Chomsky in Nederland (Live-stream)

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Chomsky in Nederland (Live-stream)

Bericht door yopi » 13 mar 2011, 00:09

Wegens enorme belangstelling is de lezing van Noam Chomsky op zondag 13 maart live te volgen op www.chomsky.nl. Vanaf 14.50 wordt de video-opname vanuit de Westerkerk in Amsterdam live gestreamd naar het internet.
http://www.chomsky.nl/

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 13 mar 2011, 20:02

grmbl..

jij komt zo vaak met dit soort dingen en dan even vaak lees ik het weer net te laat..

heb je het nog gevolgd yopi? Ben die naam van Chomsky wel vaker tegengekomen, nooit echt iets van gelezen maar wel interessant.. :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Henk
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:02
Contacteer:

Bericht door Henk » 14 mar 2011, 07:58

Chomsky is een taalfilosoof. Hij is voornamelijk beroemd door zijn gedachten over de structuur van syntax. Syntax neemt de plaats in van grammatica. Hij zegt dat door de afspraken binnen een taal over de syntax veel meer informatie gegeven kan worden dan de woorden alleen zouden kunnen. Een voorbeeld zou het getal 111 kunnen zijn. De positie van iedere 1 geeft nog meer informatie dan enkel het cijfer (namelijk of het een eenheid, tiental of honderdtal is). Een ander voorbeeld zouden we kunnen vinden in de Engelse taal.
- It isn't that the ones all have equal meaning.
- The last one still is a one, isn't it?

Zo zien we dat de woorden it is not door de positie opeens een heel andere betekenis kunnen dragen. Dat is de betekenis van grammatica, in dit geval door taal conventies. Volgen Chomsky is dit dan weer intuïtief bepaald, maar daar zijn ook tegenvoorbeelden voor te geven. In ieder geval is het zo dat men deze dingen intuïtief op kan pikken. Dat noemt men dan wel taalgevoel, of zegt men dat een taal vloeiend gesproken wordt. Maar binnen de taal conventies zijn er vaak onderlinge verschillen die niet altijd opgepikt worden. Dat wijst dan weer weg van het intuïtieve.

De term a priori wordt vaak gebruikt om dit intuïtieve te beschrijven. Terwijl ik denk dat de term taalgevoel wel correct is, onderschrijf ik de term a priori niet in dit geval. Over de toepasbaarheid van de term intuïtief kan dan discussie zijn wat mij betreft, maar enkel als men intuïtief uit de formele betekenis sfeer houdt en gebruikt als onaangekondigde informatie opvangen, dan is dat die term toepasbaar. In formele zin heeft het echter de waarde van a priori, wat het ontoepasbaar maakt vind ik. Wel zijn er a priori werkingen in de syntax te noemen, maar dat heeft te maken met de mogelijkheden van het denken, niet met de actualiteit van het denken. Mijn voorbeeld is daarvoor ontoerijkend. Dan zouden we de logische connectieven moeten onderzoeken. Quine heeft hierin waardevol werk gedaan trouwens.
Laatst gewijzigd door Henk op 14 mar 2011, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:02
Contacteer:

Bericht door Henk » 14 mar 2011, 07:59

Ik heb het programma ook niet gezien trouwens. Heb jij het wel gezien Yopi? En is er een uitzending gemist van te vinden?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 mar 2011, 00:27

Henk schreef:Ik heb het programma ook niet gezien trouwens. Heb jij het wel gezien Yopi? En is er een uitzending gemist van te vinden?
De stream was erg slecht, waardoor ik het niet afgekeken heb. Het begon ook een half uur te laat dus ik heb nog maar 10 minuten gezien van Chomsky zelf. Maar dat zag er goed uit ..

Inmiddels is de video beschikbaar op de website www.chomsky.nl van deze lezing met de titel 'Contours of Global Order: Domination, Instability, and Xenophobia in a Changing World'. Met ook allerlei randinformatie ..
Ik ga 'm zeker nog kijken.

Deze lezing is politiek. Hij geeft ook nog een lezing over taalfilosofie, maar of die ook op de website geplaatst zal worden weet ik niet. Info daarover zal ook wel op die website verschijnen (Je kunt je ook via e-mail op de hoogte laten houden via die website).

Voor de rest is Chomsky bij mij maar vaag bekend. Meer over hem gelezen, nooit iets van hemzelf.

Bedankt voor jouw informatie in ieder geval. Misschien kun je een klein topicje hier over openen. Dat zou leuk zijn.
Misschien doe ik het ..

Radja:
Ben die naam van Chomsky wel vaker tegengekomen, nooit echt iets van gelezen maar wel interessant..
Bij mij dus ook zo iets. Ik hoorde echter dat de kaartjes verkocht werden alsof het om een popidool ging en werd nieuwsgierig. Op de radio hoorde ik nog meer over hem en dus ..

PS: Er komt ook nog een versie met nederlandse ondertiteling beschikbaar
...................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 mar 2011, 00:43

(vervolg) @Henk

Quine ken ik al helemaal niet. Dus ik zou benieuwd zijn ook daar iets over te horen.

Dat de intuities van taal a priori zijn .. Komt dat niet vanuit de opvatting van Chomsky dat taal aanleg veronderstelt?
Dus niet alleen leren, omdat het anders niet te verklaren is dat kinderen op een speelse manier wat voor taal dan ook binnen enkele jaren kunnen leren.
Het lijkt me dat het wel netelig wordt als je wetenschap met filosofie gaat mengen. Ik bedoel: Wat is aanleg? Wat is leren? Termen die neurobiologisch, psychologisch enzovoort gebruikt kunnen worden. Ik denk aan spiegelneuronen, moeder-kind band bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat Chomsky dat op een succesvolle wijze wel voor elkaar gekregen heeft. (?)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten