leergedrag, empathie en menselijke agressie eenzelfde grond?

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

leergedrag, empathie en menselijke agressie eenzelfde grond?

Bericht door yopi » 21 okt 2008, 20:39

http://www.ziedaar.nl/article.php?id=233
Over René Girard idee van:

Mimetische rivaliteit

Laten we ons het volgende, uiterst banale en herkenbare scenario inbeelden. We plaatsen twee peuters in een kamer vol speelgoed. De eerste peuter begint achteloos aan een willekeurig stuk speelgoed te prutsen. De tweede focust zijn aandacht op de ander. Plots tracht hij het speeltje aan zijn maatje te ontfutselen. Die was niet zo geïnteresseerd in dat stuk speelgoed, maar nu de andere peuter belangstelling vertoont, wil hij het zeker niet meer afgeven: hij houdt het koppig vast. Tranen, frustratie en hevige ruzie zijn het gevolg. Dit is, zoals aangestipt, een bijna belachelijk banale observatie (waar geen gesofisticeerd laboratorium voor nodig is, iedere ouder kan zoiets vaak, tot vervelens toe, verifiëren). Toch bevat die simpele observatie van een alledaags fenomeen – in een notendop – een schat aan informatie over het paradoxale functioneren van het menselijke brein.

In heel korte tijd is een willekeurig object waar beiden a priori geen speciale interesse voor voelen het voorwerp van een intens verlangen geworden, zo intens dat frustratie en gewelddadig gedrag het gevolg was. Dat is wat de antropoloog René Girard 'mimetische rivaliteit' noemt. Mensen verlangen niet zozeer wat anderen hebben, maar vooral wat anderen verlangen. De mens is een nabootsend wezen en zijn nabootsing richt zich voornamelijk op de intenties van de ander, schreef Girard reeds veertig jaar vóór de nieuwe vondsten in de neurowetenschappen en de experimentele psychologie. Zo kan een object dat op zich vrij onbelangrijk is plots ongelooflijk in waarde stijgen door (onbewuste) wederzijdse imitatie van intenties, een merkwaardig en treffend voorbeeld van wat communicatietheoretici positive feedback noemen. Die (onbewuste) wederzijdse imitatie van intenties genereert in hoge mate concurrentie, afgunst en haat. Zo moeten we volgens Girard geweld niet zozeer zien als iets dat geïmiteerd kan worden (wat uiteraard ook klopt), maar eerder als een gevolg van imitatie, omdat imitatie in de eerste plaats betrekking heeft op intenties, verlangens. Onze fenomenale nabootsingcapaciteit die van ons intelligente en meevoelende wezens maakt, is ook de paradoxale oorzaak van de veelvoorkomende frustraties, concurrentie en rivaliteit tussen mensen. Volwassenen hebben doorgaans geleerd die frustraties niet meteen te uiten (zoals de kleine kinderen uit het voorbeeld dat wel doen), maar dat maakt ze niet minder kwetsbaar voor (onderhuidse) mimetische rivaliteit.

Die nochtans vrij eenvoudige, maar buitengewoon paradoxale vaststelling met betrekking tot de menselijke imitatiecapaciteit wordt zelden gemaakt. De onderzoekers die zich met de meest recente bevindingen bezighouden lijken het gevaar van (onbewuste) nabootsing soms te voorvoelen. Zo zei prof. Giaccomo Rizzolati, de man die aan het hoofd staat van de groep wetenschappers die de spiegelneuronen ontdekten, in een recent interview (5-2-2005 in Le Figaro): 'Le processus d'imitation est limité chez les singes, et c'est souvent dangereux pour eux d'imiter.' ('Het nabootsingproces is gelimiteerd bij apen en het is voor hen vaak gevaarlijk om na te bootsen.') Bij de mens, daarentegen, is het nabootsingsproces veel minder gelimiteerd. Helpt dat verklaren waarom hij veel intelligenter is en ook veel gewelddadiger?

Besluit

Het is goed mogelijk dat leergedrag, empathie en menselijke agressie eenzelfde grondoorzaak hebben: (onbewuste) wederzijdse nabootsing. Het paradoxale karakter van imitatie is een recente ontdekking en ongetwijfeld een belangrijke stap in ons groeiend inzicht in de mens. Het merkwaardige is dat toevallige vondsten in de bètawetenschappen al geanticipeerd werden door een alfawetenschapper. Toen René Girard, nog vóór de 'boost' aan interesse voor het onderwerp, antropologen, literaire critici en historici trachtte te overtuigen van zijn visie op nabootsing, intentie en geweld was dat vaak verloren moeite, want 'niet in de mode' en dus ook niet interessant. Uiteraard is mode (ook een intellectuele mode) een typisch mimetisch fenomeen.

Dankzij de nieuwe wind die nu door het onderzoek naar nabootsing waait, lijkt het niet utopisch te geloven dat zich in de komende jaren een boeiende én ongetwijfeld revolutionaire dialoog zal ontspinnen tussen de verschillende – op het eerste gezicht soms onverenigbare – wetenschappen die alle als gemeenschappelijk studieobject een vreemd en paradoxaal wezen hebben: de mens.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 okt 2008, 22:53

We gebruiken dus eigenlijk gewoon de verkeerde voorbeelden (qua personen en verlangens)?

Stel nou dat je jaloers bent op het verlangen van neem een Jezus of een Boeddha om verlicht te geraken/dichter bij de vader te komen? Dat biedt ook meteen weer - iig op imitatieniveau - veel potentie.

Zo benader ik deze 'problematiek' iig altijd zelf, laat ik meneer yopi even weten :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 okt 2008, 00:28

Intangible Radjanamadjo schreef:We gebruiken dus eigenlijk gewoon de verkeerde voorbeelden (qua personen en verlangens)?

Stel nou dat je jaloers bent op het verlangen van neem een Jezus of een Boeddha om verlicht te geraken/dichter bij de vader te komen? Dat biedt ook meteen weer - iig op imitatieniveau - veel potentie.

Zo benader ik deze 'problematiek' iig altijd zelf, laat ik meneer yopi even weten :)
Precies mijn idee ook.
Alleen zijn de 'goede' voorbeelden nu ook onderdeel van een markt, waardoor het mimetische vooral in het economische vlak van iets goeds in iets slechts verkeerd.
De voorbeelden zijn versplinterd en kunnen daarom hun goede werking niet meer uitoefenen.
Misschien moeten we hier ook maar es een onderzoek doen hoe je markttechnisch hier iets aan kunt doen. Wat dat betreft valt er wat te leren van het systeem.
Maar ja dan krijg je misschien weer zoiets als wat de amerikaanse evangelisten doen.
We zijn onderdeel van het systeem en kunnen het niet verlaten behalve zoals jij misschien probeert door je er los van te maken en er het beste van te hopen. Is misschien ook wel het best.
Ik weet het niet ... :?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 22 okt 2008, 17:15

leestip----> In het bijzonder is aandacht besteed aan de samenhang met de door René Girard aan de orde gestelde problematiek van de mimetische begeerte.

Het wordt tijd voor Hegeliaanse dialectiek ipv Nietscheaans nihilisme.


Zoals ik PN begrijp wil hij zich juist niet losmaken!
'aan de bovenkant' ben je onlosmakelijk verbonden met 'het systeem' en kun je het ook nooit verlaten, slechts vergeten.....aan 'de andere kant' sta je los en begeer je de verbinding ook---> dat is 'het verlangen ofwel de begeerte; wel kan je natuurlijk proberen dit verlangen los te laten maar dat is denk ik niet wat wordt bedoeld.....Schopenhauer bedoelde dit overigens weer wel, maar ja die begreep het allemaal ook maar half)

(neem me niet kwalijk, Pieter! Kon dit even niet laten!)

Mooie quoetes yopi overigens! ;)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 okt 2008, 18:12

Ik begrijp geen bal van je post ziznl.
Maar ik vind het wel tijd worden dat je de giganten op hun waarde weet te schatten. Ook al kun je er aan tippen!
Het zijn iconen die niet klein te maken zijn en waar je altijd bij te rade kunt gaan, wat je er verder maar bij kan denken.
Eeuwige inspiratiebronnen die voor de lol wel es buiten spel gezet moeten kunnen worden om zelf niet verpletterd te worden.
Dat was ook mijn idee van vadermoord!
Ik zou het ook prettig vinden als ik ingelicht wordt over dit speciale communicatiebericht.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 22 okt 2008, 18:41

yopi schreef:Ik begrijp geen bal van je post ziznl.
Maar ik vind het wel tijd worden dat je de giganten op hun waarde weet te schatten. Ook al kun je er aan tippen!
Het zijn iconen die niet klein te maken zijn en waar je altijd bij te rade kunt gaan, wat je er verder maar bij kan denken.
Eeuwige inspiratiebronnen die voor de lol wel es buiten spel gezet moeten kunnen worden om zelf niet verpletterd te worden.
Dat was ook mijn idee van vadermoord!
Ik zou het ook prettig vinden als ik ingelicht wordt over dit speciale communicatiebericht.
bewustijn en geest versus lichaam! Blader de leestip anders maar eens door. :K
Het lijkt me sterk dat Pieter me wel begrijpt hoor. Ik ben vandaag vaag. Woensdag Vaagdag zal ik maar zeggen..haha
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 23 okt 2008, 19:27

ziznl schreef:leestip----> In het bijzonder is aandacht besteed aan de samenhang met de door René Girard aan de orde gestelde problematiek van de mimetische begeerte.

Het wordt tijd voor Hegeliaanse dialectiek ipv Nietscheaans nihilisme.


Zoals ik PN begrijp wil hij zich juist niet losmaken!
'aan de bovenkant' ben je onlosmakelijk verbonden met 'het systeem' en kun je het ook nooit verlaten, slechts vergeten.....aan 'de andere kant' sta je los en begeer je de verbinding ook---> dat is 'het verlangen ofwel de begeerte; wel kan je natuurlijk proberen dit verlangen los te laten maar dat is denk ik niet wat wordt bedoeld.....Schopenhauer bedoelde dit overigens weer wel, maar ja die begreep het allemaal ook maar half)

(neem me niet kwalijk, Pieter! Kon dit even niet laten!)

Mooie quoetes yopi overigens! ;)
Je kunt je afvragen wat losmaken is :)
En daarbij denk ik niet dat het goed is om je verbinding ofwel met de wereld boven je (ook wel bekend onder de naam 'hemel'), ofwel de verbinding met datgene waar je op leeft ('aarde') los te proberen te maken. Dan probeer je jezelf dus los te maken van je eigen essentie, ergo enkel de weg naar het nihilisme blijft dan nog open.

Wat dat betreft is de opmerking mbt hegel vs nietzsche dus geheel terecht. En nu ik het zo terug lees, is het nog best begrijpelijk ziznl.

Nou weet ik alleen weinig van Hegel :? O:)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 23 okt 2008, 21:34

Dat is wat de antropoloog René Girard 'mimetische rivaliteit' noemt. Mensen verlangen niet zozeer wat anderen hebben, maar vooral wat anderen verlangen.
Is dit zoiets als de jaloezie naar een bepaald gevoel dat een voorwerp (of wat dan ook) oproept?

I.E.
ik zie iemand zeer gebiologeerd zijn door een bepaald voorwerp ---> ik heb dit gevoel in eerste instantie niet, maar toch wil ik het ook op deze manier ervaren ---> Ik ruk het voorwerp uit die persoons handen en probeer ditzelfde gevoel op te roepen...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 okt 2008, 23:29

Eddy schreef:
Dat is wat de antropoloog René Girard 'mimetische rivaliteit' noemt. Mensen verlangen niet zozeer wat anderen hebben, maar vooral wat anderen verlangen.
Is dit zoiets als de jaloezie naar een bepaald gevoel dat een voorwerp (of wat dan ook) oproept?

I.E.
ik zie iemand zeer gebiologeerd zijn door een bepaald voorwerp ---> ik heb dit gevoel in eerste instantie niet, maar toch wil ik het ook op deze manier ervaren ---> Ik ruk het voorwerp uit die persoons handen en probeer ditzelfde gevoel op te roepen...
Zoiets denk ik.
Marketing probeert dat op te roepen in bijvoorbeeld tv reclames.
Mobieltjes, hebbedingetjes, schoon huis, auto enzovoort enzovoort enzovoort enzovoort.
Of de geesten rijp maken voor een oorlog in Irak.
Of de kredietcrisis of vijandschap.

Proberen geestelijke eenheid terug te krijgen door je te verenigen met of juist uitstoten van of combinatie van beiden.

Anders gezegd: De spiegelneuronen hebben op zeer jonge leeftijd die functie om de persoon, het zelfbewustzijn te ontwikkelen.
Evolutionair moet je je ook goed in een vijand kunnen inleven om hem te verslaan.

Kortom een behoorlijk algemeen principe waar van alles uit voort kan komen of wat van alle verklaart.

Daarom zou ik graag hebben dat anderen zich dit ook proberen voor te stellen en dan ben ik benieuwd hoe ze daar over denken.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 23 okt 2008, 23:39

@Yopi:

Even tussendoor...
Vindt je dit 'fenomeen' van de menselijke aard dan een positieve of negatieve eigenschap?

Of heeft het zowel z'n voor- als nadelen? Ook in de huidige tijd?
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 okt 2008, 23:44

Eddy schreef:@Yopi:

Even tussendoor...
Vindt je dit 'fenomeen' van de menselijke aard dan een positieve of negatieve eigenschap?

Of heeft het zowel z'n voor- als nadelen? Ook in de huidige tijd?
Ik vind het een mechanisme. Nog goed nog slecht ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 okt 2008, 23:46

vervolg: Eenmaal expliciet en bewust gemaakt is het als zoveel vatbaar voor misbruik en goed gebruik

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 23 okt 2008, 23:53

Ah, een mechanisme. Doet me denken aan één van mijn afstudeervakken. Daar was ik juist op zoek naar HET mechanisme achter de oorzaken...

In dit geval werkt het dus andersom?

Echter, waar je mee moet oppassen met het benoemen van een mechanisme is, of het benoemde mechanisme wel echt het oorspronkelijke mechanisme is.... Of is er nog een 'hoger' liggend mechanisme van toepassing?... :shifty:
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:00

Eddy schreef:Ah, een mechanisme. Doet me denken aan één van mijn afstudeervakken. Daar was ik juist op zoek naar HET mechanisme achter de oorzaken...

In dit geval werkt het dus andersom?

Echter, waar je mee moet oppassen met het benoemen van een mechanisme is, of het benoemde mechanisme wel echt het oorspronkelijke mechanisme is.... Of is er nog een 'hoger' liggend mechanisme van toepassing?... :shifty:
Zegguh .. welk vak?

Je hebt natuurlijk ook theorieen als massapsychose PANIEK suggestietheorieen Hypes Mementheorie (psychische variant van Genentheorieen) evolutietheorie conspiracytheorieen.

Het mooie van de mimesetheorie is dat het van alles koppelt. Lees het hele artikel van de link maar es.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:08

Ik heb één afstudeervak gedaan bij Department of Social Sciences, bij de vakgroep Technology and Agrarian Development...
Ging over nieuw te introduceren rijstteeltsysteem in India en de interactie tussen sociale en technische aspecten... met focus op water en kleine boertjes.

Verslag heb ik op internet staan, kan ik je wel toesturen als je ECHT geïnteresseerd bent.
Is minder 'filosofisch' ingesteld als je zou denken, maar was zeker een van m'n leukste studie ervaring.
Heb ik ook een stukje sociologische theorie voor gebruikt, waarin ik dat mechanisme mee pak...
Je hebt natuurlijk ook theorieen als massapsychose PANIEK suggestietheorieen Hypes Mementheorie (psychische variant van Genentheorieen) evolutietheorie conspiracytheorieen.
uuuuh.... :-k
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:10

Ben ik echt wel in geinteresseerd. Mag ik er dan ook over heen plassen?

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:12

Lekker cynisch hoor... :-(
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:18

Ik heb mu rits al ope .. Nou de link nog

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:20

De vraag is of je wel genoeg onderlegt bent in de 'agrarische' hoek om hier overheen te plassen, om het af te pissen... Of misschien dat je dan wel naast de pot pist
:p
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:22

Als je moet dan moet je .. Vlug .. de link :oops:

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:25

Als ik de link hier online gooi, dan gooi ik ook meteen mijn identiteit online... aangezien mijn volledige naam daar natuurlijk in vermeldt staat...

Als je ECHT ECHT ECHT geïnteresseerd bent, wil ik je wel een PM sturen, eventueel...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:29

Sjjjit ... Nou, nou is het toch al te laat .. :-(

Nee serieus. Zal wel te lang en te moeilijk voor me zijn. Maar misschien kun je me de ervaring die je hiermee opgedaan hebt je licht eens laten schijnen op eh ...
bijvoorbeeld het concept mechanisme en oorzaken en dat andersom waar je het over had. Dat interesseert me echt echt serieus. kHoef je naam niet te weten hoor. Ik heet Joop van den Berg.

Zo, Dat is er uit (en niet alleen dat ;) )
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:38

Te lang: ja
Te moeilijk: valt mee

Maar is voor mij ook al weer tijd geleden dat ik dat geschreven heb... 2004 ergens... Dus ik ben momenteel ook al weer verder in mijn ontwikkeling...

Tja... Joop van den Berg, aangenaam, Prof. Dr. ;)
Daar zijn er natuurlijk nog al wat van. Mijn naam is niet zoveel voorkomend. Niet dat ik het heel erg vind als men mijn echte naam weet... Maar ik vind het soms wel eng als je kijkt wat je al niet van mensen te weten kan komen als je even gaat googlen... vandaar.

Ik heb trouwens al wel eens wat uit die thesis gebruikt hier op het forum. Ging over Technography, Positivism, Critical Realism, e.d.
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:43

Ik snap het ..

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:45

Welke van de 4 snap je?
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 00:48

Ha ha ..

Ik kan me niet voorstellen dat op dit forum gesproken is over Technography, Positivism en Critical Realism.
Zit je in het ontwikkelingswerk of zoiets?

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 00:55

Nou, grappig dat je daar over begint...
Ik ZOU wel graag in ontwikkelingswerk aan de slag gaan, maar het is nog niet zo eenvoudig om daar werk in te vinden...
Mijn plan voor de toekomst is wel om die kant op te gaan... Maar voorlopig zit dat er nog niet helemaal in.
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 01:01

yopi schreef: Ik kan me niet voorstellen dat op dit forum gesproken is over Technography, Positivism en Critical Realism.
Zit je in het ontwikkelingswerk of zoiets?
Oh, ik bedenk me ineens... ik ben natuurlijk al van de 'oudere' garde van het filosofieforum en op een gegeven moment zijn alle 'oude' bericht van het forum verdwenen.... Stond het waarschijnlijk daarin...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 01:02

Ok .. maar zit je qua werk toch wel lekker nu?

Bij mij is dat matig. Had laatst weer es (eens in de 3 maanden) een POP gesprek: Persoonlijk Ontwikkel Plan.
Voor mezelf noem ik dat PAP gesprek: Persoonlijk Afbouw Plan.

Ze zijn bij ons op het werk allemaal stikjalours op mijn part-time baantje.
Ha ha :greins:

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 01:13

Baan is opzich wel ok, maar niet precies waar ik had gehoopt / gedacht dat ik terecht zou komen... Ik werk nu bij ingenieurs/adviesbureautje in de (commerciële) tuinbouwsector. Baan opzich is relaxt, veel zelfstandigheid, redelijke goede arbeisvoorwaarden. Alleen werkzaamheden zijn eigenlijk iets te planttechnisch (plantfysiologisch).

Ik zou eigenlijk meer willen doen met interactie tussen technisch en sociaal en dan vooral in ontwikkelingslanden. In noem het zelf, en zo wordt het ook wel genoemd, Agrarische Ontwikkelings Hulp.

Dus dat idee blijft steeds beetje door m'n hoofd spoken. Misschien nog eens een extra studie doen ofzo, meer in die richting, om toch makkelijker in dat 'wereldje' terecht te komen. Aan de andere kant denk ik ook wel eens, misschien als ik eenmaal in dat wereldje werk, valt het ook wel weer erg tegen? Dus nu voorlopig maar 'gewoon aan het werk'

Misschien ben ik ook wel iets te ideologisch daarin...
Maar ok, nog genoeg twijfels omtrend werk dus... Ik zie wel hoe het gaat lopen allemaal...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 13
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 24 okt 2008, 01:17

Ik kruip maar 's tussen de klamme lappen...
Moet morgen weer 'vroeg' werken namelijk :shifty:

Buenas noches!
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 01:20

Juist.

..
..

Ik ga zo meteen maar es slapen
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 16
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2008, 01:21

Ik had je post gemist maar juist is ook het antwoord op je post daarvoor of daarna of ..
Ok slapuh truste ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten