Pas op voor meekijkers

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Pas op voor meekijkers

Bericht door yopi » 24 jan 2014, 12:33

Column van filosoof Rob Wijnberg uit de Correspondent:
Iedere keer als ik ga pinnen, lees ik vlak voordat ik mijn pincode invoer: ‘Pas op voor meekijkers!’ Dat zouden ze eigenlijk op elke televisie moeten plakken.
https://decorrespondent.nl/644/pas-op-v ... 2-0a846beb
Overheden en media vinden elkaar eendrachtig in het wereldbeeld dat ieder mens een potentieel gevaar is. De weg naar het totalitarisme is geplaveid met wantrouwen en angst.
Pas op voor meekijkers
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 25 jan 2014, 12:14

En dit soort berichten staan dagelijks in de Correspondent? Dan is een abonnement toch eens een keer te overwegen

want ook deze spreekt me wel weer aan. Bedankt Joop voor het delen!

heel vreemde constatering dat er idd wantrouwen is. Kijk naar de bankenwereld. Daar zijn de laatste 20 jaar producten verkocht die alleen op basis van goed vertrouwen door de klant werden gekocht. En de crux in het verhaal: zodra dit naar buiten kwam, zien we ook hier een omgekeerde beweging. De bank vertrouwt haar klanten niet meer met het uitlenen van geld, terwijl diezelfde bank het vertrouwen van de klanten heeft misbruikt..

Geinstitutionaliseerd wantrouwen.. regeert het populisme dan stiekem toch al?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jan 2014, 14:04

Nou niet dagelijks ...

Er bestaat een eenmalig abonnement van 3 maanden voor 18 euro (cadeauabonnement).
Maar je kunt eerst de artikelen volgen vooral via twitter:
@correspondent een aantal.
En als je bij die twitter 'volgend' aanklikt kun je de meeste correspondenten van de correspondent vinden die zelf ook weer tweets over artikelen plaatsen.

..............
Ja, vertrouwen en wantrouwen hebben zo hun conjunctuur ..

Fijn dat je mijn links hierover goed vindt ..

neus

Bericht door neus » 01 feb 2014, 16:59

op zich is vertrouwen niet iets dat zo gemakkelijk is. ik ben op een gegeven moment paranoïde geworden nadat ik vrij naïef de eerste jeugdjaren had doorgebracht. Het was een logisch gevolg. De weg terug naar vertrouwen is moeilijk, want positieve bevestiging wordt snel vergeten en negatieve bevestiging blijft heel lang paraat.
De nadruk in de moderne wereld op redelijkheid is vertaald naar een nadruk op risico, ook hierdoor keuzestress want je bent zelf verantwoordelijk voor wat je kiest. De cultuur blijft oude formats herhalen vanwege gegarandeerd succes. Ondernemers nemen zo min mogelijk risico.
Voor sommige mensen zal de angst om bedrogen te worden de enige motivatie zijn om zelf niet te bedriegen...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 feb 2014, 12:58

op zich is vertrouwen niet iets dat zo gemakkelijk is. ik ben op een gegeven moment paranoïde geworden nadat ik vrij naïef de eerste jeugdjaren had doorgebracht. Het was een logisch gevolg. De weg terug naar vertrouwen is moeilijk, want positieve bevestiging wordt snel vergeten en negatieve bevestiging blijft heel lang paraat.
Ik geloof het.
Vroege bevestiging werkt zo goed omdat er nog van weinig zelfstandigheid sprake is en ook weinig mogelijkheid om op jezelf (voor zover aanwezig) te vertrouwen. Het is natuurlijk om dan vertrouwen te hebben die bijna mythisch is en niet afhankelijk van speciale situaties.

Helaas andersom ook ..
De nadruk in de moderne wereld op redelijkheid is vertaald naar een nadruk op risico, ook hierdoor keuzestress want je bent zelf verantwoordelijk voor wat je kiest. De cultuur blijft oude formats herhalen vanwege gegarandeerd succes. Ondernemers nemen zo min mogelijk risico.
Een terugkeer naar onvolwassenheid zonder de speelsheid van de jeugd?
Voor sommige mensen zal de angst om bedrogen te worden de enige motivatie zijn om zelf niet te bedriegen...
Lullig om te zeggen, maar: "Angst is altijd een slechte raadgever".

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 feb 2014, 21:03

Jep angst is zeker een slechte raadgever

maar hoe ontsnap je er aan als alles in je directe en indirecte omgeving is getraind om angst te gebruiken en misbruiken? Neem als voorbeeld de Postcodeloterij en de angst om miljoenen te missen.. angst verkoopt

Dus het is m.i. heel moeilijk om er van los te komen. Maar tegelijkertijd is het ook de enige taak die m.i. de moeite waard is om jezelf er volledig aan toe te wijden. Want angst weerhoudt ons te vaak om groots te zijn, of om in lijn met een topic van jou te spreken

"Angst weerhoudt ons er van de held in ons zelf naar boven te laten komen. Angst is een gevaarlijkste en geslepen tegenstander van de wijze."
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten