Rob Wijnberg over de VVD

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Rob Wijnberg over de VVD

Bericht door yopi » 06 jun 2015, 13:24

De partij die 'private zonden produceren publieke baten' tot kern van haar filosofie bombardeerde; die ons in veertig jaar tijd opvoedde tot consument; die ons leerde stemmen met de portemonnee; die vooropliep in de deregulering van de financiële sector; die Wall Street en The City als voorbeeld stelde voor de Zuidas; die concurrentie en winstbejag introduceerde in de zorg, het onderwijs, de woningbouw en het spoor; die iedere poging om ongelijkheid te bestrijden afdeed als 'jaloeziebelasting;' die grif zitting nam in graaiende bestuurslagen en overbetaalde commissariaten; die het ene na de andere lid zag vertrekken vanwege bestuurlijke corruptie; die al ons buitenlandbeleid af wenste te meten aan wat het ons eigen land oplevert - die partij ergert zich aan individualisme, egoïsme en hufterigheid.

Hoogtepunt van de speech was voor mij de duiding achteraf Hier kun je het verslag van Xander van der Wulp terugkijken. van NOS-verslaggever Xander van der Wulp, die in het NOS Journaal de toespraak samenvatte als één lange aanklacht tegen hen die 'de schuld vooral buiten zichzelf zoeken.'

Ja, aanklacht tegen. En demonstratie van.
https://decorrespondent.nl/2906/De-VVD- ... 8-557d541b

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 jun 2015, 16:30

In de marge van mijn krantje 's ochtends en het politiek gedoe wordt ik toch wel weer es geprikkeld. Vandaar dit bericht.
Als ik naar jonge honden kijk, besluipt me het gevoel weer dat ik er volslagen buiten sta. En ja. Zo'n prikkel herinnert me er aan dat ik nog niet dood ben. Wat ik bedoel: Dood voor de wereld.
Romantici vinden dat prachtig. Mensen van de verlichting schamen zich dood.
Misschien moet ik aandacht besteden hieraan vanuit de gespletenheids- gedachte van Goethe. Met het beklag dat die ene ziel het niet voor elkaar krijgt om zich van die ander te scheiden.

In de antroposofie wordt dit als een kenmerk van onze tijd aangewezen, waar elke ziel mee te maken heeft. Althans in het westen.
Dat heeft me vooringenomen met mijn blik op mensen.

Bepaald niet van de falsificatie, maar meer van het bevestiging zoeken.
Helemaal fout dus.
Of toch niet?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 jun 2015, 21:44

Niet helemaal fout.

Maar waarom zie je jezelf als buiten de wereld?
Mijns inziens staan die jonge honden nog buiten de wereld, denken dat alles nog mogelijk is, als een soort van Ikarussen vliegen ze naar de zon, de moderne techniek staat ze dat toe met steeds betere vleugels.
Ik vermoed dat de zon ze uiteindelijk zal verzengen. Maar wat weet ik, ik ben nog nooit, buiten mijn fantasie om, "op" de zon geweest.

Als die mensen weer terugkeren, zal ik een Goethese hypsistariaan worden, voorlopig blijf ik met beide benen aan de grond staan. En zie mensen verbranden en/of op de aarde terugstorten.
(ik houd niet van vliegen, ook al zou ik ze geen kwaad doen.)

Waarom zouden ze eigenlijk terug willen komen die zonvliegers, om te gnuiven: "Zie je wel, wij hadden gelijk"?

Scepticus, zo zou je mij kunnen betitelen, tussen romantiek en verlichting in.
Dicht genoeg bij het vuur voor licht en warmte, zonder aandrang erin te springen om te voelen hoe dat nou voelt. Geen jackass, dus.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten