Buitenlandse politiek VS

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Buitenlandse politiek VS

Bericht door yopi » 19 jun 2014, 11:13

Afbeelding

neus

Bericht door neus » 19 jun 2014, 18:22

Zo heeft Machiavelli zich de ideale staat voorgesteld

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 jun 2014, 22:04

Ik snap het. Maar ik heb van Machiavelli een soort idee meegekregen dat het toch een realist met gevoelens geweest is.

Zeg maar: Andere tijden.

(Dat het niet zo duidelijk was of je een beschavingscentrum moest verdedigen tegen anarchie, psychopathische volkswoede. Weet ik veel wat.
Het was niet zo duidelijk of alle mensen wel mee konden doen. Zo iets)

neus

Bericht door neus » 19 jun 2014, 22:33

Het gaat om eerlijkheid ten aanzien van macht, waarschijnlijk is onvermijdelijk dat macht bepaalde praktijken veroorzaakt. Het is natuurlijk logisch om verontwaardigd te zijn daarover, maar het hoeft niet te verbazen. Als het niet zo triest was, zou het grappig kunnen zijn. Ik beschouw het zelf als onmacht dat soort praktijken, omdat de mensen in een dergelijke situatie geen andere keuze hebben, al lijkt dat voor ons van wel. Andersom denken de mensen in die situatie dat wij onze keuze niet gebruiken, of dat we onze keuze niet juist gebruiken. Wie heeft er gelijk? Als je gelooft in determinisme moet het zo zijn.

Als mensen echt een keuze hebben, waar zou die dan vandaan moeten komen? Oorzakelijk gezien dan. Als iemand echt een keuze wil aanboren in zichzelf, dan zal daar toch iets voor nodig zijn.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten