Leesniveau Nederlandse kinderen rampzalig

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Leesniveau Nederlandse kinderen rampzalig

Bericht door Bärbel » 08 dec 2023, 16:03

Deze leraar zegt precies wat er aan de hand is in het onderwijs. Alleen denk ik dat het probleem nog dieper zit. Het is niet alleen een gebrek aan discipline maar de hele mentaliteit van veel ouders is een ramp. Als hun lieverdje terecht een 3 krijgt staan zij op de stoep om je te (proberen te) dwingen er minimaal een 6 van te maken. De mentaliteit van de ouders deugt (veelal) ook niet.


Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 20 dec 2023, 22:50

Ik hoorde onlangs drie "jeugdigen" (ik schatte ze tussen 9 en 11 jaar oud) met elkaar praten.
Ze waren alledrie "wit", en toch ontwaarde ik een "niet-witte" tongval.

Vooral het gebruik van de "lange-labiale" Z viel mij op: "Ik Zoeweer 't je".

Ik vraag mij af waar dat gebruik vandaan komt, en of het überhaupt wel gecorrigeerd wordt.

Nog even en hebben het allemaal over het krijtvat, terwijl we kruitvat bedoelen.

Maar ja, "tempora nos mutantur et in illis mutamur "

Evolutie is iets waar een vorige generatie geen grip (meer) op heeft
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 20 dec 2023, 22:54

Eigenlijk kun je het maar beter loslaten, en je concentreren op je generatiegenoten, hen verbeteren kan nog zin hebben.

Ook al is het vergeefs, en gedoemd te mislukken, niettemin verdrijft het de tijd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2024, 16:06

arkhétupos schreef:
20 dec 2023, 22:50
Ik hoorde onlangs drie "jeugdigen" (ik schatte ze tussen 9 en 11 jaar oud) met elkaar praten.
Ze waren alledrie "wit", en toch ontwaarde ik een "niet-witte" tongval.

Vooral het gebruik van de "lange-labiale" Z viel mij op: "Ik Zoeweer 't je".

Ik vraag mij af waar dat gebruik vandaan komt, en of het überhaupt wel gecorrigeerd wordt.

Nog even en hebben het allemaal over het krijtvat, terwijl we kruitvat bedoelen.

Maar ja, "tempora nos mutantur et in illis mutamur "

Evolutie is iets waar een vorige generatie geen grip (meer) op heeft

Klopt. En ook het (cultureel bepaalde) bijbehorende explosieve gedrag nemen ze vaak over.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2024, 16:17

arkhétupos schreef:
20 dec 2023, 22:54
Eigenlijk kun je het maar beter loslaten, en je concentreren op je generatiegenoten, hen verbeteren kan nog zin hebben.

Ook al is het vergeefs, en gedoemd te mislukken, niettemin verdrijft het de tijd.

Ik realiseer me net dat het nou juist mijn generatiegenoten zijn die hun kinderen zo slecht hebben opgevoed. Zelf heb ik - op 1 vriendin na - nooit vrienden gehad onder mijn generatiegenoten. Vrienden en collega’s waar ik graag mee sprak waren meestal veel ouder dan ik.

Het verbaast mij helemaal niks dat jongeren tegenwoordig politie-, ambulance- en brandweermedewerkers aanvallen. Een dergelijke minachting voor hulpverleners en gezagsdragers en het intense gebrek aan naastenliefde is in het onderwijs begonnen en vanuit de ouders ingegeven. Twintig jaar geleden werd het al normaal gevonden dat een “kind” van 15 een leraar van de trap afduwde. Om maar een voorbeeld te noemen. Omdat dat toevallig goed afliep (betreffende docente woog naar schatting 150 kilo, dat heeft waarschijnlijk een val voorkomen) vonden mijn generatiegenoten het normaal.
Hermetisch geschakeld

DeBaast013
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2024, 22:47
Contacteer:

Bericht door DeBaast013 » 22 jan 2024, 16:39

Ik kan mij hierin vinden. De jeugdigen om mij heen lijken verward en enorm stupide.
Ze zijn hele dagen bezig met hun digitale telefoons en hebben het over "Gyatt", "Rizz" en "Bomboclat". Deze onnozelheden doen mijn bloed koken. Ook doen de videospellen waar de jeugd zich mee bezig houd niets goeds. Ik hoor van mijn leeftijdsgenoten van de barbaarse spellen "Rust" en "Escape from Tarkov".
Men doet zich elkaar de hersenen inslaan met stenen of afschieten met wapens. Het maakt me gek. Ik maak me zorgen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2024, 17:04

DeBaast013 schreef:
22 jan 2024, 16:39
Ik kan mij hierin vinden. De jeugdigen om mij heen lijken verward en enorm stupide.
Ze zijn hele dagen bezig met hun digitale telefoons en hebben het over "Gyatt", "Rizz" en "Bomboclat". Deze onnozelheden doen mijn bloed koken. Ook doen de videospellen waar de jeugd zich mee bezig houd niets goeds. Ik hoor van mijn leeftijdsgenoten van de barbaarse spellen "Rust" en "Escape from Tarkov".
Men doet zich elkaar de hersenen inslaan met stenen of afschieten met wapens. Het maakt me gek. Ik maak me zorgen.
Tsja, ik ben het met je eens. Ik maak me er geen zorgen meer over omdat dat geen zin heeft. Het lukt mij gelukkig om het te verdringen en er dus maar niet over na te denken.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 jan 2024, 20:03

Eerste wet van de marketing: "Net zo lang herhalen, tot men erin gaat geloven."
Tweede wet van de marketing: "Mocht het geloof afnemen: herhalen herhalen herhalen."

"Gratis" spelletjes met reclames voor andere "gratis" spelletjes.
10 euro voor honderd diamanten, 20 euro voor 500 "tokens"
(Die altijd binnen een dag op zijn)

Je koopt niets wezenlijks en leert enkel dat geld hetzelfde is als tijdversneller.

(Het "Pay-To-Win" principe)

::

Ik heb geen kinderen, maar als ik ze zou hebben dan zou ik trachten ze de ogen te openen voor hetgeen ze naar gelokt worden:
Uitbuiting.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 feb 2024, 02:08

DeBaast013 schreef:
22 jan 2024, 16:39
Ik kan mij hierin vinden. De jeugdigen om mij heen lijken verward en enorm stupide.
Ze zijn hele dagen bezig met hun digitale telefoons en hebben het over "Gyatt", "Rizz" en "Bomboclat". Deze onnozelheden doen mijn bloed koken. Ook doen de videospellen waar de jeugd zich mee bezig houd niets goeds. Ik hoor van mijn leeftijdsgenoten van de barbaarse spellen "Rust" en "Escape from Tarkov".
Men doet zich elkaar de hersenen inslaan met stenen of afschieten met wapens. Het maakt me gek. Ik maak me zorgen.
Niet doen, is niet nodig.

"De jeugd van tegenwoordig", is dezelfde groep als: "De jeugd van vroeger".

Beiden worden: "De ouders van later".

Het enige dat zorgen kan baren is dat drugs nu per reclame verkocht mag worden.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 feb 2024, 22:51

Unilever zou eens met de billen bloot moeten.

Suiker en vet aan durven duiden als een gezond ontbijt?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten