Interessant democratisch voorstel

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Interessant democratisch voorstel

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 10 nov 2009, 07:24

Polen wil openheid EU-topbaan

BRUSSEL - Polen wil niet dat de eerste president van de Europese Unie na geheime belrondes en achter gesloten deuren door de Europese regeringsleiders wordt aangewezen. De kandidaten voor deze EU-topfunctie moeten zich tevoren bekendmaken en een stevig sollicitatiegesprek voeren met de EU-premiers. Dat staat in een vertrouwelijk voorstel van de Poolse regering dat maandag onder de andere EU-lidstaten is verspreid.

De komende dagen zal duidelijk worden hoe de lidstaten over deze voor de EU ongekende openheid denken. Nederland wilde maandagavond nog niet reageren. EU-diplomaten zeggen dat het Poolse voorstel, als het brede steun krijgt, de benoeming van de eerste EU-president totaal op zijn kop zet.

Warschau meent dat gegadigden hun belangstelling voor de baan openlijk moeten melden. Vervolgens moeten ze in een gesprek met de regeringsleiders ‘hun visie presenteren’, aldus het voorstel. De regeringsleiders beslissen uiteindelijk met gekwalificeerde meerderheid wie hun voorzitter (de officiële naam voor de president) de komende 2,5 jaar wordt.

Eenzelfde procedure vraagt Polen voor de Hoge Vertegenwoordiger, de EU-minister voor Buitenlandse Zaken. Ook kandidaten voor die functie zouden op sollicitatiegesprek moeten bij de regeringsleiders.

Het Poolse plan doorkruist de huidige diplomatieke inspanningen van EU-voorzitter Zweden om beide functies snel vervuld te krijgen. Het Verdrag van Lissabon, dat in beide banen voorziet, treedt immers op 1 december in werking.

EU-diplomaten zeggen dat gegadigden afhaken als zij hun interesse moeten bekendmaken. De Belgische premier Van Rompuy, die hoge ogen gooit voor het Europese presidentschap, heeft zich nooit kandidaat gesteld. Datzelfde geldt voor premier Balkenende en de Britse oud-premier Blair, die eveneens vaak genoemd worden. De Luxemburgse premier Juncker liet zijn ambities wel blijken.

Diplomaten vrezen vertraging bij de benoeming van de topfuncties als Polen zijn zin krijgt. De Zweedse premier Reinfeldt hoopt nog deze week te kunnen bekendmaken wanneer de extra EU-top plaatsvindt waarop de regeringsleiders de president en de Hoge Vertegenwoordiger aanwijzen. Reinfeldt besprak de namenlijstjes met zijn EU-collega’s in de marge van de herdenkingsfestiviteiten in Berlijn rond de val van de Muur. Een akkoord bleef uit, maar volgens het voorzitterschap kwam dat niet door het Poolse voorstel.
(dikgedrukt: dingen die mij opvallen)
Nieuwkomer in de klas Polen doet hier een m.i. zeer interessant voorstel. Jammer dat er meteen wordt geroepen dat het verdrag op 1 december in werking treedt en dat 'we' dan dus zonder topfunctionarissen zouden zitten, want daar gaat het helemaal niet om. Wil men Europa enige kleur geven, dan zou het een goed idee zijn wat meer aandacht aan dit Poolse idee te geven. Want wat is nou democratischer? De achterkamertjespolitiek of gewoon op sollicitatie bij elkaar?

bron
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 nov 2009, 14:58

Ik dacht ongeveer net zo toen ik het in de krant las ..

In feite is het nog steeds machtspolitiek van nationale staten. Weinig europees gedacht al zijn de verklaringen daar vol van ..
Ben toch wel een beetje benieuwd hoe het verder gaat vanaf 1 december.

Maar er niet zo mee bezig verder ...

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 10 nov 2009, 15:41

yopi schreef:Ik dacht ongeveer net zo toen ik het in de krant las ..

In feite is het nog steeds machtspolitiek van nationale staten. Weinig europees gedacht al zijn de verklaringen daar vol van ..
Ben toch wel een beetje benieuwd hoe het verder gaat vanaf 1 december.

Maar er niet zo mee bezig verder ...
Ik ook niet zo, maar zag toevallig dit bericht.. en sluit me aan bij jou, ik ben ook benieuwd!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 13 nov 2009, 10:39

Een leuk initiatief van Polen, maar zal niet gehonoreerd worden, veranderingen kosten namelijk tijd en de EU schijnt haast te hebben (komt dat even goed uit zeg).

Waarom eigenlijk 1 voorzitter? Waarom niet 3, die dan samen beslissen?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 nov 2009, 10:49

Mijn punt is eigenlijk dat achter het ondemocratische het nationalisme van staten schuilt. Waarschijnlijk bij Polen ook (vanuit gezond wantrouwen bezien).

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 nov 2009, 18:05

yopi schreef:Mijn punt is eigenlijk dat achter het ondemocratische het nationalisme van staten schuilt. Waarschijnlijk bij Polen ook (vanuit gezond wantrouwen bezien).
Dat denk ik ook wel, de Polen zijn/waren sowieso niet zo happig op dit 'verdrag'

Waar komt dan dat supranationalistische eenheidsdenken/gevoel van Europa dan eigenlijk vandaan? Uit de hoogtepunten van de Verlichting en de Romantiek? Of komt het stiekem toch eigenlijk uit de koker van het globalistische kapitalisme?

Het is m.i. een combinatie van vele factoren.. maar wat die combinatie uitricht, is minstens zo belangrijk.. dus even alles de komende tijd(en) goed in de gaten houden mbt Brussel, president en minister van Buitelandse Zaken..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 nov 2009, 00:09

Afbeelding
Volgens de meest bekende versie van het verhaal was de jonge Europa op zekere dag samen met haar vriendinnetjes aan het spelen op het strand in de buurt van Sidon, waar Zeus werd getroffen door de charmes van het meisje.

Om aan de achterdocht van zijn jaloerse echtgenote Hera te ontsnappen, maar ook om het meisje met zijn goddelijke verschijning niet af te schrikken, veranderde Zeus zichzelf in een witte stier. Toen het speelse meisje op de rug van het bijzonder aardige dier was geklommen, ging hij er plots met haar vandoor. Hij liep de golven in en zwom in één stuk door naar het eiland Kreta, zijn geboorteplaats. Daar aangekomen voerde hij volgens sommigen zijn geliefde naar de stad Gortys, waar hij zich in zijn ware gedaante aan het meisje vertoonde en met haar, in de schaduw van een plataan, de liefde bedreef. Zij baarde hem drie zonen, Minos, Rhadamanthys en Sarpedon.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_(mythologie))




Afbeelding[/quote]
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast