Omnisofie

breekhoornpikveer
Posts in topic: 19
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 07 apr 2008, 19:42

Jeroen schreef:Imo heeft niemand het recht een ander kwaad aan te doen!
We hebben de plicht lief voor elkaar te zijn!
LOL. 'IMO' inderdaad.

Lief zijn.

Lees eens wat Kafka!

Of Catch-22 (alleen de eerste 50 pagina's zijn al genoeg)
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 apr 2008, 00:41

Iedereen heeft z'n eigen unieke manier van naar de dingen kijken, over de dingen denken, hoe jij de dingen ervaart, beleeft en voelt. Dit is jouw visie en jij bent de enige die deze visie heeft en kan hebben. Je kan deze visie niet weggeven of overbrengen. Je kan de ander jouw visie niet laten zien, omdat de ander het door zijn ogen bekijkt.

Wanneer de één vertelt, over hoe hij de dingen ziet, dan spreekt hij vanuit zijn waarheid en de ander, die dit aanhoort, kan er zijn waarheid in herkennen. Het is dus beide waar. Soms kan de ander er niet zijn waarheid in herkennen. Wat de één dus zegt, lijkt in zijn visie dus onjuist te zijn, onwaar, lijkt niet waar te zijn. Wanneer hij dit uitspreekt, kan het zo zijn, dat de één dit ook niet herkent. Beide lijken dus de onwaarheid te spreken, het is beide niet waar. Toch hebben ze beide gelijk. Wat de één namelijk zegt, ís niet waar voor de ander, en dat is wáár voor de ander. En andersom. Ze herkennen dus wel hun eigen waarheid daarin. Ze herkennen niet hun waarheid in de ander.

Dit hele proces, het geheel, dat wat er in beide gevallen gebeurt, is wat ik omnisofie noem. Door je bewust te worden van je eigen waarheid, en door je bewust te worden van wanneer je jouw waarheid herkent in de waarheid van een ander, wordt je je ook bewust van wanneer je jouw waarheid niet herkent in de ander. Op het moment dat je dat bewust wordt, kan je de ander in zijn waarde laten, in zijn waarheid. Je accepteert dat de ander er een andere waarheid op na houdt, en je kan dan bijvoorbeeld beide op zoek gaan naar herkenning, mocht je dit willen. Je kan het ook laten zijn.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 apr 2008, 04:23

dan zie ik het anders ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 apr 2008, 10:16

vertel :cool:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

breekhoornpikveer
Posts in topic: 19
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
Contacteer:

Bericht door breekhoornpikveer » 13 apr 2008, 13:58

Jeroen schreef:
Imo heeft niemand het recht een ander kwaad aan te doen!
We hebben de plicht lief voor elkaar te zijn!
Dogmaticus...
Disclaimer:

Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 10
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 13 apr 2008, 17:08

Jeroen schreef
Omnisofie is een poging tot bewustwording.
Omnisofie leidt mij iets te gemakkelijk tot monomanie.
Bewustwording van alle facetten (ipv blindstaren op 1 kant v/h verhaal)
Daar noem je het andere UITERSTE van het verhaal.
Tussen omnisofie en 'blindstaren op 1 kant v/h verhaal' zit nog een hééééleboel.
@Eva:
Er schuilt even groot gevaar in het omgekeerde; denken dat je het bij het rechte eind hebt en vanuit die redenatie allerlei verschrikkelijkie dingen doen (oorlog voeren, martelen, ophanging, doodstraf, gevangenisstraf, straffen op zich, kinderen vertellen wat ze NIET mogen, de lijst gaat nog erg lang door)
Da's dus wéér dat andere uiterste.

Mijn motto is dan ook altijd maar:
Daar waar de lichtende schijnwerpers van onze geest, tastend en zoekend rond de planeten cirkelen, en - al rondvliegende meteorieten vermijdend die eventueel onze eventuele schedel kunnen splijten dan wel de inhoud daarvan kunnen doen wakker schudden - op zoek zijn naar waarheid, daar wordt ontdekt dat het heelal zowel géén als wél een einde kent, nét wat we maar kiezen te zien of wensen te geloven, al naar gelang de situatie en hoe onze interpretatie van de dingen ons in die situatie het meest of minst zal gerieven of opbreken. En daar waar de donkere krochten van onszelf weer afdalen naar de aarde - moe van het lichtend rondcirkelen en geen stevigheid of houvast gevonden hebbend - draaien we ons weer lekker om in ons bedje en geven ons de dag daarna over aan Dionysische drankgelagen (of was dat in onze droom???) én aan het braaf studeren voor goede cijfers en het gewenste aanpassen, teneinde een begrijpelijke leefwereld te creëren, van waaruit de kronkels van onze onnoembare, ongrijpbare beweegredenen en drijfveren tóch telkens weer opstijgen naar universele sferen, waar een vacuum is, maar toch ook een gevuldheid, een einde en geen einde, een liederlijke orgie en een staatsbanquet met strikte entiquette... Zodat alles uiteindelijk klopt en we gelukkig alles begrijpen en toch ook weer niets begrijpen, waardoor de aard der dingen nog véél beter klopt maar tegelijkertijd nooit kloppend te denken is!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 1
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 apr 2008, 18:07

Eva Lilith schreef:
Mijn motto is dan ook altijd maar:
Daar waar de lichtende schijnwerpers van onze geest, tastend en zoekend rond de planeten cirkelen, en - al rondvliegende meteorieten vermijdend die eventueel onze eventuele schedel kunnen splijten dan wel de inhoud daarvan kunnen doen wakker schudden - op zoek zijn naar waarheid, daar wordt ontdekt dat het heelal zowel géén als wél een einde kent, nét wat we maar kiezen te zien of wensen te geloven, al naar gelang de situatie en hoe onze interpretatie van de dingen ons in die situatie het meest of minst zal gerieven of opbreken. En daar waar de donkere krochten van onszelf weer afdalen naar de aarde - moe van het lichtend rondcirkelen en geen stevigheid of houvast gevonden hebbend - draaien we ons weer lekker om in ons bedje en geven ons de dag daarna over aan Dionysische drankgelagen (of was dat in onze droom???) én aan het braaf studeren voor goede cijfers en het gewenste aanpassen, teneinde een begrijpelijke leefwereld te creëren, van waaruit de kronkels van onze onnoembare, ongrijpbare beweegredenen en drijfveren tóch telkens weer opstijgen naar universele sferen, waar een vacuum is, maar toch ook een gevuldheid, een einde en geen einde, een liederlijke orgie en een staatsbanquet met strikte entiquette... Zodat alles uiteindelijk klopt en we gelukkig alles begrijpen en toch ook weer niets begrijpen, waardoor de aard der dingen nog véél beter klopt maar tegelijkertijd nooit kloppend te denken is!
Right! :klapperdeklap:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 apr 2008, 20:02

Najaa Eva, ben je het toch weer helemaal eens met Jeroen...

(Alles en niets is een bewijs voor de omnisofie..Goed zo Jeroen!)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 7
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 apr 2008, 20:10

Eva Lilith schreef: Mijn motto is dan ook altijd maar:
Daar waar de lichtende schijnwerpers van onze geest, tastend en zoekend rond de planeten cirkelen, en - al rondvliegende meteorieten vermijdend die eventueel onze eventuele schedel kunnen splijten dan wel de inhoud daarvan kunnen doen wakker schudden - op zoek zijn naar waarheid, daar wordt ontdekt dat het heelal zowel géén als wél een einde kent, nét wat we maar kiezen te zien of wensen te geloven, al naar gelang de situatie en hoe onze interpretatie van de dingen ons in die situatie het meest of minst zal gerieven of opbreken. En daar waar de donkere krochten van onszelf weer afdalen naar de aarde - moe van het lichtend rondcirkelen en geen stevigheid of houvast gevonden hebbend - draaien we ons weer lekker om in ons bedje en geven ons de dag daarna over aan Dionysische drankgelagen (of was dat in onze droom???) én aan het braaf studeren voor goede cijfers en het gewenste aanpassen, teneinde een begrijpelijke leefwereld te creëren, van waaruit de kronkels van onze onnoembare, ongrijpbare beweegredenen en drijfveren tóch telkens weer opstijgen naar universele sferen, waar een vacuum is, maar toch ook een gevuldheid, een einde en geen einde, een liederlijke orgie en een staatsbanquet met strikte entiquette... Zodat alles uiteindelijk klopt en we gelukkig alles begrijpen en toch ook weer niets begrijpen, waardoor de aard der dingen nog véél beter klopt maar tegelijkertijd nooit kloppend te denken is!
En juist daarom ben ik van mening dat je je oordeel uit moet stellen (skepticisme). Op die manier wordt je niet misleidt door je eigen aannames. Middels wat inductief redeneren ben ik tot de conclusie gekomen dat als iets èn waar is èn niet waar de bepalende factor op een ander (ontologisch) niveau plaatsvindt. Vandaar ook formules zoals Ex Falso Sequitur Quodlibet.

Het enige vervelende is dat ik door geen oordeel te vellen gedachtes krijg waarbij geen oordeel vellen bewezen wordt...
;)
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 apr 2008, 15:54

Aha, dus jullie hebben me toch begrepen.

Fijn om te weten [gj]
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2008, 16:17

Jeroen schreef:Aha, dus jullie hebben me toch begrepen.

Fijn om te weten [gj]
:cool: Geniet er maar van Jeroen! :greins:

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 10
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 14 apr 2008, 16:29

[multi]
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten