Ik denk dat de bovengenoemde omstandigheden ertoe geleid hebben dat men het idee had dat het mij doen toekomen van de bovengenoemde post verstandig was. Mij deed het echter denken aan lang vervlogen tijden, tijden waarvan alle mensen die deze mee hebben gemaakt ondertussen volledig buiten de maatschappij staan. In de mij toegestuurde bief was het volgende te lezen:

Eerlijk gezegd was ik in eerste instantie van mening dat het best een goed idee is. Iemand die ik ken werkt in de desbetreffende supermarkt en ik moet zeggen dat het me best geraakt heeft dat zij zoiets mee heeft moeten maken. Daarna begonnen langzaam maar zeker bepaalde lampjes bij mij te branden. Als eerste verzon ik de situatie dat men hiermee behoorlijk gepest kan worden. Als ik bijvoorbeeld een hekel heb aan Mohammed, dan zou ik zijn signalement door kunnen geven. In tweede instantie voelde ik me daar eigenlijk erg onveilig door omdat iemand dat geintje ook met mij zou kunnen uithalen. Ik moest daardoor denken aan de woorden van Benjamin Franklin: "Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.".
Het vervelende gevoel van een onvrije samenleving liet me niet los en ik moest denken aan verhalen die ik wel over het voormalige oostblok en Cuba gehoord had, namelijk dat er daar veel mensen zouden zijn die klikten over wat anderen gezegd zouden hebben bij de politie en regering. Het is dit soort 'controle' over de levens van de bevolking wat men wel totalitair noemt en op dat moment moest ik denken aan Nederland tijdens de bezetting in de tweede wereldoorlog. Met name deed het mij denken aan de NSB. Het was immers de NSB die samenwerkte met de Duitse besetters, waar mensen die Joden verborgen hielden voor waakten en die gebruikt werden om een volk onder de duim te houden omdat iedereen er immers een zou kunnen zijn. Terreur van de eerste plank in die tijd natuurlijk. Dit 'Burgernet' heeft dit allemaal niet in zich natuurlijk. Het zal, volgens de website alleen gebruikt worden voor de volgende situaties:
- diefstal of inbraak;
- doorrijden na een aanrijding;
- tasjesroof;
- geweld;
- vermiste personen.
Als er later nog een goed idee omtrend waarvoor burgernet gebruikt kan worden, dan kan dit immers toch gewoon toegevoegd worden. Uiteraard is het gemakkelijk op dit moment om niet herkend te worden. Anders zou je op dit soort gedrag aangesproken kunnen worden. Dat kan nog vervelende situaties tot gevolg hebben. In die zin is het net een soort geheime dienst, een geheime dienst die de bevolking in de gaten houdt zoals de binnenlandse veiligheidsdienst ofzo. Wel vraag ik me een beetje af sinds wanneer het noodzakelijk is om de eigen bevolking in de gaten te houden. Daar komt dan bij dat ik me afvraag waar de stadswacht dan eigenlijk voor is.
Ik vermoed echter dat het invoeren van dit burgernet en de recente onlusten behoorlijk wat met elkaar te maken hebben. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat met dit burgernet bepaalde sujetten vrij gemakkelijk gevolgd kunnen worden. Geheel toevallig deed een bepaalde zin uit een van de persberichten waar ik hierboven naar verwijs me wel heel erg sterk denken aan het 'nut' van dit 'Burgernet':
De daders waren immers toch al verdwenen…Toeval? Misschien, maar ik denk van niet.De daders waren immers toch al verdwenen en in de tussentijd waren er bovendien nog twee andere incidenten waarbij directe inzet vereist was
Ik denk dat ze er weer zijn, terug van weggeweest: Nieuwe laarzen van een oude leest.