Buitenzinnelijke ervaringen en vroege ervaringen

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Buitenzinnelijke ervaringen en vroege ervaringen

Bericht door yopi » 07 nov 2011, 14:58

In de psycho-analyse wordt op allerlei manieren verondersteld dat gedrag denken en voelen sterk wordt bepaald door - in de volwassenheid onbewuste - ervaringen opgedaan vooral in de vroege kindertijd.
Peter Sloterdijk (sferen I) en anderen halen hier ook nog de ervaringen van de foetus in de baarmoeder bij.
Om die ervaringen invoelbaar te maken wordt vaak gebruik gemaakt van mythen, mystieke literatuur, theologie en literatuur.
Bijvoorbeeld de mythe van Oedipus, Theseus en Ariadne, de Odysseus, maar ook andere kunstvormen.
Andersom werpen pogingen om de vroege ervaringen te begrijpen weer licht op die produkten van kunst en religie.
En ook op religieuze ervaringen, meditatie-ervaringen en andere boven- of buitenzinnelijke ervaringen.
Hieronder vier kenmerken van de laatstgenoemde ervaringen en hoe die mogelijk in verband te brengen zijn met vroege buitenzinnelijke ervaringen.

Voor de geboorte (vaag of buiten zintuiglijk)

Ervaring van eenheid:

In de periode van groei in de baarmoeder als nog geen zintuigelijke prikkels tot de foetus doordringen.
Rechtstreekse ervaring van gevoed worden door het bloed van de placenta.
Gewichtloos zweven in het omhullende vruchtwater. (Oceanische gevoelens).

Gedeeltelijk bijvoorbeeld nagebootst door iemand afgesloten van zintuiglijke prikkels in een tank met water te leggen.
Meditatie lijkt me ook een techniek om dit opnieuw te ervaren of te herinneren.

Ervaring van immanentie.
Of opgenomenheid met het andere of de ander/Ander.
Nog geen ervaring van verschil tussen object of ander subject of Subject. (Nobject):


Opening van een psychische ruimte met twee polen: Daar en hier.
In-zijn samen met een 'ook' of 'met' (ervaring van de placenta als begeleider, die voedt, doet groeien en beschermd.)
Gevoel als in een grot zonder buiten of uit/ingang.
Zintuigelijk:Vage aanwezigheid van placenta en druk van vruchtwater.
Tijdloos. Directe bereikbaarheid van nobject (altijd aanwezig in tijdloosheid of eeuwigheid).
Deze ervaring in de baarmoeder met begeleider is de twee-éénheid of dyade.

De mystieke ervaring van eenwording met God of kosmos/natuur; of met een liefde van minnaar en Dame, Romeo en Julia, etc.

Ervaring van transcendentie:

Bewustwording van geluid buiten de baarmoeder vooral van moeder via resonantie met haar botten.
Dit nieuwe zintuiglijke medium roept het bewustzijn van een buiten op: Sirenenzang die naar buiten lokt en geboorte voorbereid. Voor een stuk dus een tussenfase waarin een eerste verbreking van de eenheid van de dyade plaatsvindt, maar ook een overstijging.

Uitwisseling van eigen ik met het Ik van Christus. Het buiten jezelf raken in roes of rituelen. Elke vorm van opoffering.
Ervaring van het sublieme, kunst etc.



Na de geboorte (begin zintuiglijkheid)

Religieuze ervaring:

Verlies van bloeduitwisseling door het afbinden van de navelstreng.
Vergelijkbaar met het verhaal van de verdrijving uit het paradijs.
Overdracht op nieuwe media en overdracht van de situatie van de oude dyade op de moeder als nieuwe pool.
De begeleider (placenta) verdwijnt en een wederverbinding (religie) in een nieuwe dyade moeder-kind komt tot stand.
De nieuwe media zijn: lucht -> ademhaling ->geur; en: warmte en voeding ->smaak
Zolang geen derde persoon of andere objecten afleiden blijft deze nieuwe twee-éénheid in stand.

De religieuze vergelijkbare ervaring komt pas op als deze nieuwe dyade verbroken wordt door derden en velen, het zelfbewustzijn en de duidelijke afscheiding van de fantasie van de objectieve buitenwereld van dingen.
In de religie wordt dan een - aan de overgang van oude naar nieuwe dyade analoge - weg gezocht naar hereniging.
Die kan dan naar het hiernamaals verplaatst worden of bestaan uit het stichten van een sekte of kerk, of een persoonlijke band met God in geloof, etc.
Ik denk ook aan ademhalingsoefeningen bij Hatha Yoga en aan de betekenis van het midden van de mens (dus het teken van de navel) en de zonnevlecht in de chakra-leer.

.........................................................

Het idee is dus dat bijzondere ervaringen in verband zijn te brengen met het onbewuste van de psycho-analyse en andersom.
De vroege ervaringen zijn dus ook heel goed te interpreteren als betrekking hebbend op een werkelijkheid die ontoegankelijk wordt met het volwassen worden. En de pogingen om bijzondere ervaringen op te wekken als onbewuste drang om opnieuw door te breken naar die werkelijkheid.
Ook te denken valt aan Sokrates die zich filosoof zijn voorstelde als vroedvrouw die opnieuw bij anderen hun verloren gegane herinneringen aan het voorgeboortelijke weer opnieuw doet helpen geboren worden.

............................................................
Peter Sloterdijk over de placenta in Sferen I:
Het zou echter al te ver voeren om te beweren dat de placenta tegenwoordig bij het vuilnis, zij het ook het recyclebare, beland is. Het orgaan dat ons erop voorbereidt vanaf twee te tellen en van daar naar hier te komen, zal in de nieuwe wereld van de niet-begeleide enkelingen in feite officieel nooit bestaan hebben. Zelfs met terugwerkende kracht wordt het subject nog geïsoleerd en ook in zijn prenatale Zijn tot een eerste zonder tweede toebereid. Veel tekenen wijzen erop dat het individualisme zich pas echt kon doorzetten toen in de tweede helft van de achttiende eeuw de algemene klinische en culturele excommunicatie van de placenta een aanvang nam. De officiële medische stand voelde zich geroepen om er als een soort gynaecologische inquisitie op toe te zien dat het geloof in het alleen-geboren-worden stevig verankerd werd in alle theorievorming en beleving. Het burgerlijk-individualistische positivisme zorgde ervoor - dwars tegen de zwakke weerstand van de zielspartner Romantiek in - dat de radicale denkbeeldige celstraf van de individuen in de moederschoot, in de wieg en in de eigen huid meedogenloos werd doorgevoerd.

Van hun partner beroofd vallen nu alle individuen direct aan de moeders en meteen daarna aan de totalitaire natie toe, die door middel van haar scholen en legers de geïsoleerde kinderen stevig in haar greep krijgt. Zodra de burgerlijke samenleving wortel schiet, breekt er een tijdperk van valse alternatieven aan, waarin de individuen enkel voor de keuze lijken te staan om ofwel eenzaam aan de boezem van de natuur te zwelgen ofwel zich met hun volksgenoten in collectieve, potentieel dodelijke machtsavonturen te storten. Niet voor niets zien we de meesterdenker van de terugkeer naar de absorberende natuur en naar de pathetische natiestaat, Jean-Jacques Rousseau, als charmant-groteske wachter bij de ingang van de structureel moderne, individualistisch-holistische wereld staan. Rousseau was de uitvinder van de mens zonder vriend, die zich het aanvullende andere enkel kon voorstellen als directe moedernatuur of als directe volkstotaliteit. Met hem begint het tijdperk van de laatste mensen, die zich er niet voor schamen op te treden als producten van hun milieus en als concrete gevallen van sociaal-psychologische wetten. Daarom is de sociale psychologie na Rousseau de wetenschappelijke vorm van mensenverachting.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Henk
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:02
Contacteer:

Bericht door Henk » 08 nov 2011, 06:41

Hoi Yopi,

Ik vind het op zich wel een interessante gedachte om de vroegste ervaringen te vergelijken met het volwassen gedrag. Ook vind ik Sloterdijks quote wel interessant. Maar wat ik eigenlijk niet zo goed weet is wat jij hiermee wilt eigenlijk?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2011, 10:48

Een foetus heeft nog geen bewustzijn. De hersenen zijn nog niet uitontwikkeld. De zintuigen zijn veel eerder in de ontwikkeling klaar en een foetus heeft al wel zintuiglijke waarnemingen.
Ik neem aan dat veel waarnemingen "geprogrammeerd worden" door de foetus. Wat de moeder eet, naar welke muziek zij luistert, en welk effect dat heeft op haar gemoedstoestand. Hoe lang deze "programma's" vastgelegd blijven en welke invloed zij hebben later in het leven is mij niet bekend.

Een therapeutische sessie waar een actueel probleem gekoppeld wordt aan een (vermeende) jeugdige of foetale ervaring kan berusting en acceptatie van het probleem bieden die oplossing ervan vermakkelijken.

Religieuze, meditatie- en andere boven- of buitenzinnelijke ervaringen breng je in je bericht mogelijk in verband met vroege buitenzinnelijke ervaringen.

Ik denk dat deze ervaringen samengaan met de ontwikkeling van het bewustzijn. Door meditatie, verbeelding of andere manieren, kunnen mensen terug naar een ervaring die gelijk staat aan een "lagere" ontwikkeling van het bewustzijn, zoals de bewustzijn van het zelf zonder onderscheid tussen zelf en niet-zelf (immanentie).

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 nov 2011, 13:14

Interessante materie Yopi, kom dit in andere vorm ook tegen bij Almaas en in enkele andere boeken die ik laatst heb gelezen. Opzich is het niet zo gek, dat we zo weinig bezig zijn met onze eerste paar levensjaren - we onthouden er immers weinig van. Maar tegelijkertijd ligt de oorsprong van alles wat nu gebeurt in die vroege beginjaren waar ik geen objectieve herinnering(en) aan heb. En Almaas hamert er op dat onze afscheiding van onze essentie ('de geboorte van het ego') in deze eerste jaren plaatsvindt en dat we ons dus eigenlijk niet eens bewust zijn van de werkelijke oorzaak (oorzaken) van onze afscheiding.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 nov 2011, 15:03

@Henk
Wat ik er mee wil was je vraag.
In de laatste zinnen van mijn openingspost probeerde ik dat al aan te geven.
Dat godsdiensten mythen en literatuur; en bijzondere ervaringen wijzen op een reeel bestaande werkelijkheid en dat de vroege ervaringen waarin iedereen die ervaringen heeft gehad onbewust doorwerken op onze verlangens en transcendente neigingen.
Ik bedoel niet echt een andere werkelijkheid, maar een ander soort toegang dan in de alledaagse 'objectieve' en door opvoeding en zo beleefde werkelijkheid.

@Okke
Volgens mij zijn er genoeg gegevens die aangetoond hebben dat de foetus wel al snel een bewustzijn heeft.
Alleen de ervaringen worden niet op dezelfde manier in het geheugen opgeslagen als gebeurd vanaf het begin van het ontwaken van het zelf-bewustzijn.
Dat 'geprogrammeerd' worden is mij niet helemaal duidelijk. Maar als je bedoelt dat er al gevoelsstructuren of zo iets ontstaan, dan ben ik dat met je eens.
Die therapieen wantrouw ik in het algemeen, maar dat komt omdat er veel beunhazen mee op de loop gaan.
Religieuze, meditatie- en andere boven- of buitenzinnelijke ervaringen breng je in je bericht mogelijk in verband met vroege buitenzinnelijke ervaringen.

Ik denk dat deze ervaringen samengaan met de ontwikkeling van het bewustzijn. Door meditatie, verbeelding of andere manieren, kunnen mensen terug naar een ervaring die gelijk staat aan een "lagere" ontwikkeling van het bewustzijn, zoals de bewustzijn van het zelf zonder onderscheid tussen zelf en niet-zelf (immanentie).
Dat is in andere woorden precies wat ik bedoel, behalve dat ik niet in hoger en lagere bewustzijnsvormen denk. Ik denk namelijk dat 'ons' normale dagbewustzijn een voorlopige ontwikkeling presenteert die in de toekomst weer tot andere bewustzijnsvormen zal leiden (op lange termijn).

@Radja
Ik denk dat we onze essentie in een andere vorm te ervaren krijgen door andere mensen, die op ons reageren. En dat proberen echt terug te gaan alleen kan helpen als je behoorlijk verdwaald bent. (Wat best wel es voor veel mensen zou kunnen gelden)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Henk
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:02
Contacteer:

Bericht door Henk » 15 nov 2011, 11:23

yopi schreef:@Henk
Wat ik er mee wil was je vraag.
In de laatste zinnen van mijn openingspost probeerde ik dat al aan te geven.
Dat godsdiensten mythen en literatuur; en bijzondere ervaringen wijzen op een reeel bestaande werkelijkheid en dat de vroege ervaringen waarin iedereen die ervaringen heeft gehad onbewust doorwerken op onze verlangens en transcendente neigingen.
Ik bedoel niet echt een andere werkelijkheid, maar een ander soort toegang dan in de alledaagse 'objectieve' en door opvoeding en zo beleefde werkelijkheid.
Interessant vind ik dit. Het is tenminste zo dat er tussen moeder en kind een werkelijke band bestaat als het kind nog in de baarmoeder zit. Misschien voelen moeder en kind elkaar wel letterlijk. Dat weet ik niet eigenlijk. Wel heb ik mensen wel eens horen zeggen dat 'moeder' het woord voor God is in de geesten van kinderen. Dat wijst wel redelijk direct naar wat jij bedoelt geloof ik, toch?
Laatst gewijzigd door Henk op 16 nov 2011, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 nov 2011, 15:10

Dat wijst zeker in die richting Henk. Het doet me plezier dat je er wat in ziet. Ik dacht dat het Hegel was die zei: De moeder is de genius van het kind.

Het verschil tussen voor en na de geboorte zit er in dat de twee-eenheid voor de geboorte de dyade foetus/placenta is. Na de geboorte vindt de overdracht van de verdwenen placenta plaats op de moeder, waardoor een tweede vorm van de dyade gevormd wordt.
In de baarmoeder was er een directe (wederzijdse) toegang via het medium bloed. Na de geboorte zijn er nieuwe media van toegang, maar niet altijd direct en ook niet eeuwig of buitentijdelijk.

Deze intieme sferen worden later voortgezet in allerlei vormen en met meerdere polen, bijvoorbeeld het gezin.

De sterke bindingen blijven de belangrijkste onbewuste motiverende krachten en de placenta/middelaar/beschermgeest blijft op de achtergrond altijd imaginair aanwezig. De neerslag hiervan is dus te vinden in literatuur, religie enzovoort.

Deze sterke bindingen gaan op een andere manier een rol spelen als het individu steeds meer een rol gaat spelen in de uiterlijke geschiedenis. Godkoningen, farao's, romeinse keizers, absolute vorsten, pausen. De sterke bindingen worden dan op zo'n figuur overgedragen (ook via allerlei 'technieken') en maken imperia mogelijk.

Zo en nog verder schetst Sloterdijk het grote beeld van de geschiedenis.
Eerst de intieme 'bellen' (duits: Blasen);
Dan de uiterlijke 'bollen' (duits: Globen);
Tenslotte in deze tijd 'schuim' (duits: Schäume).

De fases lopen zowel in een mensenleven als in de geschiedenis door elkaar. Hij (Sloterdijk) ontwikkelt de begrippen voor de inzichtelijkheid (als een soort experiment).
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 nov 2011, 15:15


"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
sniper
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 dec 2010, 00:33
Contacteer:

Bericht door sniper » 10 jan 2013, 23:27

Alleen al het lezen van deze theorie laat mij plots hevig terugverlangen naar mijn foetustijd in de baarmoeder. Helaas...het enige wat mij rest is een koud graf.
Mijn dochter van 7:"Pappa, besta ik echt of word ik voorgelezen?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jan 2013, 14:37

Optimist .. ;)
Je kunt je altijd nog lekker warm laten cremeren en in lucht en as opgaan.

Maar goed. Wat vind je van het idee dat je er voor je conceptie niet was?
Of niet leefde, maar wanhopig op zoek was naar een juiste genetische samenstelling waar je je mee zou kunnen verbinden?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 mar 2013, 12:49

Dit item is geinspireerd door het eerste deel van sferen I van Peter Sloterdijk.

Om te begrijpen wat ik onder het item 'Schuim' heb geplaatst over hoe samenlevingen uit de antropologische sfeer ontstaan is dit misschien een aanvulling die de moeite waard is om te lezen.

Bij samenlevingen gaat het om de voortzetting van de intimiteitssfeer in baarmoeder gezin en familie naar de grote wereld of grotere samenlevingen.
Daar gaat overigens deel twee van sferen I over.

Dat is wel weer even genoeg reclame voor Peter ...
:cool:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Belinda

Bericht door Belinda » 11 jun 2014, 21:54

Ik dacht ik ga eens filosofisch mijmeren over schuim. Het is ook wel een beetje hoe het in mijn bovenkamer werkt, eerst komt er een soort stroop en dan begint er iets te stromen, ik neem maar even bevooroordeeld aan dat het water is want dat komt me wel even lekker uit anders krijg ik nooit schuim. Mocht ik gedacht hebben dat ik controle had dan ben ik het hier toch echt wel kwijt. Ergens je vinger opleggen heeft geen zin want dan klapt de bel, we laten het maar lekker schuimen en kijken ernaar . Kom, laten we er eens een beetje interessante filosoof bij halen. Dennett, he bah, nee, geen zin. Plato, daar houd ik van. Plato wilde helemaal geen bellen, die was alleen maar uit op het ene, een behoorlijk stabiel geheel. De man had de gave zweverige dingen in beton te gieten. Eerst had hij nog een idee voor teennagel maar tien werd het wel errug druk in het ideeënrijk en toen heeft hij een cartesiaanse coup gepleegd avant la lettré, alles eruit en het ene er weer in, uno sum.
Nee, het was geen schuimman, mijn Plato. Daar moet je toch meer post modern voor zijn. Ik vrees dat ik zelf meer avant la lettre ben, het ligt me niet dat schuim.

Belinda

Bericht door Belinda » 12 jun 2014, 00:33

Ik kan echt niet uitstaan dat dat me niet lukt, filosofisch of anderszins mijmeren over schuim of nog erger noodzaak, bewustzijn of god. De ergernissen riedelen al over mijn rug als ik de woorden lees. Het gaat helemaal nergens over en het hangt in de ruimte, dat stoort me, ik wil graag ergens langs schuren. O.k. schuren is lekker maar dan stoort het me toch dat zo'n vrije val me niet lukt. Ik besluit dat het psychologisch is, het is mijn verzet ertegen. Dat moet worden weggewerkt.
Eerst maar eens kijken wat Sloterdijk te melden heeft over schuim. Het blijkt helemaal niet over schuim te gaan maar over een verrassende simpele gedachte dat in den beginne niet het individu is maar de tweeheid. Met verrassend eenvoudig zal Ockham wel bedoeld zijn, gewoon allemaal een kaalgeschoren hoofd en nergens meer over na denken, behalve de voetbalstanden. Dat van die tweeheid schijnt zijn uitgangspunt te zijn, de mens en zijn omgeving. O jee, dat is ook een puntje, ik word er altijd sarcastisch van of hilarisch ironisch, dat heeft weer alles met ergernis te maken. Je moet het gewoon even herkennen, dan verdwijnt het (Fredrik van Ludballum)
Ik verlaat Sloterdijk, wil mijn eigen schuim. Schuim dat nog schuim is.

Het schuim dat me het dierbaarst is, is het schuim van de zee. Ik kan het heel gemakkelijk opwekken, het horen, voelen, ruiken. Van mijmering tot mijn eigen werkelijkheid is maar een kleine stap. Ik heb al helemaal geen ondergaande zonnen nodig of plezierige gevoelens, ze storen, er is alleen zee, eigenlijk maar een klein stukje, daar waren de golven af en aan rollen. De Fransen hebben daar een werkwoord voor déferler, mooi woord, maar bij déferler denk ik toch altijd meer hoe de zee tegen de rotsen bonkt en het schuim omhoog slaat tot het opgeeft en valt. Voor dat schuim moet ik meer mijn best doen om het op te roepen, het is vakantieschuim, ik zie er ook meteen een plaatje bij, een krijtrots, veel Ierland maar ook de mediterranee. Het zeeschuim waar ik heel gemakkelijk inrol is dat van de Noordzeekust, de kust waaraan ik behoorlijk wat jaar gewoond heb en veel te vinden was buiten het seizoen. Hoewel het water krachtig is, geeft het schuim een zacht gevoel. De kracht zit hem meer in de wind en de luid schreeuwende meeuwen, de scherpe schelpen drukkend in wit vlees. Als het even kan, loop ik op mijn blote voeten, je mist zoveel aan gevoel met schoenen aan. Het schuim kietelt zonder het te weten, is helder, heldere gasbolletjes in doorzichtig water terwijl het geheel wit oogt. Rolletjes, als de shaggies die luck luke behendig draait op zijn broek. Mijn gedachten altijd rustig terwijl het toch lawaaierig is. Lucht, alles is lucht, ook het rumoerige schuim.

Als ik naar het strand ga, zoek ik altijd een rustig moment. Vreemd dat mensen zo afleiden. Dat je onwillekeurig opkijkt, terwijl de 37e meeuw langs je glijdt en er niet uitspringt, je ziet hem wel maar je denkt er niet veel bij, bij mensen valt er altijd wel wat te denken. De wind, de meeuwen, de schelpen, ze horen bij het strand maar mensen niet, ze zijn er te gast. Nou nee, toch niet, schelpen komen van ver, in zekere zin liggen ze er ook maar gast en maaltijd te wezen. Windvlagen horen ook niet tot het strand, ze waaien over, ze hoeven geen huis. Zand hoort misschien ook niet tot het strand maar dat is er echt al zolang te gast dat je wel kunt spreken van inwonend. Vroeger woonden er in het oude Kurhaus ook dames, gewoon voor vast, langblijvers net als het zand op het strand. Alleen werden zij hun huis uitgejaagd toen ze het Kurhaus gingen verbouwen. Geen idee wat er van ze geworden is maar het was destijds nog een hele toestand, waar moeten we met die oude dametjes heen die hier al tientallen jaren woonden, zand kan in een vrachtwagen en gedumpt maar met oude dames wordt de zaak wat precair. Dat zand wordt trouwens ook heel wat mee aangerommeld, het is nu weer heel erg hoog in Scheveningen, alsof je op de eerste verdieping staat, ja van wat eigenlijk. Op de eerste verdieping van het oude strand dat er niet meer is.

Soms is het zeeschuim niet helder en niet bruisend, is het gelig, flatseriger, hele flatsen schuim kunnen wegwaaien het strand op om daar te blijven liggen. Een stuk zwervend schuim, niet meer wetend waar het vandaan komt en bestemming onbekend, het heeft geen grip op het zand, ze is te licht. Een hond kan ermee spelen als met een bal.

Net nu ik denk, het is wel even mooi geweest met het schuim komen ze aan zetten de schuimmarcheerder, chocolademousse met slagroom (schuim in het kwadraat), schuimspaan en dan herinner ik me weer het schuim van Sloterdijk 'in den beginne is de tweeheid' en jawel, ik ben milder, even..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 jun 2014, 01:55

Wie heeft er zeepsop in de pruimenpap gedaan
Alle pruimen liggen te schuimen!
Wie heeft er zeepsop in de pruimenpap gedaan
Iedere pruim ligt in het schuim!
'k Heb 't geproefd en dat is ongezond
Ik kreeg ´t schuim al op m'n mond!
Wie heeft er zeepsop in de pruimenpap gedaan
Iedere pruim ligt in de schuim!

Read more: http://muzikum.eu/nl/123-511-20054/john ... z34NV3mi7D

Belinda

Bericht door Belinda » 12 jun 2014, 10:05

Ik wentel mij maar weer eens lekker in het schuim, het bevalt mij wel.
Schuim om te bevallen, dat is een reuze idee! Een kind baren in het schuim van de zee. Het schuim dat alleen maar schuim kan zijn omdat er tegenwerking is van het schurende zand. Gas en vloeistof. Zien baren, doet baren. Een beetje boel multi interpretabel. Maar die golven heten natuurlijk niet voor niets baren. Op het zachtst van de schede geboren worden, de vloedlijn is geen grens maar een gebeuren, een dans van gas en vloeistof. Intimiteit die gezien mag worden. Waarom eigenlijk, waarom kunnen we hier ongegeneerd naar kijken, met een beetje geluk raakt haar schoonheid ons aan, schoonheid zonder denken, zonder emoties.
Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van het blog van Joost Lips van vanmorgen, krijg het mijn kop niet uit. Ook deze schuimdans is seks maar zij ligt open en bloot, waarom? Omdat ze dan minder makkelijk te ontdekken is? Zou kunnen, makkelijke dingen zijn het moeilijkst te begrijpen. Als die golven op rotsen kletteren, dat geweld dat omhoog spuit en terugvalt in de armen van de zee, heeft dat zeker iets erotiserends maar zeker niet iets om van weg te kijken. Hoe meer je er naar kijkt, hoe vager het wordt, het erotiserende zit vaak alleen in het eerste moment, een opwelling van herkenning, veel eerder een sacrale herkenning dan een lichamelijke, altijd sacraal eigenlijk, botsing van twee soorten goddelijkheid.
Schuim, ik zit er echt met mijn kop in, het gas en de vloeistof, druk doende en toch rustgevend.
Ik ben weg hier, denken aan woorden duwen me het schuim uit en daar heb ik even helemaal nog geen zin in.

Belinda

Bericht door Belinda » 12 jun 2014, 10:16

Het taboe houdt me tegen.
O nee, het taboe doet het met het te verdragen licht.
Aan de vloedlijndans van gas en vloeistof, van eb en vloed doet het te verdragen licht het met het taboe van het maanlicht. Uitbundige intimiteit waar we eigenlijk bescheiden ons hoofd van weg zouden moeten draaien om haar van een afstand te kunnen bevroeden, vermoeden, wat veel intenser is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 jun 2014, 13:57

Het meest bekend is echter de door Hesiodos verhaalde mythe, volgens welke Aphrodite uit het zilveren schuim der zee ontstaan is, in het oogenblik, waarop de golven der zee bevrucht werden door eenige nedervallende bloeddroppelen van den eersten wereldgebieder en godenkoning Uranos, nadat deze door zijnen zoon Kronos met eenen diamanten sikkel gewond en daarna van de heerschappij was beroofd. Zij rees uit de baren der zee op als de schoonste aller vrouwen, blank als het schuim, waaruit zij geboren werd, en beminnelijkheid en lieftalligheid lagen op haar glimlachend gelaat en over haar geheele wezen verspreid. Zoo kreeg zij den naam Aphrodite, "de uit schuim geborene", of Anadyomene, "de opduikende".
http://www.koxkollum.nl/mythologie/mytha21.htm
Afbeelding

Peter Sloterdijk wijdt in het beging van zijn derde boek 'Schuim' ook aandacht aan deze mythe ter inleiding.

En zelf houdt hij ook wel van een schuimbad:

Afbeelding

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten