Creation

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Creation

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 sep 2009, 11:13

Creation

In januari 2010 gaat de film Creation, een biografisch drama over Charles Darwin, in Nederland in première.
Afbeelding
moviemeter.nl schreef:Verenigd Koninkrijk
Drama

geregisseerd door Jon Amiel
met Paul Bettany, Jennifer Connelly en Jeremy Northam

Charles Darwin (Paul Bettany) is naast wetenschapper ook vader en
echtgenoot. Zijn diepgelovige vrouw heeft het moeilijk met zijn
schokkende theorieën over de evolutie en zelf kampt Darwin met de
dood van hun tienjarige dochtertje.
De film speelde 10 september op het Toronto Film Festival. Naast Canada gaat de film de komende maanden in première in onder andere Groot-Brittannië, Griekenland, België, Nederland, Australië en Nieuw Zeeland. In de Verenigde Staten is geen distributeur bereid om de film uit te brengen. Het onderwerp is te controversieel voor een land waar slechts 37 procent van de bevolking denkt dat de evolutietheorie waar is.

[lees ook krantenartikel op Telegraf.co.uk]

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 3
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 14 sep 2009, 15:53

En, okke, vertel ons eens wat die evolutie theorie eigenlijk is?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 sep 2009, 16:11

Misschien dat die film er wat over verteld.
okke, op 19 februari 2009, schreef:
Om schreef:Evolutie is geen geloof omdat het is gebouwd op zeer sterke, goede argumenten en niet op dogmatiek.
Evolutie beschrijft de ontwikkeling/verandering van levende organismen; het zegt niets over het ontstaan ervan. Dan moet je een big-bang, scheppingsverhaal of intelligente designer erbij halen.
Evolutie is slechts de wetmatigheid dat de meest aangepaste langer overleeft om zijn genen over te dragen dan minder aangepasten.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 3
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 14 sep 2009, 19:08

Mee eens. [shocked]
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 1
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 14 sep 2009, 23:33

Ja ik ook, ik vraag me af waarom je dat antwoord toentertijd gaf op die opmerking van mij... ik ga eens even terugbladeren.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 6
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 sep 2009, 09:55

Wat ik mis in Darwins creatie verhaal is intentie. Creatie + intentie = manifestatie.

Al sinds jaar en dag wordt hier in het westen gespeculeerd dat die intentie van hogere hand zou moeten komen. Goddelijke interventie en dat soort zooi. Ik ben veel meer voor de oosterse visie dat het hogere in je zelf zit, dus ieder wezen op aarde is in staat om een nieuw lichaam te manifesteren met behulp van creativiteit en intentie.

Denken jullie nou echt dat op een dag een reptielachtige per ongeluk veren groeide en niet veel later per ongeluk vleugels kreeg en dan ook nog eens per ongeluk ontdekte dat je daar mee kon vliegen. Het is mij toch duidelijk dat hier een vorm van hogere intelligentie aan het werk is. Reptielen fantaseerde over hoe geweldig het zou zijn als ze konden vliegen zoals de insecten waar ze op jagen. Dan konden ze niet meer ontsnappen en waren ze die klote vliegen eindelijk de baas. En zo manifesteerde de eerste reptiel veren en later vleugels. Voila, de geboorte van de vogels.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 sep 2009, 10:03

Jeroen schreef:Denken jullie nou echt dat op een dag een reptielachtige per ongeluk veren groeide en niet veel later per ongeluk vleugels kreeg en dan ook nog eens per ongeluk ontdekte dat je daar mee kon vliegen.
Ja, dat denk ik werkelijk.
Jeroen schreef:Het is mij toch duidelijk dat hier een vorm van hogere intelligentie aan het werk is. Reptielen fantaseerde over hoe geweldig het zou zijn als ze konden vliegen zoals de insecten waar ze op jagen. Dan konden ze niet meer ontsnappen en waren ze die klote vliegen eindelijk de baas. En zo manifesteerde de eerste reptiel veren en later vleugels.
Fantaseren reptielen? Over vliegen of andere kenmerken die hen niet eigen zijn? 't Zou kunnen dat zij dat doen. Ik heb nog nooit een reptiel gesproken.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 3
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 15 sep 2009, 10:53

Overigens wil ik graag gezegd hebben dat Darwin een goed Christen was én dat hij gezegd heeft dat evolutie enkel kan bestaan binnen een ebstaand model. Daarmee wijst hij naar de scheppingsleer, ook al staat hij erom bekend dat hij dit nooit gedaan zou hebben. Hij doet dit in 'The origin of the species'.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 sep 2009, 11:09

Arjen schreef:Darwin was een goed Christen én hij heeft gezegd dat evolutie enkel kan bestaan binnen een ebstaand model. Daarmee wijst hij naar de scheppingsleer, ook al staat hij erom bekend dat hij dit nooit gedaan zou hebben. Hij doet dit in 'The origin of the species'.
Ik denk dat het (klassieke) beeld van het scheppingsverhaal en het idee van evolutie voor veel gelovigen moeilijk te combineren is. Adam en Eva als wezens in een doorlopend evolutieproces, of de eerste menselijke wezens gecreëerd uit het niets (of de klei)...
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 15 sep 2009, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 6
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 sep 2009, 13:49

okke schreef:
Jeroen schreef:Denken jullie nou echt dat op een dag een reptielachtige per ongeluk veren groeide en niet veel later per ongeluk vleugels kreeg en dan ook nog eens per ongeluk ontdekte dat je daar mee kon vliegen.
Ja, dat denk ik werkelijk.
Maar je gelooft zeker niet in sprookjes :snooty:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 sep 2009, 13:57

Ik hecht veel waarde aan verhalen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 sep 2009, 14:41

Jeroen schreef:Reptielen fantaseerde over hoe geweldig het zou zijn als ze konden vliegen zoals de insecten waar ze op jagen.
Op dat idee heeft een biermerk in 2005 een leuke reclame gemaakt:

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 6
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 sep 2009, 16:14

okke schreef:
Arjen schreef:Darwin was een goed Christen én hij heeft gezegd dat evolutie enkel kan bestaan binnen een ebstaand model. Daarmee wijst hij naar de scheppingsleer, ook al staat hij erom bekend dat hij dit nooit gedaan zou hebben. Hij doet dit in 'The origin of the species'.
Ik denk dat het (klassieke) beeld van het scheppingsverhaal en het idee van evolutie voor veel gelovigen moeilijk te combineren is. Adam en Eva als wezens in een doorlopend evolutieproces, of de eerste menselijke wezens gecreëerd uit het niets (of de klei)...
Ik ken behoorlijk wat gelovigen die wetenschap studeerde (uit de tijd dat ik zelf nog op de HTS en HLO zat) en die hebben totaal geen moeite om die combinatie te maken. Sommige beweren zelfs dat het oude testament juist zoiets als de evolutie onderschrijft. Maar dan niet als iets willekeurigs maar juist als iets als van de hand van God. Wat ik overigens wel weer logisch vind, je ziet gewoon als je deze dingen bestudeerd dat er een soort intelligentie aan het werk is (geweest). Een kikkervisje groeit niet willekeurig een staart die hij later vervangt voor poten, maar daar zit een gedachte achter. Het is namelijk handiger om als je nog klein bent te beginnen met een staart, die zwemt stukken beter. Maar om je alvast voor te bereiden op het leven op het land, groei je eerst een stel voorpoten en als je groot en sterk genoeg bent ook een stel achterpoten, en die staart, ach die heb je dan niet meer nodig.

De mens zoals hij nu is, rechtopstaand, met 2 armen die van alles kunnen vasthouden en handen die hele kleine priegeldingen kunnen en een paar ogen die recht vooruit kijken, en al dat soort dingen, die zijn niet zomaar spontaan ontstaan, die hebben we stap voor stap ontwikkeld. Telkens als we een probleem tegenkwamen, dan manifesteerde wij een nieuwe stap in de evolutie en zodoende zijn we geworden wat we nu zijn.

Ik vind het overigens best als je dit allemaal aan het toeval wil overlaten, maar ik zelf geloof er veel liever in dat we zelf de touwtjes in handen hebben, en dat we dus ook zelf de verantwoordelijkheid hebben. Dan hoeven we niet langer afhankelijk van allerlei goden of natuurverschijnselen te zijn, en kunnen we ze ook niet meer de schuld geven.

Verantwoordelijk en bewust - zijn.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 sep 2009, 18:34

Jeroen schreef:Je ziet gewoon als je deze dingen bestudeerd dat er een soort intelligentie aan het werk is (geweest). Een kikkervisje groeit niet willekeurig een staart die hij later vervangt voor poten, maar daar zit een gedachte achter. Het is namelijk handiger om als je nog klein bent te beginnen met een staart, die zwemt stukken beter. Maar om je alvast voor te bereiden op het leven op het land, groei je eerst een stel voorpoten en als je groot en sterk genoeg bent ook een stel achterpoten, en die staart, ach die heb je dan niet meer nodig.

De mens zoals hij nu is, rechtopstaand, met 2 armen die van alles kunnen vasthouden en handen die hele kleine priegeldingen kunnen en een paar ogen die recht vooruit kijken, en al dat soort dingen, die zijn niet zomaar spontaan ontstaan, die hebben we stap voor stap ontwikkeld. Telkens als we een probleem tegenkwamen, dan manifesteerde wij een nieuwe stap in de evolutie en zodoende zijn we geworden wat we nu zijn.
Hier ben ik het niet met je eens. Het is geen teken van een achterliggende sturende intelligentie. De ontwikkeling stap voor stap, houdt in dat de exemplaren van de soort die eigenschappen hadden die een probleem ietsje beter oplossen (een fractie langere armen om fruit te plukken bijvoorbeeld) ook een ietsje grotere overlevingskans hadden en dus een ietsje grotere kans op nakomelingen (of ietsje meer nakomelingen). Op die manier evolueert een soort. Daar hoeft geen soort intelligentie bij aan het werk te zijn. Maar het idee dat er wel een Great Creator achter zit is natuurlijk verleidelijk. En een mooie praatpaal om onze verwondering en ontzag aan te richten.
Jeroen schreef:Zelf geloof ik er veel liever in dat we zelf de touwtjes in handen hebben, en dat we dus ook zelf de verantwoordelijkheid hebben. Dan hoeven we niet langer afhankelijk van allerlei goden of natuurverschijnselen te zijn, en kunnen we ze ook niet meer de schuld geven.
Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar als het wel zo is dan neem ik het je kwalijk dat je de schuld voor ziekten en gebreken bij het individu zelf legt. Naast de zorgen en het lijden van bijvoorbeeld leukemie, mag een zieke zich er ook nog schuldig om voelen.

Ik geloof zeker niet dat we de touwtjes zelf in handen hebben. We hebben beperkt de mogelijkheid om een beetje bij te sturen, maar meer ook niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 6
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 sep 2009, 10:50

Maakt mij niet uit of je het met me eens bent. Maakt mij wel uit of je de moeite wil nemen mijn standpunt met een open houding te bekijken. Als je van te voren al stelt dat je het hier niet mee eens wil of kan zijn, dan heeft verder praten weinig zin voor mij. We kunnen naar elkaar toe praten of ieder op zn eigen eilandje. In dat laatste geval haak ik af. Ik heb daar niks aan.

Ik begrijp heel goed hoe Darwin aan zijn ideeën komt en hoe jij je daar bij aansluit. Ik begrijp niet waarom een ander standpunt onmogelijk voor je lijkt. Stel je eens voor dat we zelf voor ons eigen leven kiezen, in alle facetten, dus ook het ziek zijn. Stel dat!
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 sep 2009, 11:40

Als ik dat stel dan voel ik mij schuldig om wat ik allemaal niet kan en om alle gebreken, ziekten en klachten ik ooit gehad heb. Schuldig dat ik daarvoor gekozen heb.

Als we de keuze hebben wat ons overkomt, dan zouden mensen die dat doorhebben van mij best wat harder mogen schreeuwen om al het leed en ongeluk waar mensen voor kiezen en welke alternatieven er zijn.

Stel dat een familielid van mij overlijdt aan de Mexicaanse Griep; op welk moment had hij welke keuze moeten maken om nog in leven zou zijn.*

* Dit is een fictief voorbeeld. Voor zover ik weet heb ik nog geen familielid verloren aan de Mexicaanse Griep.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 6
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 sep 2009, 16:16

okke schreef:Als we de keuze hebben wat ons overkomt, dan zouden mensen die dat doorhebben van mij best wat harder mogen schreeuwen om al het leed en ongeluk waar mensen voor kiezen en welke alternatieven er zijn.
Dat doen sommige al jaren, maar als men niet luisteren wil.

Antroposofen bijvoorbeeld. En in de Oosterse Filosofie kom je ook dit soort wijsheid tegen. Taoisme bijv. Of bij de Indianen, Inka's en Maya's of nog oudere volken zelfs.

Ik denk dat we ons gelijdelijk aan meer en meer bewust worden van onze capaciteiten. Dit is een proces dat vooral niet overhaast moet worden. Wanneer men er klaar voor is, kan men de volgende stap in ontwikkeling maken. Hoe ver jij bent kan ik niet over oordelen, dus wat ik je mededeel kan verre toekomstmuziek zijn voor je, iets wat je nu dus nog totaal niet zal kunnen bevatten. Toch wil ik je (jullie) deze wijsheid niet weerhouden, ik denk namelijk dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van onze bewustzijn-ziel.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 sep 2009, 16:26

Jeroen schreef:Dit is een proces dat vooral niet overhaast moet worden.
Waarom niet? Voel je je niet schuldig dat mensen kiezen van de honger om te komen of kiezen om met een open rug geborden te worden of keizen epilepsie te krijgen, terwijl ze ook andere keuzen konden maken en zich daar niet bewust van kunnen zijn, omdat niemand het ze verteld?

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 6
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 sep 2009, 16:39

Ze kiezen niet voor niets dat pad. Jij gaat er waarschijnlijk van uit dat het plezieriger zou zijn als er geen ziekte, honger en dood zou zijn? Ik denk dat die dingen bij het leven horen, zonder die dingen zou er geen leven zijn. Het is dus in mijn ogen helemaal niet verkeerd om ziek, zwak of misselijk te zijn, om misvormd geboren te worden, om een kut leven te hebben. Het is een manier van leven, een manier van ervaren.

Het oordeel dat dit vervelend is, is ook een manier van leven overigens. Is ook een keuze.

Langzaam wordt de mens bewust dat dit onze keuze is. Heeft dus niets met schuld en onschuld te maken. Al is dat ook weer een keuze, om schuldig te zijn, een slachtoffer of dader. Maar we worden ons dus steeds bewuster, en één onderdeel daarvan is de bewustwording van onze keuzes.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 sep 2009, 18:18

Jeroen schreef:Ze kiezen niet voor niets dat pad. Jij gaat er waarschijnlijk van uit dat het plezieriger zou zijn als er geen ziekte, honger en dood zou zijn? Ik denk dat die dingen bij het leven horen, zonder die dingen zou er geen leven zijn. Het is dus in mijn ogen helemaal niet verkeerd om ziek, zwak of misselijk te zijn, om misvormd geboren te worden, om een kut leven te hebben. Het is een manier van leven, een manier van ervaren.
Ik zie die dingen ook niet als verkeerd. Ik zie het alleen niet als persoonlijke keuze is van degene die het overkomt.
Jeroen schreef:Het oordeel dat dit vervelend is, is ook een manier van leven overigens. Is ook een keuze.
Ja; ik ben het helemaal met je eens dat het oordeel een keuze is.
Jeroen schreef:Langzaam wordt de mens bewust dat dit onze keuze is. Heeft dus niets met schuld en onschuld te maken. Al is dat ook weer een keuze, om schuldig te zijn, een slachtoffer of dader. Maar we worden ons dus steeds bewuster, en één onderdeel daarvan is de bewustwording van onze keuzes.
Als het erom gaat hoe wij omgaan met wat ons in de schoot geworpen is, met de onoverkomelijkheden waarmee wij om moeten leren gaan, dan zijn dat inderdaad keuzen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 mei 2010, 21:33

okke schreef:Ik denk dat het (klassieke) beeld van het scheppingsverhaal en het idee van evolutie voor veel gelovigen moeilijk te combineren is. Adam en Eva als wezens in een doorlopend evolutieproces, of de eerste menselijke wezens gecreëerd uit het niets (of de klei)...
Ik kom op mijn opvatting terug. Ik denk eigenlijk dat evolutie voor veel gelovigen geen probleem is. Atheïsten willen het gelovigen graag als probleem aanpraten. En verwachten van gelovigen dat zij er een creationistische visie op na houden.
Dat neem ik mijzelf kwalijk. Voor alle gelovigen op dit forum: sorry daarvoor.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2010, 10:17

Waarschijnlijk zijn er niet zo veel gelovigen op dit forum die zich stoorden...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten