Een 4,5 voor Nederlands.

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Een 4,5 voor Nederlands.

Bericht door arkhétupos » 21 mei 2023, 22:40

"Een 4,5 voor Nederlands", wordt nu in beschouwing genomen als zijnde niet goed genoeg.

Ik had een 4,5 voor Nederlands. *)
Op mijn VWO-diploma prijkt nog altijd, tussen de zevens de achten en de negens door, een 5 voor Nederlands.

Ik weet niet of U wel eens dissertaties leest van "Nederlandse Wetenschappers", maar gezien hun gebruik van Nederlands hadden ze nooit op die Universiteit terecht hebben mogen komen met deze nieuwe regels.


PS
*) Ik kreeg voor mijn eindexamen "boekbespreking" een 1, en die telde 3 maal.
Door toch een 4,5 te scoren, kunt U wel narekenen hoe goed ik in de rest was.
(Een 8,6 voor de -eenmalige- luistertoets, o.a.)
Ik had al geen vertrouwen in het toegepaste systeem, en heb daarna alle geloof erin verloren.

Wat wel blijkt uit het onvermogen van de huidige generaties om elkaar -in duidelijke woorden- nog iets wijs te maken.

"So ..."
"Like ..."
"You know ..."
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 21 mei 2023, 22:44

Afbeelding

Een 4,5 voor Kunst.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 21 mei 2023, 22:51

De gedachte achter het idee: "Een 4,5 voor Nederlands", is volstrekt krankjorum.
Waarom zou iemand die goed is in wiskunde en slecht in boekenlezen de toegang tot een universiteit onthouden moeten worden?

De basistaal is toch Engels, dus toets dan tenminste daarop!
(Ik krijg vaak krampen op de meest ongemakkelijke plekken als ik Nederlandse wetenschappers Engels hoor praten.)

Maar ja, een 5,5 voor Engels schijnt voldoende te zijn?

Bizar!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 okt 2023, 23:32

Is U wel eens opgevallen dat: "So", het meest misbruikte woord is?

Sommige mensen beginnen hun bericht er zelfs mee: "So, I did such and so"

En verwachten dan antwoorden, die ze eenvoudig zelf hadden kunnen vinden/geven.

So.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 okt 2023, 00:08

arkhétupos schreef:
21 mei 2023, 22:40
"Een 4,5 voor Nederlands", wordt nu in beschouwing genomen als zijnde niet goed genoeg.

Ik had een 4,5 voor Nederlands. *)
Op mijn VWO-diploma prijkt nog altijd, tussen de zevens de achten en de negens door, een 5 voor Nederlands.

Ik weet niet of U wel eens dissertaties leest van "Nederlandse Wetenschappers", maar gezien hun gebruik van Nederlands hadden ze nooit op die Universiteit terecht hebben mogen komen met deze nieuwe regels.


PS
*) Ik kreeg voor mijn eindexamen "boekbespreking" een 1, en die telde 3 maal.
Door toch een 4,5 te scoren, kunt U wel narekenen hoe goed ik in de rest was.
(Een 8,6 voor de -eenmalige- luistertoets, o.a.)
Ik had al geen vertrouwen in het toegepaste systeem, en heb daarna alle geloof erin verloren.

Wat wel blijkt uit het onvermogen van de huidige generaties om elkaar -in duidelijke woorden- nog iets wijs te maken.

"So ..."
"Like ..."
"You know ..."

Wat raar dat die boekbespreking drie maal telde. Wij hadden gewoon drie schoolonderzoeken waarvan er een mondeling examen over de literatuurlijst was. Alle schoolonderzoeken wogen even zwaar. En een luistertoets voor Nederlands?? Nog nooit van gehoord. Wat raar. Wel luister toetsen bij de moderne vreemde talen maar nog nooit een gehad voor Nederlands.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 okt 2023, 00:15

Dit was de staat van het eindexamen VWO in 1987, zoals ik het heb meegemaakt.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 okt 2023, 00:27

arkhétupos schreef:
26 okt 2023, 00:15
Dit was de staat van het eindexamen VWO in 1987, zoals ik het heb meegemaakt.
Oh, ik deed toen mavo examen, ik deed pas in 1991 vwo examen. Zo te zien had ik dan geluk want een boekenlijst die drie keer telt daar had ik niet aan moeten denken. Ik had wel een ruime voldoende maar had ook de helft niet gelezen. Ik weet niet meer welk cijfer ik had voor de boekenlijst. Zal wel een zeventje zijn geweest.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 okt 2023, 00:36

Ik had geen enkel boek gelezen, (ik had betere invulling van mijn tijd) op 1 na, maar daar werden geen vragen over gesteld.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 okt 2023, 00:38

arkhétupos schreef:
26 okt 2023, 00:36
Ik had geen enkel boek gelezen, (ik had betere invulling van mijn tijd) op 1 na, maar daar werden geen vragen over gesteld.
Ik had wel alle uittreksels gelezen. Die had jij ook overgeslagen? Of had je gewoon een hele vervelende examinator?
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 okt 2023, 00:47

Ik had een juf die de pik op mij had.

Tijdens de examenuitreiking had ze het lef om te zeggen dat ze: "eruitgehaald had wat erin zat". Ik heb haar net niet in het gezicht gespuugd, maar ik heb ook geen hand gegeven.

Mijn vernietigende blik heeft genoeg huisgehouden in karma.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon2
Posts in topic: 3
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 26 okt 2023, 10:22

Een 1 is gewoon terecht als je geen boek had gelezen.

de slachtofferrol is volkomen onterecht.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 okt 2023, 12:16

Leon2 schreef:
26 okt 2023, 10:22
Een 1 is gewoon terecht als je geen boek had gelezen.

de slachtofferrol is volkomen onterecht.
Daar heb je wel gelijk in. Maar als je een beetje lieve leraar hebt - die daadwerkelijk eruit wil halen wat erin zit in plaats van wat er niet in zit -dan mag je zelf de boeken noemen waar je het over wilt hebben. In ieder geval om mee te beginnen. Dan kun je de boeken nemen die je wel hebt gelezen of waar je de uittreksels van kent. Dan was het misschien een 3 geweest.
Hermetisch geschakeld

Leon2
Posts in topic: 3
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 26 okt 2023, 12:31

Bärbel schreef:
26 okt 2023, 12:16
Leon2 schreef:
26 okt 2023, 10:22
Een 1 is gewoon terecht als je geen boek had gelezen.

de slachtofferrol is volkomen onterecht.
Daar heb je wel gelijk in. Maar als je een beetje lieve leraar hebt - die daadwerkelijk eruit wil halen wat erin zit in plaats van wat er niet in zit -dan mag je zelf de boeken noemen waar je het over wilt hebben. In ieder geval om mee te beginnen. Dan kun je de boeken nemen die je wel hebt gelezen of waar je de uittreksels van kent. Dan was het misschien een 3 geweest.
Ja daar ben ik het mee eens. Het “systeem” is nogal onbuigzaam.

Leon2
Posts in topic: 3
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 26 okt 2023, 12:55

Maar goed je valt misschien op met een 10 voor een vak, en die aandacht is misschien niet prettig. Dan is een 5 veiliger.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 okt 2023, 23:42

Neen, het is niet juist, pedagogisch gezien.

Deze juf had beter met haar collega's moeten overleggen, in plaats van uit een ogenklepwetenschap te besturen.
Zij was hier niet op haar plaats, het betrof immers het VWO: Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.

En niet de kunstacademie.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 00:15

arkhétupos schreef:
28 okt 2023, 23:42
Neen, het is niet juist, pedagogisch gezien.

Deze juf had beter met haar collega's moeten overleggen, in plaats van uit een ogenklepwetenschap te besturen.
Zij was hier niet op haar plaats, het betrof immers het VWO: Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.

En niet de kunstacademie.
Nou dit is dan een opstekertje voor mij. Ik vond als docent die verplichte boekenlijst sowieso al niets (ook wetende hoe ik dat als leerling zelf had ervaren) en hielp mijn leerlingen zoveel mogelijk, bijvoorbeeld door drie boeken klassikaal te lezen. Daarvan had ik er twee als hoorspel op de kop weten te tikken, dan zette ik de bandrecorder aan en liet de leerlingen meelezen en af en toe zette ik de band stop om samen met de leerlingen samen te vatten wat we hadden gelezen. De leerlingen vonden dit altijd leuk, want de hoorspelvorm verlevendigde het boek. Helaas kon ik dit sinds de onderwijsverandering genaamd “tweede fase” niet meer doen omdat het aantal lesuren drastisch naar beneden ging. Het aantal boeken dat gelezen moest worden ging ook drastisch naar beneden. Omdat mijn hersenen veel schade hebben opgelopen door alle stress en psychoses kan ik me niet meer herinneren hoeveel er toen gelezen moest worden maar het stelde weinig meer voor. Van het ene uiterste naar het andere. De wereld is krankzinnig geworden. Ik was er nooit op uit kinderen met een onvoldoende op te zadelen. Als ze er echt naar solliciteerden kregen ze hem wel (en die waren er soms wel eens bij maar weinig). Maar in het algemeen trachtte ik eruit te halen wat erin zat en niet wat er niet in zat.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 00:18

De drie boeken die ik met hen las hadden wel een belangrijke inhoud ten aanzien van geschiedenis en maatschappij. Ik vermoed dat veel van mijn leerlingen daar nu of later misschien nog wel eens aan zullen terugdenken.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 00:20

Ik had trouwens collega’s die het wat leuk vonden om zo laag mogelijke cijfers te geven voor de boekenlijst. Ik stond bij hen te boek als makkelijk. Maar ik wist met zekerheid dat mijn leerlingen tenminste drie boeken hadden gelezen. Dat konden zij van hun leerlingen niet zeggen. Heb ik ze toch wát meegegeven.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 00:24

Ik denk dat mijn collega’s jaloers waren. Als ze mij hadden gevraagd om een kopie van die hoorspelen dan had ik die met liefde voor ze gemaakt. Maar ze vroegen er nooit naar.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 9
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 00:28

Ik vond het zelf altijd leuk om literatuurgeschiedenis te geven. Daar kun je zoveel uit leren. En mijn leerlingen vonden het volgens mij ook leuk want ze waren dan altijd muisstil en schreven ijverig over wat ik op het bord schreef. Tot de tweede fase werd ingevoerd, toen werd mij gevraagd of ik het niet stencils kon zetten. Ze waren te lui geworden om aantekeningen over te schrijven van het bord. Terwijl je als je iets van het bord overschrijft, gelijk al leert. Lezen en overschrijven zijn handelingen waardoor het brein reeds leert. Dus ik zwichtte aanvankelijk niet, maar later zwichtte ik wel (ook door lestijdgebrek en door het feit dat er op het vwo nog maximaal over een periode van 100 jaar literatuurgeschiedenis gegeven mocht worden) en gaf ze stencils die dan in de boekentas verdwenen.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 okt 2023, 00:29

Mijn boekenlijst, uit mijn hoofd:
(Oh, en het moesten ook nog allemaal Nederlandse auteurs zijn ook.)
36 boeken.
Alles van Jan Wolkers (want sex is immers wat een 16-jarige bezighoud)
Bezonken Rood van Jeroen Brouwers.
De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans
Alles van Marten Toonder ...
K Schippers "Eerste Indrukken"
En "Oeroeg" van Hella Haasse.

De vragen die mij gesteld werden op mijn eindexamen Nederlands vond ik zo indringend, en zo persoonlijk, dat ik geen antwoord heb gegeven.

Dat ging ze niets aan, ik zat niet bij de psychiater immers.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 9
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 okt 2023, 00:32

(Ik wou dat ik toen die mondigheid had gehad ... dan had ik vast geen 1 gekregen.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten