Nieuwe TV serie over filosofie van HUMAN

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Nieuwe TV serie over filosofie van HUMAN

Bericht door yopi » 07 sep 2011, 11:59

Durf te denken

zaterdag, 10 september 2011 15:00 Nederland 2
Presentatie: Farid Tabarki

Serie reportages over denkers die belangrijk zijn voor het humanisme in relatie tot het actuele maatschappelijke debat. Wat is vandaag de waarde en relevantie van deze denkers? Hoe zijn hun ideeën praktisch te benutten? Hoe vind je hun gedachtegoed terug, om je heen, op straat? Kunnen ze helpen bij alledaagse levensvragen?

Aan bod komt een selectie van denkers uit de Humanistische Canon - van ver voor Christus tot en met filosofen uit de twintigste eeuw. Elke uitzending bestaat uit drie delen: een animatie, gemaakt door Sverre Fredriksen en Leander Huizinga, die de denkbeelden van de betreffende filosoof verbeeldt, een korte reportage en levendige gedachtewisselingen tussen een jong publiek en eigentijdse denkers als Joep Dohmen, Leon Heuts, Nanda Oudejans, Miriam van Reijen en Ad Verbrugge.

Gespreksleider is Farid Tabarki (33), oprichter en directeur van Studio Zeitgeist. De denkers die de revue zullen passeren zijn: Socrates, Epicurus, Desiderius Erasmus, Dirck Volckertszoon Coornhert, Michel de Montaigne, Benedictus de Spinoza, Immanuel Kant, Mary Wollstonecraft, Multatuli, Karl Popper, Hannah Arendt en Jean-Paul Sartre.

In deze eerste aflevering: Socrates

http://www.human.nl/programma-42339-durf-te-denken
http://www.human.nl/durftedenken
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 sep 2011, 19:46

Zag het al ergens staan. Opzich klinkt het wel interessant, maar ik vraag me af of er voldoende diepgang in zal zitten. Daarnaast vind ik het wel leuk dat dit programma er is.. er staan toch wel heel wat leuke namen tussen

Zal proberen om te onthouden en zaterdag te gaan kijken. Eerst eens zien :) thnx voor de tip iig
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 sep 2011, 10:25

Ja, ik het er ook niet zoveel vertrouwen in .. Tis ook maar 25 minuten.
Wat ik wel interessant vind is dat het vanuit het oogpunt van het humanisme in Nederland gebeurd.
Dat interesseert me wel omdat het de enigste organisatie is die ook maatschappelijk een rol wil vervullen (naast en misschien wel tegen de kerken als maatschappelijke organisaties naast de professionele).

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 sep 2011, 13:50

Kleuterig educatief, alleen over het socratisch gesprek.
Dat was de eerste aflevering.

Vanmiddag over Epicurus, waarbij Michel Onfray ook aan het woord schijnt te komen.
Een hedonistische filosoof die wel interessant zou kunnen zijn ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 nov 2011, 15:07

aanstaande zaterdag laatste aflevering over Sartre

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 24 nov 2011, 16:38

yopi schreef:aanstaande zaterdag laatste aflevering over Sartre
Volg je het nog (een beetje)? heb er niets van gezien..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 nov 2011, 00:43

Ik heb een aantal afleveringen gezien. Ben er niet erg van onder de indruk .. maar ja, het is tenminste iets op de publieke omroep ..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten