Het socio-bilogische-evolutianaire verhaal

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Het socio-bilogische-evolutianaire verhaal

Bericht door yopi » 11 jul 2015, 17:41

"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 11 jul 2015, 17:57

Ik heb juist in het boek "wetenschappelijk onkruid" een artikel gelezen waarin staat dat de grootte van de hersenen er niet zoveel toe doet. Er worden mensen geboren met een derde en die doen het gewoon goed. Alleen blijkt dat je met grote hersenen het langer kan uithouden. Je hebt als het ware wat reserve voor ongevallen e.d. met als gevolg dat er grootouders kwamen en zelfs overgrootouders die een deel van de zorg voor de kinderen konden overnemen, en zodoende een complexere cultuur ontstond, in plaats van dat de complexe cultuur om grotere hersenen vroeg.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jul 2015, 18:07

Het mooie van dit verhaal (en nieuw voor mij) vind ik wel dat het evolutionisme evolueert. In termen van tijd zou ik zeggen revolutioneert.
Namelijk dat de menselijke breinen groter geworden zijn onder de evolutionaire druk van het sociale!

Wie had dat gedacht na Darwin.

Dus wel een goed verhaal vind ik eigenlijk.
..........

Zijdelings vind ik het opvallend - zoals altijd - dat de socio-biologen altijd in doeloorzaak redeneren.
Met op de achtergrond altijd dat het toch 'gewoon' toeval is en een blind proces.
Blijkbaar is het in taal niet mogelijk om die twee met elkaar in overeenstemming te brengen. Hardleers zou ik zeggen.

Het beste exemplarische voorbeeld van deze moeilijkheid vind ik Freud.
Eerst een neuroloog die alles dacht te ontdekken vanuit de wetenschap en toen ontdekte dat er geen verklaring was voor de persoonlijkheid van mensen. In neurologische termen heeft hij toen zijn best gedaan om op het niveau van bepaald soort zenuwcellen dit te verklaren.
Maar heeft toen toch maar besloten om een niveau hoger te gaan en anderstalig zijn psycho-analyse uit te vinden.
Centraal het ego.

Daar moesten we het toen maar mee doen, als vervanger voor wat iedereen weet dat je een eigen persoon bent.

Ge-anonimiseerd Wordt dat een 'Het', waarmee hij als superieur denker de wereld veroverde (tot op zekere hoogte).

Je zou bijna denken dat hij in zijn arrogantie zichzelf offert om als enigste op de wereld écht in te zien hoe het zit.

Blijft er toch één persoon over die superieur is en iedereen degradeert tot een speelbal van het onbewuste en het super-ego van de cultuur.

Om het nog verder te overdrijven:

Alle wetenschappers hebben de eigenschap zichzelf weg te cijferen.
Letterlijk - in hun berekeningen -.

Een leuke paradox.

Je zelf wegcijferen en daardoor de grote prijs winnen van absolute superioriteit.

Als je dat begrijpt snap je wat er aan de hand is met het geestelijk leven van tegenwoordig.

En dat het met de liefde ver te zoeken is.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jul 2015, 18:23

Om Hermeticae een kat te geven: Een voorbeeld van vergevorderd narcisme. En dat in zijn eigen termen.

Niettemin heb ik geen verdediging tegenover ene Herman die ik gister tegen kwam op een bridge-club. Iemand van 'het kamp' van Zoetermeer.
Zijn brein was gekoppeld aan zijn pik en zijn agressieve hormonen.
En niet te vergeten zijn flesje bier en onthouding-verschijnselen.

Paranoia en zich niet thuis voelen in een bridge-gezelschap waren niet ver weg. Hij speelde met een indo, die ook niet vies zijn van eergevoel.
Die dan blijkbaar weer afgedwongen moeten worden voor het woord: Respect.

Met zo iemand kan ik weer met Freud meegaan.
....
Heb ik nog een keer het onderspit gedolven.

Ondertussen hebben mijn zus en ik hun helemaal ingemaakt aan die tafel.
Ze maakten ruzie met elkaar, en ondertussen probeerde hij mij te beledigen door te zeggen dat hij nog nooit zo'n saai stel meegemaakt had als ons.

..........
Moet ik een nederlaag accepteren, die ik in mijn eigen gedachtes als overwinning kan zien. Die ongelikte beer is te stom om dat in te zien.
En toch heeft die in zekere zin gewonnen.

Wat denken jullie daarvan?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 jul 2015, 14:57

Leon schreef:Ik heb juist in het boek "wetenschappelijk onkruid" een artikel gelezen waarin staat dat de grootte van de hersenen er niet zoveel toe doet. Er worden mensen geboren met een derde en die doen het gewoon goed. Alleen blijkt dat je met grote hersenen het langer kan uithouden. Je hebt als het ware wat reserve voor ongevallen e.d. met als gevolg dat er grootouders kwamen en zelfs overgrootouders die een deel van de zorg voor de kinderen konden overnemen, en zodoende een complexere cultuur ontstond, in plaats van dat de complexe cultuur om grotere hersenen vroeg.
Ik had dit bericht gemist ..gekruist dus.

Wat typisch altijd speelt:
Wat is oorzaak, wat gevolg of is het parallel of andersom?
Zijn geestelijk en fysiek aspecten van 1 substantie (Spinoza) of het dualisme (Descartes)?

Ik voel het meest voor voor parallel als het om het om 2 niveaus gaat.
Zo iets van oorzaak en gevolg geldt binnen de sfeer van 1 niveau, en niet tussen niveaus.

Maar het probleem blijft van het psycho-somatische als je praktisch dualistisch leeft met een lichaam en een geest (en misschien ook nog wel een ziel, die bemiddelend is).

Zo iets als doeloorzaak hoort bij het geestelijk niveau, natuurwettelijke oorzaken en gevolgen bij het fysiek.

De kramp van socio-biologisch-evolutionisme is dat de vragen uit het ene niveau komen en de antwoorden in het andere niveau gezocht worden.

Ik kan eigenlijk niet beslissen hoe het anders zou moeten, maar vraag me dat al heel lang af.

Leon

Bericht door Leon » 12 jul 2015, 15:45

Ben je dan nog steeds met kip-ei bezig?

Ik las van Dawkins dat de mens als valkuil het essentialisme heeft.

Dat komt van Plato die aan een paard een paardheid toekent als essentie.

Onzin zegt Dawkins. Taxonomen willen graag kunnen zeggen: dit is een ezel, dit een paard, dit een zebra, maar er is geen essentie, de soort ligt nooit helemaal vast. Een ei is nooit helemaal kip 1.0-ei, maar kip 1.00000000001 ei

Of een ei is 0.999999999 kip. Als je de soort gradueel meer richting proto-kip hebt en minder richting post-kip.

Snap je?

Het ei is een verschijningsvorm van de kip + de kip is een verschijningsvorm van het ei.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2015, 23:24

yopi schreef:Om Hermeticae een kat te geven: Een voorbeeld van vergevorderd narcisme. En dat in zijn eigen termen.
Vergeef me, maar dat zijn mijn termen niet.
Dat is enkel projectie.

Het komt me voor dat jij een Narcist bent, opgesloten in zijn eigen narcisme.
Maar vergeef jezelf, je bent de enige niet, die denkt zo te (moeten kunnen willen) denken.

Nomen est Omen. En vaak geldt het tegendeel.
Als jij mij Hermeticae noemt, zegt dat meer over jou(w) dan over mij.

Denk daar maar eens over na.

En welterusten, morgen vroeg weer op en dan een avondmaal, met spekjes of zo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 2
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 jul 2015, 00:50

Al lezend het artikel over saamhorigheid en evolutie popje steeds het hoofdstuk over vriendschap in me op uit de Ethica van Aristoteles.
Mensen trekken elkaar aan omdat ze dezelfde interesses hebben, dezelfde dingen belangrijk of leuk vinden wekt vriendschap en dus ook saamhorigheid.
Wat heb ik die vier stappen dan nog nodig. Irritant dat de wetenschap altijd de fysische weg wil bewandelen en maar al te makkelijk de common sense laat varen.

Dat wil niet zeggen dat die vier punten niet sla doel om saamhorigheid te bereiken maar als gemeenschappelijke activiteit beoefend kunnen worden.
Zo worden er tegenwoordig lachsessies gegeven, verplicht lachen dat overgaat in het laten lopen van je lachspieren waardoor je wel erg sterk moet zijn wil je niet in lachen uitbarsten. Deze activiteit wordt juist gebruikt om je individueel te ontspannen en niet om je een saamhorigheidsgevoel met de ander te laten verkrijgen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 jul 2015, 00:56

niet sla doel
Ik lig nu al dubbel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 2
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 13 jul 2015, 01:20

Lachen, zo lees ik net, bindt tot een kleffe hap saamhorigheid als je de evolutionaire knop aan hebt staan.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 jul 2015, 01:29

Wat is het alternatief?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten