Zwaartekrachtsenergie benut: de gevolgen?

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 20 mar 2008, 19:55

ziznl schreef:Natuurkundig is er alleen een beschrijving van zwaartekracht en geen verklaring. Het is dus onjuist om te beweren dat zwaartekracht door massa zou ontstaan. Het is juist om te verklaren dat massa en zwaartekracht gerelateerd zijn, maar dit behoeft geen oorzaak-gevolg-relatie te zijn.
Zwaartekracht is overigens een convergerende samentrekkende kracht, alsof de ruimte krimpt. En elektromagnetisme is een divergerende en uitzettende kracht, alsof de ruimte dus uitzet met een snelheid van c. Zwaartekracht zorgt ook voor de korrelige opbouw van het universum en in die zin kun je zeggen dat het de zwaartekracht is die massa doet ontstaan in plaats van dat massa de oorzaak is van zwaartekracht. Elektromagnetisme en licht zorgen juist voor een egale verdeling binnen het universum. We hebben dus enerzijds een Korrelig en anderzijds een Gelijkmatig universum. Vergelijk maar met het oplossen en neerslaan van een stof in een oplossing.
Mooie analogie.
Ik denk dat er continu ruimte gevormd wordt door het uitzenden van licht en dat er continu ruimte verloren gaat door het krimpen van zwaartekracht. Als twee voorwerpen naar elkaar toevallen, dan kun je namelijk zeggen dat de ruimte tussen die voorwerpen krimpt. De daadwerkelijke ruimte die een massa inneemt is een soort negatieve inzichzelf gekeerde ruimte. Doordat deze ruimte door zwaartekracht ontstaat kan ook een positieve echte ruimte ontstaan tussen die massa's. De negatieve ruimte en positieve ruimte kun je 'iets-niets' en 'niets-niets' noemen. En deze onevenwichtige situatie is een soort dynamisch (on)evenwicht.
Hoe kom je erbij dat licht ruimte schept en zwaartekracht ruimte inkrimpt?

Ik heb het idee opgevat dat zwaartekracht juist die ruimte vormt: de voorwaarden ruimte en tijd in zich draagt. Zwaartekracht is daarmee een volledig verkeerd woord ervoor.

Verklaar u nader!
Niet-natuurkundig is de zwaartekracht merkbaar als een echt gevoel van aantrekking. Zwaartekracht is equivalent aan liefde. Het verbuigt de ruimte, trekt objecten aan, kan aanleiding zijn voor botsingen, maar kan ook de boel in banen leiden in een zonnestelsel. Waarbij elke planeet zich in zijn eigen ruimte of baan 'vrij' kan bewegen. Zwaartekracht is een heel bijzonder fenomeen, waar we nog maar heel weinig van snappen. Newton en Einstein, beiden wetenschappers die de therie over zwaartekracht echt een stapje verder hebben gebracht, onderkenden dit feit ook. Zwaartekracht is mysterieus en normaal tegelijk. Het is zo normaal dat je op de grond kleeft en het is zo normaal dat er een boven en een onder is. Dat normale komt allemaal door de mysterieuse zwaartekracht.
:-k
Verklaar u nog nader dan! (vooral hoe licht ruimte en tijd tot bestaan dwingt.
Ik heb overigens nog uitgerekend hoeveel gewicht 1 meter omhoog gebracht moet worden om een lamp met een opbrenst van 40 Watt gedurende 4 uren te laten branden. Uitgaande van een efficientie van 10% ofzo komt dat al gauw neer op een kilootje of 60-duizend. Beetje zware lamp dus.

40 Watt is namelijk 40 Newtonmeter per seconde. Dat is dus 40*4*3600 Newtonmeter per 4 uur. Dat is dus 600.000 Newton over 1 meter en dat is dus een gewicht van 60000 kg tegen een zwaarekracht van 1 g die een kracht produceert van 10 Newton bij 1 kg.

Of het is 80 kg over 750 meter omhoog brengen. Kan ook, maar dan wordt het weer een beetje een hoge lamp.
Wat dacht je van een led?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 20 mar 2008, 20:32

Arjen schreef: Hoe kom je erbij dat licht ruimte schept en zwaartekracht ruimte inkrimpt?

Ik heb het idee opgevat dat zwaartekracht juist die ruimte vormt: de voorwaarden ruimte en tijd in zich draagt. Zwaartekracht is daarmee een volledig verkeerd woord ervoor.

Verklaar u nader!

Zowel zwaartekracht als licht vormen een ruimte. De denkfout die we in mijn idee met het begrip ruimte maken is dezelfde denkfout die we met het begrip bewustzijn maken. Positief en negatief vervallen in bewustzijn en ruimtes. Met bewustzijn kan je zeggen dat je aan een appel denkt en dat je niet aan een appel denkt. In beide gevallen denk je aan een appel. Met ruimte is er ook zoiets. Je kunt een appel een ruimte laten innemen en je kunt een ruimte met een appel omvatten.
Feitelijk denk ik dat zwaartekracht de afgescheiden ruimte doet ontstaan die ook wel bekend staat als materie en die foutievelijk door onder andere de klassieke mechanica als een niet-ruimte innemende puntmassa wordt gezien. De zogenaamde lege ruimte die tussen deze afgescheiden ruimte ontstaat is dan de lege ruimte die door licht wordt opgevuld. A priori is er helemaal geen ruimte. Uit deze geen-ruimte (beter is nog onbepaald niets zonder tijd en zonder afstand en zonder maat en zonder wat dan ook) ontstaat een negatieve afgescheiden ruimte gevuld met materie en een positieve gemengde ruimte gevuld met licht. Zo ongeveer zie ik dat. Maar wie ben ik. Ik zit hier over iets te redeneren waar elke redenatie mank loopt.

Maar goed ten opzichte van de niet afgescheiden met licht gevulde ruimte is het alsof de afgescheiden met massa gevulde ruimte gekrompen is. En de met licht gevulde ruimte juist aan het uitzetten is. Dit is een dynamisch proces wat "altijd en in elk punt" plaatsvindt. Ik zet altijd en elk punt bewust een tussen aanhalingstekens. Ik heb het over metafysica. Dat is duidelijk toch? Ik praat niet over fysica hier. Speculatief en synthetisch denkwerk en dat kan op ontelbare manieren. Maar ja sommige verklaren wat meer en andere wat minder.
Verklaar u nog nader dan! (vooral hoe licht ruimte en tijd tot bestaan dwingt.
Licht creeert ruimte en dwingt het niet. Tijd gaat pas lopen bij een bestaande - afgescheiden - entiteit. Het is gerelateerd aan de levensduur van iets dat is afgescheiden van de lege met licht gevulde ruimte. Het gaat dan om de tijd als referentie, die verstrijkt tussen ontstaan en sterfte van dit afgescheiden iets. Of het nu een mens of een elektron is. Dat maakt dan niet zoveel uit.


Wat dacht je van een led?
Een LED van 40watt en een gloeilamp van 40 Watt en een TL buis van 40 Watt gebruiken allemaal 40 Watt. En 40 Watt gedurende 4 uur komt overeen met een hoeveelheid energie die uit 60000 kg massa kan vrijkomen als deze 1 meter dichterbij de aarde komt. Of 80 kg massa 750 meter.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 1
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 20 mar 2008, 20:51

@ Yopi,

Als ik eventjes héél offtopic voorbij mag komen wandelen... (zal meteen weer afnokken hier hoor...)
Liefde schept ruimte door oplossing van uitsluiting en door schepping van insluiting die uitsluit.
Gij zijt enen poëet.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 23 mar 2008, 08:28

ziznl schreef:
Arjen schreef: Hoe kom je erbij dat licht ruimte schept en zwaartekracht ruimte inkrimpt?

Ik heb het idee opgevat dat zwaartekracht juist die ruimte vormt: de voorwaarden ruimte en tijd in zich draagt. Zwaartekracht is daarmee een volledig verkeerd woord ervoor.

Verklaar u nader!

Zowel zwaartekracht als licht vormen een ruimte. De denkfout die we in mijn idee met het begrip ruimte maken is dezelfde denkfout die we met het begrip bewustzijn maken. Positief en negatief vervallen in bewustzijn en ruimtes. Met bewustzijn kan je zeggen dat je aan een appel denkt en dat je niet aan een appel denkt. In beide gevallen denk je aan een appel. Met ruimte is er ook zoiets. Je kunt een appel een ruimte laten innemen en je kunt een ruimte met een appel omvatten.
Feitelijk denk ik dat zwaartekracht de afgescheiden ruimte doet ontstaan die ook wel bekend staat als materie en die foutievelijk door onder andere de klassieke mechanica als een niet-ruimte innemende puntmassa wordt gezien. De zogenaamde lege ruimte die tussen deze afgescheiden ruimte ontstaat is dan de lege ruimte die door licht wordt opgevuld. A priori is er helemaal geen ruimte. Uit deze geen-ruimte (beter is nog onbepaald niets zonder tijd en zonder afstand en zonder maat en zonder wat dan ook) ontstaat een negatieve afgescheiden ruimte gevuld met materie en een positieve gemengde ruimte gevuld met licht. Zo ongeveer zie ik dat. Maar wie ben ik. Ik zit hier over iets te redeneren waar elke redenatie mank loopt.

Maar goed ten opzichte van de niet afgescheiden met licht gevulde ruimte is het alsof de afgescheiden met massa gevulde ruimte gekrompen is. En de met licht gevulde ruimte juist aan het uitzetten is. Dit is een dynamisch proces wat "altijd en in elk punt" plaatsvindt. Ik zet altijd en elk punt bewust een tussen aanhalingstekens. Ik heb het over metafysica. Dat is duidelijk toch? Ik praat niet over fysica hier. Speculatief en synthetisch denkwerk en dat kan op ontelbare manieren. Maar ja sommige verklaren wat meer en andere wat minder.
Verklaar u nog nader dan! (vooral hoe licht ruimte en tijd tot bestaan dwingt.
Licht creeert ruimte en dwingt het niet. Tijd gaat pas lopen bij een bestaande - afgescheiden - entiteit. Het is gerelateerd aan de levensduur van iets dat is afgescheiden van de lege met licht gevulde ruimte. Het gaat dan om de tijd als referentie, die verstrijkt tussen ontstaan en sterfte van dit afgescheiden iets. Of het nu een mens of een elektron is. Dat maakt dan niet zoveel uit.


Wat dacht je van een led?
Een LED van 40watt en een gloeilamp van 40 Watt en een TL buis van 40 Watt gebruiken allemaal 40 Watt. En 40 Watt gedurende 4 uur komt overeen met een hoeveelheid energie die uit 60000 kg massa kan vrijkomen als deze 1 meter dichterbij de aarde komt. Of 80 kg massa 750 meter.
Eventjes alle andere dingen aan de uuh...Kant schuivend wil ik gezegd ehbben dat je een proces omschrijft waarbij tijd en ruimte geschapen worden door licht en zwaartekracht. Dit vind ik wat vreemd gezien een proces een beginpunt, een eindpunt en een doorlopen onderscheid behelst. Om dit plaats te laten vinden is er tijd en ruimte nodig. Hoe zie jij dat?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 mar 2008, 10:03

[edit: modder verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 07 sep 2009, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 23 mar 2008, 11:33

okke schreef:
Het was Arjen die schreef:Eventjes alle andere dingen aan de uuh...Kant schuivend wil ik gezegd ehbben dat je een proces omschrijft...
Kondig je nu werkelijk aan dat je offtopic reageert in je eigen onderwerp?

Afbeelding
Nee okke, het is volledig ontopic. Ik heb echter het idee dat jij al vanaf de allereerste post niet begrepen hebt waar het topic over gaat. Daarmee zijn al je posts in dit topic offtopic geweest. Dat is op zich niet zo heel erg, dit is immers maar een discussie die ontstaan is uit een nieuwsbericht en geenszins op niveau gekomen nog. Wel is het een heel interessant onderwerp en hoop ik met dit topic een draagvlak voor serieuzere discussies te genereren. Vooral Ziznl lijkt bij dit onderwerp stil te staan. Ik hoop dat we een aantal deel-discussies kunnen laten ontsaan en die dan in het formele deel te gaan bespreken.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 mar 2008, 19:44

[edit: modder verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 07 sep 2009, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 11
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 23 mar 2008, 20:25

Hou nou toch eens op man, stelletje kleuters :snooty:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 25 mar 2008, 09:12

Arjen schreef: Eventjes alle andere dingen aan de uuh...Kant schuivend wil ik gezegd ehbben dat je een proces omschrijft waarbij tijd en ruimte geschapen worden door licht en zwaartekracht.
Ik beschrijf 'iets' waarbij uit 'niets' tijd, ruimte-licht en zwaartekracht ontstaat. Ik beschrijf geen volgorde, want de volgorde ontstaat pas bij de tijd. Wel schakel ik licht en ruimte ongeveer gelijk. Hieruit kun je opmaken dat ik ruimte niet beschouw als een homogeen niets, maar als een inhomogeen niets. Het homogene niets is onbepaald. Dat is het onbepaalde waaruit al deze zaken, al deze ietsen, of het nu strukturen of processen zijn, kunnen ontstaan.
Dit vind ik wat vreemd gezien een proces een beginpunt, een eindpunt en een doorlopen onderscheid behelst. Om dit plaats te laten vinden is er tijd en ruimte nodig. Hoe zie jij dat?
Voor een proces is ruimte en tijd nodig. Mee eens. Maar ik heb het speculatief juist over hoe deze ruimte en tijd er kunnen zijn. Ik heb het dus nietzozeer over een proces maar over een bestaan, een zijnswijze, een ontologie. En daaraan is geen begin en geen eind. En dat is dus ook geen proces. Het kan zich wel als proces presenteren. Het kan zich als een proces presenteren, waarbij tijd, ruimte en zwaartekracht zijn ontstaan. Het kan zich ook tijdloos, gewichtloos en ruimteloos vanuit het niets verscholen houden. Dat is dan wel weer een gewichtig en eeuwig en oneindig patroon, dat noodgedwongen onbepaald zal zijn. Het is een soort snijvlak tussen verleden en toekomst dat wordt doorkruist. Dit snijvlak is niet plat maar heeft diepte en in dit snijvlak is zowel potentie als realiteit aanwezig.
Pff..ingewikkelde shit wordt hier afgescheiden hoor.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 28 mar 2008, 07:46

Ik ben stellig dat ik in mijn redenaties uit moet gaan van de eerste gedachte: Er is iets waarop ingewerkt kan worden (en datgene ben ik). Zo vlug als ik dit besloten heb moet ik ook concluderen dat er blijkbaar ingewerkt wordt op datgene. Onduidelijk is of dit door mijn eigen toedoen gebeurt of door een buiten liggende bron. Wel moet gezegd worden dat als dit door mijzelf gebeurt het blijkbaar zo is dat in mij ruimte en tijd bestaat. Als dit niet door mijzelf gebeurt, dan moet ik concluderen dat ruimte en tijd blijkbaar in hetgeen bestaat waarin ik besta en daarmee ook in mij bestaat. Zelfs voordat er materie in de vergelijking is gekomen is het bestaan van ruimte en tijd noodzakelijk voorzover ik mee heb gemaakt. Dat "ik" is blijkbaar een product van ruimte en tijd: het is causaal; een proces.

Als dit alles inderdaad klopt, hoe is het dan mogelijk dat "tijd & ruimte" bestaat? Want voordat materie in het vraagstuk komt bestaat dit al. Als we uitgaan van de gedachte dat ofwel zwaartekracht ofwel licht tijd & ruimte schept, dan moeten we concluderen dat licht of zwaartekracht geen punt nodig heeft om te bestaan. Licht heeft dit punt wel (een foton). Dat is "aantoonbaar" (ik heb daar nog wat vraagtekens bij eerlijk gezegd, maar goed). Voor zwaartekracht is echter nog geen punt gevonden. Men zegt dat het wel degelijk door marterie opgewekt wordt, maar het deeltje wat dit doet is nog niet ontdekt. Wel is er een andere factor die deze gedachte tegenspreekt. Er bestaan namelijk meerdere zwaartekrachtskernen. Een belangrijke vraag is of zwaartekracht deelbaar is. Als dat niet het geval is, is het noodzakelijk dat er iets is wat deze zwaartekracht opwekt en dit op meerdere locaties doet. Daarmee is het ook noodzakelijk dat deze ruimte (en daarmee tijd) al bestond toen zwaartekracht ten tonele gevoerd werd.

Ik hoop dat je mijn bezwaren seieus wilt nemen en hier een serieuze repliek op wilt geven.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 28 mar 2008, 09:37

Arjen schreef:Ik ben stellig dat ik in mijn redenaties uit moet gaan van de eerste gedachte: Er is iets waarop ingewerkt kan worden (en datgene ben ik). Zo vlug als ik dit besloten heb moet ik ook concluderen dat er blijkbaar ingewerkt wordt op datgene. Onduidelijk is of dit door mijn eigen toedoen gebeurt of door een buiten liggende bron. Wel moet gezegd worden dat als dit door mijzelf gebeurt het blijkbaar zo is dat in mij ruimte en tijd bestaat. Als dit niet door mijzelf gebeurt, dan moet ik concluderen dat ruimte en tijd blijkbaar in hetgeen bestaat waarin ik besta en daarmee ook in mij bestaat.
Ik denk dat ik je hier goed kan volgen. En de (causale) redenatie is konsekwent. We hebben nu al een aantal zaken op het toneel staan. Een aantal zaken waar we niet omheen kunnen. We hebben een waarnemer (iets of ik waarop ingewerkt kan worden). We hebben ruimte. We hebben tijd. Ik kan me verenigen met je noodzakelijk conclusie dat ruimte en tijd zullen bestaan als er sprake is van een (in)werking. Echter de (in)werking zelf moet dan dus ook al bestaan. Deze (in)werking is datgene waar ik het over heb.
Door deze (in)werking (of misschien misschien is het beter om hier te zeggen: MET deze werking) bestaat de waarnemer, de ruimte en de tijd. Ik noem deze werking: zwaartekracht.
Zelfs voordat er materie in de vergelijking is gekomen is het bestaan van ruimte en tijd noodzakelijk voorzover ik mee heb gemaakt. Dat "ik" is blijkbaar een product van ruimte en tijd: het is causaal; een proces.
Ik denk dat ik je kan volgen. Maar je kan de causaliteit met behoudt van logica omdraaien volgens mij. Je kunt met net zoveel recht spreken van het feit dat als (in)werking bestaat, dat hierdoor (causaal) ruimte, tijd en waarnemer moeten bestaan. Ik kom tot de voorlopige conclusie dat hier onbepaald is wat er als 'causaal' eerste bestaat. Dat klopt ook want juist hier is nog geen causaliteit en geen tijd en geen ruimte.
Als dit alles inderdaad klopt, hoe is het dan mogelijk dat "tijd & ruimte" bestaat? Want voordat materie in het vraagstuk komt bestaat dit al.
Ik volg je maar ik vind de causale conclusie niet noodzakelijk dat ruimte een voorwaarde is voor materie. Ik sluit dat niet uit. Maar het kan net zo goed andersom zijn. Dat laatste geloof ik ook niet hoor. Ik geloof wel dat ruimte, tijd, materie tegelijk zullen en moeten ontstaan. En dit is een creatief proces onder invloed van een (in)werking: de zwaartekracht. Weet ik niet. Ik speculeer. Maar ik vind het een logisch consistente speculatie.

Als we uitgaan van de gedachte dat ofwel zwaartekracht ofwel licht tijd & ruimte schept, dan moeten we concluderen dat licht of zwaartekracht geen punt nodig heeft om te bestaan.
Dit vind ik wel een mooie stelling en ik denk dat ik het met deze stelling eens ben. Een punt of een positie is relatief ten opzichte van iets anders. Een punt is ook niet een 'niets' Net zomin als een ruimte een 'niets' is. Een ruimte is alleen maar 'iets' waar niets in kan zitten. Maar 'niets' kan ook zonder ruimte, tijd, materie en waarnemers bestaan.


Licht heeft dit punt wel (een foton). Dat is "aantoonbaar" (ik heb daar nog wat vraagtekens bij eerlijk gezegd, maar goed).

Licht heeft dit punt helemaal niet. De wisselwerking van licht met de materie heeft een 'punt' (dat overigens geen punt is omdat het letterlijk niet is te plaatsen, het heeft geen positie, we weten alleen dat het van positie kan veranderen vreemd genoeg. Maar het foton zelf vertegenwoordigd al een ruimte een soort wolk. De andere wisselwerkingsdeeltjes (van de sterke en zwakke kernkrachten lijken iets meer een punt en een positie te hebben, die is namelijk vastgekleefd aan de materie, en zou je dus daaraan secundair kunnen beschouwen. Maar licht is volgens mij precies hetzelfde als ruimte. Als er geen licht in de ruimte is dan zijn de afstanden altijd 'null' Pas als er licht gaat oversteken kunnen we over snelheid en afgeleidt daarvan afstand en afgeleidt daarvan een positie en afgeleidt daarvan een punt spreken.

Je kunt het misschien als volgt formuleren: door het licht wordt het 'niets' gesplitst in delen, of: het licht klieft het 'niets' als een mes. er is dan 2 gekliefde of gesplitste 'iets-nietsen' met ertussen 1 klievend of splitsend niets-niets. Het splitsen of klieven is niet door een materieel gevulde ruimte als een mes, nee het is een immaterieel leeg niets dat klieft. En het materiele wordt gekliefd, waardeer het een deeltje wordt. Het klievende deel blijft 1 maar heeft zich feitelijk eerst afgescheiden van het 'niets' > HEt niets is de zwaartekracht. Althans het niets is het niets. De zwaartekracht is er als meest directe overblijfsel maar deze is gesplitst over verschillende delen in en door de ruimte/licht. Een ander woord voor zwaartekracht is aantrekkingskracht of law of attraction of love of liefde of hoe je het maar noemen wilt.

Voor zwaartekracht is echter nog geen punt gevonden. Men zegt dat het wel degelijk door marterie opgewekt wordt, maar het deeltje wat dit doet is nog niet ontdekt. Wel is er een andere factor die deze gedachte tegenspreekt. Er bestaan namelijk meerdere zwaartekrachtskernen. Een belangrijke vraag is of zwaartekracht deelbaar is. Als dat niet het geval is, is het noodzakelijk dat er iets is wat deze zwaartekracht opwekt en dit op meerdere locaties doet.
Er bestaan meerdere zwaartekrachtkernen in de driedimensionale licht-ruimte ja. Maar in het 'niets' is er maar 1 kern hoor. Deze kern wordt door het licht of de ruimte gesplitst in meerdere kernen, waarbij en materie ('materieel'-gevulde ruimte= iets-niets) en ruimte (licht-gevulde ruimte = niets-niets) ontstaat. Het iets wat de zwaartekracht opwekt is dus aanwezig in het 'niets' en het houdt dit 'niets' 'bijelkaar' Er zit daarbij noodgedwongen ook een expansieve kracht in dit niets wat de boel uitelkaar wil laten gaan, dat is licht en het creert lichtgevulde ruimte en materiegevulde ruimte. Het lijkt hierdoor alsof er vele punten zijn waaruit de zwaartekracht uit het 'niets' werkt. Maar het is feitelijk maar 1 punt volgens mij. In dit alles is er een soort wederzijdse wisselwerking tussen licht en zwaartekracht. 'ze verklaren elkaar' ze onderscheiden zich van elkaar doordat licht in drie dimensies zich 'wil'uitbreiden waardoor noodzakelijk een kromming ontstaat. En zwaartekracht zich in 0 dimensies wil handhaven waardoor veelheid, deeltjes, materie ontstaat.

Daarmee is het ook noodzakelijk dat deze ruimte (en daarmee tijd) al bestond toen zwaartekracht ten tonele gevoerd werd.

Deze conclusie kan ik niet volgen van je. Althans het noodzakelijke hierin kan ik niet volgen. Ik denk dat ruimte, tijd, zwaartekracht en materie continu en overal gevormd en vernietigd worden. Omdat het tijdloos is. Structuren en patronen hierin hebben wel tijd en daarmee causaliteit. Maar ruimte, tijd, zwaartekracht en materie zijn zelf tijdloos en ruimteloos en causaliteitsloos.

Ik hoop dat je mijn bezwaren seieus wilt nemen en hier een serieuze repliek op wilt geven.
Ik vind dat ik serieuse repliek heb gegeven en ik hoop ophetzelfde. Ik vertrouw eigenlijk zelfs ophetzelfde.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 30 mar 2008, 20:43

ziznl schreef: Ik denk dat ik je hier goed kan volgen. En de (causale) redenatie is konsekwent. We hebben nu al een aantal zaken op het toneel staan. Een aantal zaken waar we niet omheen kunnen. We hebben een waarnemer (iets of ik waarop ingewerkt kan worden). We hebben ruimte. We hebben tijd. Ik kan me verenigen met je noodzakelijk conclusie dat ruimte en tijd zullen bestaan als er sprake is van een (in)werking. Echter de (in)werking zelf moet dan dus ook al bestaan. Deze (in)werking is datgene waar ik het over heb.
Door deze (in)werking (of misschien misschien is het beter om hier te zeggen: MET deze werking) bestaat de waarnemer, de ruimte en de tijd. Ik noem deze werking: zwaartekracht.
Ik ben het met je eens dat onze gedachten bestaan MET (mooi gezegd btw) ruimte en tijd. Ons a priori deel staat daar los van en ons lichaam zullen we maar eventjes achter wege laten.

Conluderend dat ons a priori deel los staat van deze ruimte en tijd moeten we concluderen dat dit het is waarop ingewerkt wordt. Datgene waarop ingewerkt kan worden. Het ervaren ervan bestaat echter middels ruimte en tijd; het ondergaan ervan. Mijn gedachte is dat ruimte en tijd inwerken op dat apriori deel, maar ik ben mij er terdege van bewust dat mijn gedachte meer weg heeft van een mogelijkheid dan van een actualiteit.

Ik denk dat ik je kan volgen. Maar je kan de causaliteit met behoudt van logica omdraaien volgens mij. Je kunt met net zoveel recht spreken van het feit dat als (in)werking bestaat, dat hierdoor (causaal) ruimte, tijd en waarnemer moeten bestaan. Ik kom tot de voorlopige conclusie dat hier onbepaald is wat er als 'causaal' eerste bestaat. Dat klopt ook want juist hier is nog geen causaliteit en geen tijd en geen ruimte.
Ik ga mee in je redenatie. Wel wil ik aangeven dat inwerken ergens op niet gepaard hoeft te gaan met waarnemer. Datgene wat men waarnemer noemt is metafysisch van aard en dat is geen noodzakelijk bestanddeel van ruimte, tijd, of inwerking.

Overigens vind ik je opmerking dat wat "causaal" als eerste bestaat onbepaald is omdat daar nog geen causaliteit bestaat een goeie opmerking. Ik wil je erop attenderen dat ik het tegenovergestelde kan beweren en dat dit net zo goed klopt. Er bestaat blijkbaar een punt waarbij beide gelijk zijn. Een punt waarop potentialiteit en realiteit gelijk zijn. Dat vindk ik moeilijk te verwerken. Je zou zeggen dat dit duidelijk (her)kenbaar zou zijn.
Ik volg je maar ik vind de causale conclusie niet noodzakelijk dat ruimte een voorwaarde is voor materie. Ik sluit dat niet uit. Maar het kan net zo goed andersom zijn. Dat laatste geloof ik ook niet hoor. Ik geloof wel dat ruimte, tijd, materie tegelijk zullen en moeten ontstaan. En dit is een creatief proces onder invloed van een (in)werking: de zwaartekracht. Weet ik niet. Ik speculeer. Maar ik vind het een logisch consistente speculatie.
Materie heeft een bepaalde uitgebreidheid. Voor deze uitgebreidheid is ruimte nodig. Wel is een interessante gedachte dat het ding-an-sich niet noodzakelijkerwijs een uitgebreidheid heeft. Het zou kunnen dat wij deze uitgebreidheid verzinnen. Het vervelende aan die gedachte is dat als er geen uitgebreidheid zou bestaat alle dinge-an-sich zich gelijkplaatsig zouden bevinden. Dan zou er alleen nog maar een onderscheid in tijd kunnen bestaan. In die zin zou er dan op ieder moment in de tijd maar 1 ding-an-sich kunnen bestaan. Deze gedachte vind ik dus niet zo plausibel omdat er dan niets op mij in zou kunnen werken (behalve ikzelf, maar dan is er weer een bepaalde vorm van uitgebreidheid nodig zodat ik mezelf kan delen om zo het inwerkende en het-op-ingewerkte te kunnen zijn.
Dit vind ik wel een mooie stelling en ik denk dat ik het met deze stelling eens ben. Een punt of een positie is relatief ten opzichte van iets anders. Een punt is ook niet een 'niets' Net zomin als een ruimte een 'niets' is. Een ruimte is alleen maar 'iets' waar niets in kan zitten. Maar 'niets' kan ook zonder ruimte, tijd, materie en waarnemers bestaan.
Dit is het punt waarop we eerder het woord "apeiron" ingevoerd hebben. Laten we vacuüm en zulks "niets" noemen om dat andere (waarvan ik nu denk dat het de afwezigheid van tijd & ruimte behelst) "apeiron" te noemen.
Licht heeft dit punt helemaal niet. De wisselwerking van licht met de materie heeft een 'punt' (dat overigens geen punt is omdat het letterlijk niet is te plaatsen, het heeft geen positie, we weten alleen dat het van positie kan veranderen vreemd genoeg. Maar het foton zelf vertegenwoordigd al een ruimte een soort wolk. De andere wisselwerkingsdeeltjes (van de sterke en zwakke kernkrachten lijken iets meer een punt en een positie te hebben, die is namelijk vastgekleefd aan de materie, en zou je dus daaraan secundair kunnen beschouwen. Maar licht is volgens mij precies hetzelfde als ruimte. Als er geen licht in de ruimte is dan zijn de afstanden altijd 'null' Pas als er licht gaat oversteken kunnen we over snelheid en afgeleidt daarvan afstand en afgeleidt daarvan een positie en afgeleidt daarvan een punt spreken.
Hier ga je volgens mij op een aantal punten de mist in.

1) Fotonen zijn wel degelijk deeltjes. Het is te berekenen hoeveel fotonen uit een bepaalde hoeveelheid koper kunnen ontstaan. Na het afstaan van een specifieke hoeveelheid fotonen zal de electronen schil zich anders rangschikken. We merken dit overigens regelmatig in gloeilampen: het koperdraadje brandt op een gegeven moment door.

2) Kernkrachten horen dacht ik bij zwaartekracht. Ik zou ze op zich wel eens aan een onderzoek willen onderwerpen, maar laten we nu licht aan dat onderzoek onderwerpen.

3) De afstanden zijn zonder licht "null" omdat ze niet zichtbaar zijn. Kijk uit voor paradoxen hier. Dat iets niet zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet bestaat.

4) De problematiek doet me aan de problematiek van de euclidischew ruimte denken. Misschien loont het de moeite om hier een "formeel" topic over op te zetten.
Je kunt het misschien als volgt formuleren: door het licht wordt het 'niets' gesplitst in delen, of: het licht klieft het 'niets' als een mes. er is dan 2 gekliefde of gesplitste 'iets-nietsen' met ertussen 1 klievend of splitsend niets-niets. Het splitsen of klieven is niet door een materieel gevulde ruimte als een mes, nee het is een immaterieel leeg niets dat klieft. En het materiele wordt gekliefd, waardeer het een deeltje wordt. Het klievende deel blijft 1 maar heeft zich feitelijk eerst afgescheiden van het 'niets' > HEt niets is de zwaartekracht. Althans het niets is het niets. De zwaartekracht is er als meest directe overblijfsel maar deze is gesplitst over verschillende delen in en door de ruimte/licht. Een ander woord voor zwaartekracht is aantrekkingskracht of law of attraction of love of liefde of hoe je het maar noemen wilt.
Ik vraag me af wat jij met "law of attraction" bedoelt. Ik ken het uit een context die jij blijkbaar niet kent. Het heeft te maken met manifesteren vanuit het zelf. Het lijkt erop dat jij het idee hebt dat je iets aantrekt wat al bestaat. (<-- vast een onduidelijk onderscheid).
Er bestaan meerdere zwaartekrachtkernen in de driedimensionale licht-ruimte ja. Maar in het 'niets' is er maar 1 kern hoor. Deze kern wordt door het licht of de ruimte gesplitst in meerdere kernen, waarbij en materie ('materieel'-gevulde ruimte= iets-niets) en ruimte (licht-gevulde ruimte = niets-niets) ontstaat. Het iets wat de zwaartekracht opwekt is dus aanwezig in het 'niets' en het houdt dit 'niets' 'bijelkaar' Er zit daarbij noodgedwongen ook een expansieve kracht in dit niets wat de boel uitelkaar wil laten gaan, dat is licht en het creert lichtgevulde ruimte en materiegevulde ruimte. Het lijkt hierdoor alsof er vele punten zijn waaruit de zwaartekracht uit het 'niets' werkt. Maar het is feitelijk maar 1 punt volgens mij.
Als het daadwerkelijk maar 1 punt zou zijn, zou het al-eenheid moeten behelzen. Er zou dan geen uitgebreidheid, noch tijd kunnen bestaan. Daarmee geen variaties en al helemaal niet licht èn zwaartekracht. (<-- heb ik stellig het idee)
In dit alles is er een soort wederzijdse wisselwerking tussen licht en zwaartekracht. 'ze verklaren elkaar' ze onderscheiden zich van elkaar doordat licht in drie dimensies zich 'wil'uitbreiden waardoor noodzakelijk een kromming ontstaat. En zwaartekracht zich in 0 dimensies wil handhaven waardoor veelheid, deeltjes, materie ontstaat.
Dit vind ik een hele interessante gedachte. Het doet me denken aan een theorie die ik een tijdje heb uitgeplozen: dat materie uit witte gaten ontstond, door zwarte gaten ingevangen werd en dat witte gaten en zwarte gaten verbonden waren. Dat heeft echter het probleem van het "eerste" niet opgelost. Hoe los jij dat op met jouw theorie?
Daarmee is het ook noodzakelijk dat deze ruimte (en daarmee tijd) al bestond toen zwaartekracht ten tonele gevoerd werd.

Deze conclusie kan ik niet volgen van je. Althans het noodzakelijke hierin kan ik niet volgen. Ik denk dat ruimte, tijd, zwaartekracht en materie continu en overal gevormd en vernietigd worden. Omdat het tijdloos is. Structuren en patronen hierin hebben wel tijd en daarmee causaliteit. Maar ruimte, tijd, zwaartekracht en materie zijn zelf tijdloos en ruimteloos en causaliteitsloos.
Als het inderdaad zo is dat contibu en overal wat dan ook gevormd en vernietigd wordt, is het in die statement al duidelijk dat er ruimte en tijd aanwezig is. Continu duidt op tijd en overal duidt op ruimte.
Ik vind dat ik serieuse repliek heb gegeven en ik hoop ophetzelfde. Ik vertrouw eigenlijk zelfs ophetzelfde.
Ja, maar gezien de lengte van de posts zal het af en toe een dag of wat duren hoor. Wel hoop ik hier serieus op door te gaan en gaandeweg discussies af te splitse om hier een kernachtige discussie over te houden en elders ook kernachtige discussies te voeren. Dan komen we denk ik wel bij af.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 03 apr 2008, 13:58

Arjen schreef: Ik ben het met je eens dat onze gedachten bestaan MET (mooi gezegd btw) ruimte en tijd. Ons a priori deel staat daar los van en ons lichaam zullen we maar eventjes achter wege laten.
(Onze) (Rationele) Gedachten bestaan MET beelden (imaginaties in de ruimte -->relaties en ruimtelijke verbanden) en logica (redenaties in de tijd -->relaties in 'tijdelijke' verbanden).
En daarmee bestaan rationele gedachten met de ruimte en met de tijd. Dus we volgen elkaar hier denk ik goed.
(ons) Apriori staat daar wat mij betreft niet los van en ik vind ook niet dat we maar eventjes het lichaam achterwege moeten laten.
Hierin denk ik - zoals je weet - als een Spinozist---> er is een 'substantie' - noem het maar 'a priori' - die door zichzelf wordt veroorzaakt en minimaal twee attributen heeft: lichamelijkheid en denken/bewustzijn. Het verschil tussen lichamelijkheid en denken is dus niet ECHT, het is er in het DENKEN. Het denken onderscheidt de "lichamelijkheid" en het "denken-zelf" . En denkt dat er een ontologisch verschil is. Achterwege laten van de lichamelijkheid schakelt in mijn idee het apriori teveel gelijk met het denken en ik denk dat dat een onjuiste voorstelling is van zaken.

Uiteraard is dit een speculatie = niet toetsbare gedachte = verhaal = mening van mij. Het is wel een verhaal dat in mijn ogen werkt. En ik denk dat het alleen dan zal veranderen als het wordt weerlegd door een verhaal dat beter werkt in mijn ogen. Een betere werking is dan voor mij gelijkgeschakeld met een hogere verklaringskracht, een hogere beschrijvingskracht en/of een hogere schoonheid/elegantie/eenvoud.


Conluderend dat ons a priori deel los staat van deze ruimte en tijd moeten we concluderen dat dit het is waarop ingewerkt wordt. Datgene waarop ingewerkt kan worden. Het ervaren ervan bestaat echter middels ruimte en tijd; het ondergaan ervan. Mijn gedachte is dat ruimte en tijd inwerken op dat apriori deel, maar ik ben mij er terdege van bewust dat mijn gedachte meer weg heeft van een mogelijkheid dan van een actualiteit.
Het is een interessante en zeer moeilijke gedachte die je hier tracht te formuleren en onder woorden te brengen. Ik probeer je tot het uiterste te volgen hier en ik doe dat met de grootste moeite. Beweer je dat wat in werkelijkheid gebeurt en in de ervaring gebeurt een soort wisselwerking is tussen ruimte-tijd en apriori?? Ik denk dus niet dat je apriori zomaar los kan gaan zien. Als je dat wel doet. Dan worden er allerlei vaststaande zaken definitief van het apriori afgescheiden, die daarmee ook afsterven.

Maar goed hier zit een heel erg lastig te ervaren deel. De relatie tussen apriori en ruimte-tijd. Waar ik moeite mee heb hier is het wegpoetsen - in mijn idee dan - van materie en zwaartekracht. Althans daar lijkt het op. Blijven zwaartekracht en materie dan slechts in gedachten bestaan? En dus niet in werkelijkheid. Wat is dan het verschil tussen ruimte-tijd en apriori. Of wat is dan het verschil tussen denken en apriori?? Die verschillen verdwijnen dan toch ook en dan mag je ze toch gelijksschakelen? Dit gelijkschakelen is wat je niet zomaar kunt doen. Want dan zou er ook geen gedachte of ervaring kunnen zijn; en daarmee geen ruimte en tijd; en daarmee zou ook apriori als voorwaarde hiervoor niet noodzakelijk zijn.

Ik ga mee in je redenatie. Wel wil ik aangeven dat inwerken ergens op niet gepaard hoeft te gaan met waarnemer. Datgene wat men waarnemer noemt is metafysisch van aard en dat is geen noodzakelijk bestanddeel van ruimte, tijd, of inwerking.
Daar ben ik het mee eens. Wel wil ik op mijn beurt erop wijzen dat het waarnemen een werking of inwerking is. Er gebeurt/werkt iets MET het waarnemen.
Overigens vind ik je opmerking dat wat "causaal" als eerste bestaat onbepaald is omdat daar nog geen causaliteit bestaat een goeie opmerking. Ik wil je erop attenderen dat ik het tegenovergestelde kan beweren en dat dit net zo goed klopt. Er bestaat blijkbaar een punt waarbij beide gelijk zijn. Een punt waarop potentialiteit en realiteit gelijk zijn. Dat vindk ik moeilijk te verwerken. Je zou zeggen dat dit duidelijk (her)kenbaar zou zijn.
En dit vind ik echt schitterend verwoord hier. Je ziet nu een punt waarin realiteit en potentialiteit gelijk zijn. Ik heb eenzelfde beeld voor ogen. Dit punt, dat daarmee dus geen punt kan zijn maar een punt-ruimte is. Deze puntruimte, heeft twee aspekten (attributen) maar is slechts 1 ding. De twee aspekten ("potentialiteit" en "realiteit" ofwel "ruimte" en "punt-plaats" ofwel "lege-uitgebreidheid" en "vullende-plaatsing") is 1 ding. Dit ene ding 'resoneert' tussen twee uitersten, wordt aangetrokken door twee uitersten (vreemde attractoren; we zien dit terug in bijvoorbeeld het lichaam-geest-probleem; het golf-deeltje dualisme; het weer; maar ook in chemische verbindingen zoals het benzeenmolecule (simpel) of DNA-molecules (best wel complex)----> nu maak ik even voor de lol even heel grote speculatieve stappen ---> gewoon spelen met gedachten en verder niets--> absolute onzin dus--> beter lukt ook fundamenteel niet.
Materie heeft een bepaalde uitgebreidheid. Voor deze uitgebreidheid is ruimte nodig. Wel is een interessante gedachte dat het ding-an-sich niet noodzakelijkerwijs een uitgebreidheid heeft. Het zou kunnen dat wij deze uitgebreidheid verzinnen. Het vervelende aan die gedachte is dat als er geen uitgebreidheid zou bestaat alle dinge-an-sich zich gelijkplaatsig zouden bevinden. Dan zou er alleen nog maar een onderscheid in tijd kunnen bestaan. In die zin zou er dan op ieder moment in de tijd maar 1 ding-an-sich kunnen bestaan. Deze gedachte vind ik dus niet zo plausibel omdat er dan niets op mij in zou kunnen werken (behalve ikzelf, maar dan is er weer een bepaalde vorm van uitgebreidheid nodig zodat ik mezelf kan delen om zo het inwerkende en het-op-ingewerkte te kunnen zijn.
Hoho...niet te hard van stapel lopen...je schrijft dat materie een uitgebreidheid heeft. Maar dat is slechts in gedachten, denk ik. In werkelijkheid zou materie best wel eens zonder tijd en uitbreiding aanwezig kunnen zijn als. Dat weten we gewoon niet!

Materie heeft een bepaalde uitgebreidheid in 'gedachten'. We weten dus nog niet of dat ook in werkelijkheid zo is. Of is materie inderdaad slechts een losse gedachte, die geen basis of grond heeft in de werkelijkheid of het dingansich, anders dan in gedachten??? Het dingansich is in mijn ogen onbepaald en dus tijdloos en ruimteloos ofwel zonder uitbreidiing. Er lijkt tijdigheid en ruimtelijkheid in te ontstaan doordat het wordt meegetrokken door de zwaartekracht in iets dat wel uitgebreidheid bezit en tijdigheid bezit omdat het in de ruimtetijd in elk punt aanwezig is en in die zin oneindig en eeuwig lijkt. Ik volg je gedachten.

Dit is het punt waarop we eerder het woord "apeiron" ingevoerd hebben. Laten we vacuüm en zulks "niets" noemen om dat andere (waarvan ik nu denk dat het de afwezigheid van tijd & ruimte behelst) "apeiron" te noemen.
Dat vind ik een goed voorstel: vacuum is dus 'legeruimte' = 'niets-niets' en apeiron is gewoon "onbepaald NIETS"
Hier ga je volgens mij op een aantal punten de mist in.
Mist is werkelijk! Mist is mogelijk!
1) Fotonen zijn wel degelijk deeltjes. Het is te berekenen hoeveel fotonen uit een bepaalde hoeveelheid koper kunnen ontstaan. Na het afstaan van een specifieke hoeveelheid fotonen zal de electronen schil zich anders rangschikken. We merken dit overigens regelmatig in gloeilampen: het koperdraadje brandt op een gegeven moment door.
Neen: fotonen zijn te beschouwen of te denken als deeltjes. Dat is wat anders. Het is alleen dan te berekenen als het in interactie of wisselwerking treedt met 'materiele' deeltjes als elektronen of koperatomen. Zonder deze wisselwerking of interactie is het ongedeelde ruimte. Wisselwerking en deeltjes zijn gelijk te schakelen. Maar licht is in mijn ogen ook iets dat niet behoeft te wisselwerken en dan is het niets meer of minder dan een ruimtecreeerende divergente kracht die in drie dimensies precies complementair is aan de ruimtevernietigende op 1 punt gerichtte concentrerende zwaartekracht.
2) Kernkrachten horen dacht ik bij zwaartekracht. Ik zou ze op zich wel eens aan een onderzoek willen onderwerpen, maar laten we nu licht aan dat onderzoek onderwerpen.
Volgens de huidige fysica zijn er 4 fundamentele krachten of wisselwerkingen.
1/De elektromagnetische kracht (wisselwerkingsdeeltje is dan foton).
2/De zwakke kernkracht (met diverse verschillende wisselwerkiingsdeeltjes: W en Z-deeltjes)
3/de sterke kernkracht (met diverse verschillende wisselwerkingsdeeltjes: gluonen)
4/ de zwaartekracht
Inmiddels is er een theorie: 'het standaardmodel' dat juist de eerste drie krachten kan beschrijven als een fundamentele kracht. Dus licht en de kernkrachten zijn alleen uiting van een en dezelfde kracht. Alleen de zwaartekracht past (nog) niet in dit model. (dit zal ook nooit lukken omdat binnen het standaardmodel fundamentele gedachtenfouten worden gemaakt---> men gaat ervan uit dat toeval en kansrekening de realiteit bepalen)

3) De afstanden zijn zonder licht "null" omdat ze niet zichtbaar zijn. Kijk uit voor paradoxen hier. Dat iets niet zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Terechte vingerwijzing dit. Licht zelf is overigens onzichtbaar. De wisselwerking van licht met onze ogen maakt het lichtzelf pas zichtbaar. Het is dus niet het lichtopzichzelf dat je ziet, het is het effect van licht op je ogen dat je ziet. Licht bestaat ook zonder dat het in wisselwerking treedt met onze ogen.
4) De problematiek doet me aan de problematiek van de euclidischew ruimte denken. Misschien loont het de moeite om hier een "formeel" topic over op te zetten.
Ja dat heeft ermee te maken. De euclidische ruimte is wat mij betreft echt een gepasseerd station voor wat betreft de werkelijkheid. De euclidische ruimte is een zeer gesimplificeerd en door loodrechte gedachten gestructureerde ruimtelijkheid. Ik denk dat de euclidische ruimte heel weinig van doen heeft met de werkelijkheid. Ik denk dat de werkelijkheid slechts in een gekromde ruimte plaatsvindt.

Ik vraag me af wat jij met "law of attraction" bedoelt. Ik ken het uit een context die jij blijkbaar niet kent. Het heeft te maken met manifesteren vanuit het zelf. Het lijkt erop dat jij het idee hebt dat je iets aantrekt wat al bestaat. (<-- vast een onduidelijk onderscheid).
Ik denk dat we hier in verschillende contexten denken. Ik denk primair in een fysische context hier en jij lijkt meer in een metafysische context te denken. MEt de law of attraction ga ik inderdaad van zelfs twee al bestaande dingen uit die elkaar dan aantrekken. Maar deze fysische gedachten radicaliseer ik dan in gedachten en ik probeer te bedenken hoe een dergelijke werking kan werken in NIETS of apeiron. Volgens mij kan dat en het heeft een nogal verscheurend en creerend effect.

Vanuit geen ruimte creeer je zeg maar een positieve ruimte en dit is dan het vacuum en een negatieve ruimte en dit is materiele. De grens tussen positief en negatief is hier dan de grens tussen potentialiteit en realiteit. Op deze grens gebeurt van alles. Een simpel voorbeeldje om dit te illustreren. Foten laten hier los en hechten hier weer aan. Er lijkt een soort interactie te bestaan tussen de positieve en negatieve ruimte. maar feitelijk is het gewoon en minimaal en klein lokaal grensverschuivinkje die enorme gevolgen kan hebben: letterlijk de grens tussen potentie en realisatie.

Als het daadwerkelijk maar 1 punt zou zijn, zou het al-eenheid moeten behelzen. Er zou dan geen uitgebreidheid, noch tijd kunnen bestaan. Daarmee geen variaties en al helemaal niet licht èn zwaartekracht. (<-- heb ik stellig het idee)
Natuurlijk heb je gelijk hier. Maar dit 1 punt moet je niet ruimtelijk en niet tijdelijk zien. En dat is onmogelijk. Je kunt het enigszins benaderen door te proberen het middelpunt van de aarde op de aardkorst te projecteren. Dat kan ook niet en toch is er een middelpunt. We kunnen alleen naar nieuwzeeland langs de aardkorst. Niet door het middelpunt van de aarde, door een soort boor ofzo...dit kan ECHT fundamenteel niet, ook niet met een soort theoretische boor. De aarde zou fundamenteel veranderen waardoor de opening naar N-Z nooit kan ontstaan namelijk.
Dit vind ik een hele interessante gedachte. Het doet me denken aan een theorie die ik een tijdje heb uitgeplozen: dat materie uit witte gaten ontstond, door zwarte gaten ingevangen werd en dat witte gaten en zwarte gaten verbonden waren. Dat heeft echter het probleem van het "eerste" niet opgelost. Hoe los jij dat op met jouw theorie?
Hmm...weet ik niet want ik ken deze theorie die je hier aanhaalt helemaal niet! Wat is dit voor een theorie?
Als het inderdaad zo is dat contibu en overal wat dan ook gevormd en vernietigd wordt, is het in die statement al duidelijk dat er ruimte en tijd aanwezig is. Continu duidt op tijd en overal duidt op ruimte.
Dat klopt, maar hier redeneer je op dezelfde manier als eerder met licht en fotonen en deeltjes. In het statement van continu en overal zit inderdaad al ruimte en tijd opgesloten. Dat klopt. Je opmerking is dus terecht. Maar zonder dit statement kan er wel degelijk iets ZIJN dat tijdloos en ruimteloos is. Dit KAN dan noodzakelijkerwijs continu en overal aktualiseren of realiseren. Maar inderdaad het aktualiseert of realiseer op het moment dat je een statement erover plaatst. Vervelend voor het begrip maar wel waar. De grens tussen potentialiteit en realiteit. Het onnoembare en onuitspreekbare. (natuurlijk is het wel uit te spreken en is het ook te benoemen; wij doen dat heel vaak zelfs...maar het verandert juist precies van karakter op het moment dat je het uitspreekt en benoemt...en daar wijs je me elke keer weer op en ik wijs jou daar soms ook op....is ook belangrijk...want we willen alletwee nog wel eens "iets" of 'Niets" vergeten als we iets benoemen of uitspreken...toch?
Ja, maar gezien de lengte van de posts zal het af en toe een dag of wat duren hoor. Wel hoop ik hier serieus op door te gaan en gaandeweg discussies af te splitse om hier een kernachtige discussie over te houden en elders ook kernachtige discussies te voeren. Dan komen we denk ik wel bij af.
Nou dat denk ik ook wel. :) :)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 apr 2008, 14:20

ziznl schreef: (Onze) (Rationele) Gedachten bestaan MET beelden (imaginaties in de ruimte -->relaties en ruimtelijke verbanden) en logica (redenaties in de tijd -->relaties in 'tijdelijke' verbanden).
Weer zo mooi gezegd.
(ons) Apriori staat daar wat mij betreft niet los van en ik vind ook niet dat we maar eventjes het lichaam achterwege moeten laten.
Dat zei ik om de redenatie helder te maken. Er is een moment voor onderscheiden (nu, dacht ik) en een moment voor verbanden (iig na het maken van onderscheiden).
Het is een interessante en zeer moeilijke gedachte die je hier tracht te formuleren en onder woorden te brengen. Ik probeer je tot het uiterste te volgen hier en ik doe dat met de grootste moeite. Beweer je dat wat in werkelijkheid gebeurt en in de ervaring gebeurt een soort wisselwerking is tussen ruimte-tijd en apriori?? Ik denk dus niet dat je apriori zomaar los kan gaan zien. Als je dat wel doet. Dan worden er allerlei vaststaande zaken definitief van het apriori afgescheiden, die daarmee ook afsterven.
Ik bedoel inderdaad dat er op de een of andere manier een wisselwerking bestaat.
Maar goed hier zit een heel erg lastig te ervaren deel. De relatie tussen apriori en ruimte-tijd. Waar ik moeite mee heb hier is het wegpoetsen - in mijn idee dan - van materie en zwaartekracht. Althans daar lijkt het op. Blijven zwaartekracht en materie dan slechts in gedachten bestaan? En dus niet in werkelijkheid. Wat is dan het verschil tussen ruimte-tijd en apriori. Of wat is dan het verschil tussen denken en apriori?? Die verschillen verdwijnen dan toch ook en dan mag je ze toch gelijksschakelen? Dit gelijkschakelen is wat je niet zomaar kunt doen. Want dan zou er ook geen gedachte of ervaring kunnen zijn; en daarmee geen ruimte en tijd; en daarmee zou ook apriori als voorwaarde hiervoor niet noodzakelijk zijn.
Ik denk dat je hier niet bang voor moet zijn. Als we spreken over de empirie laten we apriori en metafysica toch ook achterwege? Om een helder beeld te krijgen moeten we eerst scheiden; daarna kunnen we pas verbanden zien.

Daar ben ik het mee eens. Wel wil ik op mijn beurt erop wijzen dat het waarnemen een werking of inwerking is. Er gebeurt/werkt iets MET het waarnemen.
Er wordt ingewerkt op de waarnemer m.i.
En dit vind ik echt schitterend verwoord hier. Je ziet nu een punt waarin realiteit en potentialiteit gelijk zijn. Ik heb eenzelfde beeld voor ogen. Dit punt, dat daarmee dus geen punt kan zijn maar een punt-ruimte is. Deze puntruimte, heeft twee aspekten (attributen) maar is slechts 1 ding. De twee aspekten ("potentialiteit" en "realiteit" ofwel "ruimte" en "punt-plaats" ofwel "lege-uitgebreidheid" en "vullende-plaatsing") is 1 ding. Dit ene ding 'resoneert' tussen twee uitersten, wordt aangetrokken door twee uitersten (vreemde attractoren; we zien dit terug in bijvoorbeeld het lichaam-geest-probleem; het golf-deeltje dualisme; het weer; maar ook in chemische verbindingen zoals het benzeenmolecule (simpel) of DNA-molecules (best wel complex)----> nu maak ik even voor de lol even heel grote speculatieve stappen ---> gewoon spelen met gedachten en verder niets--> absolute onzin dus--> beter lukt ook fundamenteel niet.
Hmm..ik begrijp nu in ieder geval waarom je gekant bent tegen het maken van onderscheiden. Ik hoop dat je wel het belang van het maken van die onderscheiden inziet. Het is in ieder geval zo dat diversiteit bestaat. Blijkbaar bestaan er onderscheiden.

Ik zie iig wat je bedoelt en ik begrijp je gedachte dat paradoxen de waarheid zijn nu ook een stuk beter.
Hoho...niet te hard van stapel lopen...je schrijft dat materie een uitgebreidheid heeft. Maar dat is slechts in gedachten, denk ik. In werkelijkheid zou materie best wel eens zonder tijd en uitbreiding aanwezig kunnen zijn als. Dat weten we gewoon niet!
Nu ja; er bestaan fysieke onderscheiden. Daarmee is bewezen dat uitgebreidheid bestaat...tenzij wij ons vergissen en er helemaal geen verschillen bestaan.
Materie heeft een bepaalde uitgebreidheid in 'gedachten'. We weten dus nog niet of dat ook in werkelijkheid zo is. Of is materie inderdaad slechts een losse gedachte, die geen basis of grond heeft in de werkelijkheid of het dingansich, anders dan in gedachten??? Het dingansich is in mijn ogen onbepaald en dus tijdloos en ruimteloos ofwel zonder uitbreidiing. Er lijkt tijdigheid en ruimtelijkheid in te ontstaan doordat het wordt meegetrokken door de zwaartekracht in iets dat wel uitgebreidheid bezit en tijdigheid bezit omdat het in de ruimtetijd in elk punt aanwezig is en in die zin oneindig en eeuwig lijkt. Ik volg je gedachten.
Ik vind zwaartekracht als quantificator wel ok geloof ik. Dit teriwjl zwaartekracht wel degelijk een uitgebreidheid bezit. Wat dacht je van zwaartekracht als verbinding tussen uitgebreidheid en transcendentaliteit?
Neen: fotonen zijn te beschouwen of te denken als deeltjes. Dat is wat anders. Het is alleen dan te berekenen als het in interactie of wisselwerking treedt met 'materiele' deeltjes als elektronen of koperatomen. Zonder deze wisselwerking of interactie is het ongedeelde ruimte. Wisselwerking en deeltjes zijn gelijk te schakelen. Maar licht is in mijn ogen ook iets dat niet behoeft te wisselwerken en dan is het niets meer of minder dan een ruimtecreeerende divergente kracht die in drie dimensies precies complementair is aan de ruimtevernietigende op 1 punt gerichtte concentrerende zwaartekracht.
DIt mag je verder toelichten.
Volgens de huidige fysica zijn er 4 fundamentele krachten of wisselwerkingen.
1/De elektromagnetische kracht (wisselwerkingsdeeltje is dan foton).
2/De zwakke kernkracht (met diverse verschillende wisselwerkiingsdeeltjes: W en Z-deeltjes)
3/de sterke kernkracht (met diverse verschillende wisselwerkingsdeeltjes: gluonen)
4/ de zwaartekracht
Inmiddels is er een theorie: 'het standaardmodel' dat juist de eerste drie krachten kan beschrijven als een fundamentele kracht. Dus licht en de kernkrachten zijn alleen uiting van een en dezelfde kracht. Alleen de zwaartekracht past (nog) niet in dit model. (dit zal ook nooit lukken omdat binnen het standaardmodel fundamentele gedachtenfouten worden gemaakt---> men gaat ervan uit dat toeval en kansrekening de realiteit bepalen)
Da's inderdaad een zware fout. Toeval en kansberekening zijn metafysisch. De 4 fundamentele krachten klinken me wel bekend in de oren trouwens. Ik vind dat je hier interessante gedachten aansnijdt btw.
Terechte vingerwijzing dit. Licht zelf is overigens onzichtbaar. De wisselwerking van licht met onze ogen maakt het lichtzelf pas zichtbaar. Het is dus niet het lichtopzichzelf dat je ziet, het is het effect van licht op je ogen dat je ziet. Licht bestaat ook zonder dat het in wisselwerking treedt met onze ogen.
Je zou ook kunnens tellen dat het licht het waargenomene zichbaar maakt. Vervelend als standplaats in het spel komt. ;)
Ja dat heeft ermee te maken. De euclidische ruimte is wat mij betreft echt een gepasseerd station voor wat betreft de werkelijkheid. De euclidische ruimte is een zeer gesimplificeerd en door loodrechte gedachten gestructureerde ruimtelijkheid. Ik denk dat de euclidische ruimte heel weinig van doen heeft met de werkelijkheid. Ik denk dat de werkelijkheid slechts in een gekromde ruimte plaatsvindt.
Zoals je al gezien hebt heb ik hier een topic mbt euclidische ruimte en ons denken aangemaakt.
Ik denk dat we hier in verschillende contexten denken. Ik denk primair in een fysische context hier en jij lijkt meer in een metafysische context te denken. MEt de law of attraction ga ik inderdaad van zelfs twee al bestaande dingen uit die elkaar dan aantrekken. Maar deze fysische gedachten radicaliseer ik dan in gedachten en ik probeer te bedenken hoe een dergelijke werking kan werken in NIETS of apeiron. Volgens mij kan dat en het heeft een nogal verscheurend en creerend effect.
The law of attraction geeft een verband tussen metafysica en transcendentaliteit aan. Ik weet niet goed of dit ook zo is of maar zo lijkt.

Als je uitgaat van twee bronnen in apeiron, dan moet je beseffen dat er al sprake is van uitgebreidheid en dat het daarmee niet meer om apeiron kan gaan.
Vanuit geen ruimte creeer je zeg maar een positieve ruimte en dit is dan het vacuum en een negatieve ruimte en dit is materiele. De grens tussen positief en negatief is hier dan de grens tussen potentialiteit en realiteit. Op deze grens gebeurt van alles. Een simpel voorbeeldje om dit te illustreren. Foten laten hier los en hechten hier weer aan. Er lijkt een soort interactie te bestaan tussen de positieve en negatieve ruimte. maar feitelijk is het gewoon en minimaal en klein lokaal grensverschuivinkje die enorme gevolgen kan hebben: letterlijk de grens tussen potentie en realisatie.
Ja, ik denk ook dat dit bestaat en zelfs op ongeveer de manier die jij beschrijft. Vraag: waarom is dit dan niet waarneembaar?
Hmm...weet ik niet want ik ken deze theorie die je hier aanhaalt helemaal niet! Wat is dit voor een theorie?
De theorie dat zwarte gaten alles opslokken en in hun zwaartekrachtspoel een soort singulariteit vormen. Deze singulariteit buigt de wetten van tijd en ruimte als het ware. Op een ander punt (het andere einde van de singulariteit) wordt de materie als het ware weer uitgespuugd. In theorie zou dit kunnen zorgen voor een adembare atmosfeer tussen hemellichamen.
Dat klopt, maar hier redeneer je op dezelfde manier als eerder met licht en fotonen en deeltjes. In het statement van continu en overal zit inderdaad al ruimte en tijd opgesloten. Dat klopt. Je opmerking is dus terecht. Maar zonder dit statement kan er wel degelijk iets ZIJN dat tijdloos en ruimteloos is. Dit KAN dan noodzakelijkerwijs continu en overal aktualiseren of realiseren. Maar inderdaad het aktualiseert of realiseer op het moment dat je een statement erover plaatst. Vervelend voor het begrip maar wel waar. De grens tussen potentialiteit en realiteit. Het onnoembare en onuitspreekbare. (natuurlijk is het wel uit te spreken en is het ook te benoemen; wij doen dat heel vaak zelfs...maar het verandert juist precies van karakter op het moment dat je het uitspreekt en benoemt...en daar wijs je me elke keer weer op en ik wijs jou daar soms ook op....is ook belangrijk...want we willen alletwee nog wel eens "iets" of 'Niets" vergeten als we iets benoemen of uitspreken...toch?
Klopt. dank je wel dus. Misschien is het van belang om te spreken over oneindig of onbegrensd in deze? Dan geef je aan dat er iets plaatsvindt wat geen begin en geen einde kent. Misschien is ook dit woord niet toerijkend en moeten we een nieuw woord verzinnen.
Ja, maar gezien de lengte van de posts zal het af en toe een dag of wat duren hoor. Wel hoop ik hier serieus op door te gaan en gaandeweg discussies af te splitse om hier een kernachtige discussie over te houden en elders ook kernachtige discussies te voeren. Dan komen we denk ik wel bij af.
Nou dat denk ik ook wel. :) :)
Ik zit te broeden op ene topic over de chaos theorie. Maar ik moet me eigenlijk nog inlezen eerst.
Laatst gewijzigd door Arjen op 13 apr 2008, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 apr 2008, 19:11

Arjen schreef: Dat zei ik om de redenatie helder te maken. Er is een moment voor onderscheiden (nu, dacht ik) en een moment voor verbanden (iig na het maken van onderscheiden).
Ja, maar als het om een tijdloos iets gaat, zijn die momenten niet te onderscheiden.
Ik denk dat je hier niet bang voor moet zijn. Als we spreken over de empirie laten we apriori en metafysica toch ook achterwege? Om een helder beeld te krijgen moeten we eerst scheiden; daarna kunnen we pas verbanden zien.
Hmmm...ik ben geneigd om je te wijzen op analytisch en synthetisch denkwerk (deductief en inductief).

Er wordt ingewerkt op de waarnemer m.i.
De vraag is dan: wat is de waarnemer en is de inwerker en kan een waarnemer opzichzelf inwerken ---> best heel belangrijke vragen?

Hmm..ik begrijp nu in ieder geval waarom je gekant bent tegen het maken van onderscheiden. Ik hoop dat je wel het belang van het maken van die onderscheiden inziet. Het is in ieder geval zo dat diversiteit bestaat. Blijkbaar bestaan er onderscheiden.
Ik meen dat diversiteit zowel fysisch als metafysisch bestaat. Onderscheiden vind ik iets anders, ik denk zelfs dat dit misschien alleen metafysich bestaat en niet zo fysisch.
Ik zie iig wat je bedoelt en ik begrijp je gedachte dat paradoxen de waarheid zijn nu ook een stuk beter.
Paradoxen kunnen in de buurt van de waarheid komen. En soms kan de waarheid het best benaderd worden door een paradox. Dat is net iets anders.

Nu ja; er bestaan fysieke onderscheiden. Daarmee is bewezen dat uitgebreidheid bestaat...tenzij wij ons vergissen en er helemaal geen verschillen bestaan.
Nounou, ik zie - in alle redelijkheid - geen enkel bewijs hierboven. Er kunnen toch verschillen bestaan zonder uitgebreidheid.

Ik vind zwaartekracht als quantificator wel ok geloof ik. Dit teriwjl zwaartekracht wel degelijk een uitgebreidheid bezit. Wat dacht je van zwaartekracht als verbinding tussen uitgebreidheid en transcendentaliteit?
Heel interessant. Iets dergelijks is het ook volgens mij. Behalve dan dat zwaartekracht zelf nietzozeer uitgebreidt heet bezit, maar meer uitgebreidheid bewerkt.

DIt mag je verder toelichten.
Ik bedoel dat wat we in het algemeen de lege ruimte noemen volgens mij een grote versmolten fotonenzee is. Fotonen worden vaak gezien als lichtdeeltjes. Maar die zijn alleen zichtbaar of waarneembaar als ze interacteren met materiele objectjes als elektronen. Dus het heel goed mogelijk dat fotonen 'slechts' gekwantificeerde effectjes zijn van het licht en dat licht de ruimte is.
Da's inderdaad een zware fout. Toeval en kansberekening zijn metafysisch. De 4 fundamentele krachten klinken me wel bekend in de oren trouwens. Ik vind dat je hier interessante gedachten aansnijdt btw.
Ik ben het met je eens dat het metafysich is, maar dat feit op zich wilnog niet zeggen dat het een fout betreft. Ik denk dat er redenen voor zijn.
Je zou ook kunnens tellen dat het licht het waargenomene zichbaar maakt. Vervelend als standplaats in het spel komt. ;)
Je kunt ook zeggen dat licht de dingen scheidt. Dat licht letterlijk het uiteenduwen van de dingen is, een van de twee redenen waardoor uitgebreidheid kan ontstaan. En als je uitgebreidheid hebt, krijg je posities en standplaatsen erbij kado.

Als je uitgaat van twee bronnen in apeiron, dan moet je beseffen dat er al sprake is van uitgebreidheid en dat het daarmee niet meer om apeiron kan gaan.
Mee eens en duidelijk. Ik ga ook niet uit van 2 bronnen in apeiron.

Ja, ik denk ook dat dit bestaat en zelfs op ongeveer de manier die jij beschrijft. Vraag: waarom is dit dan niet waarneembaar?
Dit is heel goed waarneembaar, continu als je je aandacht erniet van afwendt tenminste.
De theorie dat zwarte gaten alles opslokken en in hun zwaartekrachtspoel een soort singulariteit vormen. Deze singulariteit buigt de wetten van tijd en ruimte als het ware. Op een ander punt (het andere einde van de singulariteit) wordt de materie als het ware weer uitgespuugd. In theorie zou dit kunnen zorgen voor een adembare atmosfeer tussen hemellichamen.
Leuke en interessante theorie. Zo'n verbinding tussen twee singulariteiten zou dan ook een wormgat kunnen zijn. Heb je de gedachten overwogen dat het andere einde van de singulariteit niet zozeer een punt is maar zeg maar verdund of verspreidt is over de gehele ruimte?

Klopt. dank je wel dus. Misschien is het van belang om te spreken over oneindig of onbegrensd in deze? Dan geef je aan dat er iets plaatsvindt wat geen begin en geen einde kent. Misschien is ook dit woord niet toerijkend en moeten we een nieuw woord verzinnen.
Dank je. Ik stel onbepaald voor.


Ik zit te broeden op ene topic over de chaos theorie. Maar ik moet me eigenlijk nog inlezen eerst.
Pas op met wat je leest. Ik denk dat het idee van orde in chaos en chaos in orde en chaospartikels misschien al genoeg stof is.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 apr 2008, 20:50

ziznl schreef: Ja, maar als het om een tijdloos iets gaat, zijn die momenten niet te onderscheiden.
Ik weet dat dit een mooie discussie is, maar om die nou tijdloos te noemen?
Hmmm...ik ben geneigd om je te wijzen op analytisch en synthetisch denkwerk (deductief en inductief).
Ik ben me bewust van deze twee denkwijzen. Al heel erg lang trouwens. Laten we proberen om niet te focussen op geldigheid, maar op de manier die de ander kiest om iets te onderbouwen. Als we de theorieën gezien hebben kunnen we het hebben over geldigheid. Dus: eerst onderscheiden maken en daarna verbanden leggen.

De vraag is dan: wat is de waarnemer en is de inwerker en kan een waarnemer opzichzelf inwerken ---> best heel belangrijke vragen?
Interessante vragen, maar dat lijdt naar een heel ander topic (eentje over ontologie of geloof). Ik besef dat het van belang kan zijn in de discussie, maar niet op dit punt toch?
Ik meen dat diversiteit zowel fysisch als metafysisch bestaat. Onderscheiden vind ik iets anders, ik denk zelfs dat dit misschien alleen metafysich bestaat en niet zo fysisch.
Wat is volgens jou het verschil tussen onderscheid en diversiteit?
Paradoxen kunnen in de buurt van de waarheid komen. En soms kan de waarheid het best benaderd worden door een paradox. Dat is net iets anders.
Je stelt dat "het alles" een "golfbeweging" maakt tussen potentialiteit en actualiteit. Me dunkt dat dat de belichaming is van een paradox. Vandaar de opmerking.
Nounou, ik zie - in alle redelijkheid - geen enkel bewijs hierboven. Er kunnen toch verschillen bestaan zonder uitgebreidheid.
Hoe?
Heel interessant. Iets dergelijks is het ook volgens mij. Behalve dan dat zwaartekracht zelf nietzozeer uitgebreidt heet bezit, maar meer uitgebreidheid bewerkt.
Dit is iets wat in een lab uitgezocht zou moeten worden. Ik denk dat zwaartekracht tussen de potentialiteit en de actualiteit thuishoort zeg maar. Daardoor "bezit" het een bepaalde uitgebreidheid. (<-- vind ik daar zojuist een nieuw ontologisch niveau uit?)
Ik bedoel dat wat we in het algemeen de lege ruimte noemen volgens mij een grote versmolten fotonenzee is. Fotonen worden vaak gezien als lichtdeeltjes. Maar die zijn alleen zichtbaar of waarneembaar als ze interacteren met materiele objectjes als elektronen. Dus het heel goed mogelijk dat fotonen 'slechts' gekwantificeerde effectjes zijn van het licht en dat licht de ruimte is.
Als deze fotonen zo aanwezig zouden zijn zou het toch geen vacuüm meer zijn?
Ik ben het met je eens dat het metafysich is, maar dat feit op zich wilnog niet zeggen dat het een fout betreft. Ik denk dat er redenen voor zijn.
Die zijn er ook wel; maar die redenen noemen we "doelmatogheid" en de uitingsvorm paradoxen.
Je kunt ook zeggen dat licht de dingen scheidt. Dat licht letterlijk het uiteenduwen van de dingen is, een van de twee redenen waardoor uitgebreidheid kan ontstaan. En als je uitgebreidheid hebt, krijg je posities en standplaatsen erbij kado.
Dat is waar ik heen wilde. Net zoals hierboven gezegd denk ik dat dit stukje van de discussie nog niet aan bod is gekomen.
Mee eens en duidelijk. Ik ga ook niet uit van 2 bronnen in apeiron.
Je noemt zwaartekracht als behorende tot apeiron toch?
Ja, ik denk ook dat dit bestaat en zelfs op ongeveer de manier die jij beschrijft. Vraag: waarom is dit dan niet waarneembaar?
Dit is heel goed waarneembaar, continu als je je aandacht erniet van afwendt tenminste.
Verklaar u nader. :)
Leuke en interessante theorie. Zo'n verbinding tussen twee singulariteiten zou dan ook een wormgat kunnen zijn. Heb je de gedachten overwogen dat het andere einde van de singulariteit niet zozeer een punt is maar zeg maar verdund of verspreidt is over de gehele ruimte?
Ik doelde ook op wormgaten en ik heb overwogen dat het niet zozeer een punt betreft. Ik denk dat er een centrum is en een bepaalde "dichtheidsfactor" die steeds kleiner wordt wanneer men van dit centrum af beweegt zeg maar.

Dank je. Ik stel onbepaald voor.
Onbepaald kan ook nog-niet-bepaald betekenen. Is dat niet onduidelijk?

Pas op met wat je leest. Ik denk dat het idee van orde in chaos en chaos in orde en chaospartikels misschien al genoeg stof is.
Zit wat in; ik denk dat ik een dezer dagen eens ga kijken wat ik voor elkaar kan krijgen.

--edit--
Laten we pogen om onze posts weer wat korter te krijgen.
--/edit--
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 apr 2008, 21:30

Arjen schreef: Ik ben me bewust van deze twee denkwijzen. Al heel erg lang trouwens. Laten we proberen om niet te focussen op geldigheid, maar op de manier die de ander kiest om iets te onderbouwen. Als we de theorieën gezien hebben kunnen we het hebben over geldigheid. Dus: eerst onderscheiden maken en daarna verbanden leggen.
Ik vind onderscheiden nogal arbitrair. Als je zo maar ergens een onderscheid gaat maken, dan heeft dat wat mij betreft ook teveel invloed op de verbanden die je daarna weer moet gaan aanleggen.
Wat is volgens jou het verschil tussen onderscheid en diversiteit?
Vooreerst: Het zijn beiden slechts woorden. Maar ik associeer onderscheiden met het stellen van nogal scherpe grenzen en diversiteit associeer ik meer met een genuanceerde verlopende verandering.

Hoe?
Door diversiteit te bezitten zonder uitgebreidheid.

Tijdstippen om maar een voorbeeld te noemen. Gevoelens. Misschien zelfs gewicht, mocht een puntmassa bestaan---> dat geloof ik zelf niet.
Dit is iets wat in een lab uitgezocht zou moeten worden. Ik denk dat zwaartekracht tussen de potentialiteit en de actualiteit thuishoort zeg maar. Daardoor "bezit" het een bepaalde uitgebreidheid. (<-- vind ik daar zojuist een nieuw ontologisch niveau uit?)
Dat kan. Ik ben geneigd hierin met je mee te gaan. Maar dan wil ik die uitgebreidheid wel onderscheiden van die zwaartekracht en er niet mee gelijkschakelen.
Als deze fotonen zo aanwezig zouden zijn zou het toch geen vacuüm meer zijn?
Wie zegt dat fotonen en vacuum niet met elkaar te maken hebben? En vacuum is toch ook 'aanwezig'? En wat is eigenlijk vacuum? Dus: een fotonenzee kan heel goed een vacuum genoemd worden hoor. Misschien gebeurt dat al.

Die zijn er ook wel; maar die redenen noemen we "doelmatogheid" en de uitingsvorm paradoxen.
Helemaal met je eens!
Dat is waar ik heen wilde. Net zoals hierboven gezegd denk ik dat dit stukje van de discussie nog niet aan bod is gekomen.
De scheidende werking van licht? Tja....ik heb gezegd hoe ik erover dacht. Licht is voor mij min of meer gelijkschakeld met de 'lege' en 'positieve' ruimte. In die zin is de interactie van lege ruimte met gevulde ruimte (-->) materie gekwantificeerd en niet zozeer de ruimte zelf. Nou ja...ik wil wel eens horen hoe jij hierover denkt.

Je noemt zwaartekracht als behorende tot apeiron toch?
Nja....ik weet het niet...ik weet het echt niet...ik ben geneigd om zoiets te zeggen als dat apeiron is onbepaald niets en zwaartekracht en licht zijn een van de meest elementaire uitingsvormen hiervan. Laat ik het zo zeggen: ik denk dat licht en gravitatie elkaar in bepaalde omstandigheden precies kunnen opheffen tot helemaal onbepaald niets. En daarmee moet het omgekeerde eigenlijk ook kunnen.

Verklaar u nader. :)
Hoe moet ik het zeggen: Het stromen van het NU? Links van het nu is potentialiteit en rechts van het nu is realiteit. En dan moet je niet te lang wachten want de realiteit verandert dan weer--->erg vreemd ---> nou dat kun je dus zien en waarnemen.

Ik doelde ook op wormgaten en ik heb overwogen dat het niet zozeer een punt betreft. Ik denk dat er een centrum is en een bepaalde "dichtheidsfactor" die steeds kleiner wordt wanneer men van dit centrum af beweegt zeg maar.
Ja, he, maar dit lijkt op een donut. Of vergis ik me nu. Ik vind het idee van een torus ook erg - serieus - aantrekkelijk worden hoor.


Onbepaald kan ook nog-niet-bepaald betekenen. Is dat niet onduidelijk?
Ja, helemaal mee eens. Ik zou zelf willen beweren dat dat juist een voordeel is en daarom wil ik ook onbepaaldheid voorstellen. Onbepaaldheid verwijst in principe meer naar onze kennis ervan dan naar de realiteit ervan--> daarom is dat onduidelijke niet zo erg en eigenlijk alleen maar verhelderend ofzo..(nou als dit niet paradoxaal klinkt of is?)


Zit wat in; ik denk dat ik een dezer dagen eens ga kijken wat ik voor elkaar kan krijgen.
Ik zou het tof vinden! Ik vind het met dit onderwerp wel prettig als jij begint. Als ik begin moet jij altijd weer eerst zoveel rechtzetten.
--edit--
Laten we pogen om onze posts weer wat korter te krijgen.
--/edit--
Oeps...ja sorry..

ik denk dat hij nu ook wel weer snel kan inkorten omdat ik geloof dat er een aantal interessante punten uit het bovenstaande geconcentreerd of gedestilleerd kunnen worden.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 14 apr 2008, 20:06

ziznl schreef: Ik vind onderscheiden nogal arbitrair. Als je zo maar ergens een onderscheid gaat maken, dan heeft dat wat mij betreft ook teveel invloed op de verbanden die je daarna weer moet gaan aanleggen.
Dan heb je ofwel niet voldoende onderscheiden gemaakt ofwel leg je de verbanden op oneigenlijke wijze.
Vooreerst: Het zijn beiden slechts woorden. Maar ik associeer onderscheiden met het stellen van nogal scherpe grenzen en diversiteit associeer ik meer met een genuanceerde verlopende verandering.
Wat mij betreft worden beiden gekenmerkt door de verschillen tussen de bekeken onderwerpen. Daarmee worden tenminste in tegenovergestelden "scherpe" grenzen ontward. Dit bedoel ik in de zin dat iets niet tegelijkertijd kan branden en niet kan branden bijvoorbeeld.
Hoe?
Door diversiteit te bezitten zonder uitgebreidheid.
Hoe?
Dat kan. Ik ben geneigd hierin met je mee te gaan. Maar dan wil ik die uitgebreidheid wel onderscheiden van die zwaartekracht en er niet mee gelijkschakelen.
Binnen die context staat dat los van elkaar inderdaad. Het doet me denken aan MPLS, maar dat is een ICT term.
Wie zegt dat fotonen en vacuum niet met elkaar te maken hebben? En vacuum is toch ook 'aanwezig'? En wat is eigenlijk vacuum? Dus: een fotonenzee kan heel goed een vacuum genoemd worden hoor. Misschien gebeurt dat al.
Ik ben er een soort van tegen gekant, maar ondertussen kan ik niet ontkennen dat er bergen fotonen vanaf de zon naar de aarde komen dwars door dit vacuüm.
De scheidende werking van licht? Tja....ik heb gezegd hoe ik erover dacht. Licht is voor mij min of meer gelijkschakeld met de 'lege' en 'positieve' ruimte. In die zin is de interactie van lege ruimte met gevulde ruimte (-->) materie gekwantificeerd en niet zozeer de ruimte zelf. Nou ja...ik wil wel eens horen hoe jij hierover denkt.
Hmm; laat ik het zo zeggen: Ik heb sinds deze discussie heel wat om b ij stil te staan. Ik heb nog geen "oordeel" geveld.
Nja....ik weet het niet...ik weet het echt niet...ik ben geneigd om zoiets te zeggen als dat apeiron is onbepaald niets en zwaartekracht en licht zijn een van de meest elementaire uitingsvormen hiervan. Laat ik het zo zeggen: ik denk dat licht en gravitatie elkaar in bepaalde omstandigheden precies kunnen opheffen tot helemaal onbepaald niets. En daarmee moet het omgekeerde eigenlijk ook kunnen.
1) Het omgekeerde zou zichzelf kunnen zijn: Het opheffen van zowel zwaartekracht als licht schept potentie.
2) Als apeiron potentie is en licht en zwaartekracht zijn de meest primaire uitingvormen en licht bestaat daar waar protonen op gequantificeerde actualiteit vallen; dan zijn het licht en zwaartekracht samen die de gequanificeerde actualiteit tot potentie maken. Als dat zo is; hoe quantificeert potentialiteit dan tot actualiteit?

Hoe moet ik het zeggen: Het stromen van het NU? Links van het nu is potentialiteit en rechts van het nu is realiteit. En dan moet je niet te lang wachten want de realiteit verandert dan weer--->erg vreemd ---> nou dat kun je dus zien en waarnemen.
Hier ga ik een topic over openen (paradox vs paradox).
Ja, he, maar dit lijkt op een donut. Of vergis ik me nu. Ik vind het idee van een torus ook erg - serieus - aantrekkelijk worden hoor.
Vooral die met poedersuiker erop...mjam

Ja, helemaal mee eens. Ik zou zelf willen beweren dat dat juist een voordeel is en daarom wil ik ook onbepaaldheid voorstellen. Onbepaaldheid verwijst in principe meer naar onze kennis ervan dan naar de realiteit ervan--> daarom is dat onduidelijke niet zo erg en eigenlijk alleen maar verhelderend ofzo..(nou als dit niet paradoxaal klinkt of is?)
Vooruit dan maar...

Mocht het zo zijn dat we problemen tegenkomen, dan kunnen we daar altijd nog iets op verzinnen.
Ik zou het tof vinden! Ik vind het met dit onderwerp wel prettig als jij begint. Als ik begin moet jij altijd weer eerst zoveel rechtzetten.
Gneh!

p.s. Toch al iets korter...
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 apr 2008, 09:20

Arjen schreef: Dan heb je ofwel niet voldoende onderscheiden gemaakt ofwel leg je de verbanden op oneigenlijke wijze.
Ik denk dat er wel een verband is tussen verbindingswijze en onderscheidingswijze. Eveneens is er een onderscheid tussen verbindingswijze en onderscheidingswijze.

Wat mij betreft worden beiden gekenmerkt door de verschillen tussen de bekeken onderwerpen. Daarmee worden tenminste in tegenovergestelden "scherpe" grenzen ontward. Dit bedoel ik in de zin dat iets niet tegelijkertijd kan branden en niet kan branden bijvoorbeeld.
Ja, maar de catch zit hier in het woordjes "IETS" en "TEGELIJKERTIJD" als je "IETS" ruimer opvat en "GELIJKTIJDIGHEID" ook dan kan het wel zeker.

(dat is zelfs al zo met een brandend stuk hout, een deel van dat stuk hout brandt namelijk helemaal niet omdat het nog KAN verbranden, met het verbranden zal het hout de mogelijkheid om te verbranden verliezen in de realiteit van het branden. Pas als het geheel verbrand is, dan is ook "dat deel dat nog kan verbranden" ook verbrandt. En dan pas brandt er helemaal niets - op die plaats op dat moment - meer.)
Hoe?
Je bent blijkbaar over mijn antwoorden heen gelezen.

TIJD en GEVOEL bestaan zonder uitgebreidheid.
Hmm; laat ik het zo zeggen: Ik heb sinds deze discussie heel wat om b ij stil te staan. Ik heb nog geen "oordeel" geveld.
Stilstand is een illusie. Niet-oordelen is moeilijk hoor? Hoe ben je daar zeker van? Of stel je het oordeel over je eigen niet-oordelen ook niet beter even uit?

1) Het omgekeerde zou zichzelf kunnen zijn: Het opheffen van zowel zwaartekracht als licht schept potentie.
Juist
2) Als apeiron potentie is en licht en zwaartekracht zijn de meest primaire uitingvormen en licht bestaat daar waar protonen op gequantificeerde actualiteit vallen; dan zijn het licht en zwaartekracht samen die de gequanificeerde actualiteit tot potentie maken. Als dat zo is; hoe quantificeert potentialiteit dan tot actualiteit?
Door buigen, zelfreferentie en poging tot mengen.

Stukken korter inmiddels. Alle weggelaten stukken heb ik verder niets toe te voegen of te vragen. Maar ik ben bang dat we nu in het overgelaten deel niet teveel offtopic geraken?

Hoe dan ook, we zijn een stuk verder vind ik.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 15 apr 2008, 19:37

ziznl schreef: Stukken korter inmiddels. Alle weggelaten stukken heb ik verder niets toe te voegen of te vragen. Maar ik ben bang dat we nu in het overgelaten deel niet teveel offtopic geraken?
Ik vraag het me af. Sowieso is dit niet een formeel forum onderdeel. De hele bedoeling van deze topics is juist om wat ruimer over de zaken kunnen spreken. Dat is nu juist het onderscheid tussen de forum onderdelen.
Ik ben wel blij dat de posts wat korter zijn btw. :)
Arjen schreef: Dan heb je ofwel niet voldoende onderscheiden gemaakt ofwel leg je de verbanden op oneigenlijke wijze.
Ik denk dat er wel een verband is tussen verbindingswijze en onderscheidingswijze. Eveneens is er een onderscheid tussen verbindingswijze en onderscheidingswijze.
Vandaar ook dat je volledig moet scheiden om daarna alle combinaties te kunnen maken.
Ja, maar de catch zit hier in het woordjes "IETS" en "TEGELIJKERTIJD" als je "IETS" ruimer opvat en "GELIJKTIJDIGHEID" ook dan kan het wel zeker.

(dat is zelfs al zo met een brandend stuk hout, een deel van dat stuk hout brandt namelijk helemaal niet omdat het nog KAN verbranden, met het verbranden zal het hout de mogelijkheid om te verbranden verliezen in de realiteit van het branden. Pas als het geheel verbrand is, dan is ook "dat deel dat nog kan verbranden" ook verbrandt. En dan pas brandt er helemaal niets - op die plaats op dat moment - meer.)
Ik vraag me af wat je hier bedoeld, ik denk niet dat er iets af te dingen valt op de stelling dat een deeltje ofwel brandt ofwel niet brandt.
Hoe?
Je bent blijkbaar over mijn antwoorden heen gelezen.

TIJD en GEVOEL bestaan zonder uitgebreidheid.
Tijd kan niet bestaan zonder uitgebreidheid omdat er dan niets is wat kan plaatsvinden.
Stilstand is een illusie. Niet-oordelen is moeilijk hoor? Hoe ben je daar zeker van? Of stel je het oordeel over je eigen niet-oordelen ook niet beter even uit?
Me dunkt dat het besef dat nader onderzoek nodig is voldoende is om niet te oordelen.
Door buigen, zelfreferentie en poging tot mengen.
Dit mag je nader verklaren.
(gneh)
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 apr 2008, 20:46

Arjen schreef: Vandaar ook dat je volledig moet scheiden om daarna alle combinaties te kunnen maken.
Ik als een zelfverklaarde materialist ben natuurlijk best gelukkig met opmerkingen als deze door een zelfverklaarde idealist!


Ik vraag me af wat je hier bedoeld, ik denk niet dat er iets af te dingen valt op de stelling dat een deeltje ofwel brandt ofwel niet brandt.
Hmm...ja wat bedoel ik hier ook alweer eigenlijk???
ooh ja...een deel van het deeltje zal branden zodat het andere deel van het deeltje nog kan branden...dat was het! Dat snap jij heus wel.
Tijd kan niet bestaan zonder uitgebreidheid omdat er dan niets is wat kan plaatsvinden.
Hmmmm....dat is vooralsnog een argument dat een beetje kracht mist...dat vind jezelf volgens mij ook wel een beetje.
Ik meen dat uitgebreidheid noodzakelijk is om iets plaats te laten vinden, maar dat weet ik niet zeker en jij ook niet. Het zou betekenen dat ruimte er altijd al heeft moeten zijn, omdat er anders nooit iets had kunnen plaatsvinden en verder zegt het niets.
Me dunkt dat het besef dat nader onderzoek nodig is voldoende is om niet te oordelen.
Daar heb je gelijk. Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel jouw oordeel.
Dit mag je nader verklaren.
(gneh)
Dit vraag wel heel veel voorstellingsvermogen hoor.

We leven in het zich vermengende snijvlak van een opzichzelf terugkrommende 4 d ruimte. Dit snijvlak is onze belevingswereld omdat hierin licht zich kan bewegen. Loodrecht op dit snijvlak is echter nog een dimensie die linksaf tijd oplevert en rechtsaf massa zeg maar. Zo heb je een vermengd zelfreferend gekromde ruimte met alles erop en eraan
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 16 apr 2008, 07:58

ziznl schreef: Ik als een zelfverklaarde materialist ben natuurlijk best gelukkig met opmerkingen als deze door een zelfverklaarde idealist!
Ik hoor jou ook vaak zat idealistische dingen zeggen. Ik denk dat niemand 100% realist of nomenalist is. Ik denk ook dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Het is een andere manier van kijken naar dingen. Ik denk dat de combinatie een idealistisch-realist oplevert in mijn geval. In jouw geval misschien een realistisch idealist. De verschillen moeten we misschien op een ander moment determineren. ;)
Hmm...ja wat bedoel ik hier ook alweer eigenlijk???
ooh ja...een deel van het deeltje zal branden zodat het andere deel van het deeltje nog kan branden...dat was het! Dat snap jij heus wel.
Dat dacht ik ook al, maar daarmee bewijs je het punt eigenlijk alleen maar.
Hmmmm....dat is vooralsnog een argument dat een beetje kracht mist...dat vind jezelf volgens mij ook wel een beetje.
Ik meen dat uitgebreidheid noodzakelijk is om iets plaats te laten vinden, maar dat weet ik niet zeker en jij ook niet. Het zou betekenen dat ruimte er altijd al heeft moeten zijn, omdat er anders nooit iets had kunnen plaatsvinden en verder zegt het niets.
Zonder tijd kan er in ruimte niets plaatsvinden. ZOnder tijd is er immers geen verandering.

Daar heb je gelijk. Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel jouw oordeel.
Ik besef dat er nader onderzoek nodig is en daarom heb ik nog niet geoordeeld.
Dit vraag wel heel veel voorstellingsvermogen hoor.

We leven in het zich vermengende snijvlak van een opzichzelf terugkrommende 4 d ruimte. Dit snijvlak is onze belevingswereld omdat hierin licht zich kan bewegen. Loodrecht op dit snijvlak is echter nog een dimensie die linksaf tijd oplevert en rechtsaf massa zeg maar. Zo heb je een vermengd zelfreferend gekromde ruimte met alles erop en eraan
Ik begrijp het onderscheid, maar ik denk dat tijd en ruimte niet te scheiden zijn. Het een kan niet zonder het ander bestaan.
Gedachtenexperiment:
Is het mogelijk om een willekeurige causaliteit plaats te laten vinden met enkel tijd of enkel ruimte?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 apr 2008, 10:44

Arjen schreef: Ik hoor jou ook vaak zat idealistische dingen zeggen. Ik denk dat niemand 100% realist of nomenalist is. Ik denk ook dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Het is een andere manier van kijken naar dingen. Ik denk dat de combinatie een idealistisch-realist oplevert in mijn geval. In jouw geval misschien een realistisch idealist. De verschillen moeten we misschien op een ander moment determineren. ;)
***OFFTOPIC mijmering: Het grappige vind ik dan dat ik het idee heb dat ik mezelf materialist noem om precies dezelfde reden dat jij verkiest een idealist te zijn. Ik associeer idealisme met werking van de rationele geest en dat associeer ik met doeletjes stellen en plannetjes maken--> je snapt mijn gevoelsmatige afkeer van idealisme. Want als je dat centraal stelt dan wordt de wereld een grote rationele doelmatige en efficiente rekenmachine waarin vreemd genoeg de werking van de gevoelige geest volstrekt verloren zal zijn gegaan en overbodig zijn geworden.
Ik associeer materialisme met werking van de dingen in de wereld. En ik ben zelf met mijn geest ook een gevoelig 'ding' in de wereld, maar wel een ding dat neigt de toekomst naar het heden te halen om te kijken of dat rationeel naar mijn hand gezet kan worden ofzo...Ik ben me als materialist zeer bewust van mijn neiging tot plannen en verbeteren (en het noodgedongen egoistische individualistische en subjectieve element daarin)...daardoor kan ik daar ook gemakkelijker afstand van nemen als het tever gaat (dat vind ik nogal eens). Maar ik denk dat voor ons beiden een nogal vreemd iets, wat moeilijk onder woorden is te brengen en wat ook een moeilijk in te ziene werking heeft , best heel belangrijk is en dat we dat juist proberen te beschermen of te behouden.***
Dat dacht ik ook al, maar daarmee bewijs je het punt eigenlijk alleen maar.
Mooi, maar welk punt heb ik nu bewezen dan? Dat een onderdeeltje van een deeltje brandt of niet brandt? Uiteindelijk is er bij elk deeltje of onderdeeltje een deeltje of onderdeeltje dat brandt en een deeltje of onderdeeltje dat niet brandt. HEt punt hier is geen punt.HEt punt hier is een vlak en wel een grensvlak. Waar plaats je het grensvlak. Daarmee is de plaatsing wel relatief maar het grensvlak ZELF natuurlijk niet. Er is altijd een grens, en buiten de grens brandt het en binnen die grens niet. Heeft dus niet zozeer met deeltjes te maken, maar met plaatsing of positionering te maken. tjsonge ik wordt in een idealistische hoek gedwongen, ik zit hier helemaal fout hoor. Wil je voortaan iets minder materialistische stellingen verkondigen?
Zonder tijd kan er in ruimte niets plaatsvinden. ZOnder tijd is er immers geen verandering.
Ik ben het met je eens. Zonder tijd geen verandering. Klopt. Maar er is wel een gelijktijdige tijd denkbaar zonder ruimte en zonder verandering. Een tijd die gelijktijdig en dus evenwichtig gesplist is en weer samengevoegd voordat er ook maar 1 mm ruimte gevormd kan worden. Omdat de tijd er wel is, maar nog niet 'loopt' vanweg dat evenwichtige..

Eerst dus NIETS, dan gelijktijdig in dit niets een 'evenwichtige balans'---> in deze evenwichtige balans kan tijd bestaan mits er sprake is van gelijktijdigheid en dat is er want er is geen ruimte om de tijd uitelkaar te laten lopen.
Dan plotseling is er een balansverstoring, en daarmee is de tijd al 'een onmerkbaar en onmeetbaar en onbepaald tijdje' aan het bestaan zonder dat er nog ruimte is.
Er zal dus wel tijd bestaan maar nog geen verandering plaatsvinden omdat de tijd zichzelf gelijktijdig uitdooft in een gelijktijdig evenwicht. Verandering ontstaat pas bij balansverstoring en daarmee is ruimte nodig. De tijd is overigens apriori, en de onevenwichtige tijd verschijnt tegelijk met zwaartekracht denk ik. Ruimte komt ook precies op dat moment, dat is het moment waarop de tijd dus merkbaar wordt en gaat lopen. Speculatief hoor.
Ik begrijp het onderscheid, maar ik denk dat tijd en ruimte niet te scheiden zijn. Het een kan niet zonder het ander bestaan.
Gedachtenexperiment:
Is het mogelijk om een willekeurige causaliteit plaats te laten vinden met enkel tijd of enkel ruimte?
Ik zei het toch: ons voorstellingsvermogen schiet hier (mogelijk) tekort. Dus een gedachtenexperiment zal lastig zijn.
Toch kan ik in gedachten tijd laten bestaan in een evenwicht zonder dat er sprake is van verandering en zonder dat er sprake is van ruimte. De tijd wordt pas merkbaar bij een balansverstoring van dit tijdsevenwicht. Waar door de tijd uit zijn balans ontsnapt en aldus gaat lopen. En dan is het pandora's doos hoor: er ontsnapt dan tegelijkertijd van alles. Ruimte, materie, positie.

(de begrijpelijke gedachtegang is natuurlijk dat je verandering vooraf laat gaan aan tijd, maar dat is logisch onmogelijk volgens mij. Je kunt daarentegen zeker tijd laten bestaan zonder verandering, mits het maar een evenwichtige tijd is---> dat voor verandering ruimte en tijd noodzakelijk is namelijk al causaal redeneren---> ik heb het over een situatie die nog geen situatie is en waar causaal redeneren en ruimte en verandering gewoon nog niet bestaan!!!!)

Tijd is een heel mooi en ingewikkeld NIETS. Tijd kan zich splitsen in positieve en negatieve tijd. De positieve tijd kan zich verder gaan splitsen en de negatieve tijd ook. maar dit gaat wel gelijktijdig. Door dit splitsen wat ook kwadrateren of kopieren of vermenigvuldigen is te noemen, wordt de negatieve tijd weggekwadrateerd waardoor er alleen positieve tijd lijkt te lopen. Hiermee ontstaat de energie en de tijdspijl. Tijd is voorop. Logisch, waar kan je nou het best mee beginnen als met de tijd zelf. Anders is er toch helemaal geen begin. VErandering komt pas met de ruimte en de zwaartekracht.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17 apr 2008, 07:00

ziznl schreef: ***OFFTOPIC mijmering: Het grappige vind ik dan dat ik het idee heb dat ik mezelf materialist noem om precies dezelfde reden dat jij verkiest een idealist te zijn. Ik associeer idealisme met werking van de rationele geest en dat associeer ik met doeletjes stellen en plannetjes maken--> je snapt mijn gevoelsmatige afkeer van idealisme. Want als je dat centraal stelt dan wordt de wereld een grote rationele doelmatige en efficiente rekenmachine waarin vreemd genoeg de werking van de gevoelige geest volstrekt verloren zal zijn gegaan en overbodig zijn geworden.
Ik associeer materialisme met werking van de dingen in de wereld. En ik ben zelf met mijn geest ook een gevoelig 'ding' in de wereld, maar wel een ding dat neigt de toekomst naar het heden te halen om te kijken of dat rationeel naar mijn hand gezet kan worden ofzo...Ik ben me als materialist zeer bewust van mijn neiging tot plannen en verbeteren (en het noodgedongen egoistische individualistische en subjectieve element daarin)...daardoor kan ik daar ook gemakkelijker afstand van nemen als het tever gaat (dat vind ik nogal eens). Maar ik denk dat voor ons beiden een nogal vreemd iets, wat moeilijk onder woorden is te brengen en wat ook een moeilijk in te ziene werking heeft , best heel belangrijk is en dat we dat juist proberen te beschermen of te behouden.***
Een gevoel is iets anders dan de actualiteit. Maakk dat onderscheid; dan gaat er niets verloren.

Idealisme heeft niets te maken met de werking van de rationele geest. Het maakt het onderscheid tussen wat in de geest plaatsvindt en wat in de actualiteit plaatsvindt. Ik merk dat jij daar moeilijkheden mee hebt. Ik raad je aan dit eens goed onder de loep te nemen want het ontkennen van dit soort onderscheiden schept hele "enge" dingen.
Mooi, maar welk punt heb ik nu bewezen dan? Dat een onderdeeltje van een deeltje brandt of niet brandt? Uiteindelijk is er bij elk deeltje of onderdeeltje een deeltje of onderdeeltje dat brandt en een deeltje of onderdeeltje dat niet brandt. HEt punt hier is geen punt.HEt punt hier is een vlak en wel een grensvlak. Waar plaats je het grensvlak. Daarmee is de plaatsing wel relatief maar het grensvlak ZELF natuurlijk niet. Er is altijd een grens, en buiten de grens brandt het en binnen die grens niet. Heeft dus niet zozeer met deeltjes te maken, maar met plaatsing of positionering te maken. tjsonge ik wordt in een idealistische hoek gedwongen, ik zit hier helemaal fout hoor. Wil je voortaan iets minder materialistische stellingen verkondigen?
Hoe je het ook wendt of keert, een deeltje brandt of brandt niet. Geschuif met grenzen gebeurt alleen in gedachte en is daarmee metafysisch. Beide situaties bestaan wel; maar dan in potentialiteit (en daarmee transcendentaal). Pas op voor dit soort denkfouten.
Ik ben het met je eens. Zonder tijd geen verandering. Klopt. Maar er is wel een gelijktijdige tijd denkbaar zonder ruimte en zonder verandering. Een tijd die gelijktijdig en dus evenwichtig gesplist is en weer samengevoegd voordat er ook maar 1 mm ruimte gevormd kan worden. Omdat de tijd er wel is, maar nog niet 'loopt' vanweg dat evenwichtige..
Je hebt het nu over tijd in de potentialiteit. Dit bestaat niet in actualiteit zo. Daarmee spreek je jezelf tegen.
Ik zei het toch: ons voorstellingsvermogen schiet hier (mogelijk) tekort. Dus een gedachtenexperiment zal lastig zijn.
Toch kan ik in gedachten tijd laten bestaan in een evenwicht zonder dat er sprake is van verandering en zonder dat er sprake is van ruimte. De tijd wordt pas merkbaar bij een balansverstoring van dit tijdsevenwicht. Waar door de tijd uit zijn balans ontsnapt en aldus gaat lopen. En dan is het pandora's doos hoor: er ontsnapt dan tegelijkertijd van alles. Ruimte, materie, positie.
Maak de onderscheiden waar ze zijn. Datgene wat in de geest gebeurt gebeurt in de geest. Datgene war in actualiteit bestaat, bestaat in actualiteit en datgenen wat in potentialiteit bestaat bestaat in potentialiteit.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 17 apr 2008, 19:28

Arjen schreef: Een gevoel is iets anders dan de actualiteit. Maakk dat onderscheid; dan gaat er niets verloren.

Duidelijk!
Idealisme heeft niets te maken met de werking van de rationele geest. Het maakt het onderscheid tussen wat in de geest plaatsvindt en wat in de actualiteit plaatsvindt. Ik merk dat jij daar moeilijkheden mee hebt. Ik raad je aan dit eens goed onder de loep te nemen want het ontkennen van dit soort onderscheiden schept hele "enge" dingen.
Hoe maakt het idealisme dan onderscheidt?
Hoe je het ook wendt of keert, een deeltje brandt of brandt niet. Geschuif met grenzen gebeurt alleen in gedachte en is daarmee metafysisch. Beide situaties bestaan wel; maar dan in potentialiteit (en daarmee transcendentaal). Pas op voor dit soort denkfouten.
Duidelijk.

Je hebt het nu over tijd in de potentialiteit. Dit bestaat niet in actualiteit zo. Daarmee spreek je jezelf tegen.
Neen, je kunt niet spreken over tijd in de potentialiteit zonder jezelf tegen te spreken. Ik spreek daarom ook niet over de tijd in de potentialiteit. Ik spreek over de tijd in gedachten. Dat weet jezelf ook. Daarmee spreek ik mezelf tegen of maak jij een denkfout. Wat kies je? Tegenspraak of denkfout? Your choice!

Maak de onderscheiden waar ze zijn. Datgene wat in de geest gebeurt gebeurt in de geest. Datgene war in actualiteit bestaat, bestaat in actualiteit en datgenen wat in potentialiteit bestaat bestaat in potentialiteit.
Appeltje, eitje. Lijkt me logisch en gemakkelijk tegelijk. Enige probleempje is dat, wat in de geest gebeurt zijn oorsprong vindt buiten de geest. Of wordt dat anders in jouw geest gedacht?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17 apr 2008, 19:37

ziznl schreef: Hoe maakt het idealisme dan onderscheidt?
Door zichzelf te beseffen dat er een onderscheid bestaat maar dat het niet zeker is hoe het in elkaar steekt omdat de geest ons volledig kan bedotten. Door de actualiteit te laten "zijn" is er geen gedachte nodig geweest om de waarneming te vormen. Dat is wara meditatie begint.

Neen, je kunt niet spreken over tijd in de potentialiteit zonder jezelf tegen te spreken. Ik spreek daarom ook niet over de tijd in de potentialiteit. Ik spreek over de tijd in gedachten. Dat weet jezelf ook. Daarmee spreek ik mezelf tegen of maak jij een denkfout. Wat kies je? Tegenspraak of denkfout? Your choice!
Als je spreekt over tijd in gedachten, spreek je dan over een actualiteit en potentialiteit zonder tijd?
Appeltje, eitje. Lijkt me logisch en gemakkelijk tegelijk. Enige probleempje is dat, wat in de geest gebeurt zijn oorsprong vindt buiten de geest. Of wordt dat anders in jouw geest gedacht?
Niet altijd. Wat in de geest gebeurt kan (in het geval van de mens iig) ook een oorsprong in zichzelf vinden. Deze vorm van jezelf dollen is ontstaan met de 2e orde logica. Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen dat 2e orde logica kan ontstaan zonder externe inwerking.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 17 apr 2008, 19:54

Arjen schreef: Door zichzelf te beseffen dat er een onderscheid bestaat maar dat het niet zeker is hoe het in elkaar steekt omdat de geest ons volledig kan bedotten. Door de actualiteit te laten "zijn" is er geen gedachte nodig geweest om de waarneming te vormen. Dat is wara meditatie begint.
Wat is het onderscheid tussen beseffen en bedotten in het idealisme? Hoe besef je dat je waarneemt zonder gedachte? En waarin wordt een waarneming zonder gedachte begrepen of gevat?
Als je spreekt over tijd in gedachten, spreek je dan over een actualiteit en potentialiteit zonder tijd?
Mogelijk, maar onwaarschijnlijk.
Niet altijd. Wat in de geest gebeurt kan (in het geval van de mens iig) ook een oorsprong in zichzelf vinden. Deze vorm van jezelf dollen is ontstaan met de 2e orde logica. Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen dat 2e orde logica kan ontstaan zonder externe inwerking.
Klopt. Toch moet er iets zijn wat die twee orde logica in werking zet. Jezelf dollen kan altijd. Maar ook daar kan je niet zeker van zijn. De vraag blijft daarom: wat zet 2e orde logica in werking? Kun mij - zonder dollen - daar iets over zeggen met zekerheid? De 2e orde logica zelf is overigens een staaltje van rationaliteit welke causaliteit impliceert, deze causaliteit impliceert ruimte en tijd. Ruimte en tijd kunnen alleen in gedachten bestaan als het ergens op geprojecteerd kan worden. En om iets te kunnen projecteren vanuit gedachten is een projectiescherm nodig. Projecteren is naar buiten afbeelden. Het projectiescherm zal dan toch wel niet in mijn kop zitten. Bovendien zijn er meer mensen die naar dezelfde voorstelling kijken, zoveel is mij wel duidelijk en die heb ik ook niet in mijn kop zitten.

De vraag blijft: blijf je jezelf dollen of gebeurt er ook iets buiten jezelf?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17 apr 2008, 20:04

ziznl schreef: Wat is het onderscheid tussen beseffen en bedotten in het idealisme? Hoe besef je dat je waarneemt zonder gedachte? En waarin wordt een waarneming zonder gedachte begrepen of gevat?
Onderscheid tussen beseffen en bedotten is zoals overal of datgene wat beseft wordt al dan niet waar is.
Beseffen dat men waarneemt zonder gedachten kan pas achteraf.
Een waarneming zonder gedachten wordt niet op metafysische wijze begrepen of gevat. Het "is" gewoon en daarmee vinden dingen plaats. Wanneer iemand in deze staat belandt is het gewoonte van de mensen om die persoon heen om alles op die persoon te gaan projecteren waar ze zelf niet mee overweg kunnen trouwens. (<-- ik attendeer mensen er maar op voor het geval dat een vraagteken is in iemands leven).
Mogelijk, maar onwaarschijnlijk.
Waarom maak je die gedachtensprong dan met betrekking tot mijn opmerking?
De vraag blijft: blijf je jezelf dollen of gebeurt er ook iets buiten jezelf?
Soms vindt het ene plaats, soms het andere. Jezelf niet dollen kan door de metafysische werkingen uit te schakelen.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 17 apr 2008, 20:28

Arjen schreef: Onderscheid tussen beseffen en bedotten is zoals overal of datgene wat beseft wordt al dan niet waar is.
Beseffen dat men waarneemt zonder gedachten kan pas achteraf.
Een waarneming zonder gedachten wordt niet op metafysische wijze begrepen of gevat. Het "is" gewoon en daarmee vinden dingen plaats. Wanneer iemand in deze staat belandt is het gewoonte van de mensen om die persoon heen om alles op die persoon te gaan projecteren waar ze zelf niet mee overweg kunnen trouwens. (<-- ik attendeer mensen er maar op voor het geval dat een vraagteken is in iemands leven).
Klopt. En poepen is projecteren op de pleepot.

Waarom maak je die gedachtensprong dan met betrekking tot mijn opmerking?
Gelukkig heb ik al mijn gedachtensprongen van het afgelopen half uur geturfd. Ik kom tot 413 gedachtensprongen en 287 projecties. Ik heb niet al jouw opmerkingen geteld maar dat zijn er ook wel enkele tientallen. Over welke hebben we het hier?
Soms vindt het ene plaats, soms het andere. Jezelf niet dollen kan door de metafysische werkingen uit te schakelen.
Juist, dat dacht ik al. Ik hoef niet meer uit te schakelen trouwens! Bij mij is mijn metafysische zekering zojuist doorgeslagen! Is dat ook geldig?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 apr 2008, 20:44

... :whistle: .. Love is the drug .. and I need to score..
OOOOWOOOH tatataaa Love is the drug for me... :whistle:
Ooohohohowww Love is the drug for me ..

:klapperdeklap: :klapperdeklap:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 apr 2008, 00:15

[edit: modder verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 07 sep 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 18 apr 2008, 06:39

Ziznl, ik geloof dat er geen reden meer is om deze discussie voort te zetten, of wel?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 18 apr 2008, 09:55

Arjen schreef:Ziznl, ik geloof dat er geen reden meer is om deze discussie voort te zetten, of wel?
Zeg he. Ik neem deze vraag niet echt serieus hoor! Toch vraag ik me af waarom jij geen reden meer ziet?

Ik heb mijn best gedaan om jou serieus van repliek te dienen. Blijkbaar heeft deze intentie niet geleid tot een goed verlopende discussie. Ik vraag me daarom ook af waarom je niet serieus meer op mijn posts inging?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 18 apr 2008, 15:57

ziznl schreef:
Arjen schreef:Ziznl, ik geloof dat er geen reden meer is om deze discussie voort te zetten, of wel?
Zeg he. Ik neem deze vraag niet echt serieus hoor! Toch vraag ik me af waarom jij geen reden meer ziet?

Ik heb mijn best gedaan om jou serieus van repliek te dienen. Blijkbaar heeft deze intentie niet geleid tot een goed verlopende discussie. Ik vraag me daarom ook af waarom je niet serieus meer op mijn posts inging?
Ik denk dat door dit soort opmerkingen:
Klopt. En poepen is projecteren op de pleepot.
De opmerkingen van Yopi en okke zijn op zich zieleig zat, maar die twee negeer ik wel vaker gezien het lage niveau van hun posts.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 apr 2008, 16:00

[edit: modder verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 07 sep 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 15
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 18 apr 2008, 17:00

Arjen schreef: Ik denk dat door dit soort opmerkingen:
Klopt. En poepen is projecteren op de pleepot.
Er is een niveauverschil met jouw verheven posts ja.
Dat betreft het niveau van de uitgangsopening en verder niets.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 36
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 18 apr 2008, 19:55

ziznl schreef:
Arjen schreef: Ik denk dat door dit soort opmerkingen:
Klopt. En poepen is projecteren op de pleepot.
Er is een niveauverschil met jouw verheven posts ja.
Dat betreft het niveau van de uitgangsopening en verder niets.
Als je dat verschil niet inziet, dan zijn we uitgepraat.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten