Niets wordt afgedwongen, niets maakt de natuur iets uit. Niets anders kunnen doen dan X betekent nog niet gedwongen worden X te doen. De wil is deel van de natuur.Jij ziet overal oorzakelijkheid, dat is moeilijk te doorbreken. Er is oorzaak en gevolg maar niet op een niveau van exacte bepaling wat er gebeurt. Het maakt de natuur niet uit wanneer een resultaat tot stand komt (als maximale entropie) maar alleen dat het plaatsvindt, en dat geeft heel veel vrijheid. Je kunt vertragen en versnellen, dat is waar vrijheid op neer komt, met dus in mijn ogen soms radicaal andere gebeurtenissen (ongeluk of niet). Er is dus geen regelaar die gebeurtenissen exacte timing geeft, dat wordt niet afgedwongen.Sauwelios schreef:Is ook zulke remmingskracht niet altijd wilskracht?Ik denk dat gelijke kansen, zeker op het vlak van oordeel veel voor kan komen, ook niet altijd maar toch. De bewijslast ligt bij de determinist om aan te tonen dat gelijke kansen volkomen onmogelijk zijn. Volgens mij zijn evenwichtssituaties juist veelvuldig aanwezig en is vrije keuze misschien niet altijd een kwestie van de balans naar de ene kant laten doorslaan of naar de andere. Zelfs als de balans gedetermineerd doorslaat naar de ene kant, dan kan het een kwestie zijn van vroeger of later dat bepaalt dat er enige mate van vrijheid is. Men is dan als het ware vrij in remmingskracht.
Een volkomen evenwicht is ondenkbaar. Die laatste zin slaat overigens nergens op, er kan per definitie geen oorzaak zijn die oorzakelijkheid tegenwerkt; die oorzaak is dan namelijk een deel van de oorzakelijkheid.neus schreef:Ook nu weer geen moment van overweging. Evenwicht remt oorzakelijkheid. Door evenwicht ontstaat rekbaarheid, rekbaarheid maakt dat evenwicht niet direct verstoord wordt door oorzaken, dus oorzaken worden geremd. Rekbaarheid is de oorzaak dat oorzakelijkheid het minder goed doet.
"Willekeurig" is een ongelukkige woordkeuze, want mijn hele punt is nou juist dat de wil niet vrij is. Kans, toeval ("kans" komt van "cadentia", "vallendheid"), is niets anders dan hoe het samenvallen van meerdere factoren uitvalt.En dan is rekbaarheid van belang in tijdsverloop omdat dan dus vertragingen en versnellingen in processen kunnen plaatsvinden. De rek is er gewoon en wordt willekeurig aangesproken zonder dat er een factor is die precies bepaalt tot hoever iets opgerekt mag of moet worden. Het is als een drempelwaarde, bij een bepaalde drempelwaarde neemt de kans toe dat er iets gebeurt, maar of de drempel nu bij 99, 100 of 101 genomen wordt is willekeurig.
De uitdrukking "als het ware" relativeert je hele stelling. Anyway, je kunt je alleen verzetten tegen een aandrang als je je ertegen wilt verzetten. Die wil echter is ook een aandrang. De psyche is een kluwen van aandrangen die elkaar aanvullen, bijsturen, tegenwerken, etc. Wat je uiteindelijk doet en wanneer is een resultante van al die aandrangen.Je bent als het ware vrij om je te verzetten tegen aandrang, de aandrang is er, maar je hoeft er niet direct aan toe te geven, en uiteindelijk resulteert dat zelf in de mogelijkheid om helemaal niet toe te geven aan oorzakelijke aandrang.
We kunnen het ons niet anders voorstellen dan exact. Wat fuzzy is is wat we ons niet kunnen voorstellen. Wat mijn "geloof", mijn "aannames" betreft: ziehier drie axioma:Er is dus geen onoorzakelijkheid, maar gewoonweg een rek op gevolgen van oorzaken, een rek die gebruikt kan worden.
Beter kan ik het niet uitleggen. Met geloof heeft dat allemaal niet zoveel te maken. Het gaat er meer om dat het een geloof is om aan te nemen dat uitkomsten exact bepaalt worden, waaruit zou die exactheid moeten bestaan? En hoe zou dat zo exact afgedwongen moeten worden. De realiteit is fuzzy.
Vergelijk deze weblog-entry: http://sauwelios.blogspot.nl/2009/05/logica.htmlneus schreef:Heeft men in de basis een symmetrie, dan zal deze intern geen assymmetrie kunnen bevatten, want dat maakt de symmetrie doorbroken.
Heeft men in de basis een asymmetrie dan zal deze intern wel symmetrie kunnen bevatten zonder dat de asymmetrie doorbroken wordt.
geenneus schreef:Hoe graag men ook, om psychologische redenen, wil dat logica altijd en overal geldig is, is logica geen gevolg van symmetrie en waar de symmetrie afwezig is, is dus logica, onlogisch toch?
De bewijslast, er is altijd symmetrie, en dan ook in de tijd bijvoorbeeld, is nogal makkelijk aan te tonen. Ik heb echter niet het volgende gedachte-experiment gedaan:
Heeft men in de basis een symmetrie, dan zal deze intern een assymmetrie kunnen bevatten, want dat maakt de symmetrie niet doorbroken.
Heeft men in de basis een asymmetrie dan zal deze intern geen symmetrie kunnen bevatten zonder dat de asymmetrie doorbroken wordt.
Om nu te zeggen dat er alleen maar symmetrie is, dat lijkt me evident juist. Het zou echter niet zo kunnen zijn dat symmetrie tijdelijk geldig is, maar dit moet dan geen tekenen van verval tonen als het gaat om tijdelijkheid. Een komen en gaan van symmetrie (symmetrische vormen), dat lijkt me geen juiste aanname. Het lijkt me niet evident dat er niet alleen maar symmetrische vormen zijn.
Nee hoor, bewijzen is het makkelijkste dat er is, iedereen kan het.RobW schreef:Bewijzen blijft lastig :-)
Dat is een paradox, of op zijn minst een oxymoron.RobW schreef:Het neemt de energetisch meest makkelijke weg. Wij kunnen dit niet 100% modeleren. Waardoor het lijkt alsof er oneindig veel paden zijn.
Het is: "Het enige dat ik geloof (...)".RobW schreef:Het enige wat ik geloof is dat ons denken/willen niet vrij is. En ik weet dat dit niet aantoonbaar is.
Ook wel eens leuk voor de veranderingRobW schreef:Met deze reply ben ik het 100% eens.