De mens stamt eerst af van de rat en dan pas van de aap

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

De mens stamt eerst af van de rat en dan pas van de aap

Bericht door yopi » 09 feb 2013, 14:19

De mens stamt eerst af van de rat en dan pas van de aap

vrijdag 8 februari 2013
Door : Monique Smits
Categorie: Wetenschap

Geen prettig nieuws voor creationisten die menen dat de mens niet van de aap afstamt, maar denken dat ze hun ontstaan te danken hebben aan ‘een bijzondere scheppingsdaad’. Na een zes jaar durende studie van de zoogdierenstamboom, denken wetenschappers nu dat veel zoogdieren (mensen inbegrepen) zijn ontstaan van een klein, ratachtig schepsel dat tientallen miljoenen jaren geleden leefde.
Fossielen van de Protungulatum Donnae blijken de beste voorouder-kandidaat in de zoogdierenstamboom die 66 miljoen jaar teruggaat. Daaruit blijkt dat het ratachtige dier zich voedde met insecten, zo’n 8 gram woog en een lange staart had.
Maureen A. O’Leary, een anatoom aan de Amerikaanse Stony Brook University, die leiding gaf aan het project, zegt in de New York Times dat het een belangrijke ontdekking is. Het berust volgens haar op uitgebreide informatie uit fossielen en moleculaire gegevens.

http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... e-aap.html
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 01 mar 2013, 22:23

Je kunt dan nog wel verder gaan tot visachtige wezens. Misschien dat de evolutionaire stamboom alleen problemen heeft met symbiose, waardoor op een gegeven moment twee soorten worden samengevoegd en er niet één als stamouder gezien kan worden.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 mar 2013, 14:20

Weet jij een voorbeeld van wat je samenvoeging van twee soorten noemt?
Ik heb daar eigenlijk nooit van gehoord.
....

Waar ik ook het idee van hebt dat het onderbelicht wordt als mogelijke verbanden is devolutie ..
Dat dus bijvoorbeeld de aap van de mens afstamt. Dit is bijvoorbeeld de opvatting van antroposofen.

neus

Bericht door neus » 02 mar 2013, 14:30

Lynn Margulis heeft daarover een boek geschreven: de symbiotische planeet, waarin wordt betoogd dat voor wat betreft de menselijke cel verschillende soorten verantwoordelijk waren die symbiotisch zijn gaan werken.

Devolutie zou best kunnen plaatsvinden, maar ik denk dat dit in de toekomst ligt.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 mar 2013, 14:39

neus schreef:Lynn Margulis heeft daarover een boek geschreven: de symbiotische planeet, waarin wordt betoogd dat voor wat betreft de menselijke cel verschillende soorten verantwoordelijk waren die symbiotisch zijn gaan werken.

Devolutie zou best kunnen plaatsvinden, maar ik denk dat dit in de toekomst ligt.
Wat het eerste betreft:
Van zulk soort dingen heb ik wel gehoord, maar die betreffen sprongen in de evolutie zoals van mineraal naar plantaardig, van plantaardig naar dierlijk.
Ik dacht dat je doelde op iets binnen de zoogdierentak bijvoorbeeld.

Wat het tweede betreft:
Bij devolutie zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld de terugkeer van zoogdieren naar de oceaan. Walvissen bijvoorbeeld of dolfijnen. Het fijne weet ik daar niet van.

neus

Bericht door neus » 02 mar 2013, 14:50

De muilezel is een voorbeeld van twee soorten die een worden. Alleen in dit geval plant die zich dan niet voort. Bij hondenrassen zie je de soorten soms uit twee verschillende soorten ontstaan. Verder heb je lijger of teeuw.

De walvis schijnt ooit een wolfachtige geweest te zijn, maar het verruilen van habitat zou ik geen devolutie willen noemen. Dat is meer als een meercellig wezen verder gaat als een boel eencellige wezens.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten