Een wereld zonder subject begrip.
Geplaatst: 03 apr 2008, 18:39
Indien dit filosofisch gemeengoed zal worden sluipt er dan niet een gevaar binnen?
Welk?
Welk?
Reageer vooral op Uw eigen ideeën, de rest is toch waanzin
https://www.filosofieforum.nl/
Object wordt dan fenomeen evenals het subjectVyumae schreef:Een wereld zonder subject? Wat is het object dan nog?
![]()
Objectiveren vind ik wel nuttig, maar als het zo moet, omhels ik het subjectiveren ook.
Eerder het tegendeel.yopi schreef:De Korfgeest ?
In mijn ogen juist niet hoor. Een bijenkorf is een samenwerkingsverband van kriskras doorelkaar zoemende bijen die op de een of andere manier perfect begrijpen wat ze moeten doen.Vyumae schreef:De Korfgeest is dus een samenlevingsverband van onbegrip?
Tja...zie boven...ik zie de korfgeest niet zo negatief hoor. Het is in ieder geval heel wat anders dan totalitaire regimes of bigbrother scenaria.Dat ontkenning van het subject tot zo'n tegengestelde kracht kan ontaarden lijkt mij ook, maar dat houdt in dat aan alle Korfgeestsamenlevingen altijd een eind komt. Behalve misschien als men zo gehersenspoelt wordt... ?
Voor jou en voor mij zijn bijen objectjes.Vyumae schreef:Maar in hoeverre zijn bijen in een bijenkorf een subject, en geen object?
Wat zegt het over die ene bij dat hun samenlevingsverband zo prima verloopt, behalve dat die bij die ene bij niet is?
Er is geen wereld zonder subject en een wereld met geobjectiveerde of ontkende of genegeerde subjecten levert juist geen geoliede machine op, maar gefrustreerde woedende subjecten. Je herhaalt nu een scenario wat ik juist ontken.Ik kan met mijn verstand er wel bij dat een bij een subject zou zijn. Ik kan me niet in een bij als subject verplaatsen. ONMogelijk.Vyumae schreef:Nou, ik kan met mijn verstand moeilijk vatten waarom een bij in een bijenkorft geen subject zou zijn.
BTW:
Subjecten nemen objecten waar.
Een subject is dus altijd de waarnemer en een object is het waargenomene.
Tja, het lijkt erop dat je met je verstand moeilijk kunt vatten dat een bij WEL een subject zou zijn. Subjecten hebben 'iets' (<----whatever that is) dat een machine of ding zoals jij dat beschrijft niet hebben.Het lijkt er allemaal zo'n automatisch aangeboren rollenspel waar ze zich naar te gedragen hebben, en waarvan ze waarschijnlijk ook het vermogen niet hebben om het te veranderen.Zijn het dan niet gewoon 'dingen' die hun ding doen omdat ze niets anders kunnen doen?
Wat drijft die bijen dan?Die 'ene' bij is er dan niet. Ik heb het idee dat het dan eigenlijk wel een samenleving van onbegrip is, in zoverre dat er geen plek gereserveerd is voor alles wat niet bijdraagt aan de Korfgeest, zoals verlangen, plezier, weet-ik-veel-wat...
Het objectiveren van een subject levert desalniettemin wel een goed geoliede machinerie op. Zou een wereld zonder subject dan ook een grotere overlevingskans hebben?
Vraag ik me ook af. Domweg het in stand houden van het bestaan zoals het is?Wat drijft die bijen dan?
Ik doel op het bijengedrag; ze nemen blijkbaar genoegen met hun levenspatroon. Ik zat me af te vragen of dat ook haalbaar is in een mensenmaatschappij. Je zegt van niet. Mee eens, in een maatschappij zoals wij die nu kennen en gekend hebben. Maar als mensen nou geboren en getogen worden in/met een korfgeest? Klinkt fantastisch, weet ik, maar het is een gedachtenspeling.Er is geen wereld zonder subject en een wereld met geobjectiveerde of ontkende of genegeerde subjecten levert juist geen geoliede machine op, maar gefrustreerde woedende subjecten. Je herhaalt nu een scenario wat ik juist ontken.
Ik bespeurde even een klein talig verwarrinkje. Dat heb je soms.Vyumae schreef:Goed dat je het even aangeeft. Ik zei het helemaal verkeerd, en bedoelde het anders.
Maar waarom dan zo ingewikkeld met al dat gezoem enzo. Een planeet of een berg doet dat allemaal een stuk rustiger. Misschien is rond de zon draaien voor een planeet zinvol en misschien is boven de zee uit torenen leuk voor een berg...zo hebben bijen veel plezier in zoemen en honing verzamelen....en jij houdt van etymologie enzo...Vraag ik me ook af. Domweg het in stand houden van het bestaan zoals het is?
In gedachtenspelingen is bijna alles mogelijk. De vraag is welk wezen kan er met gedachten spelen? Een subjectwezen of een objectwezen?Ik doel op het bijengedrag; ze nemen blijkbaar genoegen met hun levenspatroon. Ik zat me af te vragen of dat ook haalbaar is in een mensenmaatschappij. Je zegt van niet. Mee eens, in een maatschappij zoals wij die nu kennen en gekend hebben. Maar als mensen nou geboren en getogen worden in/met een korfgeest? Klinkt fantastisch, weet ik, maar het is een gedachtenspeling.
Interessant. Daarom hebben dieren voor ons geen ziel, en de Borgs uit Star Trek evenmin. Als je frustraties van onderdrukte subjecten weg wilt nemen, moet je ze dus ontzielen. Wel zielig hoor. Ik vraag me af of, en hóé, je een volk kunt ontzielen. Door maar genoeg illusies op te hangen misschien; door de maatschappij steeds abstracter te maken. Maar houdt die gedachte dan ook in dat onze huidige westerse samenleving richting de Korfgeest gaat? Afgezien van of dat positief of negatief is.De geest van een objectwezen wordt energie genoemd en werkt naar buiten als een voorspelbare kracht.
De geest van een subjectwezen wordt ziel genoemd en werkt naar buiten als onvoorspelbaar gedrag en taal.
De mate van (on) voorspelbaarheid maakt dus of je iets betiteld als subject of object. De keuze is aan het waarnemend subject en dus niet aan het waargenomen subject-wezen of object-wezen.....volg je hem nog?
Worden die bijtjes dan niet geobjectiveerd?De korfgeest van de bijtjes met hun voorspelbare subjectjes werkt omdat deze subjectjes subject zijn in de oude zin van onderworpenen zijn.
Onderworpen aan de korfgeest die in die gemeenschap het enige soevereine subject is.
Dus eigenlijk baas-boven-baas-principe, en verlossing en/of verantwoordenlijk uit handen leggen in de handen van het oppersubject. Of is het dan juist het vertrouwen in verlossing en/of verantwoordelijkheid en de bescherming/instandhouding daarvan?Bijvoorbeeld een god voor ons allen; een volksgeest voor ons allen; een leider voor ons allen; Het beeld van 'De Mens' enzovoort.
De monstertjes en afwijkenden moeten dan uitgebannen worden omdat ze de korfgeest bedreigen.
Hoe een subjectbegrip te bedenken die dit begrip niet eenvoudigweg afschaft en het ook niet alleen als drager van soevereiniteit ziet?
Ze zijn alleen nog subject in de zin dat ze deel hebben aan het soevereine subject. Hun ego losgelaten hebben en een taak in het leven hebben.Worden die bijtjes dan niet geobjectiveerd?
Interessante vraag. Dat laatste is dan misschien de christelijke god met zijn 10 geboden en Jezus als middelaar.Dus eigenlijk baas-boven-baas-principe, en verlossing en/of verantwoordenlijk uit handen leggen in de handen van het oppersubject. Of is het dan juist het vertrouwen in verlossing en/of verantwoordelijkheid en de bescherming/instandhouding daarvan?
Het subjectbegrip van het recht heeft in ieder geval de opvatting dat mensen 'toerekeningsvatbaar' zijn. Dus dragers van verantwoordelijkheid van hun daden. Misschien zit het nederlandse systeem met zijn trias politica en zijn parlementaire democratie wel helemaal goed in elkaar ondanks de biblotheken met wetboeken en regeltjes ...Een héél dik wetboek + uitvoerders daarvan?
Vyumae schreef: Interessant. Daarom hebben dieren voor ons geen ziel, en de Borgs uit Star Trek evenmin. Als je frustraties van onderdrukte subjecten weg wilt nemen, moet je ze dus ontzielen. Wel zielig hoor. Ik vraag me af of, en hóé, je een volk kunt ontzielen. Door maar genoeg illusies op te hangen misschien; door de maatschappij steeds abstracter te maken. Maar houdt die gedachte dan ook in dat onze huidige westerse samenleving richting de Korfgeest gaat? Afgezien van of dat positief of negatief is.