Film: Black panther

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
neus
een mega filosoof
Posts in topic: 6
Film: Black panther

Bericht door neus » 08 nov 2018, 19:24

Omdat ik toch een beetje “bij” wil blijven, volg ik, op gepaste afstand, de Marvel superhelden films.

Ik twijfelde al wat over schaamteloos focussen op een consumergroup, maar het is bij de film Black panther nog erger. De stereotypering is zodanig grotesk de andere kant op van realistisch, dat het in mij als witte man een soort van oneindig schuldgevoel oproept over hoe hier iets “goeds” voor de donker gekleurde medemens zou zijn geproduceerd. Het is werkelijk tenenkrommend, en afschuwelijk om aan te zien die poppenkast. Het heeft met enige realiteit niets te doen, en juist de clichees van tribale en dierlijke kracht en trots van “de” Afrikaanse mens, zijn hier tot een soort kermisattractie verworden in filmvorm.

Ik las al een kritische verhandeling dat het uiteindelijk ook weer uitmondt in “black to black violence”, als een soort impliciet in de film aanwezig rascistisch commentaar dat dit is waar alle cultivatie van donkere mensen in moet eindigen. Maar in die recensie was men nog een soort positief over de rol van donkere vrouwen in de film. Ik denk dat de film “Hidden figures” dan echter meer kan betekenen, in plaats van de kaalgeschoren donkere amazones met een speer in een glimmend rood met goud pakje.

Pink Panther
een mega filosoof
Posts in topic: 12

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 10:59

neus schreef:
08 nov 2018, 19:24
Ik twijfelde al wat over schaamteloos focussen op een consumergroup, maar het is bij de film Black panther nog erger. De stereotypering is zodanig grotesk de andere kant op van realistisch, dat het in mij als witte man een soort van oneindig schuldgevoel oproept over hoe hier iets “goeds” voor de donker gekleurde medemens zou zijn geproduceerd. Het is werkelijk tenenkrommend, en afschuwelijk om aan te zien die poppenkast. Het heeft met enige realiteit niets te doen, en juist de clichees van tribale en dierlijke kracht en trots van “de” Afrikaanse mens, zijn hier tot een soort kermisattractie verworden in filmvorm.
What's in a name dat ik probeer het op te nemen voor een verre neef. De kwalificaties 'grotesk', 'tenenkrommend', 'afschuwelijk', 'poppenkast', 'clichés', 'tribale en dierlijke kracht' en 'kermisattractie' gelden voor alle films die geënt zijn op de fantasiewereld van Marvel. Of het nu gaat om Spiderman, Iron Man, X-man: de kwalificaties blijven onverminderd van toepassing op het witte gedeelte van het spectrum. Het zou een vorm van discriminatie zijn om andere verschijningen dan die van het blanke halfgodenrijk uit te sluiten van het Marvel Universum. Het zit blijkbaar nog steeds in ons systeem om blank de rol toe kennen van vrijzinnige actieheld en zwart die van geconditioneerde (ik zou haast zeggen gedomesticeerde) onderdanigheid. Dat systeem is een echo van ingebakken fascisme en kolonialisme waar alle partijen zich nu toch echt aan moeten ontworstelen. Voor de blanke man is een zwarte actieheld misschien tenenkrommend, voor de zwarte man was het een verademing blijkens de commentaren die ik heb gezien op televisie.
neus schreef:
08 nov 2018, 19:24
Ik las al een kritische verhandeling dat het uiteindelijk ook weer uitmondt in “black to black violence”, als een soort impliciet in de film aanwezig rascistisch commentaar dat dit is waar alle cultivatie van donkere mensen in moet eindigen. Maar in die recensie was men nog een soort positief over de rol van donkere vrouwen in de film. Ik denk dat de film “Hidden figures” dan echter meer kan betekenen, in plaats van de kaalgeschoren donkere amazones met een speer in een glimmend rood met goud pakje.
Je zou zeggen dat Batman weer staat voor blanke superioriteit: niet alleen als superheld maar ook als miljardair en filantroop. Maar stel dat het eens anders uitpakt?

Afbeelding

Tenenkrommend?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 nov 2018, 17:44

Ik voel eigenlijk dat je op zich blij kan zijn met wat casting van donkere mensen, maar de belachelijkheid van de personages maken de “overwinning” wel wat raar. Je mag jezelf nu ook belachelijk maken? Hoera!

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 17:59

neus schreef:
09 nov 2018, 17:44
Ik voel eigenlijk dat je op zich blij kan zijn met wat casting van donkere mensen, maar de belachelijkheid van de personages maken de “overwinning” wel wat raar. Je mag jezelf nu ook belachelijk maken? Hoera!
Je bent nu wel heel erg aan het generaliseren! Blijkbaar zijn er net zoveel zwarte als blanke Marvel-fans die al die onzin leuk vinden. Wel vreemd dat er geen enkele kritiek is wanneer de gehele casting blank is zoals dat decennia gebruikelijk was.

Er zullen misschien net zoveel blanken als zwarten zijn die zich niet aangesproken zullen voelen met betrekking tot het kijken naar onzin.

Er zullen misschien ook zoveel blanken zijn die van Harry Potter houden omdat de hoofdrollen blank zijn en waar zwart nog zwart betekent zoals het cultuurspecifiek is bepaald.

Er zullen misschien ook blanken zijn die het majestueus vinden wanneer een blanke heldin met haar handen staat te draaien alsof ze een denkbeeldig peertje indraait waarop ineens dingen gaan bewegen, terwijl dezelfde kul uitgevoerd door een zwarte actrice over zal komen als een gestoorde voodoopriesteres die onmiddellijk gedood moet worden omdat ze onze kinderen bang maakt.

Ridiculousness is in the eye of the beholder!

Maar ik moet toegeven: ik zie niet zo snel een Aziatische "superheld" op het witte doek verschijnen in een strakke maillot. Die houden het toch meer bij hun eigen versies van "superhelden".

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 18:39

Superman in de jaren 50 op televisie:

Afbeelding

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 18:51

Marvel fanclub toen er nog geen zwarten meededen:

Afbeelding

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 nov 2018, 18:54

Heb je de film gezien?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 nov 2018, 18:57

Het valt mij nu pas op hoe belachelijk die rollen zijn, door de plaatsvervangende schaamte bij zwarte pieten...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 19:07

neus schreef:
09 nov 2018, 18:54
Heb je de film gezien?
De film bracht 192 miljoen op in drie dagen en oversteeg daarmee de verwachting boven alle verwachtingen. Verder kreeg de film een A+ rating.

Ik heb niet zoveel belangstelling in dit genre. Je kunt de karakters belachelijk vinden maar vindt dan wel miljoenen fans tegenover je die het tegendeel vinden.

Je mag van mij belachelijk vinden wat je maar belachelijk vindt. Het geeft naar mijn gevoel wel aan dat je eigenlijk behoorlijk racistisch bent.

Stoffel
een koning filosoof
Posts in topic: 7

Bericht door Stoffel » 09 nov 2018, 19:15

Persoonlijk begrijp ik niet waar het allemaal over gaat, en ik ken die films niet. Ik heb ook nog nooit een superman film gezien. Wel hadden wij (mijn zus en ik) vroeger stripboeken van Spinneman. En die vonden we allebei hartstikke leuk. Die kregen wij van een oom van ons.

Ik word moe van dat gezeur altijd. Ik vind het zeer betreurenswaardig dat onbewuste racisten (die zelf niet door hebben dat ze zélf racistisch aan het denken zijn) overal racisme op projecteren. En de wereld trapt erin. In mijn optiek is het Sinterklaasfeest aangevallen omdat er een kruis op zijn mijter staat. En Zwarte Piet is het alibi. Dat weten de mensen die anti-zwarte-piet denken te zijn alleen niet, die laten zich voor het karretje spannen om onze cultuur en onze feesten kapot te maken. En als we er witte pieten van maken, dan pas discrimineren we. Er zijn gelukkig vele negroïde mensen die het net zo verschrikkelijk vinden als witte Nederlanders, dat dit feest kapot is gemaakt. Een onschuldig kinderfeest is vergald door kleinzielige haters, vind ik.
In kinderprogramma's worden Nederlandse kindjes al een paar jaar klaargestoomd voor cq gebrainwasht met het suikerfeest....

Maar die film ken ik niet, en wat Marvel is weet ik ook niet.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 09 nov 2018, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
The true mind can weather all the lies and illusions without being lost. The true heart can touch the poison of hatred without being harmed. Since beginningless time, darkness thrives in the void, but always yields to purifying light.
— The lion turtle explaining energybending to Aang.

Oh my heart's set fire, burning all desire, only You remain and life a gain.
-swami Kriyananda (in Love is a Magician)

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 19:17

neus schreef:
09 nov 2018, 18:57
Het valt mij nu pas op hoe belachelijk die rollen zijn, door de plaatsvervangende schaamte bij zwarte pieten...
Er is nogal een verschil in een pakje dat je zelf aantrekt en een pakje dat je krijgt opgedrongen.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 19:18

Stoffel schreef:
09 nov 2018, 19:15

Ik word moe van dat gezeur altijd. Ik vind het zeer betreurenswaardig dat onbewuste racisten (die zelf niet door hebben dat ze zélf racistisch aan het denken zijn) overal racisme op projecteren.
Dat is precies mijn bezwaar tegen de 123-test. Iemand kan zich voordoen als niet-racist, terwijl hij dat onbewust wel is.

Met Neus houd ik het altijd wel Socratisch, dus maak je geen zorgen!

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 09 nov 2018, 19:19

Zwaar verdrietig vind ik het, dat we normaliter rond deze tijd talloze onschuldige blije kindergezichtjes zagen, en vrolijke Sinterklaasliedjes hoorden, de etalages vol stonden met leuke decoratie, en je op het winkelcentrum van lieve zwarte pieten, die soms kunstjes deden, een paar lekkere pepernoten in je handen kreeg. Allemaal kapot gemaakt.
The true mind can weather all the lies and illusions without being lost. The true heart can touch the poison of hatred without being harmed. Since beginningless time, darkness thrives in the void, but always yields to purifying light.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 09 nov 2018, 19:23

Pink Panther schreef:
09 nov 2018, 19:18
Stoffel schreef:
09 nov 2018, 19:15

Ik word moe van dat gezeur altijd. Ik vind het zeer betreurenswaardig dat onbewuste racisten (die zelf niet door hebben dat ze zélf racistisch aan het denken zijn) overal racisme op projecteren.
Dat is precies mijn bezwaar tegen de 123-test. Iemand kan zich voordoen als niet-racist, terwijl hij dat onbewust wel is.

Oh zo. Ja.
Met Neus houd ik het altijd wel Socratisch, dus maak je geen zorgen!
Gelukkig. JIj bent een lieverd.En Neus is ook. :K Afbeelding

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 19:39

Stoffel schreef:
09 nov 2018, 19:19
Zwaar verdrietig vind ik het, dat we normaliter rond deze tijd talloze onschuldige blije kindergezichtjes zagen, en vrolijke Sinterklaasliedjes hoorden, de etalages vol stonden met leuke decoratie, en je op het winkelcentrum van lieve zwarte pieten, die soms kunstjes deden, een paar lekkere pepernoten in je handen kreeg. Allemaal kapot gemaakt.
Ik zou het niet meer hebben over Zwarte Piet maar nogmaals: ik heb niets tegen het Sinterklaasfeest!

Het Sinterklaasfeest is een van oorsprong heidens feest dat later werd gekerstend. Eerst was de Sinterklaas de boeman maar deze rol werd later overgenomen door de Zwarte Piet. In mijn jeugd gold nog de bedreiging dat je in de zak ging van Zwarte Piet als je niet braaf was geweest, dus ik ben onbewust nog steeds bang voor zwarte mannen (niet voor zwarte vrouwen!). Tegenwoordig is de Zwarte Piet een aardige knecht.

Wanneer zwarte mensen aanstoot geven aan de Zwarte Piet dan kunt je een aantal dingen doen. Je kunt hun bezwaren negeren, ontkennen of je kunt er gezamenlijk proberen uit te komen. Persoonlijk vind ik de Zwarte Piet met roetvegen een sympathieke afspraak. Anderen hebben helemaal geen zin om, wat zij vinden, concessies te doen en maken de Zwarte Piet zo zwart mogelijk en schrijven dreigbrieven naar Silvana Simons. Blijkbaar zijn er mensen met beschaving en mensen zonder beschaving. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening. Verder wil ik er niets over kwijt.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 nov 2018, 20:51

@Stoffel

waarom denk je dat zwartepiet-protest anti-religieus is, of begrijp ik het verkeerd?

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 09 nov 2018, 20:58

Pink Panther schreef:
09 nov 2018, 19:39
Stoffel schreef:
09 nov 2018, 19:19
Ik zou het niet meer hebben over Zwarte Piet maar nogmaals: ik heb niets tegen het Sinterklaasfeest!

Het Sinterklaasfeest is een van oorsprong heidens feest dat later werd gekerstend. Eerst was de Sinterklaas de boeman maar deze rol werd later overgenomen door de Zwarte Piet. In mijn jeugd gold nog de bedreiging dat je in de zak ging van Zwarte Piet als je niet braaf was geweest, dus ik ben onbewust nog steeds bang voor zwarte mannen (niet voor zwarte vrouwen!). Tegenwoordig is de Zwarte Piet een aardige knecht.

Wanneer zwarte mensen aanstoot geven aan de Zwarte Piet dan kunt je een aantal dingen doen. Je kunt hun bezwaren negeren, ontkennen of je kunt er gezamenlijk proberen uit te komen. Persoonlijk vind ik de Zwarte Piet met roetvegen een sympathieke afspraak. Anderen hebben helemaal geen zin om, wat zij vinden, concessies te doen en maken de Zwarte Piet zo zwart mogelijk en schrijven dreigbrieven naar Silvana Simons. Blijkbaar zijn er mensen met beschaving en mensen zonder beschaving. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening. Verder wil ik er niets over kwijt.
Oh sorry. Ik wist niet dat het zo gevoelig lag bij jou. Natuurlijk ben ik ook met roe, zak en cadeaus opgegroeid, want zo ging het verhaaltje, maar ik heb dat nooit zo zwaar opgenomen. Maar ik ben dan ook humanistisch opgevoed en mijn ouders zeiden gewoon "welnee joh, dat is maar een verhaaltje, Sinterklaas neemt niemand mee". Als je van protestantse huize komt, dan ben je meestal opgevoed met meer angst, sowieso voor hel en verdoemenis, en met donderpreken en zo. Ik denk dat je dan veel vatbaarder bent. Maarja, nou zitten we alleen met Halloween opgescheept, want er valt een gat dat de mensen aanvoelen en opvullen. Kleine kinderen die niet meer bang zijn of hun gedrag hen in de zak zal doen belanden, maar die zoveel mogelijk nepbloed kopen om horrorscenes na te bootsen. Laatst liep ik bij een drogistachtige winkel (big bazaar') en toen liep er een klein (lichtbruin, leek me wat noordafrikaans of met iets indiaas erin) meisje, van een jaar of vijf, hooguit zes, en die liep naar haar moeder en zei "maar mama ik heb het gevraagd aan die mevrouw, het is geen écht bloed, het is geen écht bloed mama, het is geen écht bloed, dus het is goed). Ik noem de kleur erbij, omdat het in combinatie met de nadruk op de informatie 'dat het geen écht bloed is', doet vermoeden dat er ergens ver weg toch nog een religieuze achtergrond meespeelde, ofschoon er geen uiterlijk teken van was te zien.

Maar goed, ik stap eruit, ik wist niet dat het zo gevoelig lag hoor Pink, sorry. Ik ging na de arts even kaas halen bij de kaasboer op een winkelcentrum en toen werd het mij droef te moede, omdat de verkoopster zei dat het zo vroeg donker werd en toen zei ik, ach, nog even en de dagen gaan alweer lengen, waarop zij zei 'das waar en we hebben nog kerst met alle lichtjes is dat wel gezellig', waarop ik antwoordde dat we vroeger rond deze tijd vrolijke sinterklaasoptredens hadden op de winkelcentra. Zij had er niks mee, met sinterklaas, zei ze, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het brave confirmatie aan politieke correctheid was, die haar zo heeft doen denken.

Maar ach, ik heb al twee weken kerstverlichting in huis. Dat wil zeggen, herfsttakken met verlichting (1 vaas met die takken met verlichting staat sowieso het hele jaar door in huis, ik heb er er nu twee vazen met verlichte kerstballen bij staan en nog twee verlichte takkenbossen in de gang. :greins: Alle gezeur in dit land heeft er alleen maar toe geleid dat ik weer lekker uitbundig kerstverlichting ingevoerd heb met kerst, en dat ik al veel vroeger begin met de opmaat daarnaartoe. En wat de achtergrond is boeit mij niet. Ik ben het spuug maar dan ook spuugzat, al die groeperingen die niet tevreden zijn, die zielig doen, en hier alles lopen te vergallen. Inclusief christendom die overal iets achter zoekt hoor.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 09 nov 2018, 21:38, 4 keer totaal gewijzigd.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 09 nov 2018, 21:00

neus schreef:
09 nov 2018, 20:51
@Stoffel

waarom denk je dat zwartepiet-protest anti-religieus is, of begrijp ik het verkeerd?
Niet antireligieus, maar anti-Christus. Heel simpel, omdat alles wat liefde, warmte, gezelligheid en vrolijkheid bevat, kapot wordt gemaakt. En omdat al die burgeroorlogen in de wereld vooropgezet zijn en van onderop zijn geïnduceerd, en gefinancierd door dezelfden die "de bevolking" vervolgens "bevrijden" van die burgeroorlog door oorlog. Bertje Brecht zei het al "Krieg ist Geschäfte machen". (oorlog is handel). You mark my words, dit gaat een keer op oorlog uitdraaien en volgens mij is dat precies wat men achter de schermen wil. https://www.nu.nl/binnenland/5563700/vi ... klaas.html Wat mij betreft pakken ze -ongeacht wat we met elkaar eventueel later beslissen over (een andere invulling van) dat feestje - eerst al die lui op en stoppen ze ze echt in de bak tot de eerste week van januari, voor het beschadigen van kinderen en het ruziezoeken om een kinderfeestje op dat kinderfeestje.

Niet antireligeus, maar juist religieus protest ten diepste. Van alle anti-Christus religie, dus inclusief het christendom, want wie Christus werkelijk kent, neemt geen aanstoot. Veel christelijken denken net zo als veel islamitische mensen. Religie maakt meer kapot dan je lief is.

Maar laat mij alsjeblieft de topic niet verstoren met mijn droevige bui. Gaan jullie alsjeblieft verder over de film. :K

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 nov 2018, 23:05

Stoffel schreef:
09 nov 2018, 20:58
Oh sorry. Ik wist niet dat het zo gevoelig lag bij jou.
Bij mij persoonlijk ligt het niet zo gevoelig maar het verbaast me dat het maatschappelijk haast op een burgeroorlog uitloopt. Dan denk ik: kan het ook niet op een leuke manier? Het moet toch een feest zijn van alle kinderen?

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 09 nov 2018, 23:19

Pink Panther schreef:
09 nov 2018, 23:05
Stoffel schreef:
09 nov 2018, 20:58
Oh sorry. Ik wist niet dat het zo gevoelig lag bij jou.
Bij mij persoonlijk ligt het niet zo gevoelig maar het verbaast me dat het maatschappelijk haast op een burgeroorlog uitloopt. Dan denk ik: kan het ook niet op een leuke manier? Het moet toch een feest zijn van alle kinderen?
Dat kan het toch ook gewoon zijn? Het is toch ieders eigen keuze geweest om er zo'n enorme problematiek van te maken? Iets kan alleen maar een feest voor allen zijn, als allen bereid zijn om niet in kleinzieligheden en kwaaddenkendheid te gaan hangen, toch?

Het is nooit een probleem geweest. Er is vakkundig een probleem van gemaakt. Door de geesteshouding van de mensen zelf.

Jij schreef dat je angstig bent geworden van zwarte mensen vanwege het Sinterklaasfeest. Maar hebben je ouders dat dan nooit gecorrigeerd, die angst voor zwarte Piet? En....mijn zus was ook bang van zwarte mensen, en ze vond ze vies toen ze klein was. Wist zij veel? Het verschijnsel negroïde mens was in de jaren '60 nou eenmaal nog vrij zeldzaam in Nederland, en mijn zus wist niet wat een neger was. Mijn moeder zat met mijn zus, toen ze nog klein was, in de bus, en toen kwam de zwarte vriendin van mijn oom (broer van mijn moeder) op haar af. Mijn zus had die vriendin nog niet gezien. Die mevrouw wilde mijn zus een handje geven, maar mijn zus kroop weg en wilde geen handje geven en zei ontdaan tegen mijn moeder "die mevrouw geeft af" en "zij is vies". Die mevrouw hoorde het wel en ging lachen. Het was gelukkig een heel wijze, doorleefde, menselijke lieve vrouw en had alle begrip ervoor. De lontjes waren in die tijd nog niet zo kort. Mijn moeder legde toen gewoon in de bus aan mijn zus uit dat die mevrouw lief was en niet vies, maar dat zij een ander kleurtje huid had. En die mevrouw liet aan zich voelen en liet zo ondervinden dat ze niet "afgaf". LOL En toen was het probleem opgelost en kreeg die mevrouw een handje. Mijn zus was als kind het tegenovergestelde van hoe ik zelf was als kind (en dat verschil is er nog steeds). Mijn zus liep als ukkie al in zwarte lakschoentjes met witte sokjes, en zij zette geen voet op het gras want dan werden haar schoentjes vies, laat staan een blote voet. Zij vond alles vies. En als mijn moeder met haar in de wandelwagen de eendjes ging voeren, dan was mijn zus bang van de eenden en ze vond het maar niks. Dit laatste is nu niet meer zo, mijn zus is gek op dieren. Maar nog steeds wel een keurig modepopje, waarbij altijd álles klopt en bij elkaar past, wiens haar nooit slordig zit, en die zich niet graag vies maakt. :greins: Maar het paste dus bij haar om iemand van wie zij dacht dat die "afgeeft", niet te willen aanraken. LOL Terwijl men mij niet met een nieuwe broek naar buiten kon laten gaan, want die werd gegarandeerd vuil of ging stuk. Ik ging overal op de grond zitten (zand, bosachtige stukken, op de stoep, maakt niet uit waar) om de natuur te bestuderen en diep over het leven na te denken :greins: en ik mocht als enige van de meisjes altijd met de jongens meevoetballen LOL . Dus mijn schoenen hadden altijd kale neuzen, want je gaat niet eerst andere schoenen aantrekken als je uitgenodigd wordt om te voetballen.

En zo kun je als ouder toch gewoon uitleggen dat er niemand naar Spanje wordt verbannen en dat de zwarte Pieten geschminkt zijn omdat ze dan niet zo snel herkend worden? En dat het een feestje is? Het is toch hoe je als ouders ermee omgaat, hoe je kind erop zal reageren? Je kunt toch overal een probleem van máken?

Maar ik ben het wel met je eens, dat we er ook een ander feest van kunnen maken hoor. Gewoon een nieuw verhaal verzinnen. Maar liefst wel met de nodige aankleding dan he. Wel zo gezellig. En met leuke liedjes. Helemaal mee eens dan hoor. We zouden van 5 december kinderdag kunnen maken. En dan zouden we een team van "heiligen" kunnen samenstellen uit alle landen en met alle kleuren (de vijf wijzen uit Oost en West of zo LOL ). Zonder mijter, maar gewoon kleurrijke types. En met knechten van alle kleuren. Die gewoon stiekem aan de voordeur aanbellen en weglopen, en niet meer door de schoorsteen komen die we toch meestal niet meer hebben. Lijkt me een supergoed plan. Maar men moet niet zomaar een kinderfeestje gaan vernietigen, en geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt, vind ik. En een folkloristisch kinderfeestje mag wat mij betreft helemaal nooit het doelwit worden van welke demonstratie ook. Het enige wat volwassenen dáármee demonstreren is dat ze zelf niet deugen, want hun kleinzielige frustraties uitvechten over de ruggen van kinderen, vind ik alle perken te buiten gaan. Ehhh imho.

Enneh.....sommige volwassenen hebben ook lol aan Sinterklaassurprises, dus dan wel een feestje ervan maken waar grote kinderen ook iets mee kunnen als ze dat willen.

Maar heb jij ooit echt goede, leuke ideeën gezien om het feest te veranderen? Ik niet, alleen maar vernietiging. Alleen maar galspuwerij. Niks opbouwends.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 10 nov 2018, 00:25

Stoffel schreef:
09 nov 2018, 23:19
Maar heb jij ooit echt goede, leuke ideeën gezien om het feest te veranderen? Ik niet, alleen maar vernietiging. Alleen maar galspuwerij. Niks opbouwends.
Ik hou mij daar persoonlijk niet mee bezig omdat ik geen kinderen heb en ook niet met kinderen werk. Maar vanaf de zijlijn alles volgende val je van de ene verbazing in de andere. Het gaat tegenwoordig tot in de rechtszaal toe! Snelwegen worden geblokkeerd. Terwijl de kinderen uitkijken naar de stoomboot liggen de ouders met elkaar rollend over straat. Hoe belachelijk maakt men zichzelf dan?

Gelukkig zal het uiteindelijk alleen een overgang zijn van het ene naar het andere. We tenslotte vandaag de dag ook geen Sinterklaas die de boeman is. Dat is iets wat onze betoudovergrootouders hebben meegemaakt. Daarna kwam de Zwarte Piet als boeman wat wij nog hebben meegemaakt (ik vind zwarte mannen niet vies maar gewoon onaantrekkelijk; ik ben in wezen dus ook racistisch). Ik denk dat een hoop ouders dankbaar waren met een boeman. Probeer kinderen van tegenwoordig nog maar eens ergens bang mee te maken! Natuurlijk is het een negatieve inprenting. Ik had op school wel Surinaamse vriendjes maar ik kan me niet herinneren dat zij een seksuele aantrekkingskracht op mij uitoefenden. Ik zou dus ongeschikt zijn als prostituee. Maar voordat we afdwalen naar iets waar ik echt geen zin in heb, denk ik dat ook de Zwarte Piet in de toekomst een rol krijgt waar kinderen niet in hun bed van gaan plassen. Vooral die gitzwarte pieten met staalblauwe ogen vind ik nog steeds vreselijk eng om te zien. Volgens mij willen veel ouders nog geen afstand nemen van de bangmakerij. De Sinterklaas heeft toch iets opvoedkundigs: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Misschien dat een hoop zwarte ouders denken dat de Zwarte Piet nog steeds alleen gebruikt wordt om kinderen bang te maken. Zou jij het leuk vinden wanneer kinderen bang van je worden? Ik zeg niet dat het zo is, want ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar het zou misschien een rol kunnen spelen.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 10 nov 2018, 13:27

het zwartepietendebat moet blijven!! ..dat is een oeroude traditie!!.
Cartoon in Trouw krant van vandaag

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 10 nov 2018, 14:32

Pink Panther schreef:
10 nov 2018, 00:25
Stoffel schreef:
09 nov 2018, 23:19
Ik hou mij daar persoonlijk niet mee bezig omdat ik geen kinderen heb en ook niet met kinderen werk. Maar vanaf de zijlijn alles volgende val je van de ene verbazing in de andere. Het gaat tegenwoordig tot in de rechtszaal toe! Snelwegen worden geblokkeerd. Terwijl de kinderen uitkijken naar de stoomboot liggen de ouders met elkaar rollend over straat. Hoe belachelijk maakt men zichzelf dan?
Mee eens. Een poos geleden zag ik een programma op tv over de claimcultuur van ouders. Dan was hun kind op een schoolreisje geweest en had een sjaal verloren of zo, en dan werd de school aangeklaagd daarvoor, dan moest de school betalen. Dat is ook zo'n idiote uitwas vind ik. Voor de erzekeringsmaatschappijen en scholen was het niet meer te betalen. Maar goed, ook daar weet ik genoeg van. Breek mij de bek niet open over ouders van tegenwoordig. Vroeger zei ik, er zijn twee dingen waar alle mensen verstand van (menen te) hebben, het eerste is voetbal en het tweede is onderwijs. Laat maar hangen, die onderwerpen.
Pink Panther schreef:Gelukkig zal het uiteindelijk alleen een overgang zijn van het ene naar het andere.
Nou, of dat zo gelukkig is, is nog maar de vraag. De "goedheiligman" heeft afgedaan, maar wat komt ervoor in de plaats? Slachtfeest? Halloween? Feesten zijn er om ordening aan te brengen in de kalender, en om energieën te kanaliseren. Zo heb ik zelf , sowieso al geen feestbeest, het meesr een hekel aan carnaval en voetbalfeesten (hooligans). Totdat iemand me uitlegde dat dit een uitlaatklep is voor energieën in mensen die ze toch willen uitleven, die hoe dan ook een uitweg zoeken. Dat bedoelde ik dus ook toen ik zei dat men dan beter constructief een nieuw en ander feest kan maken van Sint Nicolaas, in plaats van het blind te vernietigen. Men moet het volgens mij niet laten verdwijnen en er blind tegen protesteren zonder eerst te zorgen voor een soepele overgang naar een goed alternatief. Wat er nu gebeurt is dat er een vacuüm wordt gecreëerd. Dat brengt nooit veel goeds! Maarja. De wijsheid is tegenwoordig ver te zoeken in dit land.
Pink Panther schreef:We tenslotte vandaag de dag ook geen Sinterklaas die de boeman is. Dat is iets wat onze betoudovergrootouders hebben meegemaakt. Daarna kwam de Zwarte Piet als boeman wat wij nog hebben meegemaakt (ik vind zwarte mannen niet vies maar gewoon onaantrekkelijk; ik ben in wezen dus ook racistisch). Ik denk dat een hoop ouders dankbaar waren met een boeman. Probeer kinderen van tegenwoordig nog maar eens ergens bang mee te maken! Natuurlijk is het een negatieve inprenting. Ik had op school wel Surinaamse vriendjes maar ik kan me niet herinneren dat zij een seksuele aantrekkingskracht op mij uitoefenden. Ik zou dus ongeschikt zijn als prostituee. Maar voordat we afdwalen naar iets waar ik echt geen zin in heb, denk ik dat ook de Zwarte Piet in de toekomst een rol krijgt waar kinderen niet in hun bed van gaan plassen. Vooral die gitzwarte pieten met staalblauwe ogen vind ik nog steeds vreselijk eng om te zien. Volgens mij willen veel ouders nog geen afstand nemen van de bangmakerij. De Sinterklaas heeft toch iets opvoedkundigs: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Misschien dat een hoop zwarte ouders denken dat de Zwarte Piet nog steeds alleen gebruikt wordt om kinderen bang te maken. Zou jij het leuk vinden wanneer kinderen bang van je worden? Ik zeg niet dat het zo is, want ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar het zou misschien een rol kunnen spelen.
Heb je gelijk in. Een goed en leuk alternatief zou mooi zijn en een vlotte overgang daarnaartoe. Maar wat er nu gebeurt,blinde vernietiging, kan in mijn optiek niet goed aflopen.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 10 nov 2018, 16:32

Stoffel schreef:
10 nov 2018, 14:32
Men moet het volgens mij niet laten verdwijnen en er blind tegen protesteren zonder eerst te zorgen voor een soepele overgang naar een goed alternatief. Wat er nu gebeurt is dat er een vacuüm wordt gecreëerd. Dat brengt nooit veel goeds! Maarja. De wijsheid is tegenwoordig ver te zoeken in dit land.
Helemaal mee eens. Geen vacuüm creëren maar gewoon doorgaan op de oude voet en waar nodig transformaties doorvoeren (vooral in de grote steden).

Stoffel schreef:
10 nov 2018, 14:32
Heb je gelijk in. Een goed en leuk alternatief zou mooi zijn en een vlotte overgang daarnaartoe. Maar wat er nu gebeurt,blinde vernietiging, kan in mijn optiek niet goed aflopen.
Geen blinde vernietiging, dat is nergens goed voor. Waarom zou je een traditie ontkennen die al eeuwen bestaat en nu uit de context wordt gerukt door gewijzigde omstandigheden?

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 13 nov 2018, 09:06

Plaats reactie