Waarom een uitdijende overheid geen ziekte maar een zegen is

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten

neus

Bericht door neus » 09 jun 2014, 16:31

hoe zou het met de externaliteit van filosofie staan?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jun 2014, 00:21

Ik snap niet hoe je bij die vraag komt ..

neus

Bericht door neus » 10 jun 2014, 08:06

In het artikel wordt verwezen naar externaliteit van zaken, waarbij goed onderwijs dus meer opbrengt dan dat het kost, en een vuilnisman eigenlijk meer doet voor het milieu dan een investeerder. Belasting betalen levert uiteindelijk meer rijkdom op dan wat je moet betalen. Dus vroeg ik me af of filosofie ook meer zou opbrengen dan je zou moeten betalen..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jun 2014, 14:28

Ah .. zo.

Belinda

Bericht door Belinda » 10 jun 2014, 22:04

Haha, die Yopi.
Het bewustzijn laat jou anders hier ook maar even in de kou staan.
Al dat gespeculeer, het doet het bewustzijn blijkbaar niet veel goed.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jun 2014, 01:39

Klopt. Een soort gatenkaas is het geworden ..

Belinda

Bericht door Belinda » 11 jun 2014, 08:20

Nee, maar even serieus en weer on topic. Al die gaten in de kaas zijn niet efficiënt en ondanks de gaten zul je uitdijen van de gatenkaas als je er maar van door blijft eten. Om er nu voor te zorgen dat de gatenkaas in haar geheel wel efficiënt blijft en jij het je makkelijk kan veroorloven, ga jij misschien wel speculeren, met name in zorg en onderwijs om de gatenkaas te promoten waardoor de kosten omlaag gaan. Om dit te compenseren moeten er dan weer meer gaten in komen. Het blijft een lastige economische kringloop.
Rutger Bregman heeft mi wel een punt. Het is dezelfde weg als de fysische krachten zijn gegaan.
Electromagnetisme zou je kunnen zien als efficiënt (afkeer en attractie) maar om de fysische 'economie' draaiende te houden heb je inefficiëntie nodig. Gravitatie dus, enkel attractie, om de broodnodige spanning op te voeren. Een economie is enkel draaiende te houden als er ook inefficiëntie plaatsvindt. Een gloeilamp die nooit stuk gaat is dodelijk voor de economie, evenals enkel evenwichtige kracht.

neus

Bericht door neus » 11 jun 2014, 09:25

De vraag is hoe gaten ontstaan. Bij uitdijen kunnen eigenlijk alleen maar gaten ontstaan, bij krimp kunnen er bepaalde krimppunten zijn, waardoor op de overige plekken (mispunten) gaten vallen.

Als je dan bedenkt dat het met de gaten nog wel meevalt, moet dat toch iets impliceren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jun 2014, 14:24

yopi schreef:Klopt. Een soort gatenkaas is het geworden ..
Ik kon eigenlijk beter zeggen dat mijn geheugen gatenkaas is geworden.
Daardoor kom ik de term externaliteit niet associëren.

Het bewustzijn is sowieso gatenkaas als je bedenkt hoe vaak op een dag kortere of lange periodes van niet bewust zijn zich voordoen.
Hier is ook sprake van als je ergens op studeert of op een andere manier overgegeven bent aan iets. Of als je een gewoonte volgt.
Voorwaarde voor bewustzijn is afstand of verschil.

Voor groot of veel bewustzijn moet je je ontwikkelen tot een Alien in de wereld en/of in je lichaam.

Je zou het zenuwstelsel gekoppeld aan de hersenen kunnen beschouwen als een apart parasitair organisme dat poogt je lichaam te controleren.
Wat kan betekenen dat er een gedwongen of vrijwillige opname voor de deur staat in een inrichting.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Belinda

Bericht door Belinda » 11 jun 2014, 16:25

Waar Bregman het over had waren dingen. Er zijn hele kringlopen van dingen met weer kosten en baten van die dingen en of die dingen ook een beetje efficiënt zijn, daar had Bregman het over. In het frans heet een ding een truc. Truc is veel duidelijker, alle dingen zijn een truc dat blijkt niet alleen uit dit artikel maar uit de hele economie.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten