Religulous

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Religulous

Bericht door Om » 11 jan 2009, 17:17

http://www.imdb.com/title/tt0815241/

Director:
Larry Charles
Writer:
Bill Maher (written by)
Release Date:
11 December 2008 (Netherlands) more
Genre:
Documentary
Plot:
Bill Maher's take on the current state of world religion.

Deze net gekeken en vond het niet alleen interessant om naar te kijken maar het maakte me ook een beetje angstig. Nu wist ik allang dat deze fenomenen bestaan maar het blijft me elke keer verbazen. Ik snap er soms even helemaal niks van; (sommige) religieuze mensen lijken zo ver van mij af te staan in bijna elk opzicht, zowel in het denken als het doen, dat ik soms het gevoel krijg dat wij andere wezens zijn.
Af en toe komt het voor tijdens een discussie met een gelovige dat hun antwoord mij zo ongelooflijk verbaasd dat ze mijn zwijgen verkeerd interpreteren als een "overwinning". Religie en religieuze mensen blijven mij interesseren; dingen die ik niet goed snap interesseren mij over het algemeen heel veel. De rede laat geen spaan heel van de 3 grote monotheïstische geloven en toch hebben ze een gigantische overtuigingskracht. Ik snap dat ook wel, ik kan het alleen niet. Ik kan niet een illusie accepteren omdat het mooi en makkelijk is. Denken dat als je heel hard hoopt dat iets waarheid is het ook waarheid zal worden; de psyche speelt daar handig op d.m.v. een soort van halo-effect. Gunstige informatie absorberen, ongunstige informatie blokkeren. Dat sommige mensen kiezen voor een illusie, of juist zo zijn geïndoctrineerd (dus geen keuze*), is voor mij moeilijk voor te stellen.

Ik zou zeggen; bekijk deze docu eens. Het duurt niet zo heel lang en blijft ook wel luchtig dankzij Bill Maher's humor.

* Het is nog maar de vraag of je uberhaupt wel een keuze hebt; maar goed.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 jan 2009, 11:59

Al eens wat van gehoord.. ga em dus binnenkort even checken :)\
Thnx voor de tip!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sado
Posts in topic: 1
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 feb 2008, 01:22
Contacteer:

Bericht door Sado » 12 jan 2009, 16:51

Bill Maher volg ik al langer, erg vermakelijke gozer. Zag hem ooit eens bij Larry King live. Zal deze film dus ook wel eens gaan kijken, zodra de kans er is!

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 1
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 13 jan 2009, 18:58

laatste 10 sec. van deze clip uit Religulous....
Prachtig die uitdrukking op de 'senator' z'n gezicht... :whistle:
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 15 jan 2009, 16:50

Erg grappig inderdaad, en beangstigend =)
De film zit vol met dat soort momenten; als iemand hem ook gezien heeft ben ik benieuwd naar zijn reactie!

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 jan 2009, 20:14

Om schreef:Erg grappig inderdaad, en beangstigend =)
De film zit vol met dat soort momenten; als iemand hem ook gezien heeft ben ik benieuwd naar zijn reactie!
Door jouw aanhoudende interesse, ga ik nu toch maar eens op het netwerk van ene uni kijken of ie er te vinden is!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 1
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 15 jan 2009, 20:44

Eddy schreef:laatste 10 sec. van deze clip uit Religulous....
Prachtig die uitdrukking op de 'senator' z'n gezicht... :whistle:
Haha geweldig en vooral wat hij erbij zegt :D

//Edit//

Gisteren maar even gekeken, en het was opzicht wel vermakelijk.
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 jan 2009, 16:07

Ben tot op een kwartier van de finishline gekomen. Dus vandaag even de finish passeren..

wat mij vooralsnog opvalt is dat hij in mijn optiek niet zo zeer het geloof aanvalt, maar op eenvoudige wijze aantoont waar de hiaten in het denken van veel gelovigen zit. En vooral ook de volharding is hierbij natuurlijk een essentieel onderdeel van de instandhouding van dit alles.

En dan zegt ie ook nog ergens in de film dat God hem heeft geholpen.. vond ik wel erg mooi en geeft aan dat religilieus (:)) niet zo zwart-wit hoeft te zijn..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten