Scientology

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Scientology

Bericht door yopi » 22 mei 2015, 17:36

Iemand commentaar?

Reik me de lucifer aan om te exploderen over dit middelmatige media-event.
Ik houd mijn bek tot iemand hier iets over zegt.

Leon

Bericht door Leon » 22 mei 2015, 19:22

Je had elders al een tipje van de sluier opgelicht. Dat is ook een mooie omschrijving voor Scientology. Het oplichten van de sluier.

Zoals elders ook vermeld maar niet opgepakt door de leden van het forum; nergens blijkt onze beperking sterker dan in de noodzaak te moeten leren.

Hoe groter de beperkiing, deste meer kan je leren, totdat je zoveel weet dat je ook dan niet meer normaal kunt functioneren.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 13:02

Leon schreef:Hoe groter de beperkiing, deste meer kan je leren, totdat je zoveel weet dat je ook dan niet meer normaal kunt functioneren.
Dan lijkt me de uitspraak:"Hoe meer ik weet, hoe minder ik weet", best een gezonde. In ieder geval hoeft ze niet beperkend te zijn, zelfs niet voor "normaal" functioneren.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 13:02

Ik weet dat je het linkjes volgen moe bent yopi.
Volg deze dan als laatste.
(Van de webzijde van Karin Spaink)
http://www.spaink.net/2013/04/29/scient ... ordenaars/

In haar reaktie op een reaktie schrijft zij vervolgens:
Spaink schreef:Benach @ 3: Er is al jarenlang kritiek op Scientology, dat is niet veranderd. Wat wél is veranderd: die kritiek dringt nu eindelijk meer door tot de media, en een belangrijke factor daarin is dat de media hun angst zijn verloren dat negatieve artikelen over Scientology willen leiden tot eindeloze (kostbare) rechtszaken.
Dat de media er dan weer iets middelmatigs weten van te maken, lijkt me inherent aan de (massa-)media. Willen ze dieper op het onderwerp ingaan bereiken ze een kleinere groep, en dat zal wel niet in de meeste "business models" van diezelfde media staan. Hen gaat het immers niet om informeren, maar om het verkopen van nieuws.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 mei 2015, 14:42

Het smeult al bij mij. Maar ik ben bang dat het weer met een sisser af gaat lopen (met daaronder: een veenbrand).

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 15:08

Ja, dat lijkt me het gevaar van de trivialiteit van nieuws: de amusementswaarde.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 23 mei 2015, 15:09

De opwindbaarheid van de samenleving
Laatst gewijzigd door Leon op 23 mei 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 15:12

Mooie metafoor.
"Niet te strak opwinden, anders springt de veer."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 23 mei 2015, 15:16

Nietzsche die zich kon opwinden over de laatste mens die niet meer opgewonden kan raken, of misschien alleen voor de vorm...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 15:26

(Ah, daar is dat "d"-tje ;))

Ik zeg laat maar springen die veer. Kunnen we een nieuwe, misschien zelfs: andersoortige klok bouwen, in plaats van steeds maar weer hetzelfde ritueel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 23 mei 2015, 15:27

Misschien moeten we de tien punten opschrijven waar we ons ( voor de vorm) over blijven opwinden

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 15:37

Tien? Van geboden?
Daar kan ik me wel over opwinden, maar da's nummer elf, dus die komt niet op het lijstje.

(Ik ga trouwens de radiostilte in nu, ga op verjaardagsvisite. Dus dat je je niet opwindt over het uitblijven van directe respons ... ;))
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 23 mei 2015, 15:52

ik begrijp het niet, het is toch prima zo'n lijstje met tien punten waarover men zich moet opwinden?

Leon

Bericht door Leon » 23 mei 2015, 16:05

ik begrijp het niet, het is toch prima zo'n lijstje met tien punten waarover men zich moet opwinden?

Leon

Bericht door Leon » 23 mei 2015, 18:12

overspel is tegenwoordig niet zo'n probleem, de biologie is toch niet tegen te houden, ook stelen door armen is slechts logisch, maar stelen door rijken (bonussen) kan wel weer rekenen op opwinding, pedofilie ook, al is dat natuurlijk voor een deel ook biologie.
doden van iemand schijnt onder bepaalde voorwaarden (vijand van de staat) nog te kunnen, en misschien is er meer opwinding als de plaatselijke voetbalclub verliest of wint...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 20:44

(Zo. Weer terug. Het voordeel van feestjes bij oudere mensen is dat ze niet meer zo lang duren als de feestjes van vroeger)

(Zal ik trouwens eens een tip geven? Net voor je je bericht verstuurt, even crtl-a en ctrl-c, of het equivalent daarvan. (Sowieso altijd wel handig, ben je niet bij onhandige toetsaanslagen direct alles kwijt) Krijg je "fout:503" voor je neus, kun je kijken of je bericht toch niet geplaatst is, vaak wel het geval. Mocht dat toch niet zo zijn doe je opnieuw "reply" en ctrl-v. Dat scheelt weer dubbelen. Tenzij je je bericht kracht wilde bijzetten door het te herhalen, dan heb ik niks gezegd)

Dat terzijde.

::


Allemaal steekhoudende voorbeelden, die je aanhaalt.

Maar waarom je beperken tot een lijst van slechts tien punten?
Is denk ik wat ik bedoel te zeggen.

Waarom niet meer?
Als je die lijst af hebt, valt er dan nog wel iets te vinden om je over op te winden? Ik bedoel, wat duurt langer: de tijd die je nodig hebt het lijstje op te stellen, of de tijd die je ervoor hebt? Kom je ooit nog wel aan de punten toe? Is het ergens niet bepaald zinloos zo'n lijst op te stellen?
Gaat het meer wellicht om het benoemen dan het oplossen?

Is het dan niet misschien beter het puntsgewijs te benaderen, bij elk punt de klok te ver opwinden zodat de veer klapt en er dan eens met een andere blik tegenaan kijken? En dan pas op naar het volgende punt.

Een soort van serieel in plaats van parallel. Maar goed, zelfs in een parallelle computer wordt het lijstje sequentieel afgehandeld, weliswaar met alle punten tegelijk, maar ik vraag me af of deze manier van communiceren daar wel zo geschikt voor is. Het is zo makkelijk een punt, of, "synchronous cycle" te missen of voor gelijk aan te zien, een oplossing die een aantal punten op het lijstje overbodig of zelfs ambigue kan maken. Een ehh ... "Does not compute" oplossing. Die vind ik persoonlijk wel het mooist: de oplossing die zonder reden, zonder God of wat dan ook, toch oplossing blijkt. Eenvoudigweg omdat het de oplossing is.
Onverklaarbaar. Neemt niet weg dat je haar wel kan proberen uit te pluizen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mei 2015, 22:37

(memeticaan)

Al was het maar, om in de voetsporen van Cantor en Gödel, trachten te bewijzen dat het onbewijsbaar is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 mei 2015, 01:40

Die Karin Spaink is goed bezig zeg ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 mei 2015, 02:03

Die Ron Hubbard leek me wel een geschikte vent. Zo met die kapiteinspet een beetje scheef op zijn bolle hoofd. En dan die innemende joviale lach: ook scheef.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mei 2015, 02:42

Oh ja, begrijp me niet verkeerd.

Scientology is te gek, zeker als je ingeweid wordt.
(je kent me lang genoeg om deze spelgrappen te begreipen)

Geef al je geld en we leren je, geef nog meer geld en we leren je meer.
Wil je het ultiemste weten? moet je al je geld aan ons overdragen.

Is je geld op? Sorry, no knowledge for you anymore, maar wat je weet mag je nooit verkondigen, op straffe des sociaal doods, of zelfmoord.

Dat is wat ik zo'n beetje van scientology weet, ik kan verder geen uitspraken doen. (Nogal logisch, tot hier reikt mijn verstand.)

Wat heeft John Travolta nou? The tenth level, Grease en Battlefield Earth (wat eigenlijk niet eens een slechte film was, maar ja dat zou de matrix ook geweest zijn zonder die boodschap) Een Blue or Red Pill? Welke heeft hij geslikt, zo hij er al een geslikt heeft.

En dan bij jezelf eens na te gaan wie er nou gek is.

Bevrijdend, als het goed is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 mei 2015, 03:11

Dat is de wet van Scientology inderdaad.
Maar als je dan die kop er bij ziet.

SF was er al voor het ontstaan van het heelal begrijp ik uit OT3 (bron: Spaik).

Kijk. Dat begrijp ik nou. Als je het niet kunt laten om voor de Big Bang te denken, dan moet er wel Fantasy of SF geweest zijn.
Dat er na zo iets als realiteit komt is bijna jammerlijk.
Die eeuwige Thetans (schrijf ik dat goed? Ik moet oppassen met Memeticae in de buurt. Léon ligt al weer lekker te knorren stel ik me zo voor. Maar goed: Met zo'n grap van verrassen en verassen .. weet je het nooit); met die Thetans dus: Die moet je voor je laten werken. Begrijp ik ook uit OT3.

En die Thetans zullen het wel zwaar betreuren dat hun fantasie realiteit geworden is. En daarom hebben ze Ron Hubbard geschapen.
Dat is de verlosser voor hullie. De realiteit weer tot fantasie maken en zo alles op te lossen.

Hebben ze nog niks. Zielig eigenlijk ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 mei 2015, 03:11

Dat is de wet van Scientology inderdaad.
Maar als je dan die kop er bij ziet.

SF was er al voor het ontstaan van het heelal begrijp ik uit OT3 (bron: Spaik).

Kijk. Dat begrijp ik nou. Als je het niet kunt laten om voor de Big Bang te denken, dan moet er wel Fantasy of SF geweest zijn.
Dat er na zo iets als realiteit komt is bijna jammerlijk.
Die eeuwige Thetans (schrijf ik dat goed? Ik moet oppassen met Memeticae in de buurt. Léon ligt al weer lekker te knorren stel ik me zo voor. Maar goed: Met zo'n grap van verrassen en verassen .. weet je het nooit); met die Thetans dus: Die moet je voor je laten werken. Begrijp ik ook uit OT3.

En die Thetans zullen het wel zwaar betreuren dat hun fantasie realiteit geworden is. En daarom hebben ze Ron Hubbard geschapen.
Dat is de verlosser voor hullie. De realiteit weer tot fantasie maken en zo alles op te lossen.

Hebben ze nog niks. Zielig eigenlijk ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mei 2015, 03:50

Je hebt m'n tip niet gelezen.

Als je de werkelijke waarde van scientology wilt leren kennen, kun je beter het manifest van the church of the flying spaghetti monster lezen.

Maar ja, niemand heeft nog OT9 gehaald, behalve Hubbard. Die is dood, dus wat hij zag valt enkel maar naar te gissen.

Verloren zielen, voer voor psychiaters.
(Daar leeft hij voort)

(Als ik te ver ga moet je het zeggen)

Melkkoeien.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 1
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 25 mei 2015, 23:34

Er was vorige week best veel te doen over Scientology eerst ergens op ??zaterdag?? een documentaire op nederland 2 dacht ik over scientology en die zondag er op gingen ze van het tv-programma rambam undercover bij scientology nederland. Interessant hoe dat er aan toegaat. Interessant in de zin van hoe zo'n evil organisatie te werk gaat. Vooral omdat het een totaal gesloten gemeenschap verder is, dat is niet voor niets.
Nu kom je bij streng orthodoxe gelovige gemeenschappen vaak ook niet binnen, dus dat hebben ze wel gemeenschappelijk ( of ben ik nu te generaliserend bezig?).
Nu stond scientology sowieso al niet heel best aangeschreven door het vage gebeuren binnen deze levensvisie, maar na rambam gezien te hebben of gedeeltelijk kan ik wel stellen dat ik er niks mee te maken wil hebben.

Maar yopi vanwaar dit topic? Slechte ervaring mee gehad of een kennis die er bij zit die zich helemaal afzondert en in een sociaal isolement en toe treedt tot de scientology sekte?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 mei 2015, 01:28

Nou ja. Ik heb dit topic in de rubriek 'In het nieuws' geplaatst. Na die documentaire gezien te hebben ..

Ik denk dat ik me vooral kwaad maak over het niets ontziende rationele dat achter deze fantasy-sekte steekt. Tenminste dat denk ik uit wat ik er over gehoord heb. Maar dat is inmiddels al lang weer over. Zo gaat dat met 'actualiteit'. Reden om me weer kwaad te maken over media en hoe ze met hun 'magazine'-format alles aan elkaar gelijk maken ..

Ik heb er in ieder geval persoonlijk geen ervaring mee, als je dat bedoelt met je vraag.

Heb jij nog iets toe te voegen. Hier bedoel ik?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten