Quantum-dingetje

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Quantum-dingetje

Bericht door yopi » 25 okt 2015, 17:17

Een georganiseerd toevallige waarneming-machine die toevallige waarnemingen doet bij twee deeltjes, opgesloten in kristallen, die de zekerheid oplevert dat de waarnemingen in ieder geval waarnemingen oplevert die consistent zijn. ...

Ik vind het vergelijkbaar met de ideeën van Levinas:
Om te beseffen wat er in iemand anders geest omgaat, kom je altijd te laat.
Je eigen tijd is absoluut momenteel.
Dat impliceert ook dat je denken over iets ander als je zelf altijd te laat komt.
Want wat je beseft heeft al boven de lichtsnelheid plaats gevonden.

Toch zit er een leuk vertraagd moment in:
De vertraging is futile als je bedenkt - bedenkt - dat die vertraging een nieuw moment oplevert wat terugkoppeling mogelijk maakt.

Een nieuwe invulling over vrijheid in het licht van dit soort dingen.
Want het is wel errug hoofvaardig om die debiele deeltjes te vergelijken met de menselijke geest ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 okt 2015, 17:26

Dat is toch niet zo moeilijk om dat te beseffen. Of je moet een slaaf zijn van de autoriteit van wetenschappelijk onderzoek.

Persoonlijk denk ik hier in termen van een conspiraratieve theorie:
Zo'n focus op iets dat niks meer te maken heeft met menselijke verhoudingen.

Trouwens heeft een beetje verantwoordelijk wetenschapper het verhaal dat in menselijke verhoudingen dit niks te betekenen heeft.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 okt 2015, 19:34

Om te beseffen wat er in iemand anders geest omgaat, kom je altijd te laat.
Je eigen tijd is absoluut momenteel.
Zeggen worm- of tijdgaten je iets?

Ook zo'n kwantumdingetje.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 26 okt 2015, 01:58

ik had vanavond een wormgat richting Yopi in vrije associatie met Jopie Huisman , heel apart. Ik schoot in ene het hele wormgat door om aan de andere kant te bemerken dat ik daar begonnen was.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 okt 2015, 01:59

En hoeveel afstand heb je genoten?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 26 okt 2015, 02:03

oneindig genoten

en gelukkig nog lange niet afgelegd.

the whole zelf schaatte ik rond in (whole) met hier en daar een uitgang, het gaatje zelf was niet meer dan 536 m.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 okt 2015, 16:29

Blin schreef:ik had vanavond een wormgat richting Yopi in vrije associatie met Jopie Huisman , heel apart. Ik schoot in ene het hele wormgat door om aan de andere kant te bemerken dat ik daar begonnen was.
Ik ben een paar keer in het Jopie Huisman museum geweest.
Ik denk dat alle pogingen van Jopie Huisman er op neer komen de tijd stil te zetten. Er mag ook wel es wat beter afgestoft worden daar. Het stof is namelijk daar een duidelijk teken dat de tijd nog voortgaat.

Ik-zelf had een Jopie Huisman ervaring toen wij een bezoek brachten aan een hoverniers-bedrijf om eindelijk een ons tuin te laten renoveren na twintig jaar woekering. We kregen een rondleiding op hun bedrijf en zagen een erg leuk stilleven van oude schoenen en andere zaken die op een zij-terreintje prijkten. Daar zou Jopie wel es met zijn schildersezel naar toe gewild hebben om anders als in zijn slakkenhuis es een andere verstilde plek te kunnen ontdekken.

Een tweede associatie heb ik er mee met een plek die weliswaar niet verstild is maar errug langzaam .. De foto's in de volkskrant over dorpen in de buurt van Fukushima in Japan:
De woekering van voornamelijk klimop in de verlaten dorpen.

Nét iets anders als Tsjernobiel. Waar het leven weg is. Hier alles overwoekert met nog net zichtbaar automobielen die verlaten waren.

Een soort SF.

Ik heb trouwens altijd met SF altijd ervaren dat de wortels van die verhalen in de geschiedenis en het heden liggen. Alleen een beetje surrealistisch versterkt.

Disck Ket is ook een mooi voorbeeld hiervan:
Afbeelding

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 27 okt 2015, 02:07

Eenmaal een Einstein-Rosen brug zul je het toch binnen de ruimte tijd moeten zien te rooien. Daar is uiteraard al keurig voor gezorgd, onze Melweg is een stabiel wormgat.

Het reizen is dan alleen nog maar een kwestie van navigeren. Je zou Salucci er eens op na kunnen lezen. Ik heb zelf wel eens een hele dag berekeningen zitten maken om naar de Magelhaense wolk af te reizen.

Het lijkt me wel wat, de donkere materie door waar ze tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb natuurlijk al lang weer een galactisch transportsysteem aangelegd.

Bijzonder interessante mattie wormholes en tijdreizen.

http://www.pourlascience.fr/ewb_pages/a ... -32465.php

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 27 okt 2015, 02:08

Eenmaal een Einstein-Rosen brug zul je het toch binnen de ruimte tijd moeten zien te rooien. Daar is uiteraard al keurig voor gezorgd, onze Melweg is een stabiel wormgat.

Het reizen is dan alleen nog maar een kwestie van navigeren. Je zou Salucci er eens op na kunnen lezen. Ik heb zelf wel eens een hele dag berekeningen zitten maken om naar de Magelhaense wolk af te reizen.

Het lijkt me wel wat, de donkere materie door waar ze tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb natuurlijk al lang weer een galactisch transportsysteem aangelegd.

Bijzonder interessante mattie wormholes en tijdreizen.

http://www.pourlascience.fr/ewb_pages/a ... -32465.php

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten