Het Absolute .

Gesloten
Valère
Posts in topic: 3
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Het Absolute .

Bericht door Valère » 06 okt 2012, 14:43

-Het enige absolute 'zijn' is de eeuwige 'wetmatigheid' van de logica, de wiskunde of andere disciplines .
-De logica (logos) is dan het veld van de potenties, waarin de dingen zich als het ware actualiseren en moeten 'bewijzen' (volgens de orde van act en potentie) .
-Ook onze persoonlijke god -indien hij zou bestaan- zou zich moeten onderwerpen aan die vorm van absoluut-zijn .
-Bijgevolg is 'god' niets anders of meer dan die Logos zelf .
-Om het met de woorden van Hegel te zeggen is 'alles slechts een trap in de evolutie van de absolute idee, die aanvankelijk niets wa, behalve zijn en via het worden zelf iets werd . Aldus is de rede niet van de werkelijkheid verlaten en de werkelijkheid niet van de rede' ..
-En net zoals bij ons als mensen alles ontstaat vanuit een idee, die dan wil en energie wordt, die in een handelen en doen overgaat ; ontstaat alles in het universum vanuit de 'absolute idee', die als een wil alles teweegbrengt ...
-Dan toch een wereld als 'wil en voorstelling'- vlgs Schopenhauer .
-Maar ook het 'innere' van die wil kunnen we niet kennen -aldus Kant ; en blijft filosofie een 'weten van niet-weten' -Socrates .
"Er is meer..."

Valère
Posts in topic: 3
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 16 okt 2012, 15:25

-Het 'absolute' is niets anders dan de term 'Psy' in de algemene formule 'E=mc²=Psy' ...
"Er is meer..."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2012, 13:46

Ik stel me zo voor dat als er eenmaal een werkelijkheid geactualiseerd is zoals wij die kennen, deze een eigen absoluutheid heeft die bepaald wordt door geactualiseerde wetten en verschijnselen.
Zoals jij het uitdrukt krijg ik de indruk van een soort absoluut begin.
Hoe zou gezien wat ik in de eerste zin gezegd heb een absoluut Einde er uit zien? En zou die hetzelfde als het begin zijn? Is er eeuwige wederkeer of een eeuwig bestaande werkelijkheid. En zal die steeds andere vormen aannemen of cyclisch zijn?

Enzovoort ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Valère
Posts in topic: 3
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 26 okt 2012, 08:05

yopi schreef:Ik stel me zo voor dat als er eenmaal een werkelijkheid geactualiseerd is zoals wij die kennen, deze een eigen absoluutheid heeft die bepaald wordt door geactualiseerde wetten en verschijnselen.
Zoals jij het uitdrukt krijg ik de indruk van een soort absoluut begin.
Hoe zou gezien wat ik in de eerste zin gezegd heb een absoluut Einde er uit zien? En zou die hetzelfde als het begin zijn? Is er eeuwige wederkeer of een eeuwig bestaande werkelijkheid. En zal die steeds andere vormen aannemen of cyclisch zijn?

Enzovoort ...
-Het logisch, absolute 'zijn' gaat alle contingente realiteit vooraf en ook achteraf .
-De absolute 'idee' (Hegel) is de logica zelf waaruit alles emaneert .
-Alles is als het ware niets anders dan 'Wil en Voorstelling' (Schopenhauer) vanuit een absolute idee ( de logos) .
-En net zoals ook wij- vanuit onze ideeën- ons een wereldje ( zij het beperkt ) kunnen voorstellen, zo wordt alles verwezenlijkt als vormen ( ideeën volgens Aristoteles) ;vanuit de absolute idee van de eeuwige logica zelf .
"Er is meer..."

Gebruikersavatar
solist
Posts in topic: 1
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 sep 2007, 23:39
Contacteer:

Bericht door solist » 27 okt 2012, 00:09


Das Leben ist zu kurz um neben allen anderen auch noch sich selber zu hassen. --- Sibylle Berg

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten