Tegenlicht

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Tegenlicht

Bericht door Mtheman » 30 jun 2012, 15:12

Aankomende maandag te zien op nederland 2 bij tegenlicht:
Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland

Voor als je het mist het nu al wil bekijken of terug wil zien

K L I K
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 jul 2012, 00:34

Is dat een oude aflevering? Want dat komt me bekend voor!

Verder, zeker kijken.. om enigszins inzicht te krijgen in hoe het systeem in elkaar steekt - zolang wij onwetende blijven.. ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 jul 2012, 13:40

Heb ik een tijdje geleden al gezien.
Beslist interessant als je niet gedachteloos schuld naar Griekenland wilt schuiven.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 01 jul 2012, 14:13

Ja kan best dat het een oude aflevering is, maar ik kende hem nog niet.
(Zeer waarschijnlijk wel een oude aflevering daar ik me moeilijk voor kan stellen dat ze het al op de website gooien voordat het is uitgezonden.)
Wel kende ik al de aflevering van 2011 het jaar dat de euro valt, wat ook een zeer interessante aflevering is, volgens mij is daar op dit forum ook wel over gesproken. Maar ik vermoed/ verwacht nog wel meer/ andere afleveringen betrekking hebbende op de financiële/ Euro(pa) crisis.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 jul 2012, 14:55

Er zijn er genoeg te vinden ja.. al veel aandacht voor geweest..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 01 jul 2012, 16:43

@ Yopi

Net als wat er wordt gezegd, is wat Goldman Sachs heeft gedaan maar een klein deel van de problemen, de schuld is velen malen groter dan het bedrag waar Goldman Sachs mee te maken heeft/ had.

Je kunt zeker je bedenkingen hebben bij het morele besef van de medewerkers bij de banken, maar het is natuurlijk niet zo dat Goldman Sachs de problemen heeft veroorzaakt bij Griekenland, hooguit verergerd doordat Griekenland de schuld alleen maar groter heeft laten worden, door die deal met Goldman Sachs.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 jul 2012, 20:12

Ik zou het nog verder doortrekken: doordat wij niet inzien hoe het systeem in elkaar steekt, kan het blijven bestaan.. door inzicht komt verandering ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 jul 2012, 12:13

Mijn inzicht is dat ik niet meer zou weten wat er over te zeggen ..

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 jul 2012, 13:05

Nou wat dacht je van zoiets als, wanneer krijgen we eindelijk het besef dat het systeem leidt tot hebzucht/ machtswellust en veroorzaakt het de crises zelf. In mijn master thesis (het gaat te ver om die hier grondig te bespreken) heb ik o.a. als eindconclusie dat willen we zulke crises niet meer hebben zullen we een ander systeem nodig hebben. De professor die mijn begeleider was, vond het wat te ver gaan, maar goed het doel van mijn thesis was dan ook niet om dat te veronderstellen.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 jul 2012, 13:05

Als reactie op wat je zegt IR.

Inzichten krijg je niet zomaar. Zeker niet als je vast zit in het denken in een bepaald patroon. Als je gelooft in het systeem, als je er van overtuigd bent dat het, het beste systeem is, of als je onderwijst hoe het in het systeem er aan toe gaat, probeer dan maar eens een ander inzicht te krijgen.

Soms is open mindedness wel het moeilijkste wat er bestaat.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 02 jul 2012, 13:30

Nou ergens zie ik de verscheidene crises als de triggers om de weg tot dit inzicht te openbaren...
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 jul 2012, 14:09

Ik zou zeggen men is blind.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 jul 2012, 14:26

Vertel me es Mtheman, als je wilt:
Heb je nu pas geleden een opleiding afgerond of zo?
Zo ja, welke dan? (je bent hier ook weer zo enthousiast aan het posten ..)

Je conclusie dat er een ander systeem moet komen wil je geen crises meer hebben onderschrijf ik natuurlijk, alleen:
Na de ontwikkelingen in China en Rusland is het systeem mondiaal geworden. Er zijn geen uitgangen meer.
Crises, islamisme en huidige oorlogen helpen alleen het systeem te versterken in de trant van:
"Als het systeem van (bijvoorbeeld) vrije markt niet werkt betekent dat dat we nog te weinig marktwerking hebben en moeten we nog harder ons best doen om dat te realiseren, ook middels oorlogen, terrorismebestrijding en verspreiding van mensenrechten"

:?

[31]
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 jul 2012, 22:38

Nee niet pas.
Naja misschien ook wel het is allemaal relatief natuurlijk.
Maar eind 2010 heb ik me studie afgerond. Master Business Administration.
Dat ik weer hier bezig ben, is voornamelijk omdat ik er weer zin in had en ik toch een poosje thuis zit omdat ik me enkelbanden verrekt heb, na een onschuldig stoeipartijtje met een collega waarbij ik nogal ongelukkig ten val kwam. :whistle: Op me facebook staat al dat je geen dingen moet doen die je niet kunt, beetje zelfspot kan geen kwaad bij zoiets.

Verder is het probleem inderdaad het implementeren van een ander wereldwijd systeem. Het kapitalisme is gebaseerd op vrije marktwerking terwijl die niet perfect is omdat volledige vrije marktwerking niet realiseerbaar is al was het omdat er monopolieposities zijn en andere invloeden, zoals verschillende belangen waardoor er continu druk is op prijzen en degene met de meeste macht, heeft het meeste invloed op de prijzen.

Over uitgangen gesproken natuurlijk zijn die er wel, alleen ze worden genegeerd, over het hoofd gezien, afgeserveerd en met de grond gelijk gemaakt, of te wel het staat te ver buiten de referentiekaders van te veel mensen.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 jul 2012, 13:41

ok, dank je M.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 8
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 03 jul 2012, 15:52

Graag gedaan, Yopi.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten