Wintertijd

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Wintertijd

Bericht door yopi » 30 okt 2011, 16:22

Waar was ik afgelopen nacht tussen twee uur zomertijd en twee uur wintertijd?
Het nieuws de volgende ochtend vertelde me dat er een gebeurtenis had plaatsgevonden die de natuurwetten tartten:
"De komende tijd tot aan het laatste weekend van maart wordt het een uur eerder licht en een uur eerder donker."
Dat had te maken met dat uur dat ik buiten de tijd was. En niet alleen ik, maar veel mensen in vele landen.
Eigenlijk heb ik niets bijzonders opgemerkt in dat uur.
Dat doet me denken aan 28 oktober, waar volgens de maja's de laatste versnelling in de tijd plaats zou hebben moeten vinden voordat in 2012 ergens de wereld in een totaal andere toestand overgaat. Iemand vertelde me namelijk dat we daar waarschijnlijk weinig van zouden merken omdat het een soort continu proces van versnelling was.
"Daar hebben nou een hoop mensen op zitten wachten", dacht ik nog; "En dan merk je er niks van ..".
Net zo iets als in het gedachte-experiment van Einstein in die lift. Je valt, er vindt een versnelling plaats tengevolge van de zwaartekracht; en wat gebeurt er in je eigen ervaring: Je voelt je gewichtloos. Wat anders dus als je in een Porsche het gas op de plank drukt.
Om op dat uur terug te komen: Ik heb wel es in een SF-roman gelezen dat er een stel mensen waren die tussen vrijdag en zaterdag een extra dag hadden, nl. Pluterdag. Dat was pas een echt vrije dag. Het had niks meer te maken met het verschil tussen de werkweek en het weekend. En helemaal extra.
Zo'n sabbath-jaar lijkt me ook lang niet gek eigenlijk. Zoiets van het leven is werken en alleen die tijd telt. Maar je kunt een jaar buiten die opgelegde tijd leven waarin je echt vrij bent. Samen met mensen die ook zo'n geheime tijd hebben gekocht. Want tijd=geld en andersom. Je werkt tenslotte om vrije tijd te kunnen kopen en de mensen die niet werken deugen niet omdat ze zomaar gratis een beetje de tijd aan hun kant hebben.

Maar ik dwaal af.
Wat gebeurt er in zo'n uur?
De meeste verslapen dat uur natuurlijk. Bovendien zou je er bang voor moeten zijn, want 'ledigheid is des Duivels oorkussen', werkloosheid is een ramp omdat geen bijdrage aan de maatschappij leveren een zonde van de moderne tijd is.
Maar het is ook een soort gedwongen - maar toch - gestolen tijd. Zo iets als schoolziek of spijbelen.
In het 'Ernsfal' - om het op z'n duits te zeggen - kun je zeggen een pakje cigaretten te gaan halen en dan nooit meer terug keren.
Maar zo'n rot uur is natuurlijk veel te kort om iets echt te doen ..
Wat betekent: verveling. Het enigste wat je er aan hebt is dat de dag nog een uur langer duurt. Hoewel het wel een uur eerder licht wordt zodat je kunt zien dat in je eigen omgeving alles nog precies het zelfde is als de dag daarvoor.
Ondanks dat de natuurwetten geschonden worden. Ondanks de extra tijd.
Wat dat laatste betreft geldt weer de wet van de rechtvaardigheid: In maart moeten we weer inleveren. Maar gezien de verveling kunnen we daar alleen blij mee wezen.

Ohh .. God !!
Laat ons de gewone tijd.
Laat ons die. Ook al helpt de 'day-light savings' ons milieu en de ekenemie.
Laat ons onze dagelijkse tredmolen opdat we niet in filosifische valstrikken verzeilen.
Geef ons onze dagelijkse vrije tijd, onze wekelijkse vrije tijd en een fijne vaktie.
En leidt ons niet in verzoeking voor een uurtje extra of een pluterdag!
En moge de eeuwige tijd nooit aanbreken, en laat ons sterven zonder één gedachte ..
Moge de wetenschap ons zekerheid geven en alles verklaren!
Zo waarlijk helpe mij God - of voor mijn part de Wetenschap - almachtig.

Amen ....
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 1
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 30 okt 2011, 20:33

Amen :)
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 31 okt 2011, 12:12

hehe heerlijk stuk Yopi

Gisteren toevallig een docu gezien over de maya kalender waar een helder en consistent beeld van de werking van tijd werd gepresenteerd.

Maar in ieder geval is het goed stil te staan bij het verschil tussen de zgnde 'mechanische tijd' (want onze klokken, horloges en dergelijke zijn enkel draaiende radertjes, uiteindelijk heeft het niets met echte tijd te maken) en de tijd die wij subjectief ervaren. Waarom we de tijd ooit hebben willen objectiveren.. enkel om te kunnen consumeren?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 okt 2011, 15:23

Prettig dat je het een leuk stukje vond Radja ..

Ik kan zo voor de vuist twee dingen noemen waarom we de tijd hebben willen objectiveren:
- Om op zee te kunnen navigeren (Lees: Het Eiland Van De Vorige Dag van Eco bijvoorbeeld. Hierin sowieso heel veel aspecten over tijd. Aanrader voor onder op je stapel :cool: )
- Om handelingen op elkaar af te stemmen

Een derde:
De maya theorie bewijst de versnelling door 'm te vergelijken met de objectieve tijd. Wat inconsequent! -> Steeds meer gebeurtenissen binnen een vaste maat.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de 'objectieve' tijd steeds langzamer gaat om tenslotte ergens in 2012 (oeps ..) tot stilstand te komen ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Henk
Posts in topic: 1
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:02
Contacteer:

Bericht door Henk » 01 nov 2011, 07:19

Ja, het vreemde is dat mijn bui niet de juiste is voor dit stuk. Ik kan me het gevoel voorstellen, maar ik kon me niet inleven vandaag. Wel denk ik dat je een goede schrijver kunt zijn als je dat zou willen Yopi.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 nov 2011, 11:16

Dank je Henk ..
Ik heb geen ambities, maar hoop wel altijd op enige inspiratie ..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten