Verhuizen om je uitkering te behouden

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Verhuizen om je uitkering te behouden

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 dec 2011, 23:47

Wat vinden jullie?

Is het te rechtvaardigen om mensen te dwingen te verhuizen om hun uitkering te behouden? Is het rechtvaardig om mensen uit hun sociale leven te halen en ze elders het maar uit te laten zoeken?

Bij Pauw & Witteman was minister Henk Kamp van Sociale Zaken op bezoek om mede dit voorstel toe te lichten. Er zat ook de hoofdredacteur van krant NRC. Kamp sprong hier op in, door te spreken over een journalist die van Limburg naar Groningen kan verhuizen. Maar Kamp gaat hier heel kort door de bocht, namelijk een journalist reist al enorm veel. Dus hier is geen sprake van gedwongen verhuizen, iig niet zoals het voorstel lijkt te zijn.

Waar ligt uberhaupt de grens?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 dec 2011, 00:42

Intangible Radjanamadjo schreef:Is het te rechtvaardigen om mensen te dwingen te verhuizen om hun uitkering te behouden?
Ik keer 'm even om: is het te rechtvaardigen om mensen hun uitkering te onthouden als zij weigeren te verhuizen? Ik kan me even snel geen reden bedenken waarom een uitkeringsinstantie van een uitkeringstrekker zou willen dat deze moet verhuizen. Alhoewel: een eeuw geleden was het heel normaal dat de armen verplaatst werden naar de armenkolonies in Drenthe en Groningen. Onder andere om de verpaupering van de grote steden tegen te gaan.

Ik denk dat het goed te rechtvaardigen is. Alleen al door te stellen dat het krijgen van een uitkering een recht is, waar ook plichten tegenover staan. Een plicht om weer aan het werk te gaan of een plicht om geen betaalde arbeid te verrichten bijvoorbeeld. Ik ken de argumentatie niet, maar verhuizing zou ook een voorwaarde kunnen zijn voor het recht op een uitkering.
Intangible Radjanamadjo schreef:Is het rechtvaardig om mensen uit hun sociale leven te halen en ze elders het maar uit te laten zoeken?
Nee, dat is niet rechtvaardig.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 dec 2011, 15:00

Kamp ziet de bui al hangen van al die werklozen die er volgend jaar bij komen en probeert de aandacht die op de regering gericht is af te leiden naar de honderdduizend komende werklozen, die het plots in hun kop gaan krijgen om het lekker makkelijk vinden om van een uitkering op je krent te gaan zitten.

Eigen verantwoordelijkheid nemen heet dat ..

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 dec 2011, 22:42

okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Is het te rechtvaardigen om mensen te dwingen te verhuizen om hun uitkering te behouden?
Ik keer 'm even om: is het te rechtvaardigen om mensen hun uitkering te onthouden als zij weigeren te verhuizen? Ik kan me even snel geen reden bedenken waarom een uitkeringsinstantie van een uitkeringstrekker zou willen dat deze moet verhuizen. Alhoewel: een eeuw geleden was het heel normaal dat de armen verplaatst werden naar de armenkolonies in Drenthe en Groningen. Onder andere om de verpaupering van de grote steden tegen te gaan.

Ik denk dat het goed te rechtvaardigen is. Alleen al door te stellen dat het krijgen van een uitkering een recht is, waar ook plichten tegenover staan. Een plicht om weer aan het werk te gaan of een plicht om geen betaalde arbeid te verrichten bijvoorbeeld. Ik ken de argumentatie niet, maar verhuizing zou ook een voorwaarde kunnen zijn voor het recht op een uitkering.
Intangible Radjanamadjo schreef:Is het rechtvaardig om mensen uit hun sociale leven te halen en ze elders het maar uit te laten zoeken?
Nee, dat is niet rechtvaardig.
Mijn laatste vraag is één die ik zelf bedenk nav de eerste vraag. Het probleem in deze is dat de eerste vraag eigenlijk de enige 'echte' vraag is op dit moment. Dat tweede doet voor de besluitvorming dus eigenlijk niet ter zake.

Mijn grootste probleem zit erin dat ik niet zo'n rotsvast en blind vertrouwen heb in de markt en de economie als dit kabinet. En dat ik dus andere ideeën heb over wat nog sociaal is.

Maar ergens is dit een voorschot op wat wellicht komen gaat als blijkt dat er een nieuwe recessie komt (of eigenlijk al is) en de economie niet groeit maar krimpt. Minder banen, meer werkelozen en dus zou er meer geld moeten komen voor uitkeringen.

Een soort escape-clausule zoals Yopi al schreef, dit..?!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 dec 2011, 23:17

Als je werklozen verhuist van Amsterdam naar het platteland van Noord-Groningen, dan helpt dat toch niet om de hoeveelheid geld voor uitkeringen te beperken? Of bedoel je met verhuizen verbannen of verplicht emigreren?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 dec 2011, 23:42

okke schreef:Als je werklozen verhuist van Amsterdam naar het platteland van Noord-Groningen, dan helpt dat toch niet om de hoeveelheid geld voor uitkeringen te beperken? Of bedoel je met verhuizen verbannen of verplicht emigreren?
Het is denk ik een illusie te denken dat er in Groningen opeens wel werk is voor iedereen. Het kan er bij dit kabinet alleen niet in - en eigenlijk bijna nergens lijkt het - dat er misschien niet voldoende werk te creëren valt voor iedereen - mits je communistische taferelen wil. Maar nee, werken zul je, ook al is er geen werk..

En daarnaast, dat gaat betekenen dat mensen onder hun niveau aan de slag moeten gaan, ongemotiveerd zijn en ongelukkig. Goed voor het welzijn en de welvaart..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 dec 2011, 00:23

De algemene werkverschaffing in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw hebben gezorgd voor enkele grote projecten, zoals de Flevopolder, de afsluitdijk en het Amsterdamse Bos.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 dec 2011, 21:20

okke schreef:De algemene werkverschaffing in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw hebben gezorgd voor enkele grote projecten, zoals de Flevopolder, de afsluitdijk en het Amsterdamse Bos.
Inderdaad.. alleen vraag ik me af of dit soort grootschalige investeringen nu weer kunnen worden gedaan door de overheid.. de economische situatie is heel anders dan in de jaren 20 en 30 vermoed ik zo, met veel meer verstrengeling tussen landen onderling, bedrijven en markten..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 dec 2011, 14:53

Kamp's volgende dreigement is dat als iemand met een zichtbare tatoeage solliciteert zijn uitkering stopgezet moet worden ..

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 21 dec 2011, 00:23

Het wordt steeds normaler om de zwakken aan te pakken. De rechtse partijen houden vast aan het idee dat hoe meer geld je hebt, hoe harder je gewerkt hebt. En dat mensen die niet kunnen werken lui zijn. Volslagen onzin!
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 dec 2011, 11:10

Civilis schreef:Het wordt steeds normaler om de zwakken aan te pakken. De rechtse partijen houden vast aan het idee dat hoe meer geld je hebt, hoe harder je gewerkt hebt. En dat mensen die niet kunnen werken lui zijn. Volslagen onzin!
jep.. meer en meer wordt duidelijk hoe illusionair ons huidige geldsysteem eigenlijk is.. of iig hoe oneerlijk het is opgezet. Een paar mensen mogen geld uit het niets creëren, terwijl de rest een groot deel van hun leven kwijt is om datzelfde geld te verdienen. En alles in dienst van het verdienen van geld (inclusief: medische wereld die meer verdient aan zieke dan aan gezonde mensen, energiesector verdient meer aan vervuilende technieken dan aan schone en veilige technieken, onderwijs dat gericht is op hoe wij mee kunnen draaien in het systeem brengt een hogere baangarantie met zich mee dan onderwijs dat ons leert hoe we op een verantwoorde manier met de wereld om kunnen gaan etc.. alles is omgedraaid)

Maar waarom zouden we dat geld uberhaupt moeten verdienen? Waar staat het vastgelegd dat wij geen recht hebben om geld te drukken?

Wat maakt: hebben we het geld eigenlijk wel nodig?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 21 dec 2011, 18:02

Daar hoort een muziekje bij! http://youtu.be/yk37PcZ6TPQ :greins:

Lijkt me niet eens zo'n gek idee om gewoon geld te drukken zonder bijbehorende goudvoorraad. Het enige probleem is dat je dan een andere manier moet vinden om te zorgen dat niet alle grondstoffen razendsnel opgemaakt worden. Dan kom je al gauw op een communistisch systeem uit waar iedereen toegewezen krijgt wat hij nodig heeft. Maar dan is weer het probleem dat er mensen aan de top staan die dit beslissen.
Power to the one who doesn't want it!
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 21 dec 2011, 18:05

hm dubbele post..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 dec 2011, 23:25

Civilis schreef:Daar hoort een muziekje bij! http://youtu.be/yk37PcZ6TPQ :greins:

Lijkt me niet eens zo'n gek idee om gewoon geld te drukken zonder bijbehorende goudvoorraad. Het enige probleem is dat je dan een andere manier moet vinden om te zorgen dat niet alle grondstoffen razendsnel opgemaakt worden. Dan kom je al gauw op een communistisch systeem uit waar iedereen toegewezen krijgt wat hij nodig heeft. Maar dan is weer het probleem dat er mensen aan de top staan die dit beslissen.
Power to the one who doesn't want it!
Denk simpeler :)

Waarom zouden we dat papiertje uberhaupt gaan drukken, als we het niet meer nodig hebben? Het is slechts een onnodige tussenstap tussen jou en hetgeen je eigenlijk wil. Het is enkel omdat ons van jongs af aan geleerd wordt dat iets waarde heeft, dat we er later mee akkoord gaan er voor te gaan werken ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 21 dec 2011, 23:32

Dan heb je nog steeds het probleem dat veel dingen beperkt beschikbaar zijn. Ik zou bv in mijn eentje alle biefstukken opeten ;) De olievoorraad zou heel snel opgaan, enz
Dus kom je terug op mijn punt dat dingen toegewezen zouden moeten worden
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 dec 2011, 07:51

Civilis schreef:Het wordt steeds normaler om de zwakken aan te pakken. De rechtse partijen houden vast aan het idee dat hoe meer geld je hebt, hoe harder je gewerkt hebt. En dat mensen die niet kunnen werken lui zijn. Volslagen onzin!
Dat idee is inderdaad onzin.
Iemand kan zonder werk zitten omdat hij niet wil of omdat hij niet kan. Dat wordt nogal eens op een hoop gegooid.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 dec 2011, 07:53

Civilis schreef:Dan heb je nog steeds het probleem dat veel dingen beperkt beschikbaar zijn. Ik zou bv in mijn eentje alle biefstukken opeten ;) De olievoorraad zou heel snel opgaan, enz
En deze schaarste van goederen bepaalt de waarde. Niet omdat we geleerd hebben dat waardeloze dingen waarde hebben, maar omdat we dingen willen hebben (al of niet aangeleerd) die niet onbeperkt voorradig zijn.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 22 dec 2011, 11:16

okke schreef:
Civilis schreef:Dan heb je nog steeds het probleem dat veel dingen beperkt beschikbaar zijn. Ik zou bv in mijn eentje alle biefstukken opeten ;) De olievoorraad zou heel snel opgaan, enz
En deze schaarste van goederen bepaalt de waarde. Niet omdat we geleerd hebben dat waardeloze dingen waarde hebben, maar omdat we dingen willen hebben (al of niet aangeleerd) die niet onbeperkt voorradig zijn.
Dingen willen hebben.. dat is wel de kern ja
het heeft m.i. echter niets te maken met eventuele schaarste...
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 dec 2011, 13:24

Er zijn op dit forum al verschillende gesprekken over schaarste geweest. Ik bedoel onder schaarste dat iets niet onbeperkt voorradig is; niet dat het moeilijk verkrijgbaar zou zijn.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten