Kiev is in flames and I don't care

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Kiev is in flames and I don't care

Bericht door yopi » 21 feb 2014, 11:49

Column met foto's van filosoof Alain de Botton:
http://www.philosophersmail.com/040214-what-kiev.php

Lijkt me ook wel een mooie website.

Gevonden in De Correspondent in de column van filosoof Rob Wijnberg:
https://decorrespondent.nl/724/wat-als- ... 2-aa37128a

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 21 feb 2014, 23:24

@ de column van Wijnberg
Ach kom nou, het ver van mij bed show principe is ook hier gewoon van toepassing. En sociale media maakt nieuws toegankelijker, sneller en dichterbij. Met alles wat je leest in de krant of op nieuwssites, of wat je hoort op de radio voor nieuws of ziet op de televisie aan nieuws daar heb je bijna zelf ook nooit mee te maken, maar dat wil toch niet zeggen dat we daardoor minder empathisch zijn of minder erg vinden wat er gebeurd is. Het lijkt mij nog altijd en zeker wat het nieuws betreft dat het gaat om de inhoud van het nieuws.
Als nieuws dichtbij komt gaat het om het meemaken van dat nieuws of je bent onderdeel van het nieuws, in beide gevallen overkomt het je dat het nieuws wordt. De nieuwsbeleving is wel verandert, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. Ik denk niet dat door de diversiteit toename aan nieuwsbronnen de gedachte over de inhoud van het nieuws zo anders wordt gedacht t.o.v. de meer traditionele nieuwsbronnen.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 22 feb 2014, 10:38

De column van Rob Wijnberg doet me sterk denken aan Baudrillard - https://en.wikipedia.org/wiki/Simulacra_and_Simulation

En ik heb een quote in mijn hoofd die onaf is.. Misschien kan ik die vandaag nog ergens vinden..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 feb 2014, 13:41

Over het erge van 'I don't care':
Alan de Botton schreef:.....Not because you are bad, but because you are somewhere else. You can't take it on board. This isn't your struggle; you're needed elsewhere on subjects that, while they're tiny in the grand scheme of things, matter a lot within your context.
.....
Indifference to big banner events can be churlish (vies; ranzig). But it can also be the mark of deep and important originality. Let's treat the phenomenon of not being interested in some stories with cautious respect.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 feb 2014, 14:13

Intangible Radjanamadjo schreef:De column van Rob Wijnberg doet me sterk denken aan Baudrillard - https://en.wikipedia.org/wiki/Simulacra_and_Simulation

En ik heb een quote in mijn hoofd die onaf is.. Misschien kan ik die vandaag nog ergens vinden..
En ook over de eerste golfoorlog:
Part of Baudrillard's public profile, as both an academic and a political commentator, comes from his 1991 book, titled for its provocative main thesis, "The Gulf War Did Not Take Place". His argument described the first Gulf War as the inverse of the Clausewitzian formula: it was not "the continuation of politics by other means", but "the continuation of the absence of politics by other means". Accordingly, Saddam Hussein was not fighting the Allied Forces, but using the lives of his soldiers as a form of sacrifice to preserve his power (p. 72, 2004 edition). The Allied Forces fighting the Iraqi military forces were merely dropping 10,000 tonnes of bombs daily, as if proving to themselves that there was an enemy to fight (p. 61). So, too, were the Western media complicit, presenting the war in real time, by recycling images of war to propagate the notion that the US coalition and the Iraqi government were actually fighting, but, such was not the case. Saddam Hussein did not use his military capacity (the Iraqi Air Force). His politico-military power was not weakened, since he suppressed internal uprisings after the war. Overall, little had changed politically in Iraq, Saddam remained undefeated, and the "victors" were not victorious. Therefore, there was no war; the Gulf War did not occur.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Baudr ... e_Gulf_War

Dit is Baudrillard:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 24 feb 2014, 22:10

Waar ik moeite mee heb is dat ik dit allemaal nogal verwarrennd vind. Dit komt vooral omdat hij bij wijze van zijn eigen definities hanteert. Bijvoorbeeld over de golf oorlog zegt hij dat die niet bestaat/ bestaan heeft, omdat er niets verandert is in irak. Maar er wordt overal gesproken over Golf Oorlog dus hoezo is dat dan geen oorlog? Er is wel degelijk sprake van een gewapend conflict en er zijn ook vele doden gevallen best belanrijke onderdelen die een oorlog duiden lijkt mij.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 feb 2014, 01:44

Ik snap wat je bedoelt.
Maar Baudrillard schreef een polemisch boek.
Het beeld in de media dekt nauwelijks wat er echt gebeurd.
Juist de bestaande definities van oorlog dekken de lading niet meer.

Ik moet er aan denken dat in de huidige oneindige 'War on terror' de amerikanen na 911 te rade gegaan zijn bij hollywood om scenario's te verzinnen voor mogelijke aanslagen bijvoorbeeld.

Als je de column van Rob Wijnberg gelezen hebt snap je wat ik bedoel.
Filosofisch gezien wordt het beeld geacht de werkelijkheid te representeren.
De media hebben een eigen leven dat bijna zuiver virtueel te noemen is.
Het is de bedoeling dat we ons weer terug gaan vinden in de echte werkelijkheid.

Alain de Botton betoogt ook iets dergelijks: We moeten weer een context vinden waarin handelingen zin hebben. En de spiegelwereld van de media versplinteren.
Zo iets ...

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 25 feb 2014, 19:28

Goede post Yopi!

Quote gevonden trouwens, hij komt 'natuurlijk' uit de film Waking Life
Man wants chaos. In fact, he's got to have it. Depression, strife, riots, murder. All this dread. We're irresistibly drawn to that almost orgiastic state created out of death and destruction. It's in all of us. We revel in it. Sure, the media tries to put a sad face on these things, painting them up as great human tragedies; but we all know the function of the media has never been to eliminate the evils of the world, no! Their job is to persuade us to accept those evils and get used to living with them. The powers that be want us to be passive observers. Hey, you got a match? And they haven't given us any other options outside the occasional, purely symbolic, participatory act of voting. "You want the puppet on the right, or the puppet on the left?" I feel the time has come to project my own inadequacies and dissatisfaction into the sociopolitical and scientific schemes. Let my own lack of a voice be heard. [douses himself in gasoline and sets himself on fire]
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 feb 2014, 13:42

Geweldig, die eeuwige bron van jou: Waking Life.
:cool:

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 26 feb 2014, 15:04

yopi schreef:Geweldig, die eeuwige bron van jou: Waking Life.
:cool:
Nou nog zelf ontwaken en dan ben ik het met je eens ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 26 feb 2014, 21:26

Ik zal niet zeggen ddat de media de werkelijkheid altijd even goed weerspiegelt of geheel objectief is in haar berichtgeving laat staan over de relevantie van sommige berichten, maar goed ik denk wel dat ze proberen de mensen te informeren met de intentie objectieve berichtgeving. Uiteraard zijn er bepaalde media die een sterke richting een bepaalde denkwijze hebben, maar goed als je dat kunt doorzien en daar bewust van bent denk ik wel dat je daar door heen kan zien en de essentie uit zo'n bericht kan halen. Of is het juist die bepaalde richting van media die jullie als spigelwereld benoemen?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 feb 2014, 22:39

Zo is het. Het is aan jou hoe je dat ziet voor je zelf en hoe je dat ziet voor mensen van de goegemeente ...
Ik denk daar wel ook genuanceerd over, maar ik vind dat je daar stelling over moet nemen ..
:snooty:

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 feb 2014, 17:11

Ik zet mijn vraagtekens bij de hoeveelheid geweld en ellende die het nieuws ons laat zien.. aan de andere kant, this is samsara O:)

Mijn idee is dat het nieuws toch altijd gekleurd wordt, al dan niet bewust. Maar omdat je als burger zelf niet of nauwelijks toegang hebt tot de bronnen en informatie, heb ik er voor gekozen sceptisch te zijn t.a.v. wat mij wordt verteld in de media. Een restant van het complotdenken denk ik.. maar ergens ook een stukje gezond verstand.

Het zou echt mooi zijn als ik mij zelf kan informeren met de echte bronnen, maar de werkelijkheid is daarvoor wellicht te complex (en te simpel - om even mijn eigen quote die af en toe boven het forum te zien is tegen te spreken)
Mtheman schreef:Of is het juist die bepaalde richting van media die jullie als spiegelwereld benoemen?
mm dat gaat wel wat verder dan de media alleen. Het is onze hele manier van leven. Kijk bv naar het bankwezen. Voegt niets wezenlijks toe aan de economie maar is wel degene die de economie richting geeft. Complete omdraaiing van alle waarden..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 28 feb 2014, 22:39

Daar ben ik het niet geheel mee eens dat banken niets toevoegen aan de economie, of om het anders te zeggen, als je vind dat de banken niks toevoegen aan de economie, kan je net zo goed de gehele economie veranderen. Banken hebben namelijk wel degelijk functies in de bestaande economien nl. sparen en lenen, hypotheken, geld beheer, het verzorgen van (inter)nationale transacties, opslag van geld, goud, waardepapieren.

Nu snap ik ook wel dat ze van geld, geld verdienen en dat geld op zich niks meer is dan een stuk papier of metaal in de chartale versie er van in de girale vorm is het slechts een getal op een rekening. Maar ja wij hebben vertrouwen in dit systeem al sinds de uitvinding van geld. Banken zijn nu eenmaal het gevolg van dat systeem wat je daar ook van mag vinden.

Maar banken zijn heus niet degenen die richting aan de economie geven, of althans zeker niet alleen. De consumenten spelen daarin nog steeds een belangrijke rol in, de industrie, mkb, het bedrijfsleven in zijn algemeenheid zeg maar, ze spelen allemaal een rol die richting geeft aan de economie. Het is meer dat alles zo afhankelijk van elkaar is geworden dat het meer lijkt op het sneeuwbaleffect dan dat het systeem bepaalde effecten kan opvangen. Natuurlijk ben ik het wel mee eens dat banken zo groot zijn geworden dat ze in hun eentje het hele systeem kunnen ontwrichten, Dat is natuurlijk wel zorgelijk en de internationale regels zijn wellicht niet afdoende om een volgende crisis te kunnen afwenden, maar goed, voorlopig zijn de regels verscherpt en hopelijk blijft dat ook zo, banken moeten verantwoord risico nemen, dat wil zeggen er voor zorgen dat ze het risico op kunnen vangen in de meest slechte scenario.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 mar 2014, 17:54

Dank voor je post die de nodige nuance aanbrengt tav mijn onderbuikgevoel reactie!
Ben het er mee eens wat je schrijft.. Onderlinge afhankelijkheid in een steeds complexer wordend systeem
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten