Brussel

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Brussel

Bericht door yopi » 23 mar 2016, 16:16

Wat me opvalt in de berichtgeving van dit moment is dat de jacht op de lafaards van de aanslagen verbergt dat er geen einde komt aan de machteloosheid tegenover de échte zelfmoordenaars.

Eigenlijk willen, ze of we, mensen in handen krijgen waarop we wraak kunnen nemen.

Die willen we zo lang mogelijk in leven houden om aan te tonen dat we nog steeds onkwetsbaar zijn in onze zogenaamde macht.

Hier wringt iets ..

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 15:03

er wringt meer dan iets,op heel wat vlakken,maar de grote vraag is:
wat kan er aan gedaan worden?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mar 2016, 15:19

Wie de schoen past ... wringt hem niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 15:43

Mijn analyse is dat de kritiek op de westerse samenleving te veel geïnstitutionaliseerd is en er dus geen plaats meer is voor "andere kritiek" of die andere kritiek dus deze vorm krijgt. We zouden het "instituut voor kritiek" als het ware vager moeten hebben, zodat die specifieke vorm niet nodig is.

Maar ik ben bang dat de westerse samenleving zichzelf zodanig superieur acht dat elke vorm van andere kritiek ongepast is.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 15:49

waarom moet kritiek uberhaupt nu boven komen?
altijd makkelijk,achteraf staan roepen....
als men al die energie in dingen zou stoppen die wel verandering teweeg kunnen brengen,zou dat ook al iets schelen....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 16:12

nou er veranderen wel dingen, maar paradoxaal genoeg wordt de bevolkingsgroep van de terroristen daar niet beter van, maar juist de groep die wapens en controlemiddelen verkopen, en de (kleine) groep die genoegen beleeft aan nog extremere vormen van kritiek.

Maar eerst maar erkennen dat het kritiek is, denk je niet?

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 16:33

zie jij nu terroristen als een bevolkingsgroep?
of bedoel je dat terroristen altijd uit een bep. bevolkingsgroep komen?

en het is kritiek,maar wat kan er nu aan gedaan worden?
isis zit al zo ver....hoeveel vrouwen zijn daar al verkacht?(en het zijn er 10 000den)hoeveel isis kinderen geboren?die worden allemaal opgeleid in scholen van de isis,worden zo'n dingen met de paplepel ingegeven,weten van niets anders....
verschrikkelijk voor die mensen allemaal....

het is zo complex....
wat moet er gebeuren om het tij te doen keren?bestaat er iets?

nu hoor je overal van 'grenzen sluiten'

kortzichtig toch?dan drijf je die mensen terug naar hun land,waar de isis volop heerst,vol gevoel nergens welkom te zijn,verstoten te zijn en nog vatbaarder voor de praat van isis.

dus als 1 iets geen oplossing is,is dat het wel.

(en als je 'grenzen sluiten' roept om de isis buiten te houden,dan ben je toch wel een paar jaar te laat lijkt me...°

maar alles zijn gang laten gaan zoals het nu loopt is ook geen optie,want ook dan hebben ze vrij spel.

dit heeft niets met bevolkingsgroepen te maken volgens mij,puur toeval dat het daar ontstaan gevonden heeft(want nog landen genoeg waar de situatie dat slecht was dat er mensen te manipuleren waren om te volgen)
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 20:28

Nu getuig je toch weer van de superioriteit van het westen en geeft een eenzijdig beeld van het kalifaat, er zijn in het westen ook wantoestanden en daar heerst een oorlogssittuatie. Als hier een oorlogssituatie zou zijn wil ik ook niet weten hoevelen dat misbruiken.

Kritiek in deze vorm zeker wil zeggen dat je even op moet houden met superieur doen als westerse "beschaving"

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 21:23

tuurlijk,maar zij zien het westen als 'de redding','de kans op een beter leven'

die supreioriteit is er gewoon in de ogen van vele vluchtelingen,anders zouden ze niet hierheen komen....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 21:33

Ok bekeken vanuit het oogpunt van de vluchteling...

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 21:37

ja,tuurlijk,en het is die visie die telt,wij mogen denken wat we willen,zolang zij dat voor ogen blijven houden,blijft dat deel van de problematiek hetzelfde....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 mar 2016, 02:16

Wie de schoen past ... wringt hem niet.
Maar ik val in herhalingen.
En een te grote schoen loopt ook niet lekker.

Zolang nog de schijn wordt gewekt dat de DAESH uit godsdienstige gronden bezig is, in plaats van op geweermaat en baardgrootte gebaseerde; en dat het op de live versie van een of ander computerschietspel, of nieuwszender lijkt, worden er spelers aangetrokken en gewelddadige computerspelen verkocht. En zo ook nieuws en andersom. Als het maar gewelddadig/geweldadig (moeilijk woord) is.
En er mensen, om niets, vermoord worden. Ender's game en Daemon vallen daarbij eigenlijk in het niet, daar zat nog logica in. Totdat het spel echt wordt: Dan is": "Stoppen met spelen!" niet aan de orde, dood aan de stoppen-met-spelers! (Het lijkt wel leven)

Tss. Moederkindjes!
Oedipus Rex schreef iemand al eens. De geschiedenis lijkt zich weer te herhalen.

Maar hoe zit dat dan met boeken? Had je daar geen uitgevers voor nodig?
Koester Uw Boeken, zou ik kunnen zeggen: binnenkort worden ze allemaal verbrand.
Ach nee, wat zwets ik nou, ik ben memeticae, en niet een soort Nostradamus.

De spelers raken verslaafd aan het spel, en laten elke religieuze, of zelfs moralistische moraal vallen, of juist gelden. (Ik moet heel erg mijn best doen nu, om niet in een Godwin te vervallen ...) Ze zijn moraalloos, gewetenloos zelfs het besef loos, zo lijkt het, maar wat hun drijft? Dat is onbekend.
(Als je er een te pakken krijgt, spreekt hij wartaal)

Terreur, is de angst voor het onbekende, anders heette het ook niet tegelijk: "Schrikbewind". Pas, als je van je angst bekomen bent, valt er wat te doen. Maar wie zaait nu eigenlijk de terreur?

Sinds wanneer is science-fiction science-fact?
Hallo? Hoort iemand mij nog?

Beter kwijt dan rijk, zeg ik dan.
Maar dat is misschien wel een te radicale opvatting, zeker omdat er slachtoffers bij vallen. Onschuldigen, mensen zoals jij en ik.

Onnozelen, worden we ook wel eens genoemd, door de groeperingen die ons ter dood veroordelen.

Maar ja, beter is het onnozel te sterven, dan je verwachting tenietgedaan zien worden.
Kun je (eventueel naderhand) altijd nog een martelaarsdood sterven.
(Mocht je dat willen)

Cynisch? Wellicht.

Stoïcijns, zou ik eerder zeggen.

Wellicht heeft Epictus ... ehm ... Leon hier nog iets aan toe te voegen?

Realistisch denk ik eerder.
Als ik niet vecht voor mijn bestaan, maar enkel voor dat van een ander, besta ik dan wel?

Ik ga zonder schoenen door mijn leven, zodat enkel mijn voeten me maar kunnen kwellen/knellen.

Red daarom niet Uw schoenen: redt Uw bestaan!

Hoe doe je dat?

Het recept volgt in mijn onderschrift.

(Toch wel knap hoe enkel taal terreur kan uitdrukken. Of knap? Bezopen is het!)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 mar 2016, 02:18

Maar we mogen vooral niet roken, want dat is slecht!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 08:18

Als men emotioneel is kan men moeilijker logisch denken. De kracht kan men tonen door niet logisch te hoeven denken.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 09:08

@Leon,das waar,maar is logica daarom altijd sterker dan emotie om een doel te bereiken?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 09:33

Ook hier weer past het voorbeeld van de pauwenstaart.

de pauwenstaart (lees hier emotionaliteit of overgevoeligheid) wordt in volle glorie gedragen door de sterksten, maar is niet nuttig op zich.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 09:38

Die staart heeft voor de Pauw op zich weldegelijk nut.
(rangorde,het verleiden van de vrouwelijke exemplaren,....)

Alleen zien wij dat niet,maar in de leefwereld van een Pauw,is die staart veeeel meer dan een hoop schone pluimen.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 09:58

Ja ok, een ander nut dan logisch nadenken. Misschien zijn er ook wel vrouwtjespauwen voor wie die pluimen niet hoeven, en dan hoef ik niet zo'n gevaarlijke investering te doen.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 10:41

Pauwen zijn pauwen,mensen mensen,kan je toch onmogelijk gaan vergelijken?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 10:56

Is het onlogisch om te vergelijken?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 mar 2016, 16:33

Wat moeten die terroristen teleurgesteld zijn dat juist nu Johan Cruijff overleden is!

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 18:26

Ik bedacht me dat er zelfs sprake kan zijn van een vorm van seksuele bevrediging bij sommige terroristen bij het zien van door hen aangedaan leed. Wat natuurlijk het vertoon van dat soort beelden een zeer duale uitwerking geeft. Ik sprak iemand met de verborgen aanname dat de beelden van het leed, zoals tengeltje het beschreef, alleen maar de uitwerking kan hebben van de gedachte dat dit soort bomaanslagen verwerpelijk zijn, en dat evenzo het tonen van oorlogsgeweld alleen maar de uitwerking kan hebben van pacifistische gedachten. Misschien is mijn idee wel te erg om waar te zijn, maar ik geloof niet in eenzijdige uitwerking van mediamiddelen.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 21:41

Leon schreef:Is het onlogisch om te vergelijken?
het is vermenselijken,totaal zinloos en bijna egoistisch(er maar van uitgaan dat alles is zoals wij,mensen zijn,ipv moeite te nemen om de denkwereld,gedragingen en gewoontes van een andere levenssoort onder de loep te nemen en dan in te zien dat vergelijken gewoon onmogelijk is.)

@Leon,en wat prikkelt dan dat seksuele?
jeetje zeg,misselijk makend die gedachte....
ik vraag me gewoon af hoe het kan dat bv isis mannen(er zullen er waarschijnlijk ook wel tussen zitten met kinderen die ze liefhebben),dan bv een beeld zien van een kindje,krijsend op een berg puin,met naast zich,zijn mama die overleden is,en dat hen dat niet raakt....?
elke mens met ook maar een korreltje gevoel,wordt toch geraakt door zo'n beeld?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 22:04

Ik zeg toch niet dat pauwen als mensen zijn, maar dat wij het equivalent van een pauwenstaart hebben met onze emotionaliteit.

Ja een misselijkmakende gedachte dat genot of plezier beleefd kan worden aan werkelijk leed. En hoeveel mensen kijken niet vol genot naar actiefilms met veel geweld? Ooit Kill Bill gezien? Of "no country for old men" ? Ik kan het niet aanraden. Soms worden die films heel specifiek. Ik moest Game of Thrones 4 echt afzetten bij de scene dat iemands oogkassen worden ingedrukt en zijn scheldel met veel geweld gekraakt door een perverse slechterik die het in die serie veel beter doet dan de goederikken. Gewoon totaal ziek. Ik heb de dvd's ritueel in de afvalbak gegooid.

Dat wordt gewoon gedachtenloos of zelfs stiekem met opwinding geconsumeerd.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 10
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 22:31

naar actiefilms kijk ik nooit.

maar film (die niet gebaseerd is op rl),is gespeeld.
in mijn hoofd is dat toch nog totaal anders dan eender wat uit de real life.

daartegenover kijk ik 'graag' naar bv oorlogsfilms,gebaseerd op een echt verhaal.
vaak ook veel gruwel,met uren later nog rood doorlopen,dikke ogen van het huilen,maar ik vind het ergens belangrijk dat je telkens ervaart en bijna beleeft tot wat doodnormale mensen in staat zijn als je de leefomgevind gaat aanpassen....
zolang je er zo'n afschuw voor voelt en beseft tot wat een mensen kan worden,ga je(in mijn geloof),niet vlug dezelfde richting uitgaan....
hoop ik dan....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 22:42

Ja kan louterend werken.

Is je eigen verantwoordelijkheid om die loutering op te zoeken, de meeste "normale" mensen zullen slechts genot willen zoeken.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten