Filosofisch kwintet

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Filosofisch kwintet

Bericht door yopi » 04 jul 2016, 16:03

Tussen het sport geweld (if you cannot beat them, join them) is nog het filosofisch kwintet op zondagmiddag te zien.
De eerste twee afleveringen vond ik aangenaam.
Een tip voor media-verslaafden.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2016, 00:49

Ik heb in de tussentijd "Een schitterend Ongeluk", (voor de zoveelste keer) weer eens gekeken. (Ik ben in de gelukkige omstandigheid die nulletjes en eentjes, op een magnetisch medium waar ik de beschikking over heb, te kunnen bedienen cq te "bezitten".)
Ik verbaas mij nog steeds, of het verbaast mij nog steeds, over wat ik de vorige keren van kijken en luisteren heb gemist.
Ik denk dat ik het pas ga begrijpen na een continue visie.
(Mits je begrijpt wat ik bedoel)
Dat is ook sport, namelijk.

;)

Topsport, zelfs.

(Vooral die Sheldrake, dat is me nogal een rakker.)

Augurken verplicht, zou Dhr. Tijn kunnen zeggen, als hij uitgenodigd was.

Ehm ...
Tapes verwelken en stickies vergaan.
Boeken en magnetische velden blijven altijd bestaan.

En daar houd ik mij maar aan.

Bij dit besef hoort een eenvoudig, doch voedzaam, feestmaal.


Toonders' Eenhoorn?

Eet smakelijk.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2016, 01:57

Is Dawkins wel een filosoof?

Mijn tante vindt van niet, zodra ik Dawkins noem in een gesprek met haar krijg ik altijd: "Bwof", en "Pfa!", te horen.

Mijn tante is bioloog. Universitair bioloog, met Dr. als titel zelfs, afgestudeerd op kippengedrag. (Ergens tussen mijn boeken ligt haar these: "The impact and effects on the menstrual cycle of chickens in a free range situation, and the differences between forcifully housed ones"
(Ik praat nu vanuit geheugen, maar ik zit er niet ver naast)
Toch verschillen haar ideeën niet veel met die van Dawkins.
Althans, niet op het biologische vlak.

Maar op de een of andere manier weet zij er toch iets anders uit te halen.

HM

Wordt onderhand tijd dat ik mijn tante weer eens opzoek ...

Vrij vertaald naar Dennet:
"It's in secrets that language plays its big role ... a secret is not only something that I know you don't know, but also something that I know you don't know, and thus I can react in the way that I do."
Waarom vind jij Dawkins dan niets, tante?

HM.

Ik hoop dat ik ooit verslag kan geven.

Van je familie moet je het hebben, is de traditie.
Maar die van mij komt nooit tezamen.

Ja, als er weer iemand dood is gegaan.

En zelfs dan wordt er nog niet gepraat.

Ik zou ze allemaal wel eens een schop onder de knot willen geven.
Misschien doe ik dat ook wel, even wachten tot het volgende sterfgeval?
Of is er betere aanleiding vorsbaar?

Vriend, je moet niet denken dat is geheimen herberg,
Ik ben zo doorschijnend als glas.
En daar houd ik mij aan.

Augurken?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2016, 02:13

Quote:
Vriend, je moet niet denken dat ik geheimen herberg,
Ik ben zo doorschijnend als glas.
Quote:
Vriend, je moet niet denken dat is geheimen herbergt,
Is is zo doorschijnend als glas.
Ik weet werkelijk niet welke variant ik bedoel.
Ik ben zo doorschijnend als glas is.

Dat weet ik weer wel.
En dat staat voor mij gelijk aan een zuiver geweten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 jul 2016, 16:29

Ik ben Rupert Sheldrake ook nog niet vergeten. Leuk dat je weer gekeken hebt. Ik had gedacht dat ik later nog meer van hem zou horen, maar helaas ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 jul 2016, 19:56

Ja dat is eigenlijk wel raar, maar ook niet helemaal raar.
http://rationalwiki.org/wiki/Rupert_Sheldrake

Ik ben bang dat Sheldrake een beetje last begon te krijgen van Münchhausen-effecten. Jammer, want hierdoor wordt zijn wetenschap naar het rijk van pseudowetenschap verwezen.
Waarschijnlijk hebben de gesprekspartners hier ook wel iets mee te maken, ofschoon hen van hetzelfde beticht kan worden, d.i. pseudowetenschap bedrijven.

Ik vond er wel iets inzitten, in dat morfogenetisch veld, helaas zijn er niet voldoende onderzoeken naar gedaan, en die er wel naar gedaan zijn, worden door statistiek en manipulatie van de uitkomsten ervan als respectievelijk onbewezen of misleidend wegverklaard.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 jul 2016, 16:22

Eerder vertoont. Zo iets is het.

Ik weet niet of je het volgende snap, maar ik zeg het toch maar even:
Het mooie van zijn theorieen vind ik dat hij 'gewoonte' verheft tot mono-verklaring van 'alles'. Door tijd en ruimte heen. Daarmee wordt het exacte wat zachter en minder monomaan.

Je zou kunnen zeggen dat hij een advocaat is die probeert mensen voor zijn standpunt te winnen voor de rechtbank van de Waarheid door een verhaal te houden van waarschijnlijkheden. Met op de achtergrond intuïtief denken.
Dat wil zeggen in dit geval: empathisch denken.

De aanklagers hebben het in dit geval weer gewonnen.
Laat ze er in stikken!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 jul 2016, 21:06

Ze laten stikken?

Neen, zover wil ik niet gaan. Als ik Sheldrake zou zijn, zou ik -juist in de tegenstand- een bewijs kunnen vinden van mijn theorie. (Een soort van: "bewijs uit het ongerijmde/ongelijk", als het ware.)

(Ik vond hem er ook wel heel "cool" bijzitten: luisterend, begrijpend en direct een antwoord klaar. Erg knap. Volgens mij is hij ook de winnaar wat betreft de minste "ehhs" op zijn naam. Hij zat erbij als een serene persoonlijkheid, erg zeker van zijn zaak.)

(Neemt niet weg dat mijn sympathie naar Sacks uitgaat, wat een fijn verteller, wat een "bevlogenheid".)

(Toch hangt mijn denken tussen dat van Gould en Dennett in, maar weet ik mij het beste met Toulmin te identificeren. Hij bezigt een soort van: "Klare taal".)

Maar laten wij eens kijken of ik jou begrijp:

Het morfogenetisch veld geeft juist, in alle facetten, de verbanden weer.
Alleen het qed is zó lastig aan te tonen, zeker binnen een epistemologisch gecoördineerde maatschappij cq aangelegde zeitgeist, dat de theorie al gauw terzijde wordt gelegd. Niet in de laatste plaats omdat ze (nog) geen verifieerbare antwoorden oplevert. (Mij dunkt dat met Facebook, Twitter, Google & Co. dit experiment in volle gang is. Ik heb begrepen dat jij onlangs ook meedoet? Met je debiele ehhh mobiele smartphone?)

"Ter zijde gelegd", echter niet ontkracht, dat kan later misschien nog.

Wie weet, hebben ettelijke generaties na ons het wel over het: "Sheldriaanse stelsel", en geldt dat op dat moment weer als hoogste waarheid. Compleet met afdoende wiskunde, formules en wetmatigheden.

Als ik Sheldrake zou zijn, dan kon ik daar wel rust uit putten.
Wetende dat het zaadje gezaaid is. De kiemkracht en de wasdom komen later wel.

(Het is sowieso beter zaadjes te verkopen dan plantjes, het eerste is nog steeds toegestaan. Tot Bayer Monsanto overneemt, maar dan is alles afgelopen en ben je aan je eigen zaad overgeleverd. Zaak is het dus juist nu zaadjes te sparen, ook al word je er niet "stoned" van.)

Het werk van een kunstenaar wordt over het algemeen pas na zijn dood bewonderd, toch?

Gek genoeg kun je dus maar beter nu de "martelaar" zijn, dan merk je er misschien nog iets van.

HM, ik dwaal af. Ik stop hier maar even, ter reflectie en oriëntatie.
(Ook wel weer grappig: Je kunt je oriënteren, bestaat occidenteren ook?)

Maar goed.
Mijn gevoel zegt mij, dat wij elkaar wel begrijpen.
Alleen schieten de uitleg, en soms ook de woorden, elkaar tekort.
Dat is dan wel weer jammer van het huidige gebruik van taal.
(Tolkien begreep dat overigens erg goed.
Treebeard schreef: You must understand, young Hobbit, it takes a long time to say anything in Old Entish. And we never say anything unless it is worth taking a long time to say.
"Do not say 'never', for that is a much to long word, in Old-Entish. We like to talk about 'ever', that what has been and still is forming"

Zullen we het dan eens gooien op iets van "begrepen begrijpzaamheid", zodat wij elkaar tenminste niet kunnen hoeven te kwetsen?

Nog een fijne avond enzo, zeg maar, ;)
memeticae.

PS.
Ik ben wel benieuwd: Welke van de sprekers, of de mix ervan, geven het beste jouw ideeën weer?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 jul 2016, 16:06

Het morfogenetisch veld geeft juist, in alle facetten, de verbanden weer.
In mijn optiek (en die kan flink vervormd zijn in de loop van de tijd) is dat morfogenetische veld een tijdslichaam dat boven de tijd de vorm doorgeeft aan toekomstige fysieke verschijningen en vice versa.
De hybride vorm van het begrip geeft dat al aan: De morf is de vorm die buitentijdelijk naar twee kanten zowel behoud van vorm betekent als beinvloed door ontstane vormen; met aan de andere kant het genetische dat het behoud in de tijd in het fysieke weergeeft.
Het genetische geeft aan dat er fysiek sprake is van causaliteit in de tijd.
Het buitentijdelijke vind plaats in de interactie van het afspelen van het DNA tijdens het proces van vorming van biologische vormen en andere vormen van ontstaan.

Duidelijk toch?
:oops:

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 jul 2016, 16:11

Waarom ik het woord gewoonte gebruik is omdat vanuit het bewustzijnsperspectief van een gewoon nergens op verdachte mens, dat uitdrukt hoe gewoontes steeds dieper in het fysieke (onvermijdelijke causale) doordringt door herhaling. Dan wordt het genetisch (mocht het overleven volgens Darwin). Ondertussen blijft het morfologische op zijn manier in stand.

Nog duidelijker toch? zegt mijn schizofrene geest.
:?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 jul 2016, 16:17

Wat me zo tegenvalt van wat Rupert begonnen is dat dat empirisch onderzoek van hem gestopt is. Ik heb er in ieder geval niks meer over gehoord.

Dat ging bijvoorbeeld over dingen die te vergelijken zijn met het ontstaan van zo iets als de smartphone:
Het is een fysiek instrument dat er nu is om dat mensen steeds makkelijker omgaan met de virtuele werkelijkheid.

Misschien kun jij aanvullen.

Je verslag van het kijken naar de serie vind ik leuk, omdat ik ook vaak errug naar de mensen kijk die aan het woord zijn op een manier waarop je al je aangeboren en geleerde vermogens gebruikt om tot een soort oordeel te komen.
Vooruit: :klapperdeklap:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten