Veiligheid is een illusie
Geplaatst: 08 apr 2009, 23:53
Reageer vooral op Uw eigen ideeën, de rest is toch waanzin
https://www.filosofieforum.nl/
Thomas Chatterton (1752-1770) (mogelijk) schreef:Too often we suffer most sorely
and thereby feel most poorly
from dreaded aches and pains.
Montaigne (1533-1592) schreef:Qui craint de souffrir, il souffre déjà de ce qu'il craint
de Volkskrant (9-4-'09) schreef:Al jaren is de criminaliteit aan het dalen. In de afgelopen jaren, zo blijkt uit de door het ministerie van Justitie uitgegeven veiligheidsmonitor, is bijvoorbeeld de geweldscriminaliteit met 20 procent gedaald.
De Telegraaf (9-4-'09) schreef:Tussen 2002 en 2007 nam het aantal vernielingen, geweldsmisdrijven en verkeersmisdrijven toe met respectievelijk 13, 18 en 11 procent.
Bijzonder he?okke schreef:de Volkskrant (9-4-'09) schreef:Al jaren is de criminaliteit aan het dalen. In de afgelopen jaren, zo blijkt uit de door het ministerie van Justitie uitgegeven veiligheidsmonitor, is bijvoorbeeld de geweldscriminaliteit met 20 procent gedaald.De Telegraaf (9-4-'09) schreef:Tussen 2002 en 2007 nam het aantal vernielingen, geweldsmisdrijven en verkeersmisdrijven toe met respectievelijk 13, 18 en 11 procent.
Denk eerder: welke krant houdt zich hier niet mee bezig?Arjen schreef:Die film is er om ervoor te zorgen dat wij, het volk, het eens zijn met wat de regering doet. Rara welke krant houdt zch hiermee bezig?
Jeroen schreef:ik lees geen kranten, kijk geen nieuws en luister zeer zelden naar de radio
Ik bedoelde: van de twee die Okke aanhaalde.Intangible Radjanamadjo schreef: Denk eerder: welke krant houdt zich hier niet mee bezig?
Ja; het valt mij op hoe groot het verschil is tussen wat ik denk dat plaatsvindt en wat er door verschillende media gezegd wordt.Arjen schreef:Is je wel eens opgevallen hoe groot het verschil is tussen wat er plaatsvindt en wat er door de media gezegd wordt?
-Ik noem datgene wat in de media gezegd wordt 'de film'. Die film is er om ervoor te zorgen dat wij, het volk, het eens zijn met wat de regering doet. Rara welke krant houdt zch hiermee bezig?
Ook een verschijnsel van 'de film', maar dan tegengesteld; om te zorgen dat wij het oneens zijn met wat de regering doet.Arjen schreef:Ik denk dat jullie deze website wel zullen waarderen.
Is dat een welgemeende vraag of meer een ietwat sarcastische opmerking?Arjen schreef:@ Jeroen: Dat maakt je blik helderder mbt wat er plaatsvindt in de wereld he? .
Ik zie dat ik een verkeerde bronmelding gegeven heb. Het citaat uit de Volkskrant, komt inderdaad uit een artikel van Marcel van Dam in de Volkskrant, maar het citaat dat ik De Telegraaf toeschrijf, komt van een artikel van Brusselmans op GeenStijl.okke schreef:de Volkskrant (9-4-'09) schreef:...
De Telegraaf (9-4-'09) schreef: ...
de Volkskrant (9-4-'09) [url=http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3127/Geweld_neemt_niet_toe][img]http://www.theshower.nl/pfff/forum/templates/subSilver/images/icon_minipost.gif[/img][/url] schreef:Al jaren is de criminaliteit aan het dalen. In de afgelopen jaren, zo blijkt uit de door het ministerie van Justitie uitgegeven veiligheidsmonitor, is bijvoorbeeld de geweldscriminaliteit met 20 procent gedaald.
GeenStijl (9-4-'09) [url=http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/04/cbs_cijfers_geweld_special_voo.html][img]http://www.theshower.nl/pfff/forum/templates/subSilver/images/icon_minipost.gif[/img][/url] schreef:Tussen 2002 en 2007 nam het aantal vernielingen, geweldsmisdrijven en verkeersmisdrijven toe met respectievelijk 13, 18 en 11 procent.
Nog nooit van mijn leven ben ik sarcastisch geweest. Overigens was het een soort rhetorische vraag: een constatering. Wel zou ik jouw opvatting hierover leuk vinden.Jeroen schreef: Is dat een welgemeende vraag of meer een ietwat sarcastische opmerking?
Mijn vraag was anders bedoeld: Is het je duidelijk in hoeverre er een onderscheid is tussen wat de media weergeeft en wat er in werkelijkheid plaatsvindt en dat dit onderscheid 'doel'bewust gemaakt wordt door de media?okke schreef:Ja; het valt mij op hoe groot het verschil is tussen wat ik denk dat plaatsvindt en wat er door verschillende media gezegd wordt.Arjen schreef:Is je wel eens opgevallen hoe groot het verschil is tussen wat er plaatsvindt en wat er door de media gezegd wordt?
-Ik noem datgene wat in de media gezegd wordt 'de film'. Die film is er om ervoor te zorgen dat wij, het volk, het eens zijn met wat de regering doet. Rara welke krant houdt zch hiermee bezig?
Beide nieuwsberichten zijn geen leugens. Geweldsdelicten zijn van 706 (per 100.000 inwoners in 2000) toegenomen tot 835 (per 100.000 inwoners in 2007). Dat is een schrikbarende toename. Dat terwijl het totaal aantal (geregistreerde) misdrijven is afgenomen van 10.230 (per 100.000 inwoners in 2000) naar 9065 (per 100.000 inwoners in 2007).
Het beeld dat opgeroepen wordt met een bericht is groter dan wat er feitelijk staat. Dit is zaak van de lezer van een bericht zelf, zoals Ziznl eerder ook schreef. Maar ik dat media wel degelijk een verantwoordelijkheid hebben in het beeld dat zij willen schetsen in hun berichten. En wat dat de beïnvloeding betreft is elke krant schuldig aan 'de film'. Niet alleen door de woordkeuze en de keuze welke feiten over een bericht zij presenteren, maar ook door de keuze welke berichten zij presenteren en waar zij dat presenteren (op de voorpagina of op pagina 5; met foto of zonder; op primetime of 's avonds laat; enzovoorts).
Het is mij duidelijk dat er een onderscheid is tussen wat de media weergeeft en dat wat plaatsvindt (weergegeven wordt). Dit onderscheid wordt niet gemaakt door de media; dit onderscheid is er al: dat wat weergeeft en dat wat weergegeven wordt zijn niet gelijk.Arjen schreef:Mijn vraag was anders bedoeld: Is het je duidelijk in hoeverre er een onderscheid is tussen wat de media weergeeft en wat er in werkelijkheid plaatsvindt en dat dit onderscheid 'doel'bewust gemaakt wordt door de media?
Ah ok, dan wil ik er best antwoord op gevenArjen schreef:Nog nooit van mijn leven ben ik sarcastisch geweest. Overigens was het een soort retorische vraag: een constatering. Wel zou ik jouw opvatting hierover leuk vinden.Jeroen schreef: Is dat een welgemeende vraag of meer een ietwat sarcastische opmerking?
In het verlengde van deze vraag ligt de vraag of het zien van deze ´film´ (a.k.a. nieuw enzo) het effect heeft dat het daadwerkelijk moeilijker wordt om de werkelijkheid te be-grijpen zoals het plaatsvindt?Jeroen schreef: Dus ja, ik heb zo m'n eigen bronnen en heb niet het idee dat ik iets mis, sterker nog, ik denk dat ik meer weet en zie dan menig ander. Het nieuws kijken is bijna hetzelfde als goede-tijden-slechte-tijden, leuk tijdverdrijf, maar je wordt er geen haar wijzer van.
Idd. David Icke zei ooit eens: "The world is ruled by the though:"Oh no, what will the guys at the pub think?""Jeroen schreef:@Arjen: het vertroebelt. Het is veelal opgeklopte nutteloze informatie die je brein verklonteren en tot een onbruikbare pulp maken. Waarom mensen nog kijken is vaak alleen maar omdat ze anders het idee hebben dat ze iets gemist hebben als er op de werkvloer weer uitgebreid over gisters nieuws wordt geouwehoerd. In werkelijkheid duurt het slechts 10 minuten om al dit zogenaamde schokkende nieuws uit te wisselen, veelal omdat ze vaak allemaal hetzelfde kijken en het allang niet meer zo schokkend is als ze voor doen, want anders zouden ze er echt wel wat aan proberen te doen. Ik zie vaak een soort machteloosheid bij die mensen, gefrustreerd dat ze niet bij machte zijn om hun eigen leven tot een succes te leiden, en daarom een zekere steun vinden bij andermans ellende.
Volledig mee eens inderdaad.Hmm, voordat dit echt een preek wordt, ik geloof dat we het wel met elkaar eens zijn. Een goed-nieuws programma zou nou eens leuk zijn. Om 19:00 op alle netten als iedereen zit uit te buiken na het eten. En meteen er achter aan verschillende programma's over hoe je leuke dingen kan doen met je leven die geen bergen geld kosten of op pure gemakzucht cq luiheid zijn gebaseerd. De westerse wereld zou binnen een jaar compleet omgevormd zijn tot liefdadige goedwillende natuurliefhebbende rustig-maar-efficiënt werkende creatievelingen, die een jaar later 80% van de huidige maatschappelijke problemen heeft opgelost.
Ja, vanzelfsprekend.Arjen schreef:Denk je niet dat het dan verstandiger is mensen te leren dat die veiligheid niet kan bestaan?
Nee; dat past binnen jouw persoonlijke queeste.Arjen schreef:... en dat het concept een illusie is wat de staat hanteert om zichzelf te rechtvaardigen?
Doodgaan doe je slechts een keer. Op die ene die 2000 jaar en een dag geleden weer opstond (en nog enkele anderen). Het maakt daardoor wel degelijk uit of ik vandaag doodga of dat ik mijn kinderen nog kan zien opgroeien.Jeroen schreef:Zo verschrikkelijk zijn die dingen helemaal niet, iedereen gaat dood, of het nou vroeg of laat is. Dat men vroeg dood gaan zo erg vindt is ook alleen maar omdat dit je van jongs af aan meegegeven is.
Volledig mee eens. Ik zou het anders zeggen: door het afzweren van deze aanname.Jeroen schreef: Pas wanneer we onveiligheid accepteren als een deel van het leven, zullen we ons werkelijke veilig voelen.
Dat is inderdaad de functie van de media: het scheppen van een kader waarbinnen de politieke werkingen geaccepteerd worden door het volk.Zo ook met de media; in het nieuws zie je de meest verschrikkelijke dingen, allemaal om die angst in stand te houden. Want de machthebbers willen helemaal niet dat de wereld verandert., dan kunnen ze namelijk niet meer van hun eigen vrijheid genieten.
Dat is niet zo. Het past enkel niet binnen questes. Het is dus niet zo dat ik een queste heb die een kijk op het plaatsvinden in de weg staat, maar een ieder die die werkingen niet (meer) ziet een queste (a.k.a referentiekader) heeft wat een kijk op het plaatsvinden in de weg staat: jijzelf in dit geval dus.Nee; dat past binnen jouw persoonlijke queeste.
Ik ben niet degene die bralt; jij bent degene die luidruchtig opschept over je regelbasis...okke schreef:Ik heb geen tijd voor je gebral.Arjen schreef:Het past enkel niet binnen questes. Het is dus niet zo dat ik een queste heb die een kijk op het plaatsvinden in de weg staat, maar een ieder die die werkingen niet (meer) ziet een queste (a.k.a referentiekader) heeft wat een kijk op het plaatsvinden in de weg staat: jijzelf in dit geval dus.
Hoite Vellema schreef:
Nederlanders zijn vaak en veel bang. Bang voor de kredietcrisis en bang om hun baan te verliezen. Bang voor terroristen die een station opblazen of een vliegtuig in de Rembrandttoren parkeren en bang voor moslims die als een tsunami ons land overspoelen. Bang voor een onstuimig veranderend klimaat dat tot een wereldwijde crisis en oorlog om natuurlijke hulpbronnen leidt. Bang voor enge ziektes, virussen en antibiotica resistente bacteriën. Bang voor gekken die in crèches baby’s en kinderleidsters opensnijden en bang voor vrijgelaten TBS-ers. Bang om te dik te worden. Bang om vroeg dood te gaan. Ga zo maar door. Nederlanders zijn overal bang voor.
Deze cultuur van de angst wordt dankbaar geëxploiteerd door politici in het hele politieke spectrum. Zo wordt vooruitgang tegen gegaan. Christelijk rechts is tegen stamcelonderzoek en progressief links tegen genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen. Rechts is niet bereid in duurzame energie te investeren omdat het slecht voor de economie zou zijn en links vindt kerncentrales onveilig en vervuilend. Rechts wil terug naar het Nederland van de jaren ’50 omdat toen alles beter was en links durft geen fundamentele keuzes te maken om maatschappelijke onrust weg te nemen. Rechts wil veiligheid door vrijheidsbeperking en links is bang voor Grote Broer. Zo zit het land door irrationele angsten en primitieve politieke reflexen voortdurend in een pijnlijke spagaat.
Daarom pleit ik voor een hernieuwd humanisme. Weg met de angst en het pessimisme. Terug met de ratio. De mens moet centraal staan. Niet alleen die van vandaag, maar ook die van morgen. Niet alleen die van de eigen stam, maar ook die van erbuiten. Politieke dogma’s zijn taboe, vanaf hier gelden alleen nog de ethiek, de moraal, persoonlijke vrijheid gecombineerd met sociale verantwoordelijkheid en bovenal rationaliteit.
Er is een kredietcrisis. Laten we die gebruiken voor de herinrichting van de maatschappij. Er zijn terroristen. Laten we de voedingsbodem minder vruchtbaar maken voor terrorisme en juist vruchtbaarder voor gewassen. Bomen in plaats van bommen. Er zijn moslims in Nederland. Laten we zorgen dat ook zij (die zich dat nog niet voelen) medelanders worden. Er is een klimaatcrisis. Laten we nu dan eindelijk de onverdeelde keuze maken voor duurzame energie en innovatie. Er is vogelgriep. Laten we investeren in biotechnologie en die technologie voor iedereen toegankelijk maken. Er zijn gestoorden. Laten we door meer en betere sociale netwerken zorgen dat minder mensen buiten de boot vallen. Bel eens bij de buren aan. Er is een obesitasexplosie. Laten we dan gezonder eten. Minder vet en meer vezels. Dat is nog duurzamer ook.
En ja we gaan dood. Jij, ik, wij allemaal. Laten we er het beste van maken tot die tijd.
Welk bestaansrecht heeft de staat?Arjen schreef:Heeft de staat een ander bestaansrecht dan opkomen voor de burgers?
Als bevolking en grondgebied niet noodzakelijk zijn, dan heeft een staat per definitie geen bestaansrecht van het opkomen voor de burgers.Arjen schreef:De bevolking is geen noodzakelijk onderdeel van een staat omdat een staat kan bestaan uit 1 persoon die de volledige regering kan vormen. Er is dan geen bevolking buiten de regering.
Het grondgebied is geen noodzakelijk onderdeel van een staat omdat een staat kan bestaan zonder grondgebied (zoals de Nederlandse regering in Ballingschap deed in Londen, of de Dalai Lama nu voor Tibet).
Het enige noodzakelijke bestanddeel van een staat de regering is. Een regering is een groep mensen (die niet langer tot het volk behoren) welke de soeverein is of aanstuurt om een wettelijke (en daarmee politieke) organisatie te vormen.
Nog nooit heb ik dat gezegd.okke schreef: Gefeliciteerd. Jouw voorsprong in kennis geeft jou uiteraard ook meer recht van spreken.
Vooruitlopend op wat nog gaat komen, maar je MISquote van Kant in je sig spreekt boekdelen.Is deze opmerking vooruitlopend op wat nog gaat komen of naar aanleiding van een van mijn bijdragen in dit gesprek?
Bingo.Als bevolking en grondgebied niet noodzakelijk zijn, dan heeft een staat per definitie geen bestaansrecht van het opkomen voor de burgers.
Nee, die had maar één inwoner. Sowieso is iedereen feitelijk een autonomie.Ik vind dat idee van een staat met 1 persoon wel interessant. Zijn daar voorbeelden van of is dat puur theoretisch? Ik heb wel eens iets gelezen over een staat op een gepensioneerd boorplatform in de Noordzee, maar volgens mij had die meer 'burgers'.
Maar niet een staat...Arjen schreef:Sowieso is iedereen feitelijk een autonomie.
Een politieke organisatie middels wetten?okke schreef:Maar niet een staat...Arjen schreef:Sowieso is iedereen feitelijk een autonomie.
Ik denk dat alle regeringen zichzelf zo opstellen om zichzelf dus op onheuse wijze te motiveren. Dit et mogelijke uitzondering van de Dalai Lama.okke schreef:Als bevolking en grondgebied niet noodzakelijk zijn, dan heeft een staat per definitie geen bestaansrecht in het opkomen voor de burgers.
Waarom zou de Dalai Lama nog opkomen voor de bewoners van Tibet en streven naar onafhankelijkheid van China voor dat grondgebied?
En waarom hield de Nederlandse regering in ballingschap zich nog bezig met die rivierendelta en de mensen die daar door de Duitsers werden bestuurd? Als Nederlandse staat hadden zij daar toch niets meer mee te maken?
Liefde ervoor?okke schreef:Waarom zou de Dalai Lama nog opkomen voor de bewoners van Tibet en streven naar onafhankelijkheid van China voor dat grondgebied als bevolking en grondgebied niet noodzakelijk zijn voor het bestaansrecht van de staat Tibet?
Uit liefde voor dat grondgebied, uit liefde voor het zelfbeschikkingsrecht van de natie der Tibetanen; zoiets. Het heeft niets meer te maken met de staat an sich.okke schreef:Het kan niet uit liefde voor de staat Tibet zijn volgens jouw redenatie. Liefde voor de mensen die in dat berggebied wonen en voor het gebied zelf misschien, maar niet uit liefde voor Tibet.
Ik ga het proberen.okke schreef:Waarom zou de Dalai Lama nog opkomen voor de bewoners van Tibet en streven naar onafhankelijkheid van China voor dat grondgebied als bevolking en grondgebied niet noodzakelijk zijn voor het bestaansrecht van de staat Tibet?
Daar heb je helemaal gelijk in. En dat is exact ook mijn punt. Dus bij deze is een gevoel van veiligheid geen illusie maar een aanname op situatie basis gecentraliseerd per individu. De cultuur. zelfstandigheid, onafhankelijkheid en geloof maken voor een natie/land de situatie waarna de inwoner met zijn/haar eigen achtergrond de verdere stappen kunnen ondernemen naar het gevoel of naar het idee veilig te zijn.okke schreef:De Dalai Lama zet zich volgens mij ook in voor de bewoners van Tibet, voor hun Boeddhistische cultuur, zelfstandigheid en onafhankelijkheid van Chinese bemoeienis.
De staat Tibet bestaat volgens mij dan ook niet enkel uit de Dalai Lama als leider, maar ook uit de bewoners en de plek waar zij wonen.