Economen begrijpen Darwin helemaal verkeerd:

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Economen begrijpen Darwin helemaal verkeerd:

Bericht door yopi » 17 feb 2014, 14:53


Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 17 feb 2014, 15:25

Mee eens. Interessante column, bedankt voor het delen Yopi.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 feb 2014, 14:52

Idd erg interessant.. ik mis vaak het verhaal van facilitatie (dat soorten elkaar al dan niet onbewust kunnen helpen).. ik denk dan ook dat als er meer wordt samengewerkt, nieuwe innovaties vanzelf komen..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 feb 2014, 14:59

Is dat zoiets als co-evolutie?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 feb 2014, 22:30

yopi schreef:Is dat zoiets als co-evolutie?
Wat versta jij onder co-evolutie?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 feb 2014, 11:34

Nou, bijvoorbeeld:
biotoop en organisme evolueren samen.
prooi en jager.
Micro-organismen en dieren.

Wiki:
Co-evolutie is het proces in de evolutie waarbij organismen zich voortdurend aan elkaar aanpassen.
Vaak leidt co-evolutie tot een samenwerkingsverband, waarbij beide soorten niet meer zonder elkaar kunnen. Soms leidt het tot een evolutionaire wapenwedloop, waarbij de evolutie van bepaalde predatorstrategieën de selectieve drijvende kracht vormen voor de ontwikkeling en verfijning van prooistrategieën.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 feb 2014, 17:40

Jouw bericht gelezen en dat is niet wat ik bedoel :) Ik heb hieronder een link naar wat ik wel bedoel geplaatst ;)
yopi schreef:Nou, bijvoorbeeld:
biotoop en organisme evolueren samen.
prooi en jager.
Micro-organismen en dieren.

Wiki:
Co-evolutie is het proces in de evolutie waarbij organismen zich voortdurend aan elkaar aanpassen.
Vaak leidt co-evolutie tot een samenwerkingsverband, waarbij beide soorten niet meer zonder elkaar kunnen. Soms leidt het tot een evolutionaire wapenwedloop, waarbij de evolutie van bepaalde predatorstrategieën de selectieve drijvende kracht vormen voor de ontwikkeling en verfijning van prooistrategieën.
Vind het jammer dat het verhaal van wikipedia het toch weer richting concurrentie weet te praten - maar dat kan ook aan de term co-evolutie liggen. Onderaan een link naar waar ik het over heb.

Sowieso, soorten kunnen al niet zonder elkaar hehe.. alles is immers met elkaar verbonden, alleen is dat op korte termijn misschien niet altijd zichtbaar.

Wat dat betreft is het boek Spontane evolutie wel interessant, omdat dit alles vanuit een meer holistisch perspectief benadert.

Om even terug te komen op de term, dit is wat ik nog uit een oude scriptie heb kunnen halen:
Facilitation has been defined as “encounters between organisms that benefit at least one of the participants and cause harm to neither” [Bruno et al. 2003].

Hier nog een link naar een engelstalige wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Ecological_facilitation
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 feb 2014, 11:10

Ok. Duidelijk ..

Ik vond de column wel een beetje een open deur. Maar het kan geen kwaad ..

Je kunt tegenwoordig een hoop anders getinte economische theorieën horen.

@Mtheman
Jij studeerde of studeert toch economie aan de Erasmus? Of zit ik er helemaal naast?
Als het wel zo is kun jij daar misschien iets over zeggen ..
Ik heb wel es wat colleges gevolgd bij een hoogleraar daar die behoorlijk alternatief denkt en ook vaak in de media verschijnt. Alleen wil zijn naam me niet te binnen schieten ..

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 21 feb 2014, 22:53

Ik heb Business Administration gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. En de economie diie ik daar heb gehhad was tamelijk conservatief, met Keynes en alles, allemaal basic econnomy om zo maar te zeggen.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 feb 2014, 13:31

Ok .. Dan zat ik er naast.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 23 feb 2014, 11:10

Kan gebeuren maakt niet uit.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten