Boeken: Uit verveling

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Boeken: Uit verveling

Bericht door Jeroen » 20 apr 2008, 11:40

Een gesprek met de filosoof Awee Prins over zijn dissertatie 'Uit verveling'. Prins stelt dat diepe verveling de verborgen grondstemming van onze tijd is. Hij schetst tevens de literaire geschiedenis van de verveling.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... tle=Boeken over Uit verveling van A. Prins ;embed=1

http://boeken.vpro.nl/afleveringen/32553624/
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 20 apr 2008, 12:19

kijk ook deze aflevering

http://boeken.vpro.nl/afleveringen/39239749/

(morgen)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 4
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 20 apr 2008, 16:36

Boeiend wel!

Prins: "Tel uw zegeningen, én uw zegelringen!"
:oops:


Ik vond een tamelijk interessant essay n.a.v. het boek van Awee Prins:
(wat ikzelf allemaal nog even moet/wil laten 'rondzingen', hier intern.).

(opdat ik niet teveel aan verveling ten prooi val)

Verveling: gevaarlijker dan de atoombom

Henk Hogeboom van Buggenum

Awee Prins: Uit verveling



Hoe moet ik een boek bespreken waarvan de schrijver zelf zegt: "De 'kritiek van de verveelde en vervelende rede' wordt allereerst ontwikkeld vanuit het schamele levensverhaal van de auteur zelf: een zwakke thriller zonder helden, zonder butler die het allemaal gedaan heeft, zonder plot" ... en die dan bovendien de hoop uitspeekt, dat zijn beide zoons "nooit in zijn verveelde voetstappen zullen treden" (p.21/23)? Misschien is het goed als ik tegenover de wordingsgeschiedenis van Awee Prins die van mijzelf in het geding breng. Net als Prins verdiepte ik mij in de Duitse en de Russische literatuur. Over Kafka schreef ik destijds een scriptie.

Prins haalt een groot aantal teksten uit deze en andere literaturen aan, waaruit je de verveling, de doel- en zinloosheid van het bestaan tegemoetstralen (p.25-93). Dit beeld van een sombere uitzichtloosheid werd voor mij doorbroken toen ik rond 1963 Het verschijnsel mens van Teilhard de Chardin las. Als leraar kon ik daardoor tegenwicht bieden tegen een dergelijke wereldbeleving ook in teksten van Schopenhauer, Nietzsche, Cioran en Heidegger die uitvoerig door Prins worden aangehaald. Van mijn familie moest ik het net zo min hebben als Prins. Ondanks zijn positieve tante Marie-Sophie, zijn oom Wim (p.104) en een zwager in Frankrijk bleef het leven van Prins getekend door een fundamentele leegte.

De misvatting over het 'ding'

In zijn boek beschouwt Awee Prins die 'verveling' van alle kanten: lexicografisch, fysiologisch, psychologisch, psychopathologisch, antropologisch. Uiteindelijk komt hij via een uitvoerige bespreking van Heideggers Sein und Zeit, maar vooral van diens Grundbegriffe der Metaphysik uit bij een mogelijke omslag door een herwaardering van 'het ding'. Niet alleen zou 'het ding' namelijk door de wetenschappelijke dominantie in het Westen ten onrechte tot louter 'object' zijn bestempeld, maar ook door de filosofie van de afgelopen 2500 jaar niet in zijn 'eigenlijkheid' zijn onderkend. We zouden meer aandacht moeten hebben voor 'het ding', omdat we ermee in een directe relatie staan: het ding is niet alleen 'object', het is ook Bedingung van ons leven, d.w.z. datgene wat ons leven mede bepaalt, datgene waardoor wij - om het heideggeriaans te zeggen - gestemd worden. Wij staan in wisselwerking met de dingen.

Wie het werk van Teilhard de Chardin bestudeert, leert dat de mens bestaat uit sterrenstof. De mens is een samenwerkingsverband van atomen, moleculen, cellen, organen en organismen zoals dit sinds 13,7 miljard jaar als universum vanaf de big bang en sinds 4,5 miljard jaar op onze planeet Aarde in de evolutie is gegroeid. De 'binnenkant' (le devant), het psychisch element, dat Teilhard in de stof aanneemt, groeit met het toenemen van de complexiteit in grotere eenheden van die stof. Voor het establishment van de wetenschap was deze hypothese van een vorm van 'leven' in de stof een reden om zijn werk ofwel tot 'filosofie' ofwel tot 'metafysica' te bestempelen. Het idee, dat het waarneembare leven al een kiem zou hebben in 'het ding', de zogenaamde 'dode stof', die voor ons onwaarneembaar is, dat idee was (en is) voor de wetenschap onverteerbaar.

Geen vervelend, maar een spannend proces

Nog steeds vermijdt de natuurwetenschap het om 'het bewustzijn' te zien als een stadium in de ontwikkeling van deze 'binnenkant' van de stof, van 'het ding'. Het gaat haar te ver, dat de culturele evolutie, die op dit bewustzijn stoelt, een voortzetting is van de biologische evolutie. Deze doorlopende lijn in de evolutie, die Teilhard zag als de convergentie van delen door samenwerking en het daardoor ontstaan van een 'bovenmens' leeft eerder in de filosofie. Nietzsches Ãœbermensch stijgt echter op een geheel andere wijze boven zichzelf uit, dan Teilhards 'bovenmens'. Teilhard maakt door conclusies gebaseerd op natuurkundige waarnemingen duidelijk, dat de gerichtheid op zichzelf in plaats van het dienstbaar zijn aan het geheel leidt tot versnippering, verbrokkeling, fragmentatie, verveling. Hij noemt 'verveling' dan ook een groter gevaar voor de mensheid dan de atoombom. De weg van de evolutie is in zijn visie die van materie naar geest. De geest, de 'binnenkant', wordt sterker door het integreren van 'het ding' erbuiten, dat ook een eigenheid heeft in zijn 'binnenkant'. Verdieping in de eigenheid van de 'ander', het 'ding' of het samenwerkingsverband van dingen dat we als dieren, mensen, instituties, organisaties om ons heen zien, leidt tot grotere complexiteit, grotere eenheid en daarmee grotere bewustwording. Dat is niet vervelend, maar een alleszins spannend proces.

Bezinning

Heidegger echter vraagt zich af of de dingen zoals zij in de moderne natuurwetenschap worden beschreven nog wel dingen zijn (p. 336). Net als in de psychologie van Ken Wilber klinkt in zijn filosofie de roep om bezinning, een "bezinnend nadenken, dat het gebeuren van elke dag indachtig is" (p. 366). Maar hoe doen we dat? Prins schrijft: "De vraag naar de alledaagsheid ( en naar 'het gezonde verstand, dat zich daarin breed maakt) is door de Westerse filosofie verzaakt. Minachting voor het leven van alledag, waarin de gewone mens zijn dagen slijt is een constante in de geschiedenis van de filosofie" (p. 374). Als we echter de nodige omslag in onze materialistische, op tijdverdrijf en verstrooiing gerichte samenleving willen bewerkstelligen, dan moet de filosofie zich ook niet bedienen van een jargon - zoals dat van Heidegger en Sloterdijk - maar woorden zien te vinden die de gewone mens aanspreken en raken. Als dit de politiek wordt, dan wil ik me graag bij Awee Prins aansluiten, die in zijn slotzin schrijft: "Lezer, ik ga de politiek in; de Dingpolitiek wel te verstaan." We zullen ons niet vervelen!!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 apr 2008, 15:43

Eén van de citaten uit het boek van Awee Prins:

Uit Dostojewski's Aantekeningen uit het ondergrondse.
Dit boek gaat over het dagboek van iemand die zich teruggetrokken heeft in een soort souterrain-woninkje..
Nu de slotsom, mijne heren..
Het is maar beter niets te doen! Het beste is bewuste inertie ..

Teveel inzien - dat is een ziekte, werkelijk volop een kwaal ..
De regelrechte, wetmatige, directe vrucht van het bewustzijn - dat is inertie, te weten het bewust met-ineengeslagen-handen-terneerzitten ..


O, als ik alleen maar uit luiheid niets deed. Mijn God, wat zou ik dan een respect voor mezelf hebben. Respect juist omdat ik tenminste lui kon zijn; althans één positieve eigenschap zou bezitten, waar ik dan ook zelf zeker zou zijn. Wat is dat voor iemand? wordt gevraagd. Antwoord: een luiwammes; en het zou immers heel plezierig zijn, dit over je te horen zeggen. Het betekent dat je iets bent, het beduidt dat er wat van je te zeggen is. "Een luiwammes!" - dat is tenminste een betiteling en een omschrijving, dat is een loopbaan, heren ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 apr 2008, 00:17

@Eva schreef
Ik vond een tamelijk interessant essay n.a.v. het boek van Awee Prins:
(wat ikzelf allemaal nog even moet/wil laten 'rondzingen', hier intern.).

(opdat ik niet teveel aan verveling ten prooi val)
Als je uitgezongen bent intern, ben ik wel benieuwd naar je gedachten, evenals dat ik benieuwd ben naar die van Jeroen.

Ter bestrijding van de verveling (als je die dus NIET uit wil houden, zoals ik dat op het moment ook niet wil) raad ik aan dat boekje van Dostojevski te lezen en niet het boek van Awee P..

Citaat in vorige post was bedoeld om een beetje aan te geven:
De gruwelijkheid van de verveling en de samenhang met zelfbewustzijn en vrijheid.
Daar zit echt wel een 'prettig gesprek' in, samen met het voer van Jeroen en het essay van jou, Eva!

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 apr 2008, 05:13

In het hostel lijkt het wel een epidemie. Elke dag is er minstens 1 persoon die rondloopt en iedereen die het wil horen vertelt dat hij verveeld is; of ze moeten er speciaal voor naar mij toe komen - lijkt me nogal onwaarschijnlijk =P~ .

Het is bijzonder te zien hoe makkelijk mensen zichzelf als 'bored' betitelen, daarmee extra kracht gevende aan hun huidige toestand.

Ik ben zeer benieuwd naar dat boekje van Dostojevski, zeker omdat ik altijd al iets van de beste man heb willen lezen. En als het over luiheid gaat, dan ben ik zeker van de partij.. ik heb het persoonlijk namelijk nooit als een negatief iets gezien, luiheid. Echter in de hedendaagse werk Werk WERK wereld is het natuurlijk zondig om lui te zijn.

Het grote probleem is denk ik een verschil te kunnen blijven zien tussen luiheid en verveeld zijn, maar daarvoor wil ik bv eerst het boekje van Dost. lezen.. om inspiratie tot lui zijn op te doen :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 apr 2008, 11:12

Intangible Radjanamadjo schreef:
In het hostel lijkt het wel een epidemie. Elke dag is er minstens 1 persoon die rondloopt en iedereen die het wil horen vertelt dat hij verveeld is; of ze moeten er speciaal voor naar mij toe komen - lijkt me nogal onwaarschijnlijk .

Het is bijzonder te zien hoe makkelijk mensen zichzelf als 'bored' betitelen, daarmee extra kracht gevende aan hun huidige toestand.
Leuke aansluitende ervaring! Is daar in ieder geval niet taboe of weggedrukt naar een onbewust gebied..toch?
"Extra kracht gevende". Zou kunnen. Is dan een derde mogelijke reactie naast 'uithouden' en 'wegwerken'. Bijvoorbeeld dat laatste door 'werk Werk WERK', druk Druk DRUK.

Boekje moet je beslist lezen: Is echt indrukwekkend filosofisch geinspireerd met vele lagen. EN dun! Dit itt de pillen die ie verder geschreven heeft. Dus voor luie en snel verveelde mensen ;)

Maar met jouw opgebouwde conditie nu en gratis boeken uit de bibliotheek moet het nu zeker een peuleschil zijn. Ha ha

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 apr 2008, 14:20

(vervolg)
Metafysica als oorzaak van de grondstemming van verveling:
(Uit Awee P.; van Martinus Nijhoff; uit: Het lied der dwaze bijen)
Een geur van hoger honing
verbitterde de bloemen,
een geur van hoger honing
verdreef ons uit de woning.
En dan woning opvatten als Hölderin's woord:
Dichterlijk bewoont de mens de aarde.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 4
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 apr 2008, 16:21

Yopi schreef:
@Eva schreefQuote:
Ik vond een tamelijk interessant essay n.a.v. het boek van Awee Prins:
(wat ikzelf allemaal nog even moet/wil laten 'rondzingen', hier intern.).

(opdat ik niet teveel aan verveling ten prooi val)

Als je uitgezongen bent intern, ben ik wel benieuwd naar je gedachten,
Ben nog steeds aan het zingen volop... :-k
Ik geloof dat ik zowel dat boek van Awee áls dat boekje (dun!) van vriend Dostojevski wil lezen... Ik vind 't nogal een thema, eigenlijk. En doet me ook denken aan die 'ondraaglijke lichtheid van het bestaan'.

Radja schreef:
Het is bijzonder te zien hoe makkelijk mensen zichzelf als 'bored' betitelen, daarmee extra kracht gevende aan hun huidige toestand.
Ja, dat is inderdaad een 'mooi' gezichtspunt en ik denk dat 't vaak zo is. Het is een bijna een term van gewoonheid aan het worden, in veel gevallen. Net als andere termen als 'druk-druk-druk' of 'z'n gangetje' ofzo, als dat veel en vrijwel automatisch gebruikt wordt. Enerzijds houdt het 'dingen' van je af, en anderzijds bevestigt het een soort web, dat om de eigen situatie heen zit als het ware, en waarvan men dan aanneemt dat 'die toestand (van zijn) nu eenmaal zo is.' Alsof het alles zegt. Ook vaak alsof het een écht antwoord is op bijv. de vraag: "Hoe gaat het met je?". Terwijl dat 'gaat' juist weer duidt op een bepaalde beweging of actie (hoewel die vraag ook vaak uit automatisme wordt gesteld...), en het antwoord dat juist duidt op een bijna statisch iets, van; ach ja....
'Ondraaglijk licht'.

Hmm, beetje warrig, dit, of niet? :-k
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 apr 2008, 21:40

Leopardi uit boek Awee P.

Verveling is in zekere zin het meest verheven menselijke gevoel (...)
Het feit dat de mens door niets op aarde noch om zo te zeggen door de aarde in haar geheel kan worden tevredengesteld, dat hij de onnoemelijke uitgestrektheid van de ruimte, het aantal en de wonderbaarlijke grootte van de werelden beschouwt en tot de bevinding komt dat alles nietig en klein is voor de capaciteit van zijn geest, dat hij zich het oneindig aantal werelden en het oneindig grote heelal voorstelt en voelt dat zijn geest en zijn verlangen nog groter zouden kunnen zijn dan dat heelal, dat hij de dingen altijd beschuldigd van ontoerijkendheid en nietswaardigheid en dat hij een tekort en daarom verveling ervaart, dit alles schijnt mij toch het meest doorslaggevend bewijs van de grootheid en adel te zijn dat zich in de menselijke natuur manifesteert.
Daarom is de verveling weinig bekend bij mensen zonder enige betekenis en heel weinig of niet bij andere wezens.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 apr 2008, 15:05

Eva schreef:
'Ondraaglijk licht'
'Wachten en boodschappen doen'

Hoe gaat het?
Zijn gangetje hè ...
of: Ach, je weet hoe het gaat ...
of: Gaat wel hoor ...
of: En met jou? (handje er bij ..)

Nou ja:
Wat doen we er mee? Met de verveling?

Radja:
Het grote probleem is denk ik een verschil te kunnen blijven zien tussen luiheid en verveeld zijn, maar daarvoor wil ik bv eerst het boekje van Dost. lezen.. om inspiratie tot lui zijn op te doen
Lekker lui leggen lezen ..
Een dissertatie schrijven met als titel : Uit Verveling
:snooty:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 30 apr 2008, 22:48

yopi schreef:Radja:
Het grote probleem is denk ik een verschil te kunnen blijven zien tussen luiheid en verveeld zijn, maar daarvoor wil ik bv eerst het boekje van Dost. lezen.. om inspiratie tot lui zijn op te doen
Lekker lui leggen lezen ..
Een dissertatie schrijven met als titel : Uit Verveling
:snooty:
Ik heb het boek gevonden! Dus een dezer dagen beginnen met het lezen (in het engels :shifty: :))
Misschien dat ik ooit nog iets zal schrijven over het genot dat luiheid is.. :whistle: of wellicht een kwelling voor de mens?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 apr 2008, 23:23

ok ! :)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 mei 2008, 12:23

Oook uit AWP

John Lennon:
There is always something happening, but nothing going on ...

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 mei 2008, 00:58

yopi schreef:ben wel benieuwd naar je gedachten, evenals dat ik benieuwd ben naar die van Jeroen.
Ik ben druk met andere bezig nu. Ik lees alle reacties binnenkort en geef je dan een uitgebreidt antwoord.

De eerste indruk van deze aflevering van boeken was zoiets als: verdomd hij heeft gelijk, zo werkt het dus, daarom doen we zo achterlijk :greins:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 mei 2008, 15:43

Het boek van AWP is op internet gepubliceerd:

http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset ... rifted.pdf

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 mei 2008, 00:27

yopi schreef:Het boek van AWP is op internet gepubliceerd:

http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset ... rifted.pdf
:klapperdeklap:

thnx!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 mei 2008, 16:07


"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 13 mei 2008, 23:10

yopi schreef:Zijn er nog reakties op Dostojevski's boekje?
Ben bezig - 1/5e deel gelezen denk ik, het is best pittig in het engels (filosofen/schrijvers hebben nou eenmaal de neiging om 'mooie' (lees: ingewikkelde) woorden te gebruiken om hun ideeën te illustreren :))

maar ik ga het zeker uitlezen, tis interessant om te lezen hoe hij voor de geleerden/upper-class schrijft. Doet me denken aan Bernard Mandeville!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 mei 2008, 15:19

@IR: Ik vraag me af of je wel het boek leest dat ik bedoelde. Wat is de titel in het engels? Er is nl. een titel die er op lijkt.
Van Mandeville lees ik in de wikipedia:
Mandeville is het bekendst door zijn vaststelling dat de ondeugd de eigenlijke bron van het algemeen welzijn is, terwijl de deugd die juist kan schaden. Een voorbeeld uit de economie: een losbandig persoon handelt uit slechte neigingen, "maar dit levert werk op voor kleermakers, dienstknechten, parfumeurs, koks en dames van lichte zeden, die op hun beurt weer bakkers, timmerlui enzovoort nodig hebben." De hebzucht van de losbandige is dus tot nut van de maatschappij als geheel. De regel dat individueel nut niet gelijk hoeft te zijn aan maatschappelijk nut, is een belangrijke stelling in de economie, die naar hem ook de Mandevilleparadox heet. Deze stellingname schokte de gemeenschap hevig en werd bestreden door de meeste van zijn vrome tijdgenoten.

Mandeville oppert dat de samenlevingen van mensen zijn ontstaan door het belang dat zij erbij hebben om zich te beschermen. Dat mensen egoïstisch zijn in de zin dat zij zich laten leiden door hun eigenbelang, is voor Mandeville geen keuze, maar een natuurlijk gegeven, waarin de mens niet verschilt van andere levende schepselen.
... en zie het verband uit dit stukje in ieder geval niet.
??

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 14 mei 2008, 23:02

Ik heb thuis: Notes from underground / Fyodor Dostoevsky. A confession / Lev Tolstoy ; edited by A.D.P. Briggs.
(= deze text die ik nu lees)
Lijkt me toch het goede boek.. :)

En qua Mandeville bedoel ik meer dat hij voor de upper-class schrijft, dus niet zo zeer de inhoud van zijn boek(en). Of zie ik het verkeerd als Dostoevsky het over 'gentlemen' heeft? O:)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 mei 2008, 00:49

yopi schreef:Het boek van AWP is op internet gepubliceerd:

http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset ... rifted.pdf
cool, ga 't dit weekend lezen
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 mei 2008, 15:57

@IR: klopt

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 mei 2008, 22:46

yopi schreef:@IR: klopt
Gelukkig maar :)

Zal dit weekend verder lezen en hopelijk het boek uitlezen zodat we er op in kunnen gaan
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 4
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 19 mei 2008, 15:50

Ik eeehhhh.... ben 't ook aan het lezen...
:hmm:

In mijn exemplaar staat dus voorin:

"Dit is al geen literatuur meer, maar een strafoefening."
(F.M. Dostojevski)
:smt045

Mijn arme opa.... [alcoholic]
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 okt 2008, 03:03

Of toch geen angst, maar verveling?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 4
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 okt 2008, 09:00

Wat bedoel je?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 okt 2008, 14:27

Sorry ..
Ik wilde verveling weer even aan top zien, gezien de topics die gaande zijn in deze rubriek. Laat maar lekker zitten.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 1
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 10 okt 2008, 19:40

Interessant standpunt over verveling. Ik kan me er wel in vinden eerlijk gezegd.

"De wereld gaat niet ten onder aan een apocalyptisch vuur of ecologische ramp, maar aan de holle mens, met hun hoofden vol met stro..." O:)

"Hoe beter het met mensen gaat, hoe meer ze zichzelf gaan vervelen": We hebben het te goed, hier in het Westen. We hoeven ons geen zorgen te maken over de basis behoeften: eten, drinken, onderdak, etc. De zaken die nodig zijn om 'te leven' komen ons aanwaaien en hebben we dus tijd over om ons te vervelen...?

"Het oog voor de alledaagsheid": kunnen genieten van het gewone, vanzelfsprekende van alle dag...

Lijkt me wel een leuk boek om te lezen, die van Awee Prins... En mooie vent ook die Awee (niet te stijfjes, vleugje humor, schenen schoppend,..).


Kwam ook nog het boek "Filosofie van de verveling" (Lars Svendsen, 2003) tegen... KLIK
In het interview onder de 'KLIK' ook nog een mooie theorie dat een moment van verveling een afwezigheid van emoties is... :-k
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 15
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 okt 2008, 01:00

mooie omslag
Afbeelding
Dank je wel Eddy!
Ik heb me zeer vermaakt met 'KLIK'.
Opmerkelijk vond ik de breedte van de analyse van de verveling die uit het interview sprak. En dat boekje van Frans Jacobs lijkt me ook prima om de tijd door te komen.

Ik moest nog denken aan een computerspel dat ik vroeger met mijn broer speelde. Een doolhofspel met de bekende bedreigingen. Eén figuur staat me bij als bijzonder bedreigend. Je levensrating ging met sprongen omlaag als die in een kamer verscheen en je raakte helemaal in paniek om zo snel mogelijk uit die kamer te verdwijnen. Die figuur deed helemaal niks. Je kon ook op geen enkele manier tegen hem optreden.
Hij verveelde je letterlijk dood.

Ook leuk vond ik in het interview die passage over hoe Schopenhauer zich verkneukelt moet hebben met zijn sadistische beschrijving van het menselijk leven dat heen en weer slingert tussen ongeluk en verveling ...

Kortom divertissement van hoog nivo, die het leven aanzienlijk kan bekorten naast kaarten!

Mijn onderschrift, dat ik al lang handhaaf, vind ik ook zeer humoristisch betekenisvol
...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten