Psychopaten in de samenleving, al of niet in witte jas

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Plaats reactie
Stoffel
een koning filosoof
Posts in topic: 2
Psychopaten in de samenleving, al of niet in witte jas

Bericht door Stoffel » 30 okt 2018, 13:08

Mensen hebben vaak onnadenkend veel respect voor en blind vertrouwen in "autoriteit". En als het een witte jas draagt, of een zwarte toga, of voor mijn part een monnikspij of celebrantenkledij, dan wil dat nog wel eens het blind vertrouwen versterken. Dat is niet altijd terecht. Gelukkig gaat het meestal goed, maar het kan ook flink mis gaan. Zoals bij deze psychopatische verpleegkundige. Toppunt van narcisme (Narcisme is een freudiaanse term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de eigen persoonlijkheid (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Narcisme )

https://www.nu.nl/buitenland/5542487/du ... nten-.html
Volgens de aanklager zag de verpleger het als een spelletje en deed hij het uit verveling. Hij wilde heldendaden verrichten. Door het leven te redden van de patiënten hoopte Niels H. dat zijn collega's hem zouden zien als een held en een uitstekende verpleger. Ook wilde hij zijn reanimatievaardigheden bewijzen.

[......]

[.........]De zaak is een van de grootste moordzaken in de Duitse criminele geschiedenis. Het aantal sterfgevallen waarvoor Niels H. verantwoordelijk is, ligt waarschijnlijk nog veel hoger omdat veel patiënten gecremeerd zijn. De aanklager in Oldenburg heeft in zeker honderd sterfzaken vastgesteld dat de acties van Niels H. de doodsoorzaak is.
The true mind can weather all the lies and illusions without being lost. The true heart can touch the poison of hatred without being harmed. Since beginningless time, darkness thrives in the void, but always yields to purifying light.
— The lion turtle explaining energybending to Aang.

Oh my heart's set fire, burning all desire, only You remain and life a gain.
-swami Kriyananda (in Love is a Magician)

neus
een mega filosoof
Posts in topic: 1

Bericht door neus » 30 okt 2018, 19:13

Soms zullen er ook overwegingen bij doding van zieke mensen zijn van barmhartigheid. Of je jezelf nu wijs maakt dat het barmhartigheid is, of het is om narcistische redenen; ik zie het verschil niet.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 02 nov 2018, 13:49

neus schreef:
30 okt 2018, 19:13
Soms zullen er ook overwegingen bij doding van zieke mensen zijn van barmhartigheid. Of je jezelf nu wijs maakt dat het barmhartigheid is, of het is om narcistische redenen; ik zie het verschil niet.
Ten diepste heb je denk ik gelijk. Alleen wat ik hieraan wel extra luguber vind, behalve dat deze moordenaar zo lang kon doorgaan, is dat hij mensen in levensgevaar bracht, om ze ter meerdere er en glorie van zichzelf te reanimeren. Alleen maar om er zelf als held uit te komen. Dat vind ik wel het toppunt van narcisme. Maar dat is volgens mij dan ook waar narcisme om draait.

Verpleegkundigen die stiekem zieke mensen doden waarbij ze zichzelf wijsmaken dat het barmhartigheid is, blijven in de schaduw tot ze betrapt worden. Maar deze "verpleegkundige" hoopte door zijn daden voor een held te worden aangezien. En het is hem nog vrij massaal gelukt ook nog. Dat is wel een kenmerk van psychopathie/narcisme. Ze komen er zo ontzettend lang en goed mee weg en komen zo regelmatig op de "hogere" posities terecht. Hogere tussen aanhalingstekens, omdat ik ze er persoonlijk niet om benijd, maar het wel constateer.
The true mind can weather all the lies and illusions without being lost. The true heart can touch the poison of hatred without being harmed. Since beginningless time, darkness thrives in the void, but always yields to purifying light.
— The lion turtle explaining energybending to Aang.

Oh my heart's set fire, burning all desire, only You remain and life a gain.
-swami Kriyananda (in Love is a Magician)

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 03 nov 2018, 04:32

Je zal maar ziek zijn, en het niet eens.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 03 nov 2018, 04:33

Aang
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Plaats reactie