Reizen op hogere snelheid dan licht is mogelijk (!/?)

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 1
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Reizen op hogere snelheid dan licht is mogelijk (!/?)

Bericht door Om » 12 mei 2009, 01:19

Tweakers schreef: Reizen op hogere snelheid dan licht is mogelijk door donkere energie'

Door Willem de Moor, maandag 11 mei 2009 09:47, views: 41.175

Twee wetenschappers hebben in een theorie beschreven dat het mogelijk is sneller dan het licht te reizen door gebruik te maken van donkere energie. Natuurwetten zouden door het gebruik van een warp-veld niet geschonden worden.

De twee Amerikaanse natuurkundigen, Gerald Cleaver en Richard Obousy van de Baylor-universiteit in Texas, stellen dat ruimte-tijddimensies rond een ruimteschip gemanipuleerd kunnen worden om sneller dan het licht te reizen. De Relativiteitstheorie van Albert Einstein wordt geschonden als een object zich met een snelheid groter dan die van fotonen door de ruimte beweegt. De theoretici van Baylor poneren echter dat hun ruimteschip niet zelf beweegt: de ruimte eromheen zou bewegen.

De theorie van Cleaver en Obousy is gestoeld op een concept dat als een Alcubierre-aandrijving bekend staat. Deze aandrijving is gebaseerd op een uitdijende bel van ruimte-tijd achter het ruimteschip die het voertuig voortstuwt en een krimpende ruimte-tijd voor het schip. De uitdijende dimensies stuwen het ruimteschip voort, geholpen door de krimpende ruimte-tijddimensie ervoor. De natuurkundigen van de Baylor-universiteit willen voor de benodigde energie, equivalent aan de massa van Jupiter, donkere energie gebruiken, ofwel de kosmologische constante manipuleren. Donkere energie, een manifestatie van de kosmologische constante, vormt onder meer de stuwende kracht voor de uitdijing van het heelal.

Door de afmetingen van de elfde dimensie aan te passen zou de kosmologische constante veranderd kunnen worden, zo schrijven de wetenschappers. Deze elfde dimensie zou bestaan volgens een variant op de snaartheorie die als de M-theorie bekend staat. Het vergroten of verkleinen van een van de extra dimensies, buiten onze bekende vier dimensies, zou het uitzetten of krimpen van de overige dimensies tot gevolg hebben, en zo de 'warp-bel' die voor FTL-reizen nodig is genereren. Uiteraard zou eerst nog een methode ontwikkeld moeten worden om de afmetingen van theoretische elfde dimensie te manipuleren.
Afbeelding
(Bron: http://tweakers.net/nieuws/60071/reizen ... ergie.html )

Dit gaat mijn kennis van natuurkunde ver te boven; maar ik vond het zeker interessant. Als een ander mij er meer over kan vertellen dan graag. (Hoeft niet hoor :P )[/img]

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 mei 2009, 09:28

Klinkt wel interessant, hoewel ik tegelijkertijd ook skeptisch tav de gebruikte taal. Bv de 'kosmologische constante'.

Ik kan in zoverre meegaan in de gestelde theorie, maar ik betwijfel of deze theorie wel de juiste is. Het hangt van 'toevalligheden' aan elkaar; maar zo is het met alles.

Desondanks is dit interessant genoeg om me er weer in te verdiepen en wellicht weer eens een 'oude' docu over de M-Theory en dergelijke op te duiken..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 3
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 12 mei 2009, 20:58

Reizen doe je met een koets, hooguit ga je een stukje met een zweefvliegtuig of op een olifant.

Wat hier beschreven wordt noem ik een last minute.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 mei 2009, 13:49

De zogenaamde lichtsnelheid betreft de snelheid waarmee een absoluut vastgesteld kwantum lichtenergie als golf van de relatieve ruimtetijd wordt getransporteerd. Dit transport van een absoluut kwantum energie vindt plaats door een relatieve golfbeweging in de relatieve ruimte.

Hieronder een quote uit het artikel waarnaar je linkt.
De Relativiteitstheorie van Albert Einstein wordt geschonden als een object zich met een snelheid groter dan die van fotonen door de ruimte beweegt.
Hieruit blijkt dat de schrijvers van dit artikel de theorie van Einstein niet hebben begrepen.
Een foton is kwantum energie dat zich losmaakt van een elektronenwolk, terwijl deze fotonenwolk daarmee van configaratie verandert.
Fotonen planten zich dus niet voort, fotonen maken zich los.
Een losgemaakt foton plant zich als een absolute golf voort in een relatieve ruimte. Dit is ten gevolge van het duale karakter van licht. Het wordt losgemaakt als foton en het beweegt zich als golf. Het is dus een foutieve weergave van de theorie van EInstein als je spreekt over bewegende fotonen. Nu is dat helemaal geen probleem. Alleen is dat dan een nieuwe theorie. Een theorie die de vastgestelde conclusie van Einstein geenszins kan verwerpen, door de voorwaardes waarop die conclusies zijn gebaseerd niet goed te gebruiken.

Daarnaast is ook de M-theorie een filosofie. Deze is in tegenstelling tot de algemene relativiteitstheorie van Einstein en de QuantumElectroDynamica (die de interactie tussen fotonen en elektronen voorspelt) zeer nauwkeurig gebleken in hun voorspellingen bij tallose toetsingen. De M-theorie is nog nooit getoetst.

Al met al lijkt dit dus een leuk filosofietje..Dat is ook de taak van de theoretische natuurkunde overigens. Filosofie vind ik zelfs al teveel van het goede hierover. Het is een beetje onzinnig door speculeren over foutieve interpretaties en onzinnig door speculeren over nog niet getoetste speculaties met 11 dimensies. Dan kan je net zo goed gelijk 143 dimensies veronderstellen met 653 variabele kosmische konstantes.

Ten overvloede misschien nog even iets over het Alcubierre effect. Dat komt er voorzichtig gesteld op neer dat er een groot quantum energie (genaamd warp) wordt losgelaten uit de ruimte zelf. Dit losmaken van deze warp, die feitelijk een ruimte inzichzelf is en geen contact meer maakt met de originele ruimte waarin lichtgolven bewegen kost een gigantische hoeveelheid energie, veel meer dan een foton bijvoorbeeld. Dat is een probleempje dat dan nog even opgelost moet worden. En ja, voor onopgeloste probleempjes is zwaartekracht of superzwaartekracht natuurlijk een welkome kandidaat ook al is het in de vorm van zwarte materie.

Als laatste nog dit: de zogenaamde zwarte materie, die nu zeker veel aandacht krijgt van theoretische fysici is een postulaat dat noodzakelijkerwijze voorkomt uit de theorie van de big-bang. Een -eveneens nooit getoetste - filosofie waarbij al het creatieve wat er in ons heelal aanwezig is in 1 moment, the big-bang genaamd, werkt en daarna ook gelijk is uitgewerkt . Sinds dat moment is er dan slechts nog een semicreatief spel met botsingen en (her)groeperingen van alle deeltjes die toen zijn ontstaan. Ten gevolge van deze big bang zou ons heelal nog steeds met grote snelheid groter moeten worden (uitdijen). Het blijkt echter dat de huidige hoeveelheid zichtbare en of berekende massa daarvoor niet toereikend is. De onbewezen (nogal religieus getinte) bigbang theorie heeft dus de donker materie nodig om zelf consistent te kunnen blijven.


Het blijft allemaal science fiction, maar goed elke science begint nu eenmaal met science fiction. Ik vind het wel een beetje flauw als science fiction net doet alsof het science is en het is ook een beetje flauw als het doet alsof het filosofie is. Het is gewoon een beetje gezellig en vermakkelijk gebrabbel.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 3
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 13 mei 2009, 17:48

... vlucht.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 2
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 mei 2009, 18:30

Icke weet heus niet beter dan Dijkgraaf...
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 1
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 mei 2009, 11:12

Kijken jullie geen Startrek?

Daar vliegen ze al jaren op 'warp nine' Afbeelding

Wel leuk dat de wetenschap eindelijk ook zo ver is.

Whats next? [scatter]
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 1
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 14 mei 2009, 21:21

Tijdreizen, het was toch onmogelijk geacht om sneller dan het licht te reizen omdat dan tijdreizen ook mogelijk was, naja zoiets. Het fijne wete ik ook niet, natuurkunde was nooit echt mijn ding... dus ik roep ook zo maar iets, maar dat zal dus wel het volgende kunnen zijn: Time traveling :D
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 3
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 14 mei 2009, 21:27

Timetravelling bestaat niet, er is een pastoor in een dorpje in Zuid Frankrijk en die hield het met zijn huishoudster. De dochter van de pastoor was tegen deze vewrhouding en heeft toen alle bewijzen tegen timetravelling uit de kluis gestolen en verbrand. Je kunt er voor 499 euri een leuke bustocht naartoe maken. Je zult dan een hoop gelijkgestemden tegenkomen waarmee je dan na thuiskomst de dia's mee kunt uitwisselen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten