De maand van de filosofie - thema 2008 - De stad

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Verwijderde gebruiker

De maand van de filosofie - thema 2008 - De stad

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 apr 2008, 14:44

April is de maand van de filosofie.

Afbeelding

Thema 2008: De stad

Onze wereld is in rap tempo aan het verstedelijken: In 2008 woont voor het eerst in de geschiedenis meer dan de helft van de wereldbevolking in een stad in Nederland is dat al sinds 2001 zo. Moeten we blij zijn met deze ontwikkeling? Kunnen wij die uitdaging wel aan? Leven in een stad kan een vloek of een zegen zijn. We kunnen er kansen op groei in zien, voor ontplooiing, opleiding, banen, maar ook problemen: segregatie, criminaliteit, kansen op vervreemding en vereenzaming.
Genieten we van de diversiteit van de stad, of voelen we ons er onbehaaglijk bij? Willen we graag onze gang gaan, of vooral graag onze buren kennen? Wordt de stad van morgen een oord van het goede leven, een domein van vrijheid en openbaarheid?


Een animatie op Volkskrant Oog, geïnspireerd door de maand van de filosofie.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 1
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 08 apr 2008, 18:41

Het doet me denken aan de prijsvraag die Jean-Jaques Rousseau gewonnen heeft, welke uitgevaardigd was door de Academie de Dijon. Het schreef toen zijn "Vertoogh over de ongelijkheid". In dit werk maakt hij het onderscheid tussen natuurlijke en politieke ongelijkheid. Ook beschrijft hij de corruptie die plaatsvindt middels de medemenselijkheid. Ik geloof dat ik, net zoals Rousseau, de corruptie in de stad zie plaatsvinden en de puurheid op andere plaatsen zie bestaan.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 apr 2008, 22:51

Persoonlijk hou ik niet zo van de stad. Het heeft me nooit aangetrokken en dat zal ook zo blijven..

De ontwikkeling van steden leidt er momenteel nog steeds toe dat het platteland achtergelaten wordt, waardoor de voedselproductie alleen maar slechter kan worden m.i. Met genetische manipulatie, lopende band voedsel en dergelijke als gevolg..

En verder denk ik dat een stad meer dan het platteland leidt tot eenheidsworst.. Wellicht meer variatie en diepgang, maar dan wel van hetzelfde..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten