Waarom we alle daklozen een gratis huis moeten geven.

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Waarom we alle daklozen een gratis huis moeten geven.

Bericht door yopi » 02 apr 2014, 14:28

Eind vorig jaar berichtte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat het aantal daklozen flink is toegenomen in Nederland. Waren het er in 2009 nog 17.800, inmiddels zijn het er meer dan 27.000.

Dat kost handenvol met geld.

Hoeveel precies? Het ministerie van Volksgezondheid liet het uitzoeken, in 2011. In het rapport Het rapport vind je hier. van toen werden de kosten en baten van de daklozenopvang tegen elkaar afgewogen. Denk aan: gratis onderdak, hulpverlening, het verstrekken van heroïne, preventie, enzovoorts. Wat blijkt? Er is geen investering die beter rendeert dan een investering in een zwerver. Iedere euro voor de bestrijding en preventie van dakloosheid verdien je twee tot drie keer terug met besparingen op zorg, politie en justitie.

De onderzoekers stelden dan ook een groot aanvalsplan voor, waarvan de kosten een miljard zouden bedragen. En de baten: 2,3 miljard. Met de winst kun je - ik noem maar wat – 65 Fyra’s kopen, een dikke 10.000 politieagenten opleiden of alle kinderen in Nederland, twee dagen per week, 35 jaar lang, van gratis groente en fruit voorzien. Het Nederlandse programma voor gratis groente en fruit, SchoolGruiten, heeft een adviesprijs van 25 euro per kind per jaar. Er zijn ongeveer 1,5 miljoen basisschoolkinderen. Geen klein bier dus.

‘Opvang is beter en goedkoper dan het leven op straat,’ concludeerden de onderzoekers droogjes. En dan rekenden ze alleen nog de besparingen voor de overheid mee, terwijl bedrijven en bewoners ook voordeel zouden hebben bij een stad zonder zwervers. Daklozenbeleid is win-win-win-win beleid.
https://decorrespondent.nl/942/waarom-w ... 6-a5158148
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Belinda

Bericht door Belinda » 02 apr 2014, 16:05

Dag Ypoi,
ik kan er wel eentje hebben in mijn kot
indien ik al mijn tentamens haal
mag ik van mijn ouders in augustus
een maand vol pension naar Spanje.
Anatomie is echt een struikelblok!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten