God, wat zijn we bang

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Verwijderde gebruiker

God, wat zijn we bang

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2008, 15:32

God, wat zijn we bang
Malou van Hintum, 27-12-2008

Geachte God, ik ben vaak zo bang. Nee, niet meer voor u, die tijd heb ik gehad. Ik ben bang voor de wereld om me heen. We zijn hier op aarde met miljarden en miljarden individuutjes die zich tegenover elkaar moeten handhaven. Allemaal willen we gezondheid, geld en geluk. Dat is niet te overzien. Daar kon u ook niks meer mee, dat begrijp ik wel. Maar wij moeten wel, we staan er middenin.

Om een beetje overzicht te houden in die chaos, proberen we hier alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. En dan niet de kant van Mekka op. Daar willen we hier niets mee te maken hebben. Wat dat betreft doet u toch nog steeds een beetje mee. Ook al bidden we niet meer om genade, troost of steun, we zijn christelijk en dat willen we graag zo houden.

[lees verder op de website van de Volkskrant]

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 1
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 29 dec 2008, 16:04

Ik kan het moeilijk verklaren maar dit soort berichten irriteren me altijd mateloos. Altijd maar inspelen op angst, het is om gek van te worden.

De volgende irritatie komt uit het feit dat het gericht is aan God, nu ga ik er maar even vanuit dat het sarcastisch is maar dat kan je nooit zeker weten met gelovigen. Ik heb het weleens meegemaakt dat ik dacht dat ze sarcastisch bezig waren terwijl ze volkomen serieus waren.

Er zal vast wel een kern van waarheid in schuilen; maar de mens heeft altijd wel wat te klagen. Verschijnsel X willen ze niet, Oplossing Y heeft ongewenste 'side-effects', maar zelf met een werkbare oplossing komen doen ze nooit. Niet erg constructief.

Hellend vlak-redenering

Argumentatie waarbij niet de zaak zelf als slecht wordt betiteld, maar de overtreffende variant die algemeen bekend staat als slecht, als logisch gevolg wordt aangedragen. Daarmee wordt de zaak alsnog als slecht betiteld, zonder dat het logisch gevolg wordt bewezen.

* "Alle alcoholisten zijn ooit met limonade begonnen."
* "Als we homo's laten trouwen, laten we dieren later vast ook trouwen."

Bij het argument van het hellend vlak gaat het erom dat er onterecht wordt gesteld dat uit maatregel Q uiteindelijk een afschrikwekkend gevolg Z volgt. Echter, de kans dat uit maatregel Q via gevolg R, vervolgens S, daarna T, en uiteindelijk Z voortkomt wordt steeds kleiner en is in vele gevallen zelfs nihil te noemen.

Deze drogreden wordt ook regelmatig aangeduid met de termen Domino-argument en Slippery Slope. Overigens is omstreden of het wel werkelijk een drogreden betreft: voorstanders van een dergelijke redenering stellen dat het gaat om een waarschuwing voor een, gelet op de verdere gevolgen, ongewenst precedent.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2008, 16:09

Om schreef:...nu ga ik er maar even vanuit dat het sarcastisch is...
Dat ging ik ook. Als het een serieus bericht van Malou is, dan vergis ik me grondig in haar en in de Volkskrant.
Malou schreef:(...) Ik sprak laatst over deze kwestie met een kennis van mij. (...) Je moet niet zoeken naar veiligheid, maar naar vertrouwen, zei ze. Die flauwekul wilde ze zelfs opschrijven in de krant. Stel je voor.

Ze heeft haar stukje niet kunnen versturen (haha). Ik heb haar meegetroond naar een gebied waar preventief gefouilleerd werd. Ik weet dat ze daar tegen is, en dat ze zich zou verzetten. En mensen die zich verzetten, worden opgepakt. Nou, dat is ook gebeurd. Onze veiligheid, beste God, kunnen we niet aan dergelijke types overlaten. En daarom staat nu míjn brief in de krant.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 dec 2008, 19:45

Haar stuk vond ik juist goed, mits je het niet leest met angst in je achterhoofd maar juist de achterlijkheid van al die angst.
Doordat mensen zichzelf de angst zo veelvuldig aanpraten, creëren we juist een wereld waarin angst haar werk kan gaan doen.

Ik proefde namelijk een goed stukje cynisme wat her en der aardig accuraat de vinger op de pijnlijke plek legt: we draven door in ons streven om angst te vervangen door veiligheid, waardoor we ons bang voelen met of zonder die veiligheid.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 1
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 29 dec 2008, 20:10

Haar stuk vond ik juist goed, mits je het niet leest met angst in je achterhoofd maar juist de achterlijkheid van al die angst.
[gj]
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten