IS

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

IS

Bericht door yopi » 16 feb 2015, 17:04

Ironisch dat IS volslagen afhankelijk is voor hun wapens, geld en propaganda, van westerse bronnen, wetenschap, geld en zo meer.
Ze kunnen echt niks zelf. Actueel is hier Afghanistan, Pakistan en Libië als infectiehaarden. Boko Haran natuurlijk. Al Qaida is zijn goeie naam kwijt lijkt het wel. Hoe sterk moet je verdringing zijn (een westers concept) om volslagen irrationeel te blijven? Waarschijnlijk gaat hier de magisch denken het winnen. De realistische mogelijkheden zijn al aanwezig en hoeven niet meer ontdekt te worden. Wel bijzonder dat doodsverachting (ook uit het westen) hier een belangrijke rol in lijkt te vervullen.
Natuurlijk wel die westerse Jihadisten (de geradicaliseerden) in de frontlinie. Of als slachtoffers; of als ze willen ontvluchten na eenmaal in het web gevangen te zijn, of als bewijs dat de toekomst voor hun is.

Hoezo dat magie niets in te brengen heeft?

.............

Zelfs zo'n cultuur als bij maffia bewijst: Het kwaad heeft meer kracht dan het goed. Los hoe je over dit soort termen denkt. Bijvoorbeeld vandaag weer in de actualiteit dat de maffia de italianen gedwongen heeft om de lege schepen - na het record van geredde mensen vandaag - aan hun overgegeven hebben om hun investeringen te beschermen. Dat scheelt toch weer een paar honderd Euro.
........

In christelijke termen - die ik graag gebruik op mijn filosofische stoel - De Duivel is de heer van de wereld.

Dat maakt voldoende duidelijk - hoop ik - dat er iets aan de hand is.
Maar in het licht dat de mens de mens maakt; en met de constatering van Nietzsche dat de gedachte dat God Dood is een zeer tragische gedachte is die bevestigd dan de mens de mens maakt. En dat dat er lange tijd overheen gaat voor mensen in alle lagen van de bevolking dat in de gaten krijgen ...
Ik laat maar af om op te roepen tot heroïsche beslissingen.

Misschien is dat wel de kern van IS-Ideologie: Heroïsche daden.
Iets .. (IETS) gemeenschappelijks komt hier tot uiting:
Dat het twee kanten op kan gaan: De burgerlijke lafheid - of heet dat rationeel - en de uitzichtloze levens van jonge mensen die tegenwoordig opgroeien zowel in het westen als in die kut-landen.

Het zou mooi zijn om de verhalen te conserveren voor de geschiedenis van toekomstige generaties, wat er nou eigenlijk aan de hand was in onze tijd.

...........

Een leuk idee voor mensen zo als ik die in de luwte leven.
Misschien worden we met schuld beladen. Maar wel door mensen die denken dat ze niks met de erfzonde van de mens te maken hebben (weer christelijke uitdrukking) en denken dat ze schuldeloos geboren zijn.

Nietzsche zou zeggen: Een leugen die het leven mogelijk maakt.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 feb 2015, 16:14

Ik begin weer in de gaten te krijgen dat memeticae gelijk heeft met zijn Uber-narcisme. Het internet of forum-gelul leidt tot dat.

Een openbaar dagboek zeg maar ..

neus

Bericht door neus » 17 feb 2015, 18:06

Wel interessant hoor, yopi.

Ik las op een ultra rechtse conservatieve website, dat je de Islamitische cultuur als schaamtecultuur kan zien. Het is belangrijk hoe anderen je zien, en om de eer te bewaren, en iets eervols voor God te doen. De Christelijke schuldcultuur zou dan veel beter zijn, want schuld bekennen is in ieder geval toegeven dat er iets beter kan.

De moderne wetenschap reduceert alles tot determinisme zodat je je niet hoeft te schamen, en ook geen schuld hoeft te voelen, maar toch denk ik dat dit niet echt een alternatief is om mee te leven.

Ook de emotionele yolo-cultuur lijkt niet echt een beter alternatief dan een schuldcultuur.

Maar wat schuld impliceert is dat we plichten hebben, en mogelijk zie ik in het verlengde van een plichtsethiek een nieuwe soort ethiek om een moderne samenleving mee te vormen.

De angst om iets te missen (fomo) aan de ene kant en de angst om verkeerde keuzen te maken aan de andere kant, tonen aan dat voor een mens belangrijk de realisatie/zelfrealisatie is.

Ik zie nu dan een realisatie-ethiek. Het is logisch dat als je een bepaald iets wilt realiseren, dat je daarvoor iets moet overhebben. Men neemt dus taken aan als deze tot een bepaald resultaat zullen leiden. Voor heel veel mensen is werk zoiets als noodzakelijk kwaad. Leven met een noodzakelijk kwaad kan als zinvol worden beschouwd.

Binnen de schaamtecultuur is misschien nog wel duidelijker dat men offers moet brengen dan binnen de schuldcultuur, want schuld zou men nog kunnen dragen zonder er iets mee te doen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 feb 2015, 14:43

In gedachten de éénheid van waarnemer en wereld:

De schaamtecultuur van de Japanners leidt er toe als ze niet meer met die schaamte kunnen leven tot die beroemde zelfmoord: Seppuku.

Maar om nu ongeveer de hele wereld te willen vernietigen om hier aan te ontkomen zoals het bij IS wel lijkt ...
En dan nog ook inclusief hun zelf, door zoveel mogelijk aan uitlokking te doen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten