Van Auschwitz tot Codex Alimentarius

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Van Auschwitz tot Codex Alimentarius

Bericht door Arjen » 14 mar 2009, 13:20


<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 mar 2009, 20:32

Ik ben benieuwd naar de open brief van dr. Matthias Rath, de bedenker van de Cellulaire geneeskunde en in 2005 genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs.

Heeft iemand een link naar een exemplaar van die open brief? In de voorbeeldbrief aan de minister president wordt naar deze verwezen, maar ik kan de brief zelf niet vinden op die pagina.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 15 mar 2009, 08:46

Dr. Mathias Rath schreef: Aan minister president de heer mr. dr. J.P. Balkenende
Ministerie van Algemene Zaken
Binnenhof 20
Postbus 20001
2500 EA Den Haag

Datum:

Ik gebruik zelf vitaminen als aanvulling op mijn voeding ter bescherming van mijn gezondheid.

Ik zou graag willen dat ook mijn gezin, familie, vrienden en kennissen vrije toegang hebben tot vitaminen in een samenstelling die goed is voor de gezondheid en dat alle mensen overal over deze effectieve, goedkope, preventieve en bijwerkingsvrije gezondheidstherapie kunnen beschikken!

Vervolgens verwijs ik naar de minister in kamerstuk 27428 nr. 53 waarin het recht verankerd ligt zelf persoonlijk te kunnen blijven kiezen tussen producten die wel of niet afkomstig zijn van genetisch gemodificeerde grondstoffen. Ik beschouw het zelfbeschikkingsrecht van mijn lichaam en gezondheid als een onvervreemdbaar recht tot een meer oorspronkelijke onthulling van mijn bestaan, conform grondwettelijke bepalingen.

Ik verzoek dringend – en ik reken daar ook op - dat u, als mijn regeringsvertegenwoordiger, deze wilsverklaring, en het zelfbeschikkingsrecht over mijn eigen lichaam en geest en te kunnen blijven kiezen zult waarborgen en derhalve respecteren en mij dit per ommegaande schriftelijk zult bevestigen.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 mar 2009, 11:08

De zin die aan deze tekst voorafgaat is "Ik steun de open brief van dr. Matthias Rath, want ook ik word de dupe van de plannen van de Codex Alimentarius-commissie". Het lijkt voor mij dat de tekst/brief eronder geschreven is naar aanleiding van die open brief. De tekst die eronder staat, lijkt me een persoonlijke brief namelijk en geen open brief.

Dank je wel voor de verheldering.

Ik gebruik zelf geen vitaminen als aanvulling op mijn voeding. En ben ook allerminst overtuigd dat zo'n aanvulling mijn gezondheid zou beschermen. Ik eet gevarieerd en zorg op die manier dat ik voldoende vitamines en bouwstoffen met mijn voeding tot mij neem. Enkele vitamines en bouwstoffen zouden wij in Nederland met gewone voeding onvoldoende tot ons krijgen en vandaar dat bijvoorbeeld jodium is toegevoegd aan sommig keukenzout en aan bakkerszout; en dat vitamine D is toegevoegd aan margarine.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 15 mar 2009, 13:31

Ik wil iedereen er graag op attenderen dat de Codex Alimentarius een door de VN goedgekeurde handelsovereenkomst is die betrekking heeft op het voedsel wat verhandeld mag worden. De Codex Alimentarius specificeert dat enkel voedsel wat behandeld is met bepaalde chemicaliën en wat bestraald is (wat overigens voedingsstoffen zoals vitaminen vernietigd) verhandeld mag worden. Lokaal mogen voedingsstoffen zoals vitaminen wel verhandeld worden. Dat kan best wel eens een probleem worden worden omdat Nederland niet voldoende voedsel verbouwt om alle inwoners te voeden. Ook mogen geen voedingswaren met gezonde bouwstoffen meer vervoerd (=verhandeld) worden naar gebieden waar hongersnood is. Dit zou best wel eens miljoenen tot miljarden tot gevolg kunnen hebben.

Omdat de Codex een internationale handelsovereenkomst is overschrijft deze de nationale voedingswetgeving. Een voorbeeld is het verbod op de handel in bepaalde soorten Maïs die het immuunsysteem van de mens aantast wanneer het gegeten wordt:
kamerstuk 27428 nr. 53 schreef: Aan de orde zijn de stemmingen over moties,
ingediend bij het debat over biotechnologie, te weten:
--knip--
- de motie-Vendrik/Ouwehand over het opschorten van
besluiten over toelating van ggo-gewassen (27428, nr.
120);
--knip--
In stemming komt de motie-Vendrik/Ouwehand (27428,
nr. 120).
De voorzitter: Ik constateer dat de aanwezige leden van
de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdD en de SGP
voor deze motie hebben gestemd en die van de overige
fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
Het allergrootste probleem is misschien nog wel dat er in de universele verklaring van de rechten van de mens te lezen staat dat mensen hun rechten niet mogen uitoefenen in strijd met de doeleinden van de VN. Op dat moment gelden de rechten van de mens dus even niet:
Universele verklaring van de rechten van de mens Artikel 29, lid3 schreef: 3) Deze rechten en vrijheden mogen in geen geval worden uitgeoefend in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.

Ik hoop danook dat iedereen deze handtekeningenactie nu het nog kan zal ondertekenen:
http://www.eliant.nl/?action=behaviour& ... 15&lang=nl

Misschien is het een goed idee om ook de bovenstaande brief naar onze minister president te versturen; ook al is deze berucht voor het ingaan op vragen.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
DT
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2009, 07:01
Contacteer:

Bericht door DT » 15 mar 2009, 16:53

Het mag helder zijn dat ik de uitleg van Arjen zeer behoorlijk vind en volledig onderschrijf.

De "Codex" geeft de SCHIJN slechts enkele regelingen te omvatten maar door de wijze waarop ze omschreven zijn (en in volkomen onwetendheid en domheid geratificeerd door het overgrote deel van de landen) geeft de Codex bijna absolute macht.
De wijze waarop ALLE voedingsmiddelen moeten worden behandeld (van bestraling tot het gebruik van zware middelen voor dierlijk voedsel) levert uitsluitend 'DOOD' voedsel op waaraan UITSLUITEND de kleine kern ACHTER de Codex (waaronder de bekende MOnsanto met zijn alleenrecht op genetisch gemanipuleerde zaden) gaat verdienen.

Waar allang bekend is dat onze voeding onvoldoende vitaminen en mineralen bevat om te voldoen aan onze behoefte (wat eigenlijk bij zeer gevarieerd eten al tot toevoeging/gebruik van vitamine- en mineralenpreparaten zou moeten leiden om tekorten te voorkomen) zal dat na invoering van de Codex extreem worden. Gelijktijdig mogen deze preparaten niet meer verhandeld worden (hooguit LOKAAL, maar welke lokale omgeving voorziet dan nog in deze preparaten die voldoen aan de regelingen uit de Codex????) en DUS zullen ziektebeelden gekoppeld ana de tekorten die ontstaan (weer) de kop opsteken ZONDER mogelijkheden ze te bestrijden.

Meest belangrijke van het verhaal van Arjen vind ik wel:
[quote]Het allergrootste probleem is misschien nog wel dat er in de universele verklaring van de rechten van de mens te lezen staat dat mensen hun rechten niet mogen uitoefenen in strijd met de doeleinden van de VN. Op dat moment gelden de rechten van de mens dus even niet:
Universele verklaring van de rechten van de mens Artikel 29, lid3 schreef:
[quote]3) Deze rechten en vrijheden mogen in geen geval worden uitgeoefend in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.[/quote][/quote]
Via invoering van de Codex worden (met als verantwoording het uitbannen van voedingsmiddelen die een 'gevaar vormen voor de volksgezondheid') alle rechten van de mens niet alleen met voeten getreden maar zelfs volkomen te niet gedaan. Immers: als de Codex krijgt wat ze wil, BESTAAT die keuze (tenminste naar alles dat via de Codex geregeld is en dat omvat bijna ALLES) niet meer.

Zelfs al zou je enige TWIJFEL hebben, zou je al moeten protesteren tegen deze gang van zaken (of tenminste de moeite nemen je te informeren over de Codex (en dan beter dan via het gemanipuleerde (des-)informatieprogramma van Radar)).

groet, DT/Nico
Alles dat ik schrijf is product van mijn eigen denken en daarmee geen absolute waarheid
(hooguit, gedurende de tijd dat er geen beter product beschikbaar is, voor mijzelf de waarheid)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 mar 2009, 20:55

  • "Klopt het dat alle vitaminen en mineralen vanaf december 2009 verboden worden?
    Uit berichten in de media zou blijken dat de Codex Alimentarius per 31 december 2009 vitaminen en mineralen zou verbieden en dat geen enkel land hierop invloed zou kunnen uitoefenen. Deze berichten zijn niet waar. De regelgeving voor voedingssupplementen zoals die nu al geldig is in Nederland verandert niet per 31 december 2009."

    (van: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit)
De Codex Alimentarius specificeert dat enkel voedsel wat behandeld is met bepaalde chemicaliën en wat bestraald is (wat overigens voedingsstoffen zoals vitaminen vernietigd) verhandeld mag worden.
In de informatie die ik erover vond, staat niet dat bestraling een verplichting is. Wel dat het een conserveringsmethode is die toegepast kán worden.
  • "Klopt het dat al het voedsel moet zijn doorstraald?
    Nee, dit klopt niet. Voedseldoorstraling is (naast andere methoden) slechts één techniek waarvoor gekozen kan worden om de veiligheid en houdbaarheid van voedsel te verhogen. Doorstraling van voedsel is een procedure waarbij ioniserende straling door het voedsel wordt geleid om zo micro-organismen te doden die voedselbederf of ziekten bij plant, dier of mens kunnen veroorzaken. Verschillende nationale en internationale adviesorganen hebben de voordelen en risico's van het doorstralen van levensmiddelen bestudeerd, en zijn allen tot dezelfde conclusie gekomen: doorstraling van voedsel vormt geen gevaar voor de gezondheid als dit onder de juiste omstandigheden en tot een bepaald stralingsmaximum wordt gedaan. Als voorwaarde stellen deze organisaties wel dat sommige producten ná doorstraling koel worden bewaard (Bron: Voedingscentrum). Het is dus een conserveringsmethode waar in sommige omstandigheden voor gekozen kan worden, het is dus zeker geen verplichting om deze te gebruiken.
    "
    (van: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit)
Lokaal mogen voedingsstoffen zoals vitaminen wel verhandeld worden. Dat kan best wel eens een probleem worden worden omdat Nederland niet voldoende voedsel verbouwt om alle inwoners te voeden. Ook mogen geen voedingswaren met gezonde bouwstoffen meer vervoerd (=verhandeld) worden naar gebieden waar hongersnood is. Dit zou best wel eens miljoenen tot miljarden tot gevolg kunnen hebben.
Als voedsel niet meer vervoerd mag worden, zal dat inderdaad een slechte zaak zijn. Dat mogen we nooit goedkeuren.

Gebruikersavatar
DT
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2009, 07:01
Contacteer:

Bericht door DT » 16 mar 2009, 11:21

@ Okke:

Heel terecht vermeld je een aantal zaken die ik in mijn reactie iets te stellig of incompleet heb vermeld. I stand corrected …

Inderdaad worden NIET per december 2009 de vitamine en mineralen preparaten verboden.
Er zal een OVERGANGSPERIODE gelden waarbinnen door de Europese Commissie (lees: DOOR DE CODEX, want daarin zijn al de maximale hoeveelheden opgenomen) de toegestane hoeveelheden worden bepaald.
Ervan uitgaande dat nu al, uit onderzoek, vaststaat dat de gehanteerde ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) te laag is ingeschat (meer is het namelijk niet, er is geen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) en de maximale waarde in de Codex vermeld NOG LAGER zijn, kunnen we er wel van uitgaan dat de middelen zoals we die nu kennen op termijn zullen verdwijnen.

Bedenkt daarbij eens, dat de nu gehanteerde ADH al op (naar ik meen) 10% ligt van wat verwacht is veilig te zijn en die door de Codex nog lager wordt bepaald. …
In hoeverre valt dan nog te spreken van “veilige normen’ via de Codex?

Wat betreft de bestraling van voedingsmiddelen …
Inderdaad: de Codex noemt een aantal wijzen waarop voedingsmiddelen “veiligâ€￾ gemaakt kunnen worden en die de minimale voorwaarde vormen voor handel.
De ‘doorstraling’ is daarvan de meest kenmerkende en minst veilige maar ook de overige behandelwijzen laten niet veel goeds over van je voeding.
De ‘verplichting’ de wijze van behandeling te vermelden op het etiket is natuurlijk een onzinnige. Er is immers straks geen enkel voedingsmiddel meer (behalve dan EVENTUEEL die middelen die lokaal geproduceerd en gebruikt worden) dat niet is behandeld (en dat is dan nog twijfelachtig gezien de laatste opmerking van deze bijdrage: het is immers NIET mogelijk DEELS de Codex te volgen, de keuze is alles of niets).

Daarbij valt de VERPLICHTING om alle dieren die dienen (op welke wijze dan ook) als voeding voor mensen, VERPLICHT hormonen toegediend moeten krijgen, VERPLICHT meermaals een antibioticakuur krijgen. Gewassen moeten behandeld zijn met pesticiden die (volgens de Codex) veilig zijn en ziekte moet in (zowel gewassen als dieren) zo veel mogelijk voorkomen worden hetgeen (zeker voor gewassen maar mogelijk ook voor dieren) resulteert in de voorwaarde om gebruik te maken van genetisch gemanipuleerde zaden.

Nu is algemeen bekend dat hormonen zowel in het vlees als bijvoorbeeld de melk ophopen en de gevolgen daarvan voor mensen absoluut niet bekend zijn.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van antibiotica die zowel in vlees als melk terug te vinden zijn.
Zelfs met het huidige (Nederlandse) gebruik van hormonen en antibiotica, valt te stellen dat eigenlijk grote hoeveelheden vlees en melk als medisch afval (of tenminste chemisch afval) vernietigd zou moeten worden. Algemeen is bekend dat de hoeveelheden antibiotica aanwezig in melk (even als voorbeeld) in grote mate bijdragen aan de antibiotica resistentie en daardoor een groot gevaar vormen voor de volksgezondheid. Van de, in melk aanwezige, groeihormonen wordt inmiddels, deels onderbouwd, aangenomen dat ze verantwoordelijk zijn voor een scala aan groeistoornissen.

De vermeldingen op de genoemde site van het ministerie passen perfect in de informatie die over de Codex door de Codex aangegeven worden. Ze gaan echter, zoals wel vaker, volkomen voorbij aan wat wij hier in Nederland aanvaardbaar/acceptabel vinden.

Natuurlik hoeft een land zich niet te schikken naar de Codex. Dat staat elk land vrij.
MAAR: niet schikken betekend niet exporteren en niet importeren!
En daarmee bestaat er helemaal geen vrije keuze aangezien de meeste landen (inclusief Nederland) niet voldoende voeding kunnen produceren voor zichzelf (om van landen waar bv hongersnood heerst maar niet te spreken).

groet, DT/Nico
Alles dat ik schrijf is product van mijn eigen denken en daarmee geen absolute waarheid
(hooguit, gedurende de tijd dat er geen beter product beschikbaar is, voor mijzelf de waarheid)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2009, 11:03

Welke vitaminesupplementen gebruiken jullie zelf? En van welke ben je bezorgd dat deze op termijn niet meer beschikbaar zijn?

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 19 mar 2009, 18:00


<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 mar 2009, 20:41

@Arjen: Welke vitaminesupplementen gebruiken jullie zelf? En van welke ben je bezorgd dat deze op termijn niet meer beschikbaar zijn?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 mar 2009, 22:00

okke schreef:@Arjen: Welke vitaminesupplementen gebruiken jullie zelf? En van welke ben je bezorgd dat deze op termijn niet meer beschikbaar zijn?
Ik zal maar even reageren: ik gebruik geen vitaminesupplementen, maar dat is ook niet het echte gevaar. Het echte gevaar is dat men straks van bovenaf gaat opleggen wat wij wel en niet mogen eten/verbouwenl
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten