Nieuw volgsysteem voor ouders en partners

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 nov 2009, 07:38

EINDHOVEN - Ouders kunnen binnenkort met een eenvoudig systeem zien of hun kinderen veilig op school zijn aangekomen en wat ze daar de hele dag doen. Ook partners kunnen met een vergelijkbaar systeem simpel volgen waar de ander is en wat hij of zij aan het doen is. Volwassenen en kinderen die met het systeem hebben geëxperimenteerd vinden niet dat ze daarmee te veel controle op anderen uitoefenen. Ze vinden het integendeel efficiënt en geruststellend.

De systemen SchoolAware en FamilyAware zijn ontwikkeld door Vassilis Javed Khan, die er woensdag op is gepromoveerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. Khan is nu bezig met het ontwikkelen van KidsFrame, een systeem voor ouders met kinderen op het kinderdagverblijf. Met KidsFrame kunnen de begeleiders van het dagverblijf foto's en berichten versturen aan de ouders, die op hun beurt kunnen volgen waar hun kind op dat moment is.

Bluetooth
SchoolAware bestaat uit een computer met bluetooth in de klas. Kinderen wier ouders aan het systeem meedoen, krijgen een ontvanger met bluetooth. Zodoende kunnen ouders zien of hun kind in de klas is en wat hij aan het doen is. Volgens Khan en de twintig ouderparen met wie hij experimenteerde maakt dat gesprekken met de kinderen ‘s avonds thuis eenvoudiger. ‘Ze kunnen bijvoorbeeld vragen hoe het ging met de rekentoets of waarom het kind in de pauze niet buiten ging spelen.’

FamilyAware werkt via draadloos internet ofwel wifi. Deelnemers voeren een bestand in met plaats- en activiteitenaanduidingen. Via de mobiele telefoon of een pc is dan te zien waar iemand is. Khan ontwikkelde ook een applicatie die gekoppeld is aan een Outlook-agenda, zodat ook zichtbaar wordt wat iemand op een bepaald moment op een bepaalde plek doet. Zelfs is te volgen of een deelnemer de computermuis beweegt. ‘Zodat je weet of je vrouw achter haar pc zit en dus een e-mailtje snel zal lezen. Of dat je haar beter even kan bellen, aangezien ze aan het lunchen is’, licht Khan toe.
bron
Dat dit soort systemen er al waren, wist ik al wel. Maar de manier waarop geheel voorbij wordt gegaan aan de achterliggende vragen rondom de privacy, geven voor mij aan dat we er ons vooral niet druk over hoeven te maken.

Waarom ouders sowieso zo veel controle zouden moeten hebben.. wellicht omdat ze zelf weinig tot geen tijd meer hebben voor de opvoeding..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 nov 2009, 10:32

tsss ..

+ bigbrotherkastje voor km-heffing

Hoe is het mogelijk dat het BB systeem echt bewaarheid lijkt te gaan worden.

Het enige wat het tij kan keren is dat mensen en organisaties begraven raken onder de gegevens, waardoor misschien weer een soort evenwicht ontstaat. ...

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 nov 2009, 11:51

yopi schreef:tsss ..

+ bigbrotherkastje voor km-heffing

Hoe is het mogelijk dat het BB systeem echt bewaarheid lijkt te gaan worden.

Het enige wat het tij kan keren is dat mensen en organisaties begraven raken onder de gegevens, waardoor misschien weer een soort evenwicht ontstaat. ...
Wellicht dat een BB systeem er voor zorgt, dat de mensen zich serieus genomen voelen, zich belangrijk wanen, er aandacht voor ze is en dat ze niet bang hoeven te zijn om buiten de groep boven (of onder) het maaiveld uit te komen? Nog minder verantwoordelijkheid, nog meer zekerheid..

Dat dit alles schijn is.. het zal tijd kosten.. en actie(s).. want wie niet leert van de geschiedenis, zal tot in den treure in steeds dezelfde val lopen
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 nov 2009, 19:17

Das wel een voor mij nieuw gezichtspunt..
Vind ik wel wat ..

En dat op technische/consumentistische grondslagen ..

Goed punt! Echt!
(Maakt verklaarbaar hoe het 'positief' werkt vanuit 'vrijwilligheid' van mensen ...
:klapperdeklap:

ziznl
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 nov 2009, 19:39

En waarom is privacy zo belangrijk??????

Is dit niet feitelijk ANGST voor veroordeling??

En waarom is veroordeling zo erg?

Is dit niet feitelijk omdat we verslaafd zijn aan onze houvast en grond gevende kaders!

We leren pas iets in twee stappen...eerst existentieel en dan referentieel of andersom.
Zonder bestaande levens geen referentiekaders...zoiets...

leve big brother...de toekomst leert pas of het ten goed of ten kwade is... :greins:

Ooh ja...

ik las vanaag een paar ware woorden:

The source of philosophical truth is the debris of mass culture.

De 'shit' van het populisme/volksmennerij is dus ook een bron voor filosofische werkelijkheid?!?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 nov 2009, 01:11

Privacy:

Het recht om niet gezien te worden
Het recht om niet betrokken te zijn
Het recht om zelf te zijn
Het recht onschuldig te zijn
Het recht om af te wijken
eh ..
Het recht op eigen ruimte
Het recht op eeh eh.. eh ...

Recht op krom
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 17 nov 2009, 07:14

ziznl schreef:En waarom is privacy zo belangrijk??????

Is dit niet feitelijk ANGST voor veroordeling??

En waarom is veroordeling zo erg?

Is dit niet feitelijk omdat we verslaafd zijn aan onze houvast en grond gevende kaders!

We leren pas iets in twee stappen...eerst existentieel en dan referentieel of andersom.
Zonder bestaande levens geen referentiekaders...zoiets...

leve big brother...de toekomst leert pas of het ten goed of ten kwade is... :greins:
Als Big Brother nou echt wat zou toevoegen, dan zou ik met je mee kunnen.

Maar in dit geval worden de van te voren vastgestelde scenario's uit A Brave New World en 1984 te letterlijk gevolgd, met tweedracht als gevolg. Een deel van de mensen juigt de veranderingen toe, een ander deel zal zich steeds heftiger gaan verzetten tegen de in hun (en ook wel enigzins in mijn ogen) steeds meer beperkende maatregelen, wetten en regels. Op dat gebied zal BB enkel meer beperking geven om jezelf te zijn.

En de angst is denk ik deels een erfenis uit het niet zo verre verleden, de muur is net 20 jaar weg, de oorlog ligt net 60 jaar achter ons. Dat men in de DDR verdeeld is over het nut van 'hun staatsvorm' geeft aan dat je gelijk hebt mbt je opmerking dat we pas achteraf kunnen stellen of BB 'nut' heeft gehad. Ik ga liever die gok niet aan, maar ik zou dan ook heel veel dingen willen terugdraaien, aanpassen of veranderen die in het huidige woon/werk/leef/denkklimaat als zeer vanzelfsprekend en absoluut noodzakelijk worden gezien (geld, concurrentie, marktwerking, wellicht zelfs wel materiële winst )..
ziznl schreef:Is dit niet feitelijk omdat we verslaafd zijn aan onze houvast en grond gevende kaders!
Zou je dan niet ontzettend tegen BB moeten zijn? Hoeveel meer houvast en grondgevende kaders wil je? In een BB systeem weet je precies wat wel en niet kan, veel meer houdvast dan dat kan haast niet. :greins:
Ik zie BB dan ook wel als een dictatuur, alleen weet ik niet in welke vorm ik deze precies moet verwachten..
ziznl schreef:Ooh ja...

ik las vanaag een paar ware woorden:

The source of philosophical truth is the debris of mass culture.

De 'shit' van het populisme/volksmennerij is dus ook een bron voor filosofische werkelijkheid?!?
Het probleem met deze quote is dat je em 2 kanten op kunt lezen. Is de 'bron van filosofische waarheid' het afval van de massacultuur, of wordt de filosofische waarheid gehaald uit de shit van de massacultuur?

Gesloten